Het grote verschil tussen Godsdienst en Religie

Na twee weken digitale rust ging ik weer eens internetten,
en struikelde zo over een godsdienstig geweldsfilmpje, dat ik gisteren plaatste.
En vanochtend maar weer weghaalde. Wat moet ik ermee?!
Triest worden, machteloos voelen. Terwijl het zulk heerlijk weer wordt vandaag.

Godsdienst is een geestelijke ziekte. Het ‘dienen’ van een ‘god’
met name de mannelijke projectie, en in de vorm die monotheïsme heet.
Die, zoals historie en actualiteit leren, linea recta leiden naar macho-chauvinisme, vernedering van vrouwen, en vooral testosteronisch geweld tegen al wat anders denkt.

Godsdienst is een hersenziekte waartegen slechts één medicijn werkt:
openbaar onderwijs, opheffing van onwetendheid, toegang tot de wereldliteratuur.
Maar, zoals het zo vaak gaat: psychiatrische patiënten beschouwen zichzelf niet als gek,
en als ze met een grote groepen zijn al helemaal niet,
laten hun ideeën dus naar hartelust jongen in sekteschooltjes.
In deze situatie bevinden zich momenteel grote delen van de mensheid. Verdrietig genoeg.

Religie is van een heel andere orde. Het begrip is verwant aan relatie.
Religie zoekt naar verwantschap, verbinding, communicatie. Niet in het bijzonder met een persoonlijke godheid, maar met het geheel, het leven zelf, niet exclusief maar inclusief. Religie zoekt het goede voor de hele wereld, voor allen en alles, zonder geweld.

Elke godsdienst brengt wel mensen voort die religieus zijn, gelukkig
(elke niet-godsdienst ook, omdat relaties willen leggen de meeste mensen ingeboren is)
die daar ook prachtig en troostrijk over geschreven hebben, of die zich laten kennen in een toevallige voorbijganger, een hartelijke buurvrouw, of een ander ‘gewoon’ mens

Tot slot een paar alinea’s van een religieus mens. En een fijne dag gewenst!

“Hoe mooi zou het zijn als men waardig genoeg was om het lied van het gras te horen…
…de beste plek om te mediteren is in de weilanden even buiten de stad.
Men zou moeten mediteren in een grasrijk veld, want gras zal het hart doen ontwaken.”
(Nachman van Bratzlav)

Advertenties

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Gedachten, Religieuze Rimram, Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

34 reacties op Het grote verschil tussen Godsdienst en Religie

  1. FT zegt:

    Ben het niet altijd met je eens maar nu zou ik willen zeggen:
    Zo is dat, punt!
    (Gaat het overigens weer met de pols?)

  2. Hoi Selma, over onderstaande regels struikel ik een beetje. ”Maar, zoals het zo vaak gaat: psychiatrische patiënten beschouwen zichzelf niet als gek,
    en als ze met een grote groepen zijn al helemaal niet,
    laten hun ideeën dus naar hartelust jongen in sekteschooltjes”.

    Ik heb een aan schizofrenie lijdende broer. Deze is alles behalve gek en laat zich niet ombuigen. Ik begrijp best wat je bedoelt: er lopen meer gekken los dan er vast zitten. En dat zeg ik ook altijd tegen mijn broer, want er zijn nog genoeg mensen, die mensen als mijn broer eng vinden en dat is heel erg eng.

  3. Letterzetter zegt:

    Godsdienst maakt meer kapot dan je lief is…
    Maar je er bij neer leggen, bij geloofsdwang door fanatici? Nooit!
    Het wezen van veel godsdiensten is het dom houden van de gelovigen, want dan heb
    je de macht. Want dáár gaat het om, de macht hebben over mensen, je stam, je volk, je woestijn, je werelddeel en het liefst de hele wereld.
    Ik laat me niet onder de macht van welke godsdienst dan ook stellen en zal er tegen vechten dat het ook maatschappelijk gaat gebeuren.
    Ik stel mijn vrijheid van godsdienst boven de onvrijheid van godsdienst van anderen.

  4. knutselsmurf zegt:

    Ik ben het wel met Selma eens voor wat betreft het verschil tussen godsdienst en religie.
    Het is niet de schuld van Selma dat de gemiddelde Nederlander geen idee heeft wat het verschil is tussen de ene geestelijke aandoening en de andere. Dat eerst uitleggen zou het stuk zo lang maken dat niemand het tot het eind las.

