Chinese vingers en een Cello

Dit is mijn cello. Niet dat ik waanzinnig goed speel, maar een leuk deuntje komt er wel uit.
Net had ik met een lokaal bandje afgesproken om dinsdags te komen repeteren,
om eens wat mooie donkere klanken onder hun zeemansliederen te laten klinken.
En dan tijdens het komende Havenfestival met ze mee op te treden

Maar gisteren gleed ik uit op wat los liggende keien op de kade, en had ineens een handje dat een beetje naast de pols hing. Hier staat een foto van hoe het er ongeveer uit zag.
Een zwanenhalsje noemde de dokter het, officieel een transversale, extra-articulaire, distale radiusfractuur, waarbij het distale fractuurstuk naar dorsaal is gedisloceerd.

Het werd een leerzame zondagmiddagexcursie, waarbij ik kennis mocht maken met een mij onbekende machine, die de boel weer in positie trekt door middel van grappige rieten korfjes die zich bij het rekken om je vingers klemmen, de zogeheten Chinese vingers

Mooi, dat zit muurvast, voor zes weken.
Maar de vingers kunnen al wat bewegen, dus wordt het misschien toch cello in de haven

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Muziek, Oma vertelt, Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

43 reacties op Chinese vingers en een Cello

  1. stripman zegt:

    Sterkte er maar mee… !

    Wel grappige tekeningen op je cello…;o)

  2. Letterzetter zegt:

    Ach wat sneu! Dat je pols maar snel mag genezen. Als troost krijg je
    iets andere chinese vingers: http://www.youtube.com/watch?v=GczSTQ2nv94

  3. dickblogt zegt:

    Wat een avontuur. Beterschap! Over een paar weken speel je Jesu weer hinunter!

  4. Selma zegt:

    Draver,
    dank je, maar ik ben niet zielig hoor, alleen een beetje onthand 😉

  5. Selma zegt:

    Stripman,
    cellootje lag eens aan diggelen (een andere valpartij) en toen zei de vioolbouwer “Koop maar een nieuwe, repareren is duurder”.
    Maar dat kon bruin niet trekken. Toen heb ik ‘m zelf in elkaar geplakt,
    en op de breuklijnen leuke dingetjes geschilderd, en op de rest ook maar.

  6. Hier komt Gerrie Kneteman in mijn gedachten op. Na een zware val in de tour vroeg hij de dokter hoelang het zou duren voor hij piano spelen kon. Dat gaat nog zeker twee maanden duren was het antwoord. Waarop Kneteman reageerde : Dat is een geweldige meevaller want voor ik viel kon ik het helemaal nog niet.

    Gelukkig ligt het bij jou iets anders begrijp ik. Beterschap !!

  7. Selma zegt:

    Letterzetter,
    sneu is het juiste woord: iets tussen dom en aguttegut in.
    Wat een fantastisch joetjoepje is dat. Allemaal mooie muzikanten natuurlijk, maar dat die wonderman ook zo lekker mee zit te jammen!

  8. Selma zegt:

    Dick,
    als dat zou kunnen 🙂
    Maar daar gaat echt mooie muziek wel over,
    dat de hemel soms een beetje dichterbij lijkt te komen

  9. Selma zegt:

    Simen,
    die kende ik niet, hardop gelachen!
    Ik moet juist denken aan die wielrenners die gruwelijk vallen, hun milt scheuren, hun dijbeen breken en nog meer, en dan nog eens 40 kilometer doorrijden…
    Ik ben maar een watje. Wat? De uitvinder der watjes

  10. Aad Verbaast zegt:

    Mooie cello heb je er van gemaakt!
    Brute machine is dat zeg. Krijg je wel erg lange vingers van!
    Beterschap!

  11. ach jee, sterkte ermee
    en je cello vind ik een kunstwerkje

  12. goodknight zegt:

    …sticky fingers…

  13. EJW zegt:

    Erg lullig dat met je hand. Wens je een goed herstel toe
    Mooie cello, een echt kunstwerk

  14. svara zegt:

    Tjeempie Selma
    een spoedig herstel wens ik je!!
    en jouw humor is bewonderenswaardig!!
    je speelt ook al cello?
    een duizendpoot ben je
    met een zonnegroet vanuit Zuid frankrijk

  15. Stefania zegt:

    Die Chinese vingers zien er uit als een martelwerktuig van de Spaanse inquisitie. Lijkt me erg pijnlijk.

  16. Selma zegt:

    Aad,
    haha, van koekjes hou ik niet, maar lange vingers om eens stiekem wat bij te verdienen?
    Vinger-extensies heet dat tegenwoordig.

