Orchideeënzaad & lathyrus

Was gisterenavond weer even in een van m’n tuinen, het gedicht indachtig
De landman gaat, nu de avond is gevallen,
En de arbeid slaapt, voor ’t laatst zijn hoeve rond
Hij keurt het werk der knechts…

Want ik had me ongerust gemaakt over de plantsoenenknechts met hun motormaaiers,
maar aan deze tovertuin gingen ze gelukkig toch voorbij.
De orchideeën hebben intussen zaad gemaakt

Daarnaast bloeit er ineens prachtige lathyrus

Wat leef ik toch in weelde!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Kennemerduinen, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Orchideeënzaad & lathyrus

  1. Ja dit is nu échte weelde..wat een rijkdom..
    Dit gedicht moest ik leren voor m’n eindexamen..ik zei het ook vaak als ik ’s avonds de paarden voor het laatst voerde….

  2. fulpsvalstar zegt:

    Als er wel gemaaid zou zijn dan had je echt reden tot klagen.
    Met name die orchideeën zijn zwaar beschermd, ik neem toch aan dat de afdeling “groen” daar ook weet van heeft.
    Mooie foto van die zaaddozen en die eerste waar je de de mooie bloemen nog kan zien.
    Het gedicht is mij al op de lagere school geworden, we hadden een meester met grote interesse in de dichtkunst.

  3. selmasalo zegt:

    Annet,
    hè leuk, dat jij het gedicht ook van vroeger kent.
    Ik leerde het ooit uit mijn hoofd, na een paar keer lezen, zo makkelijk vanwege de cadans en het rijm, en het verhaal dat echt ergens over gaat (of ging, want zo’n boer bestaat misschien niet meer, in deze tijd van computergestuurde mest- en melkstallen).

  4. selmasalo zegt:

    Fulps,
    Nee, helaas, ‘groenafdelingen’ staan er in natuurliefhebbersland gruwelijk om bekend dat ze maar wat aan klungelen.
    Ah, en gewerd het jou? Dat schrijf je vast expres omdat je weet dat ik dol op dat taalgebruik ben. Ik las het gedicht pas toen ik een jaar of 14 was, en met mijn broer een literaire Werdegang doormaakte van tig boeken per dag. Dit is een van de gedichten die helemaal bekleef. Blijft steeds weer ontroerend.

  5. swithaRo zegt:

    Ja, weelde levert eigenlijk alleen de natuur 🙂

  6. fulpsvalstar zegt:

    De dieren

    De landman gaat, nu de avond is gevallen,
    En de arbeid slaapt, voor ‘t laatst zijn hoeve rond;
    Hij keurt het werk der knechts in schuur en stallen,
    En als zijn schaduw volgt hem trouw de hond.

    Hij toeft bij ‘t vee, en luistert hoe het ademt;
    Rond schoft en horen hangt een warme damp,
    Die met een geur van zomer hem bewademt,
    En in een nimbus nevelt om de lamp.

    Dan loopt hij tastend langs de ruif der paarden,
    Verwelkomd door een dreunend hoefgeklop;
    Hij spreekt hen aan, en streelt een ruig behaarde,
    Een speels hem toegestoken manenkop.

    En als hij eindlijk, rustig na ‘t volbrachte,
    De handen boven ‘t vlammend houtvuur heft,
    Vervult hem nog de ontroerende gedachte
    Aan wat rondom hem leeft en niet beseft.

    Hij peinst, en leest in ‘t boek met koopren sloten
    Het hoofdstuk uit, dat Noachs tocht beschrijft,
    Hoe de arke met haar simple reisgenoten
    Lang op de oeverloze zondvloed drijft.

    Gans in het wonderbaar verhaal verloren,
    Terwijl hij mijmrend in de haardgloed staart,
    Lijkt het hem of, door God daartoe verkoren,
    Hij met zijn dieren over ‘t water vaart.

    Het was even nadenken maar het stond nog op de harde schijf.

  7. Zilvertje zegt:

    De Lathyrus stond bij mijn opa inde tuin, als ik het zie wordt ik overspoeld door geluk.

  8. svara zegt:

    en wat een mooie gravatar!!!

  9. Selma zegt:

    SwithaRo 😀

  10. Selma zegt:

    Fulps,
    prachtig!
    En dan opzeggen voor de klas, of declameren op het podium van de gymzaal,
    voor een paar rijen glunderende ouders 😉

  11. Selma zegt:

    Zilvertje,
    wat een lieve reactie.
    De lathyrus van je opa was waarschijnlijk de gekweekte,
    met die lieflijke pasteltinten en heerlijke geur.
    Wist je dat dat de lievelingsbloem van koningin Juliana was? 🙂

  12. Selma zegt:

    Svara,
    ja ja, de tijd vliegt…

Schrijf hier je reactie