  5. FT zegt:

    Overigens (ter aanvulling) doel ook ik -in mijn eerdere reactie- op de waanzin van (af)godsdienst…

  6. joost tibosch sr zegt:

    Als goedopgeleide monotheistisch “psychiatrisch patient” zonder jeugdtrauma’s, ben ik maar zo verstandig om mezelf maar “niet gek” te blijven vinden!

  7. @joost: dat is een subjectieve mening; objectief is die van een ander over jou.
    @Selma: openbaar onderwijs: ik ben er voorstander van per direct alle bijzonder onderwijs te sluiten en om te zetten in openbaar onderwijs op humanistische grondslag, en de fanatieke gelovige onderwijzers ander werk te laten zoeken.
    Niet alleen kost het bijzonder onderwijs heel heel veel, maar het verziekt met belastinggeld een toekomstige generatie.
    verkeerde verwachtingspatronen en zo

    Tussen religie en godsdiens zit sociologisch geen verschil.
    Wat zonder god is, is een wereldbeschpuwing, Boedisme b.v.

    Van de religies en godsdiensten is er een die streeft naar totale vernietiging van alles; dat is de islam.
    eerst de venrietiging van de ongelovigen dan van de andere moslims; dat is ook de reden van de dagelijkse aanslagen.

    Godsdienst met een god is uitgevonden tussen de eufraat en de tigres, waar ook het wiel en politieke organisatie vandaan kwam.
    het nut van die godsdienst was: de wet rechtvaardigen aan de godsdienst en de godsdienst aan de wet.
    Die god(in) heeft bijna 7000 jaar geregeerd en was een godin van vrede, voor zover ik dat met mijn beperkte historische kennis kon bekijken.Er schijnt ook nog een groot beeld van te bestaan; geconserveerd door woestijnzand.

    De opvolgende godsdiensten waren wel bloeddorstiger.maar ze hadden ‘gelijk” dat hadden alle godsdiensten altijd kennelijk
    ——–
    Godsdiensten en religies worden wel opgedeeld in bv desonanten ( baptisten) hebben geen expansiedrang doen hun ding en dat is dat; sekten; kunnen gevaarlijk zijn.Gister weer een sekte opgegraven in rusland, leefden ondergronds….
    En dan natuurlijk “jonestown(?) waar 1200 mensen zelfmoord pleegden , velen met een kogelinslag van machinegeweer in de rug.

    Al met al: de meeste kerken hebben in de geschiedenis meer misere dan geluk gebracht; is waar.
    Maar met name zwakkere mensen hebben iets nodig buiten zichzelf.

  8. fulpsvalstar zegt:

    Selma, dat gras werkt voor mij wat minder, hooikoorts.
    Nagenoeg alle godsdiensten zijn ontstaan uit zucht naar macht en rijkdom, toch heb ik beslist een ervaring gehad die erop zou kunnen wijzen dat er meer is tussen hemel en aarde.
    http://fulpsvalstar.wordpress.com/2011/08/27/337/
    Jij ook een goede dag.

  9. joost tibosch sr zegt:

    PHMvK Dat jij zo objectief was, was ik toch helemaal vergeten!

  10. @joost: je interpreteert weer gereformeerd
    De mening die je over jezelf hebt wordt in menskundige vakken geacht subjectief te zijn; die anderen over je hebben objectief.Ik heb niet gezegd specifiek mijne.

    Dat vind ik nou zo leuk als je met specifiek gristelijken in discussie gaat (wat ik nooit meer doe) ze kijken je aan met een blik van IK heb het licht gezien IK heb de wijsheid in pacht en JIJ bent een misleidde ongelovige….Is niet mee te praten.

    Waarom ik tegen een gristelijke “opvoeding” ben: het is het ongewenst invloed uitoefenen op kleine kinderen in een periode dat ze daarvoor ontvankelijk zijn en ze daarmee verpesten.
    Willen ze later van die invloed af, lopen ze meer dan 30 jaar in psycho therapie, en dan nog….

  11. joost tibosch sr zegt:

    Nu nog 30 jaar in psychotherapie? Dat haal ik niet meer! Zelfs als kritische roomse jongen -of noem jij dat ook gristelijk- ben ik genadeloos verloren! Maak je maar niet ongerust!