    Henny,
    dank je, maar zo erg is het niet. Ik ben soms gewoon erg dom.

    Goodknihght,
    in de eerste betekenis dan.

    EWJ,
    dank je. Maar zo’n handje tussendoor is wel eens nuttig om te beseffen dat ‘normaal’ zijn toch maar een cadeautje is.

  17. Selma zegt:

    Stefania,
    het eerste wat ik vroeg was verdoving hoor!
    Een jeugdtrauma is een elleboog, gebroken en uit kom, die zonder verdoving gezet werd.
    Maar met een lekkere dikke verdoving is zoiets een boeiende excursie 😉

  18. bea zegt:

    Wat indrukwekkend allemaal. Weer eens wat anders en mooie foto s. Waar is je hoofd? ben jij het wel?

  19. Hoi Selma.

    mooie Cello!
    Kleine pechvogel!
    Hoop dat je toch eerdaags mee kan doen en als je niet kunt spelen dan zing je maar mee met het koor.
    En die Chinese vingers zie ik nog weleens voorbij komen in medische programma’s op tv.

    .

  20. Fenny zegt:

    Het ziet er indrukwekkend uit zeg, alsof je scissorhands laat aanmeten 🙂
    Meid, meid kijk dan toch uit! Sterkte met het pootje!!
    Hé Sidonia heb je er ook op geschilderd… zelfportret qua karakter zeker?

  21. Selma zegt:

    Bea,
    die kop van mij wil ik de lezers niet aandoen.

  22. Selma zegt:

    Christien,
    zo is het, ik ga morgen lekker meezingen.
    Oh, jij kende die grappige vingerkorfjes al. Tja, ik kijk nooit tv, en zeker niet naar programma’s waarin ook maar het kleinste spatje bloed voor zou kunnen komen 😉

  23. Selma zegt:

    Fenny,
    scissorhands, wat een grappig woord.
    Maar het is toch niet iets uit een horrorfilm of zo?
    En jij hebt het door, ik ben Sidonia,
    en mijn zuster was Bianca Castafiore. Maar het was geen goed duo.
    Sidonia is niet helemaal van deze wereld, doet alles verkeerd,
    en Bianca moet altijd de baas zijn.
    Maar als poppetjes zijn ze wel leuk 😉

  24. Blewbird zegt:

    Oh, wat vervelend voor je! Zo te zien je linkerhand. En rechts typ je snelle, rake, scherpe tekstjes weg. En dat je de tegenwoordigheid van geest hebt om foto’s te maken! De cello aandoenlijk. Uit ervaring (sleutelbeenbreuk, gescheurde kruisband in knie) weet ik dat het van groot belang is om wat nu bewegen kan, ook te bewegen. Sterkte, Selma!

  25. Selma zegt:

    Blew,
    linkerhand is een makkie vergeleken bij sleutelbeen:
    dan kun je de eerste week alleen zittend slapen, duurt aankleden een uur…
    Die foto’s wilde ik pas (laten) maken toen de verdoving lekker werkte,
    maar nu heb ik spijt dat die kronkelpols er niet op staat.
    Fotograferen is toch een soort dagboek geworden.
    Waar ik vroeger zelden foto’s nam (die rolletjes en afdrukken, zo duur)
    ben ik nu verslaafd, beken ik maar. Alles moet er steeds op!

  26. “linkerhand is een makkie vergeleken bij sleutelbeen”

    Liever geen van beiden, maar ja……..ongeluk…hoekje.
    Beterschap!

  27. Selma zegt:

    Fulps,
    ongelukje in hoekje. Nou ja, heb m’n kinderen moeten beloven me eens naar m’n leeftijd te gaan gedragen, dus niet meer klauteren over keien langs kades en pieren en zo (waar ik overigens braaf zwerfvuil aan ’t opruimen was.
    Maar stuk gaan voor het milieu is een stap te ver 😉 )

  28. Nanos zegt:

    Ik heb het bange vermoeden dat het toch niet lekker speelt zo.
    Het is wel een heel mooie cello. Is de klank goed gebleven nar het plakken?

