Boorplatform Saturnus, 360 graden

Ze liggen er soms zo lang dat ze deel gaan uitmaken van het landschap.
De boorplatforms die voor onderhoud aan de Leonarduskade zijn afgemeerd, hier in IJmuiden. Waar je ook bent, noord, zuid, west, oost, altijd torenen ze boven alles uit

Dit is boorplatform GPS Saturn. Niet dat ik dol ben op die dingen.
Oceanen en landen vervuilen ze met hun geboor, ten behoeve van het massaal obesitieus geluilak in auto’s, het produceren van wegwerpplastic en andere prut. Afijn, het is zo.
Maar dit is dus mijn vertrouwde uitzicht. Of was het, want Saturnus is intussen weg,
terug naar zijn plek in de oceaan waar hij de aarde lek prikt.  Komt een ander voor terug

Hier een serietje fotootjes van de Saturnus vanuit alle windstreken.
Want zo gaat het als je vaak fietst, of vaart, dan zie je het ding 360 graden in het rond,
en bij elk soort weer, van ’s morgens tot ’s avonds. Om te beginnen nog foto vanuit mijn keukenraam (net als de eerste twee) aan de Bik en Arnoldkade. Nu in de ochtendmist

Deze is ook grappig, ’s nachts, met de maan erachter.
Dat trappetje herinnert me aan een liedje van heel vroeger:
“Hang een hangmat tussen de sterren, gooi een laddertje uit naar de maan,
hang een hangmat tussen de sterren, en je liefste komt eraan…”

Nu een stukje naar het zuiden, met de grote vuurtoren erbij

Nog wat zuidelijker, kijkend vanaf de Halkade, naast sleepboot Simson

Vervolgens vanuit de Kromhoutstraat, met de grote vuurtoren ervoor

Gezien vanaf de Rondweg, met Visrokerij Smeding op de voorgrond (die prachtzaak die ’s morgens vanaf 4 uur al de heerlijkste versgerookte makreel verkoopt.
Een van de best bewaarde geheimen van IJmuiden.
Ga eens langs. Durf het eens!)

Hier Saturnus gezien vanaf de hoek Rondweg/Kotterkade

Een doorkijkje vanaf de werf van Van Laar

Zicht op Saturnus en de kleine vuurtoren, vanuit westelijke richting,  Seaport Marina

Hier gezien vanuit het noorden, vanaf de Koningin Emma, de boot die ’s zomers een paar keer per dag de verbinding verzorgt tussen de Kop van de Haven en de Noordpier.
Op de voorgrond de Fortwachter, op de achtergrond de ferry van DFDS naar Newcastle

Gezien vanuit het oosten. Ook met de boot van het Forteiland op de voorgrond.
En intussen met een colllega-boorplatform erbij, de Seafox 7


Hier zijn we weer terug bij mijn uitzicht, op zonsondergang en Saturnus.
Een uitzicht waar ik nooit genoeg van zal krijgen.
Saturnus en zijn broertjes mogen komen en gaan.
Elke avond is het hier zo goddelijk, dat ik denk:
waarom wonen andere mensen toch in steden met enkel uitzicht op elkaars gordijntjes
of de poepparkjes van de honden van hun buren?

Tot slot, voor wie het horen wil, een lied van een vrouw die haar man aan Saturnus verloor

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, IJmuiden, Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Boorplatform Saturnus, 360 graden

  1. mirosjabin zegt:

    @ Allemaal prachtig, maar ik ga voor foto nummer vier.

  2. Letterzetter zegt:

    Schitterende serie. Hoe lelijk toch mooi kan zijn… De maanfoto steekt er echt boven uit. En de foto’s 7 en 8: alliteratie in beeld. Mooi!

  3. mirosjabin zegt:

    het is in feite geen gezicht al die lelijke boten enzo….
    nee, doe mij maar wat moois om naar te kijken,
    een roos met ochtenddauw ofzo…

  4. Selma zegt:

    Mirosjabin,
    je hebt helemaal gelijk, er gaat niets boven een roos.
    Maar dan wel eentje die geurt hè?
    Want die kouwe dingen uit de bloemenwinkel ruiken tegenwoordig hooguit naar karton.

    Lettrezettre,
    danquwel. Ja, zo is het, mooi lelijk. Zalig lelijk.

  5. dickblogt zegt:

    foto 3, waar je de bovenste helft hebt weggegomd is (ook) erg mooi.

  6. Selma zegt:

    Dick, je bent gemeen 😉

  7. Aad Verbaast zegt:

    Mooie serie.
    Lag dat boorplatform daar omdat ze naar visolie aan het boren waren?

  8. Selma zegt:

    Aad, zou dat waar wezen…

  9. Lehti Paul zegt:

    Ik hou van Brigitte Kaandorp, kende deze compilatie niet. Ook het lied niet. Bijzonder. Net als de foto’s. En een roos is misschien mooi om te zien, op een ansicht of om te geven, evt. te ruiken maar als het op foto’s aankomt, heb ik liever een flik stuk ‘cultuur’, sporen van de mens er in. En hoe dóe je dat, de krater van de maan lijkt zichtbaar.

    Tijdens het lezen dacht ik ook: “Ik mis de zee”. En toen schreef je over gordijnen en buren. Dat is nu net waar ik op heb gelet bij mijn woonst: geen overburen, en ook de trein is hier fijn, maar haalt het toch niet bij de zee. Maar dan kom ik gewoon hier en denk ik de zeelucht er maar bij.

  10. fulpsvalstar zegt:

    Pracht serie, maar nummer drie slaat alles.

  11. Blewbird zegt:

    Prachtig! Helemaal gefascineerd door de visrokerij. ‘s-Morgens om 4 uur. Versgerookte paling. IJmuiden is een van de best bewaarde geheimen aan de NL kust. Ik zal de ontwikkelingen rond de nieuwe zeesluis nauwlettend volgen. Groetjes!

  12. Selma zegt:

    Aad,
    jij denkt aan biobrandstof?

  13. Selma zegt:

    Fulps,
    dank je. Dat vind ik een beeldende uitdrukking:
    ik zie daarbij een foto’s woest in de rondte slaan 😉

  14. Selma zegt:

    Blewbird,
    daar mag ik een keer foto’s komen maken.
    ’t Gaat er allemaal zeer klassiek aan toe.
    Maar paling moeten we eigenlijk niet meer eten.
    Als je hun versgerookte drie-makrelen-voor-vijf-euro proeft, verlang je ook niet meer naar paling (en eet je nooit meer makreel uit de supermarkt).
    Die nieuwe sluis, daar is het laatste woord gelukkig niet over gezegd!

  15. Tineke zegt:

    ik zal blij zijn wanneer hij bij ons komt omhulling allemaal weer van gas te blijven kunnen
    .Hij komt over de P-6 Alpha te staan.allemaal werk voor mij.

Schrijf hier je reactie

