Een eiland & twee havens

Matrozen Ben en Anouk aan het werk: zes uur op, zes uur af

Driemastzeilschoener de Oosterschelde gezien vanaf de boegspriet

En de elegant gevormde achterkant vanuit de dingy, het bijbootje

Af en toe kook ik een potje op dit schip, in de krochten onder deze mast

In de mist ankeren bij Alderney, een wonderschoon Kanaaleilandje met weinig toerisme

Het zullen eens geen bunkers zijn langs de Atlantische kust…

De dingy brengt gasten terug naar het schip, na een dagje wandelen op Alderney.
Mijn kleindochter zit aan het roer, naast Ben.
Op de voorgrond kelp, dat daar in enorme hoeveelheden en in waanzinnige vormen groeit

Een dag later laat de haven van het Franse Cherbourg een spiegelgladde zee zien, en ook weer oorlogs-architectuur. Het zijn strekdammen die al in de 17de eeuw onder Lodewijk XIV werden geconcipieerd, maar met tussenpozen pas in 1853 (de westelijke strekdam) en in 1895 (de oostelijke strekdam) hun definitieve vorm kregen, met forten erop

Op zee valt de nacht weer

De laatste avond ‘doen’ we nog even the White Cliffs of Dover

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Een eiland & twee havens

  1. fulpsvalstar zegt:

    Schitterende beelden, jaloezie ken ik niet maar………………………………………..

  2. Selma zegt:

    Fulps,
    jaloezie hoeft niet helemaal: ik heb me uit de naad gewerkt,
    soms van ’s morgens 6 tot ’s avonds 8 zonder pauze.
    Maar heerlijk varen is het altijd met dit goede mooie oude trouwe schip.

  3. goodknight zegt:

    …tof…

  4. Fenny zegt:

    Geweldig varen op zo’n schip!

  5. Letterzetter zegt:

    Wow….schitterende foto’s! De boegsprietfoto is werkelijk fenomenaal, alle respect voor de fotografe…

  6. Eduard de Vilder zegt:

    Ik was toevallig in Vlissingen en zag de Ooterschelde liggen Je was net weg maar Silja was nog aan boord. Mooi foto`s

  7. Mooie reportage Selma. En dan de white cliffs of Dover. Ik heb ze gezien. En dan een mooi lied van Dane Vera Lynn. Herinneringen aan vroeger mijn vader jankte altijd als hij het hoorde.

  8. Selma zegt:

    Goodknight, Fenny, Antoinetteduijsters:
    bedankt voor het bekijken en de reacties 🙂

  9. Selma zegt:

    Letterzetter,
    dat is altijd een lekker uitje, in de boegspriet klimmen. Fenomenaal is het dus niet echt. Haast iedereen doet het graag. En ook liggen in het net eronder, of er een dutje doen. Vooral op lange zeereizen, wanneer er soms dolfijnen rond de boeggolf komen spelen!

  10. Selma zegt:

    Eduard,
    ja grappig! Ik kon bijna niet geloven dat jullie toevallig in Vlissingen waren!
    Ik had je wel op het IJmuidense festival verwacht – dat nogal in het water viel –
    dus Vlissingen was sowieso beter.
    Silja was een leergierige lichtmatroos, superleuk.

  11. Selma zegt:

    Christien Damman,
    dank je wel 🙂
    Als jouw vader huilde bij “The White Cliffs of Dover”, dan zal hij zich WOII herinnerd hebben.
    Je kunt geen Atlantische kust aandoen, of het ligt er bezaaid met oorlogsruïnes of -monumenten.
    Juist ook in Dover…

  12. Janpiet zegt:

    Ah! grappig we zaten bijna op ramkoers, ik kwam vanaf Blankenberge, zag de Oosterschelde op de AIS vanuit Vlissingen!

  13. Selma zegt:

    Leuk Jan Piet!
    Maar eh… ramkoers kan niet hoor,
    daar hebben wij een veel te goede kapitein en stuurman voor! 😉

  14. Manon zegt:

    Hoi Selma,
    Je foto’s zien er super uit! Vandaag nog erg positieve reacties gekregen van de gasten aan boord! Ze hebben een erg mooie en fijne reis gehad met een hele goede sfeer aan boord!

  15. Selma zegt:

    Manon,
    het was ook een bijzondere reis, juist door de bijzondere gasten, zoals gepensioneerde loodsen, havenpolitie en vissers, een oudere Zuidafrikaanse mastklimmer, en enthousiaste restaurateurs van antieke Zeeuwse schepen…
    en voor mij natuurlijk ook: vrijwilige aardappelschillers en zelfs biefstukbakkers!

  16. Prachtige foto’s, heel inspirerend !!!

  17. Selma zegt:

    Charlotte,
    dank je wel, leuk dat je hier een kijkje kwam nemen!

  18. Aad Verbaast zegt:

    Mooie serie! Lijkt me een geweldige belevenis om dit mee te maken.

  19. Selma zegt:

    Aad,
    ik voel me dan ook bevoorrecht (al werk ik me de pleuris).
    Heb er zo al heel wat mooie reizen opzitten,
    o.a. van Antarctica naar de Cariben en zo.

  20. Machiel zegt:

    Selma, nog bedankt voor de heerlijke reis en dat ik bij je aan boord mocht zijn naar het eiland en de 2 havens, en ook bedankt voor de mooie foto’s.
    groetjes Machiel

  21. Selma zegt:

    Machiel,
    super dat je mijn blog gevonden hebt, zonder aanwijzingen.
    Het was een geweldig reisgezelschap.
    En je weet nu intussen ook hoe je meer mee kunt reizen, al werkend…
    tot volgende keer dus…

  22. bea zegt:

    en ook heel leuk dat ik bij de white cliffs of Dover bij een mooi liedje van Vera Lynn belandde.
    Voelde me toen echt oud maar dat gaat wel weer over.

  23. Machiel zegt:

    hoop je weer een keer te zien a/b van de Oosterschelde

  24. Machiel zegt:

    hoi Selma, zit nu net je foto te bekijken, geweldig mooi zoals je daar zit te spelen op een cello? mooi beschilderd en van kleur, prachtig om te zien, en dan aan de foto trots aan de familie te tonen, kijk dit was onze kok aan boord, :):) xx

  25. Blewbird zegt:

    Eh, heel erg sorry voor laat! Vanaf nu krijg ik een e-mail als je iets nieuws doet. Prachtig zeilschip-verslag! I wish that I’d sail the darkened seas. On a great big clipper ship. Going from this land here to that. In a sailor’s suit and cap. Away from the big city. Where a man can not be free. (Lou Reed, Heroin) Groetjes!

  26. Selma zegt:

    Blew,
    Lou Reed, helemaal goed!
    (Behalve dat de klipper een schoener is, haha)

Schrijf hier je reactie

