Afijn, we zagen een Konijn, maar ’t bleek een Haas te zijn

Konijnen en hazen, ze komen beide voor, hier aan de kust.
Hazen in de velden en weilanden, en konijnen in de duinen.
Die verschillende biotoop  is alvast een manier om ze uit elkaar te houden

Dit is een konijn. Een wilde. Hij heeft tamelijk korte oren, die een beetje roze zijn.
Z’n vacht is bruingrijs, maar verkleurt in zijn nek naar oranjebruin


Konijnen zijn vaak het haasje, op de sluiswegen, waar automobilisten zo graag racen

Maar hieronder: zijn naam is echt Haas.
Hij is groter, en ook z’n oren zijn duidelijk anders dan van een konijn:
langer, en donkerder, en aan de bovenranden zwart

Ook zijn kop is wat groter, geprononceerder, beniger,
met prachtige lichtbruine ogen, gevat in een crème-kleurige rand
(die van een konijn zijn donkerder bruin en kleiner)

Jammer dat ik hem niet rennend kon fotograferen
want hij heeft geweldige achterpoten, veel langer dan een konijn.
Hier wel een paar slechte fotootjes, waarop die lange poten toch goed te zien zijn.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Kennemerduinen, Uncategorized, Zoogdieren en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Afijn, we zagen een Konijn, maar ’t bleek een Haas te zijn

  1. Appelvrouw zegt:

    ai, die zie ik hier ook. In een kooi, een hele dikke.

  2. Selma zegt:

    Ben je cipier? Wat voor misdrijf heeft knijn of haas gepleegd?

  3. goodknight zegt:

    …hazen zijn ook niet tam te maken…
    …de kok maakte een konijntje klaar…
    …sindsdien komt het diertje regelmatig bij hem terug…

  4. Mooie dieren en niet alleen om te eten.

  5. muizenoren zegt:

    Er is niks mis met die fotootjes, ze staan er allebei mooi op. Leuk om ze eens naast elkaar te zien en te kunnen vergelijken.

  6. Selma zegt:

    Goodknight
    1. Weinig diersoorten zijn zo slim om zich niet te laten temmen. Ere aan de haas.
    2. In de pan hoor.
    3. Spokend in zijn dromen, en terecht.

  7. Selma zegt:

    Antoinette,
    insgelijks. En gelukkig zijn beide soorten hier vrij vaak te zien.

  8. Selma zegt:

    Muizenoren,
    omdat ik zelf wat opstak van dat vergelijken, heb ik dit blogje gemaakt.
    Wat die kleine (‘slechte’) fotootjes betreft, die vind ik zo leuk omdat je daarvan een beetje een idee van hun gigantisch poten krijgt.
    Springend in het veld, vind ik ze op kleine kangoeroetjes lijken!
    In de beweging komt het verschil tussen haas en konijn pas echt duidelijk naar voren.

  9. fulpsvalstar zegt:

    Konijnen zie je ook wel in het open veld maar hazen zie je nooit in bos of duin, een haas graaft ook geen hol maar heeft een leger, een soort nest.
    Een haas heeft een leuke manier van vluchten, het “slaat een haak”, dat is een plotselinge richtingverandering waardoor achtervolgers in de war raken.

  10. Appelvrouw zegt:

    Selma, nee ik ben geen cipier, ik sta hier op een natuurcamping, met hazen, vogels en kippen in een kooi. Je weet toch dat mensen die van dieren houden zoiets doen?
    Is ook makkelijker op de foto te zetten.

  11. Pingback: Auto's over de sluis... bij de konijnen af

  12. Selma zegt:

    Fulps,
    dank je voor de aanvulling op de verschillen.
    Ik wist niet dat dit typische rennen ‘een haak slaan’ heette,
    maar dat beeldt het mooi uit.

  13. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    ach ja, de dierenliefde!
    Een paar ‘lieve’ grote honden op schoot, en die anonieme industriedieren voeren,
    aanbiddelijke zangvogels in kooitjes, fraaie vissen in een kommetje, schattige schildpadjes door de wc, snoezige haantjes over het hek van de kinderboerderij.
    Er is veel dierenliefde onder de mensen,
    en wie zal het zeggen: mensenliefde onder de dieren.

  14. fulpsvalstar zegt:

    Ik heb vele jaren gejaagd, ik heb hazen geschoten, pan- en hapklaar gemaakt.
    Meer over dit prachtbeest:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Haas_%28dier%29
    Ik zit op een orgelbouwer te wachten dus toch wat tijd over en zo leert men op rijpere leeftijd nog wat bij.

