De Waterboot

In de lange serie Bootjes (zie mijn bloglijst rechts) nu eens de Waterboot.
Een schip is net een huis, met dit verschil dat het niet aangesloten is
op elektriciteitsnet, waterleiding en riool.
Water bunkeren kan in sommige havens uit de muur,
maar in IJmuiden is het de Waterboot die schepen van water voorziet

Het is de Thalassa die langzij komt om water te halen.
Het is erg wisselvallig weer. Nu donkere wolken

Even later gaat de zon weer een beetje schijnen.
Een touwtje wordt uitgegooid

Vanochtend zag ik vanuit mijn keukenraam de Thalassa al aankomen, zeilend over zee
en dacht, het duurt nog wel een tijdje voor ze dichterbij is, ging even wat anders doen.
Maar met volle zeilen en wind mee was ze er zo snel dat de zeilen al gereefd waren
toen ik weer keek. Hier vaart ze langs het Forteiland

en hier de Zuidersluis in

Het is altijd aardig om te zien hoe de oude goden voortleven in onze tijd.
Oergodin van zee Thalassa ligt tijdens het tanken
even bij te kletsen met haar achterneef Orion, in het klassiek Grieks natuurlijk

Terwijl schipper, kapitein en bemanningsleden ook een praatje maken,
zal wel in het Nederlands zijn

En dan is de watertank van de Thalassa gevuld, slangen opgerold, klaar

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op De Waterboot

  1. Letterzetter zegt:

    De Thalassa, prachtig schip! Ik heb haar vaak gefotografeerd in de haven van Harlingen, volgens mij de thuishaven. Type schip is barkentijn, alles na te lezen hier:
    http://www.tallshipthalassa.nl/index.php?id=16&L=0

  2. stripman zegt:

    Heel mooi ! Ik dacht even ‘waterboot’ ? Heb je ook landboten dan ? Maar dat moet ik anders zien, begrijp ik…;o)

  3. selmasalo zegt:

    Letterzetter,
    wij weten het… 😉

    Stripman,
    grappig! Zo had ik het woord nog niet gelezen,
    terwijl ik heel erg van de crypto’s ben..
    Een luchtboot bestaat weer niet
    (wel een luchtschip, en een luchtbed, waarop je lekker dobberen kunt).
    Oh, ik ging even nazoeken of het waar was wat ik zei,
    maar een luchtboot bestaat toch wel:
    http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/LUCHTKUSSENVAARTUIG/1

  4. Blewbird zegt:

    Een super-parlevinker!

  5. selmasalo zegt:

    Blew,
    parlevinker, wat is dat ook een mooi woord:
    http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/parlevinken
    Maar super veronderstelt supermarkt,
    en dit is ‘gewoon’ koel, helder water (gewoon tussen aanhalingstekens omdat we dat onmisbare element merkwaardig gewoon vinden)

  6. Boeiend hoor Selma…
    * Impressed *

  7. selmasalo zegt:

    Annet,
    ben ook altijd onder de indruk van schepen,
    vind het een van geweldigste, dapperste uitvindingen van de mens.
    Wist je dat zeeman, en met name visser, de top tien aanvoert van de meest dodelijke beroepen ter wereld?
    (Ik denk dat bankier, of politicus in Nederland de hekkensluiter is.)

  8. draverblog zegt:

    Dagje op het water, altijd fascinerend. Maar de foto met de bloemen op de voorgrond is de mooiste.

  9. selmasalo zegt:

    Draver,
    die met de bloemen op de voorgrond is de eerste, en klassieke die je leert op de fotocursus voor amateurs 😉

  10. Grutte Pier zegt:

    Lahringen… logisch…

  11. selmasalo zegt:

    Grutte crypto…

  12. berternste zegt:

    Mooie fotoserie. Schepen blijven boeien. Als kind keek ik vroeger bij mijn tante en oom in Utrecht al gefascineerd naar de boten en met name naar de parlevinker op het Amsterdam-Rijnkanaal.

  13. Zilvertje zegt:

    Ben ik al zo oud en dan wist ik nog niks van een waterboot, leuk om dit te weten. Wat een mooi schip die Thalassa. Ik heb lang naar al die foto’s zitten kijken er is zo veel te zien, echt genoten.
    Na heel wat omzwervingen gaat mijn jongste jongen het komend schooljaar proberen op de zeevaartschool bij jullie, ik hoop dat het hem ook gaat boeien, want het is machtig mooi en om er dan ook bij te horen. Maar hij heeft al van alles geprobeerd. Maar als ik jouw mooie foto’s zie denk ik het komt wel goed, zoveel te zien, zoveel te doen, dat moet toch geweldig zijn vooral voor jonge mensen.

  14. selmasalo zegt:

    Bert,
    insgelijks.
    En niet alleen kijken, ook varen,
    en dat kan me niet me niet ver weg genoeg zijn…

  15. selmasalo zegt:

    Zilvertje
    wat een goed idee van je zoon!
    Hij zou nu alvast, voor in de vakantie, als stagiair kunnen solliciteren op de Oosterschelde. Geheid dat hij dan noioit meer anders wil dan varen. Ik weet dat ze onlangs jonge mensen zochten om een tijdje mee te varen. Voor mij is dat het mooiste schip ter wereld, ben vaak mee geweest als (inval)scheepskok, dit jaar nog naar de Oostzee, Kaapverdië en Engeland.
    http://www.oosterschelde.nl

  16. Pingback: WaterbootSeaportplaza

  17. frits houtgraaf zegt:

    Selma weer mooie plaatjes
    gr frits

  18. selmasalo zegt:

    Frits, dank je wel. Maar het is ook een bijzonder onderwerp!
    Iets waar eigenlijk weinig aandacht aan besteed wordt, toch hartstikke IJmuidens.

  19. Zilvertje zegt:

    Selma, dank voor je tip, ik geef het door. Jij doet zulke leuke dingen!

  20. Zilvertje zegt:

    Was even op de site, wat een prachtig schip!

  21. Selma zegt:

    Zilvertje,
    dank je wel.
    Ik hoop echt dat je zoon dat gaat doen, het is een fantastische (levens)ervaring.
    Ja, wat een schip hè, die Thalassa.
    Maar de waterboot ook: zo bescheiden, en zo nodig!

Schrijf hier je reactie

