Gered van de Pulletjespap

Er gaan jaren voorbij dat ik geen goeie daad doe, decennia misschien.
Ik red wel eens een mooie dikke slak van de rijweg, maar grotere heldendaden?
Gisterenavond deed zich de kans voor, en mag ik tevreden zijn met mezelf.

Rijdend over de Middensluisweg zag ik acht pulletjes op het fietspad lopen, bergeendjes.
Aan de ene kant is daar een betonnen muur waar geen babyeendje overheen kan klimmen,
aan de andere kant de rijweg, waar tijdens spitsuur flink gereden en geraced wordt.
De ouders stonden aan de verkeerde kant van de weg te roepen.
Onzichtbaar zelfs, helemaal onderaan het talud, want bergeenden zijn erg schuw.
Ik voorzag bergeendjespap

Het lukte om twee van die vlugge eendjes per hand te pakken,
dus dat werd twee keer oversteken, en ze in de richting van het water te sturen.
Daar gaan ze, ploeterend door het hoge gras.
Op het lokkende geroep van vader en moeder af, die zelf al veilig in het water liggen

Ha, er zijn al twee pulletjes in het water gevallen

Nu zijn het er al drie

Nog eentje ontbreekt…

Hoera, daar gaan ze dan alle acht. En nu nooit meer zo stom doen hoor. Toedeloe!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized, Vogels en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

35 reacties op Gered van de Pulletjespap

  1. akismet-b413a666ae21255b787c580c8a2f8ce1 zegt:

    E E N D S A A M Maar Niet Alléén !!!

  2. Selma zegt:

    Zo is het, Joshua in zijn eentje, eh eendje 😀

  3. Annet zegt:

    Hulde voor jou…ik he zo’n hekel aan auto’s, eigenlijk rij je altijd door dieren- en mensenland…
    Mooie eendensoort trouwens….

  4. akismet-b413a666ae21255b787c580c8a2f8ce1 zegt:

    Net zoals Slakken laat U Uw Sporen in het dierenrijk na !! Door Uw Inzet !! En dat doet U allemaal in Uw Eendje !!

  5. bartisdenaam zegt:

    Met blijdschap gelezen, Selma!
    Toevallig kon ik van de week, ’s avonds laat, nog twee ouder-zwanen met succes afschermen van het autoverkeer, toen ze wilden oversteken om weer bij hun (ook 8) kleintjes te komen.
    Evengoed was er nog een sukkel-met-haast, die er bijna dwars overheen zou rijden. Maar dat kon ik dus voorkomen.
    Je doet wat je kan hè…

  6. Fenny zegt:

    Jaaah!!! heb ook gisteren etensbakje door middelbare scholier aan duif voorgeschoteld in prullenbak gedeponeerd, dat vindt Selma waardeloos duifje, we moeten alle handjes uit de mouwen steken 😉

  7. Selma zegt:

    Annet,
    ze heten eend, maar zijn iets tussen eend en gans in.
    Inderdaad supermooie wezens.

  8. Selma zegt:

    Joshua,
    het is veertig jaar geleden dat ik een eend bezat.
    En m’n laatste woerd is ook al een tijdje de deur uit.
    Dus nu doe ik echt alles in m’n eentje.

  9. Selma zegt:

    Bart,
    wat leuk om te lezen!
    Wie weet was het ook wel goed gekomen zonder onze interventie,
    maar ik zie helaas toch al te vaak platte vogels.
    Heb ook een rijtje van zeven wilde-eendenpulletjes gefotografeerd, helemaal plat.
    Maar ik zal die foto’s maar niet op m’n blog zetten, want sommige lezers worden daar boos van. Niet van het gebeuren, maar van dat ik zulke dingen zie.

  10. Selma zegt:

    Fenny,
    van jouw reactie begreep ik in eerste instantie niks!
    “Ik een duifje waardeloos vinden?”
    Maar na een paar keer lezen begreep ik dat er hier en daar wat komma’s ontbraken 😉

  11. Selma zegt:

    King Billy,
    en daar ging nóg iets aan vooraf:

    Ach, Jaap Fischer, de held van mijn jonge jaren.
    Mijn broertjes en ik konden begin jaren ’60 werkelijk èlk lied van hem uit ons hoofd zingen.
    En als ik goed nadenk, dan kan ik het nog.

