veeg er het wit van een zeil in

zet het blauw
van de zee
tegen het
blauw van de
hemel veeg
er het wit
van een zeil
in en de
wind steekt op”
(Willem Hussem)

“Maar bij de windstilte lijkt het waterveld
Soms een antiek spiegelglas dat, vergrijsd,
Al sinds eeuwen niet meer werd gepolijst…”
(Bertus Aafjes, De Zuiderzee)

Uitzicht op een spiegelglad IJsselmeer, een mooie vage nazomerzaterdagavond.

Eigenlijk kan ik helemaal niet zeilen, voor die kunst is gelukkig genoeg zeer deskundige familie voorhanden. Maar ik ben wel een nuttige opvarende:
ik kan bijvoorbeeld erg goed voorop zitten en niks doen.

De horizon is niet scheef, maar de wind stak inderdaad even op,
dus het schip gaat een heel klein beetje schuin

Jong geleerd, wie weet oud gedaan

Hier glijdt de Nil Desperandum voorbij, met haar troostende boodschap “Wanhoop Nooit”,
in de beginnende avondnevel in de richting van Volendam

Wij eindigen ons glijtochtje in Edam


“En als de doovende avond daalt
Vindt hij zichzelf aan ’t havenmeer,
Waar van der masten toppen weer
Lichtspiegeling in ’t water praalt
En, peinzend, zit hij even neer.”
(J.C. Bloem, De Reiziger)

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op veeg er het wit van een zeil in

  1. Foto 1 zo ziet mijn bureaublad er uit, rustgevend.

  2. houtgraaf zegt:

    Prachtige zee en mooie beelden

  3. Bert Rodenburg zegt:

    Heel mooi Selma, met die mooie dichtregels ga je het helemaal invoelen. Toevallig ben ik die dag met familie op de Kagerplassen geweest, ook mooi hoor, maar soms bijna de Kalverstraat.

  4. bea zegt:

    wow, vooral die eerste foto.

  5. solidianne zegt:

    Mooi, ook hoe je de poëzie laat vloeien

  6. Selma zegt:

    Dank jullie alle zes voor de fijne reacties op een fijne dag!

  7. Blewbird zegt:

    Het gedicht staat in Leiden op een muur van een gebouw aan de Kaiserstraat. Jouw foto zou daar prima bij passen.

  8. Gre Zijlma-Boelema zegt:

    Ohlala, selma……prachtige foto’s en de juiste woorden erbij….parfait…..xxxgrexxxxxxxxx

  9. Stefania zegt:

    Wat een onNederlandse mooie foto’s, die lucht. Bertus Aafjes leuk, heel vroeger nog eekhoorntjes bij hem in de tuin gevoerd. Geloof niet dat veel mensen zijn werk nog kennen.

  10. Selma zegt:

    Blew,
    ja, dat ontdekte ik al googelend, dus de link naar Leiden staat al in het eerste zinnetje. Ik hou erg van gedichten op muren, zeker als het een van mijn favoriete gedichtjes is!

  11. Selma zegt:

    Gré,
    ha! Leuk om jou hier te ontmoeten!
    En dank voor de aardige reactie.
    Parfait, wat een mooi woord.
    Dat gebruik ik alleen voor ennheel lekker ijsje!

  12. Selma zegt:

    Stefania,
    grappig dat je die foto’s onNederlands noemt!
    Ik zou het tegendeel zeggen. Ze zijn ook totaal niet gefotoshopt of zo.
    Dit is wat ik ongeveer zag, en wat mijn camera op de automaat vastlegde, zo grijzig blauw en glad en stil.
    Dat jij Bertus Aafjes gekend hebt… Gevierd schrijver was hij vroeger. Ik ga eens wat van hem herlezen, om (misschien) te begrijpen waarom hij vergeten is.
    Ach, er is tegenwoordig ook zoveel sexy debuutgeweld dat een filosofische reisschrijver er vast niks bij is….

  13. Stefania zegt:

    Selma, die wolkenloze lucht, dat heb ik niet vaak gezien in NL.

    Bertus gekend hebben was een groot woord. Ik was een klein kind toen mijn ouders bij hem thuis kwamen. ‘Een voetreis naar Rome’ werd vaak aangehaald door hen. Nooit gelezen, eerlijk gezegd. Moet ik toch eens doen.

    Ik heb hem net even gegoogled. De vergetelheid is ingezet geloof ik door de Elsevier-rel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bertus_Aafjes

  14. Selma zegt:

    Stefania,
    wolkenloze luchten komen in de zomer nog wel eens voor in Nederland, alleen zijn ze dan nooit meer wolkenloos omdat ze overal vol witte vliegtuigstrepen zitten.
    Die paar dagen indertijd toen al het vliegverkeer stop was gezet vanwege die vulkaanuitbarsting waren heel bijzonder, ineens was er een stralend blauwe werkelijk lege hemel te zien!

    Toch leuk dat je Aafjes indirect een beetje gekend hebt.
    Tja, de vergetelheid, die valt uiteindelijk elk mens te beurt. Is het niet binnen een paar jaar na zijn dood, dan zal het toch wel over duizend jaar zijn, of wanneeer de mensheid is uitgestorven.
    De dinosaurussen zijn ook uitgestorven, dus waarom de mensheid niet?
    Ik vind dat een geruststellende gedachte.

  15. Mooie foto’s! En past inderdaad goed bij de botenfoto op mijn blog (tantetil.blogspot.com)

  16. Selma zegt:

    Mathilde,
    wat leuk dat je hier langs bent geweest 🙂

Schrijf hier je reactie