  29. Selma zegt:

    Nanos,
    vandaag heb ik lekker op de losse snaren gespeeld, blijft altijd een goede oefening, en een heerlijk gevoel, die trillingen door je lichaam.
    De klank. Ik ken veel en veel mooiere cello’s, maar de vioolbouwer was niet ontevreden toen hij later het resultaat hoorde. En voor iemand met weinig meer ambities heeft dan straatmuzikant is hij prima. 🙂

  30. FT zegt:

    Achgossie…
    Wel handig zo’n EZ-CTC als je altijd al lange vingers had willen hebben, gelukkig zijn 6 weken zo om en dan kun je met zo’n leuke fysio aan de gang Finse truien breien (ik heb maat xl) 😛

  31. Selma zegt:

    FT,
    heb vandaag al fysio gedaan: met een breipen onder het gips proberen te poeren omdat het daar jeukt! Dus een kriebeltrui breien… Heb je geen oma?

  32. FT zegt:

    Nou ja ik dacht breien is veiliger dan over keien kruipen en doelloos breien schiet ook niet op dus meld ik me als vrijwilliger, overigens vind ik donker blauw wel een mooie kleur 😉
    Zonder oma’s was ik er niet geweest, jij ook niet trouwens behalve als je een dochter van de onbevlekte Maria bent, maar dan ben je inmiddels zo vreselijk oud dat je de oma van heel Europa zou zijn. Mijn oma’s breien al een poosje grote witte wolken en dit jaar hebben ze het erg druk…

  33. Appelvrouw zegt:

    En dat alles door een eigenaar die zijn keien los liet liggen!
    Maar je vingers passen geweldig goed bij je broek!
    Ik zeg natuurlijk niet dat ik je een voorspoedig herstel wens, maar wel dat je nog veel avonturen toewens die iets minder onthand eindigen.

  34. Selma zegt:

    FT,
    veilig bestaat per definitie niet onder de zon.
    Maar goed dan, tegen de tijd dat ik achter de rollator schuifel of aan het bed gekluisterd raak, zal ik het breimandje weer eens onderzoeken. Ben tenslotte van de lichting die nog op school sokken leerde breien, dus trui moet kunnen.
    Artistieke oma’s heb jij:
    https://www.facebook.com/pages/DE-WOLKENBREIERS/252931104787930

  35. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    dat is een mooie wens die me past als Chinese vingers.
    Wij zeggen thuis altijd, op momenten dat alles compleet fout gaat:
    “Het avontuur, begint… NU!”
    Maar we verzamelen dan ook ervaringen zoals een ander postzegels spaart.

  36. joost tibosch sr zegt:

    Heb tm 3gym cello gespeeld Kreeg toen bij het keepen ernstige blessure aan twee vingers met operatie en jaar revalidatie. Met moeite ben ik gelukkig piano blijven spelen, had niet de moed om dat ook met cello te doen. Tot op de dag van vandaag krijg ik daar nu tig jaren later opnieuw spijt van als ik een cello, zeker zo’n mooie als die van jou, zie. Dus mijn dringend advies: probeer met de cello het Havenfestival te halen! Succes ermee..

  37. FT zegt:

    Selma
    Veilig niet maar veiliger moet haalbaar zijn toch? 😉

    Overigens ben ik vandaag even door je dorp gefietst, heb nog opgelet of ik een gekke (grapje hoor) Finse mevrouw met een gipshand en een grote camera op haar buik zag lopen maar nee hoor helemaal niets dus ben ik doorgefietst naar Spaarnwoude en heb even verderop de pont richting Assendelft genomen. Was helemaal vergeten hoe aardig IJmuiden eigenlijk is, had er héééél vroeger een tante wonen…

  38. Selma zegt:

    Joost,
    het is nooit te laat.
    Ik had een jaar of 25 niet gespeeld, omdat hij kapot was gegaan en op de kast lag.
    Tot ik in een buurthuis een heel aardige vrouw celloles zag geven. Na een paar lessen was alles weer terug. Resteerde dagelijks oefenen om het geluid weer mooi en de bewegingen soepel te krijgen. Ze heeft nu (o.a.) een leerling van 65 die voor het eerst begint: een jeugddroom verwezenlijken. Die is ontiegelijk blij. Een cello huren is niet zo duur.

  39. Selma zegt:

    FT,
    tijdelijk veilig, en plaatselijk, dat bestaat wel onder de zon.
    Ik met een dikke camera, en op m’n buik? Maak ‘m effies!
    Een Canonnette die in een jaszak past. Ik haat sjouwen.
    Ach, dat je IJmuiden aardig vindt!
    Maar een mooie fietstocht maakte je.
    Vooral als je binnenweggetjes-fietspaden nam, en niet langs de grote weg ging.

  40. fredvanderwal zegt:

    Indrukwekkende reportage.

  41. Selma zegt:

    Haha. Welke indruk? Kan elke zijn.

Schrijf hier je reactie