  12. Blewbird zegt:

    Je hebt ze weer verdiend voor deze week. Held! En wat een mooie reportage. ‘Bang on’!

  13. Selma zegt:

    Blew,
    weet niet wat ‘Bang on’ is.
    Ben een beetje bang voor het woordje ‘bang’ in diverse talen.
    Maar een mens doet haar best in bange tijden voor vogeltjes
    😀

  14. Meid, je bent een bergeend-heldin! Lief van je.

  15. Letterzetter zegt:

    Dank zij Selma gaat het bergop met de bergeendenpopulatie!
    Waarom komt het woord ‘kast’ nu opeens bovendrijven…?

  16. Zo gek ben ik ook. Heb op een drukke weg een keer moeder en grut voor laten gaan, anders…
    Ook de wespen in huis die tegen het raam …ik zet er een glas over heen en schuif er een onderzetter voor en dan hup de vrije natuur weer in.

  17. luuk1945 zegt:

    Daar lust ik geen pap van

  18. Selma zegt:

    Marion,
    dank je wel. Maar die bergeenden waren, geloof ik, kwaad op me,
    omdat ik aan hun kinderen kwam.
    En terecht, ik hoor bij de diersoort die zeer bedreigend voor ze is 😦

  19. Selma zegt:

    Letterzetter,
    zinnetje 1: als dát zou kunnen!
    Zinnetje 2: de kaste der letterzetters denkt altijd aan kasten,
    letterkast, onderkast, bovenkast…

  20. Selma zegt:

    Luuk,
    die pap is dan ook niet bereid 😉

  21. Selma zegt:

    Christien,
    ‘natuurlijk’, zou ik zeggen 😀
    alleen: als je op de snelweg rijdt met een sliert auto’s achter je, kun je een vreselijk verkeersongeluk veroorzaken als je ineens stopt.
    Je mág daar niet eens stoppen…
    Het is dan ook dramatisch wat er aan moois dood ligt, langs en op de autowegen.
    Dat zie ik wel, als ik op de langs liggende fietspaden fiets.
    Auto laten staan dus. Neem fiets en/of openbaar vervoer.
    Een halve eeuw terug kon het grootste deel van de Nederlanders ook zonder auto, en ze kwamen toch overal.
    Waarom moet het dan nu voor elk van-A-naar-Beetje de auto zijn?

  22. Hoi Selma,

    even een kleine aanvulling, dat bijna stoppen ging op een soort rijksweg maar vaak wel een drukke. Ik had geluk er kwam wat verkeer achterop die maar even gas terug moesten nemen. Zo kon ik de familie duck voor te laten gaan. Inderdaad op de snelweg gaat dat niet lukken.

  23. Hulde!
    en wat zijn ze mooi gelijk getekend!
    een 8-ling 🙂

  24. fulpsvalstar zegt:

    Die kleintjes zijn zeker geen “lelijke eendjes”.
    Prachtige vogels, gansachtige eenden.

  25. Wat een vogelliefde! Goed gedaan!

  26. Selma zegt:

    Kitty,
    en zo zacht…
    Had ze wel wat langer vast willen houden!

    Fulps,
    lelijke eendjes bestaan toch niet?
    Allemaal rare menselijke verzinsels. Net als woorden als ‘onkruid’ of ‘roofdier’…

    Toornige tjitjaf,
    dus hou ik ook erg van tjiftjafs, de niet-toornige dan 😉

  27. annaerbee zegt:

    Strakke actie, hulde!

  28. Selma zegt:

    Anna,
    dank je wel, namens de vogeltjes 😉

  29. Pingback: Gered van de PulletjespapSeaportplaza

  30. frits houtgraaf zegt:

    Mooi verhaal selma

  31. selmasalo zegt:

    Frits,
    dank je wel. Leuk dat je naar mijn stukjes kijkt.
    Ik ben natuurlijk een fan van jouw foto’s.
    Zou daar ook eens iets bij moeten schrijven.
    Maar ik denk meestal “mooi”.

  32. Ach, selmasalo, wat geweldig. Nooit eerder zag ik de kuikens van mijn favoriete vogel. Mooi om te weten dat deze acht gered zijn en nog wel door jou!!!
    Mag ik de link naar dit blog op mijn facebook zetten?

  33. selmasalo zegt:

    Ingrid,
    alleen maar leuk als je dat doet!

Schrijf hier je reactie