  12. Ik zelf heb met mijn 16 jaar de RK de rug toegekeerd en ik ben geen zwakke personelijkheid.
    desondanks had 25 jaar naar dato toch nog het gevoel, dat somminge dingen hun oorzaak vonden in de RK opvoeding en ondanks dat ik die weg rationaliseerde, speelden ze mee.
    Rijk de Gooier heeft er zelfs een boek over geschreven; zijn kerkse invloed speelde zijn hele leven.
    het is invloed van de zelfde sterkte als een zwaar trauma, juist omdat het is uitgeoefend op jonge leeftijd.
    Het zou onder geestelijke mishandeling moeten vallen.

    Een van de kenmerken is de opmerkingen van JT suggererent dat het maar een lichte invloed is die zo teniet gedaan kan worden.Dat is dus bepaald niet zo.Maar ook met dit soort zaken zijn discussies met gristelijken niet mogelijk.

    Ik zal het even duidelijk stellen: iemand die aanhanger van een kerk wordt door mij nauwelijks serieus genomen.
    Reden: er zijn maar 2 soorten mensen; de rotzooi, die oozaak en gevolg buiten zich zoeken en dus altijd slachtoffer en zielig zijn en een god nodig hebben;
    en het goeie soort, kleiner in getal zoals altijd met kwaliteit, die oorzaak e.d. naar zich toe trekken en verantwoording nemen voor eigen situatie.
    Die hebben niks met godsdienst of religie.

    In met name de eerste catagorie vind je de volgelingen.
    B.v. Hitler had maar een paar fanaten, die het met zijn ideologie eens waren.
    Maar enige tientallen millioenen volgelingen.
    Waarom dacht je dattie in het katholieke zuiden begon?
    Zijn volgelingen bepaalden het gevaar.

    Zo ook met islam.
    Die salafisten zijn er weinig.
    Zij sturen de zelfmoordenaars.-ze gaan zelf niet; ze kijken wel link uit.
    Maar die hnderden millioenen die die idioten volgen bepalen het gevaar.

  13. goodknight zegt:

    …als je maar in jezelf blijft geloven…

  14. Lehti zegt:

    Hé, daar ging het op hoeiboei ook al over. Ook was het ingegevn dor ergernis dat ‘iedereen’ het altijd maar over religie en godsdienst heeft 🙂
    http://hoeiboei.blogspot.nl/2012/08/niet-gaan-skieen-is-volgens-sommigen.html
    Openbaar onderwijs. Wat je zegt.
    Ik vrees alleen dat de neiging om simpele antwoorden te vinden op ingewikkelde vraagstukken, ook een belangrijke oorzaak is voor het succes van godsdienst. En van sommige politici trouwens ook. Als de boodschapper maar voldoende uitstraling, status, aanzien geniet, maakt hetgeen hij/zij zegt niet zo veel meer uit, geloven doet men het toch wel. Jongetjes worden opgesloten in bidfabrieken of internaten, meisjes meegegeven aan pooiers en tja, uiteindelijk ook kinderen toevertrouwt aan onderwijzers in het openbaar onderwijs. Alles draait om vertrouwen. In de juf, het systeem of wat ook. Naast die scholen en toegang tot literatuur is het dus ook zaak om macht te beperken en kritisch te blijven. Daar geloof ik heilig in.
    Het gras ga ik nog uitproberen.

  15. Macht geld en sex corrupteren.
    Wel onbespoten gras hoop ik?

  16. Blewbird zegt:

    Ja, helder je onderscheid. Ik moet zeggen dat ik met beide niet echt bezig ben (nooit geweest), maar dat ik ‘natuurlijk’ ook een religieuze ader in mijn systeem heb (of hoe zeg je dat). Al die natuur moet je toch een plek geven. Godsdienst is onzin (zegt Blew ;-)).

  17. svara zegt:

    mooie slotwoorden

  18. Aad Verbaast zegt:

    Ingewikkeld onderwerp. Zeker in het besef dat iedere adept van de een of van de ander daar weer zijn/haar eigen interpretatie over heeft wat het daadwerkelijk zou moeten inhouden. Daar is al menig oorlogje over uitgevochten door de eeuwen heen.

  19. Selma zegt:

    FT,
    dat is mijn vraag ook niet: “mee eens zijn”… 😉
    Wat pols betreft: geen aandacht aan schenken, gaat vanzelf voorbij.

    Wat je aanvulling betreft:
    nu moet ik kennelijk een blog over het fenomeen afgod(sdienst) gaan schrijven.
    Want dat is wel een heel vuil scheldwoord hoor: afgod.