  15. Geweldig en dat hazen familie zijn van de kangoeroe, ze boksen ook:)

    Konijnen komen hier in de Veenkoloniën niet meer voor….
    Mijn moeder moest eens een haas braden voor een vriendin….ze griezelde dagenlang ‘oooh het was net een baby’ ik eet dus nooit dergelijk vlees…..dit n.a.v. z.g. ‘stoere’ reacties…..

    Selma als je op Hyves zulke blogs plaatst krijg je liefde en empathie, dat is beter voor een mens…
    Daar zitten wijzere, mildere en inlevende geesten….

    Hartegroet!

  16. Geen dieren in een kooitje hier. Dieren horen vrij te leven. Dierentuinen aardig, leerzaam misschien, maar toch, de dieren in hun originele leef omgeving vind ik beter.

  17. Blewbird zegt:

    Hazen rennen en leven in legers, konijnen ‘huppen’ rond hun hol. Een volwassen haas is gauw een halve meter lang. Ze zijn nodig in de duinen, konijnen.

  18. Marjelle zegt:

    Konijn of haas, zonder bril kan ik ze al helemaal niet uit elkaar houden. 😉 Ze hebben wel iets leuks pluizigs.

  19. Selma zegt:

    Fulps,
    ja ja, in zekere kringen jaagt men. Voor mij is het een half eeuwtje geleden dat ik in die kringen verkeerde. Maar ik herinner me de hazen en fazanten die bij ons geregeld een dag of zo aan het afdak naast de keuken hingen.
    Het villen en schoonmaken fascineerde me, en toen ik een jaar of 9 à 10 was, mocht en kon ik dat zelfstandig doen.
    Kijk ik nu naar mijn kleinkinderen van die leeftijd, dan kan ik het me nauwelijks voorstellen, dat ik dat leuk vond, of dat zij dat zouden willen of kunnen.
    En mag het tegenwoordig überhaupt nog, zelf wild slachten?
    Ik zou het niet weten.
    Het braden en opeten daarna, dat vond ik minder. Dan werd er een eitje voor me gebakken. Maar het ontleden van zo’n dier, en het minutieus uitpeuteren van alle hagel, dat deed ik echt graag.

  20. Selma zegt:

    Annet,
    uiteindelijk zullen hazen wel ergens familie zijn van de kangoeroe, zoals wij dat ook zijn van het neusaapje, of zo. Alleen zijn kangoeroes buideldieren, iets van een geheel andere orde.
    Maar ik heb een paar jaar in Australië gewoond, en als ik hier hazen zie rennen, denk ik aan joey’s, wallabies, een klein soort kangoeroes, die ik daar bij bosjes heb gezien.

    Wat je moeder betreft… daar intrigeert me het woordje ‘dergelijk’, in de zin:
    “oooh het was net een baby’ ik eet dus nooit dergelijk vlees”…
    Als het een koe of een varken is, en niet op een mensenbaby lijkt, dan is eten geen bezwaar?

    Wat Hyves betreft.
    Ik weet het niet… moet ik overal aan meedoen, aanwezig zijn?
    Ik weet niet of ik tussen de ‘wijzere, mildere en inlevende geesten’ pas 😉
    Of wat dat precies zijn. Hou ook/juist erg van analyserend en confronterend,
    en dat wordt vaak niet begrepen door mensen die graag wijs, inlevend en mild willen zijn. Ben veertig jaar geleden al uit spirituele gezelschapjes geschopt.

  21. Selma zegt:

    Christien,
    je eerste twee zinnen: amen.
    Wat is de mens toch een rotbeest, dat het andere dieren, volmaakt onschuldigen, in gevangenissen opsluit!
    Geen enkel ander behoorlijk dier heeft zoiets misdadigs ooit verzonnen.
    De meeste varkensmeststallen en plofkipfabrieken in ons land worden trouwens door Christenen geëxploiteerd.

    Wat dierentuinen betreft: de ontstaansgeschiedenis is dramatisch, ellendig.
    Maar tegenwoordig zijn ze (helaas nog niet in alle landen ter wereld) steeds meer op het welzijn van de dieren gericht, en helaas ook onmisbaar geworden, omdat sommige dieren anders zouden uitsterven (door de mens).

  22. Selma zegt:

    Blewbird,
    dank je wel voor deze aanvullende informatie.
    Ik geloof dat die alle hier genoemde verschillen compleet maken.
    Mooi. Wie mijn blog met reacties voortaan leest,
    kan zich niet meer beroepen op onwetendheid qua haas & knijn 🙂

  23. Selma zegt:

    Marjelle,
    pluizig… jij bent van de pluche haaskonijntjes of konijnhaasjes 😉

Schrijf hier je reactie