  20. Selma zegt:

    Christien,
    je hebt helemaal gelijk met struikelen over die regel over psychiatrische patiënten.
    Dat heb ik veel te erg overdreven. Ik had een voorbije wereld voor ogen, van de volwassenen uit mijn jeugd, waarvan er zovelen hele en halve psychiatrische patiënten waren (dank zij oorlog, godsdienst en fatsoen) maar die de schande – want dat was het toen – van de gang naar de psychiater niet aandurfden, en vervolgens vanuit hun gekte hun omgeving terroriseerden.
    In therapie gaan werd pas in de jaren ’70 een beetje ‘normaal’, maar toen waren die beschadigden al te oud of dood.
    Mensen met aandoeningen als jouw broer wil ik helemaal niet bedoelen. En nog zoveel mensen met echte hersenziekten niet! En eng vind ik die ook niet, vaak integendeel.
    Wel bedoel ik psychopaten (types als Joran v.d.S., Robert M., D. Bouterse) en pathologische leugenaars en graaiers zoals er tallozen zijn in (internationale) politiek, godsdiensten en bedrijfsleven.

  21. Selma zegt:

    Letterzetter,
    dat heb je krachtig geformuleerd. Echt de tekst van iemand die zich vrijgevochten heeft (want ik begreep uit een eerder schrijven dat de christelijke kerk niet aan jouw jeugd voorbij is gegaan).
    Ik ben het met je eens dat godsdienst puur een sociaal systeem is om de macht der machtigen op z’n plaats te houden. Het vuile en geniepige (maar ook knappe) is dat godsdienst zo feilloos de gevoelige snaar van mensen weet te raken, en zo te manipuleren dat het volk die macht graag gaan wil, ja niet zonder kan, dat zij zichzelf zondaars vinden als ze tegen die macht in zouden gaan.
    Wij hebben ons, jong zijnde tijdens een emancipatiegolf, kunnen bevrijden van die hersenspoeling. Maar als je daar geweest bent (in het binnenste van die gemanipuleerde, omgekeerde wereld) dan begrijp je heel goed waarom mensen die opgevoed zijn/worden in (andere) orthodoxe godsdiensten zich daar zo geweld(dad)ig mee vereenzelvigen.

  22. Die de kampioene was, was een vrouwelijke god.Zij “regeerde” 7000 jaar en werd bijna 100% gekopieerd op Cyprus…nog onverslagen.En was de godin van de vrede.
    Maar allez, voor vrede worden heden ten dage ook nog heel wat oorlogen uitgevochten.
    Wordt verwacht binnenkort in dit theater: Egypte Syrie Iran Israel

    Aan die wapenindustrie in USA ben ik mijn boerderij jaartje of 35 terug verloren; rente liep op tot 12,6% door de vraag naar geld voor wapenindustrie in USA

  23. Somalie ook uiteraard, algerije zal nog even duren; daar modderen ze maar door met stam gerelateerde moordpartijen;als ze nou eens een fatsoenlijke oorlog begonnen! Egypte -het land wat altijd manoevreerde in een soort van gewapende vrede is in handen van de broederschap en zal daardoor in het conflict Syrie–USA betrokken raken.Jammer. Ze hebben in de regio altijd–of in ieder geval lang-oorlog voorkomen.

  24. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    aan Christine heb ik al geantwoord dat ik nogal doorgedraafd was wat die hersenziektes betreft. Ik ben geen psychiater, en heb me dus beter te onthouden van etiketten.
    Godsdienst is wel (zoals al zo vaak gezegd is) een kwestie van geraffineerde bijna onomkeerbare hersenspoeling plus immense sociale druk.
    Gewoonlijk noem ik dat het Weetnietbetersyndroom:
    een hamsterkooi (met zo’n looprad) waarvan de gekooide de sleutel diep in zijn hersenstam bewaart en liever sterft dan de kooi ermee te openen.

  25. Selma zegt:

    Joost Tibosch,
    jouw reacties zijn altijd zo evenwichtig geformuleerd dat ik denk dat jij een gezonde balans gevonden hebt tussen godsdienst en religie.
    In mijn zwart-witverhaaltje was ik even vergeten dat zoiets ook nog kan… 😉

  26. Selma zegt:

    Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg,
    ben je daar weer? Je was toch boos van mijn blog vertrokken?
    Maar je mag natuurlijk altijd komen kijken.
    Helaas kan ik het op 1 alinea in het geheel niet met je eens zijn.
    Je historische kennis is niet alleen beperkt (zoals jou zelf al was opgevallen) wat de oorsprong van godsdienst betreft raakt-ie zelf kant noch wal noch tang noch varken.
    Dat geeft ook niks, maar je mag vriendelijke reageerders op mijn blog niet af zitten katten.
    Als je dat weer doet, verwijder ik zo’n reactie.

  27. Selma zegt:

    Fulps,
    misschien bedoelde de brave mystieke rabbi wel van dat mooie gras,
    dat zo fris, groen en zacht is, zo’n veertien dagen na het maaien.
    Terwijl het dan nog niet hinderlijk hooikoortsbevorderend bloeit 😉

    Wat je zegt over godsdienst en macht (en rijkdom) onderschrijf ik vanzelf.
    Traditioneel was (is hier en daar nog) godsdienst altijd met het hoogste wereldse gezag verbonden, en bedient van zich feodale terminologie (heer/alleenheerser versus dienaar, slaaf of dom kind).

    Het blog waar je naar linkte heb ik indertijd gelezen (er staat een ‘like’ van me bij). Ik kan me voorstellen dat de rillingen indertijd op alle moge manieren door je heen gingen.
    Een verklaring kan ook zijn dat kleine potjes grote oren hebben, en dat een heel klein jongetje zijn ouders of ooms een paar zinnen heeft horen zeggen die een eigen vreselijk leven in zijn hoofdje zijn gaan leiden. Hoe dan ook is het oorlogsverleden van je ouders (en andere verzetstrijders) iets wat levenslang doorwerkt in jouw leven.
    Ik denk er soms aan wat al die oorlogen, die elke dag wel ergens op de wereld doorgaan, steeds weer aan leed veroorzaken dat soms 70 of 80 jaar meegaat, of generatie op generatie…

  28. Selma zegt:

    LehtiPaul,
    ik las dat blog op Hoeiboei, maar het gaat volmaakt ergens anders over dan het mijne!

    Je hebt zeker gelijk als je constateert dat godsdiensten succes hebben door simpele antwoorden te geven op ingewikkelde vraagstukken.
    Om christen te worden hoef je alleen maar te zeggen “God wees mij zondaar genadig, ik geloof in u Heer”, of zoiets, en het is klaar.
    Moslim worden is ook een makkie: je spreekt het shahaadah-zinnetje uit, neemt een bad en het is ook gepiept.

    En godsdienstige leiders hebben (net als politici inderdaad) groot succes als ze charismatisch en welbespraakt zijn. Uit de verhalen over zowel Jezus als Mohamed (en Mozes ook) weten we dat ze behoorlijk goed waren in toespraken voor grote menigten.
    In de politieke bewegingen zien we ook dat het gros van het volk stom is, en het zou me niet verbazen als we daar na 12 september weer een bewijs van krijgen, wanneer de gepolijste, liegende lijsttrekkers hun best weer hebben gedaan.

  29. Selma zegt:

    Blew,
    als je de natuur ingaat, heb je al dat gepraat gelukkig niet nodig.
    En op vragen komt antwoord zonder woord!

    Svara,
    dat was het enige wat ik niet zelf geschreven had… 😉

  30. Selma zegt:

    Aad Verbaast,
    ‘iedere adept van de een of van de ander’…
    dat is de kern van het probleem:
    geen zelfdenkendheid toegestaan binnen godsdienstige systemen.
    En de laatste godsdienstoorlog is (inderdaad) helaas nog niet gevochten.

  31. Zal ik je toch maarop mijn erf-sociologie- voorlichten.
    Er is geen enkel verschil tussen religie en godsdienst; in ieder geval niet in de betekenis van de woorden.
    Dat wat ik schreef over eerste religie met een enkele god(in) is een standaard bij godsdienstsociologie.
    Helaas is dat niet zo’n veel gekozen richting; schijnt moeilijk te zijn betaald werk erin te vinden.
    maar allez.
    Neemt niet weg dat het een gegeven is dat er op een bepaald moment door een bepaalde heerser en religie werd ontworpen met een enkele god, met als doel de wetgeving te legitimeren en omgekeerd
    het schijnt toch echt dat er een hele kudde geschiedkundigen en en godsdienst sociologen dat onderschrijven, dus waar jij je opmerking vandaan haalt dat het kant nog wal raakt?
    en die god(in) daadwerkelijk een slordige 7000 jaar bestaan heeft en bijna gelijk op Cyprus werd terug gevonden? En haar beeld door woestijzand werd geconserveerd?
    Wat leuk is van de antieke geschiedenis, dat bepaalde data niet bekend waren toen jij studeerde.
    B.v.; de eerste irrigatiesystemen, waar die waren, waarom die verplaatst moesten worden, waarom de eerste stad waar ook wiel en politiek bestuur werd uitgevonden zich letterlijk doodgroeide.
    Pas een bescheiden aantal jaren geleden is er met F16 over gevlogen en met warmte gevoelige foto’s vastgesteld waar de irrigatie systemen waren en de binnenlandse haven, en waar voorafgaande systemen waren.

    Zo ook in Egypte: met een half uur vliegen en fotograferen enige duizenden graven en verbogen ruimten gevonden….maar allez dat is techniek.
    Maar wel allemaal kennis die er niet was toen jij studeerde….

    Mijn gedrag is altijd heel simpel: als iemand mij afkat, kat ik terug.
    Degenen die niet afgekat willen worden moeten mij niet afkatten; simpeler en duidelijker kan ik niet zijn
    Is toch redelijk?

  32. Selma zegt:

    Kleet,
    je bent het dus niet eens met de strekking van mijn blog.
    Soit.
    En wat betreft “dat er op een bepaald moment door een bepaalde heerser en religie werd ontworpen met een enkele god”…
    In de godsdienstgeschiedenis gebeurt niks ‘op een bepaald moment’, zomaar ineens. Elke gebeurtenis is het gevolg van een lang groeiproces, en elke godsdienstige claim van uniek zijn is een leugen, want er is niets nieuws onder de zon.
    Na verloop van tijd krijgt een godsdienst wel een eigen identiteit, maar dat komt door lokale cultuur en in zichzelf gekeerd zijn: inteelt

    Wat weet jij van de tijd dat ik studeerde?
    Voorts: een studie is nooit afgelopen.

    Tenslotte: uit het feit dat er ergens een 7000 jaar oud beeld gevonden wordt, is zo ongeveer niets met zekerheid te zeggen. Net zomin als over een Venus van Willendorf van circa 24.000 jaar oud. Wij weten eenvoudig compleet niets van hoe de mensen toen dachten, hoe hun sociale leven was. Het blijft raden, en interpretatie. Zelfs al zijn er (later) teksten.
    Tenzij je inlegkunde of science fiction bedrijft. Mijn interesse heeft dat niet.

  33. Toch wel.Ook in Egypte gebeurde iets soortgelijks, uit andere motivatie maartoch.
    Er was een Farao die een enkele god introduceerde, een nieuwe hoofdstad bouwde, maar iets vergat: hij vergat de machtige priesterclan om zeep te helpen.
    Die namen de macht over, de nieuwe hoofdstad werd verlaten, en alles werd zoals het was.

    Twee dingen zijn 100% zeker.
    Afkomst en soort.
    Toetancamon is lid van een DNA groep die heet Haplo….. (serienr)
    Van die groep is bekend dat van de bewoners van noordwest europa 60% ervan afstamt en van de bewoners van egypte tatatatatatatata maar 1%.
    Die groep kwam 93000 jaar terug uit de Kaukasus.

    in europa is maar een (bewezen) andere groep; hongaren Finnen en Basken; die in hun kielzog meetrokken zigeuners.
    Voor de rest zijn ook alle talen aan elkaar verwand; die van hun niet.

    Daarnaast zijn er nog andere dingen feitelijk en boven discussie.het drugsgebruik in die oudheid.Dat wordt onderzocht aan de hand van de eiwitten in het haar. Dat was cocaine en cannabis.
    De coke is vreemd, want dat impliceert een handelsroute met zuid amerika.

    Ook de reden waarom er in de eerste stad twee irrigatie systemen bestonden is niet raden maar kennis.
    De stad groeide en dus de vraag naar voedsel.Mest gebruik was niet bekend, en de mais had maar een paar korrels.
    Na 10 jaar dezelfde bouw op hetzelfde land levert het land nog maar een procent of 10 van de oorspronkelijke oogst
    Vraag groeit opbrengst neemt af; dus werd een nieuw systeem aangelegd.
    Dat is zichtbaar met warmte gevoelige foto’s.
    net zoals bij een paar vluchten over egypte meer dan 3000 graven en bouwsels ondergronds werden ondekt.

    Periode van jouw studeren: kan goed raden

  34. Maar in de eerste stad tussen de eufraat en tigres werd de een-god-godsdienst door een heerser idd snel ontworpen en doorgezet.
    Moest, want mensen leefden niet zo lang.Ook bracht die man vrede tussen een heleboel stadstaten en stammen.
    Dat was niet een proces van….de tegenwerking kwam van de priesterclan; die hadden belang bij een cult van veel goden.

Schrijf hier je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s