De Vogels op mijn Balkon, 3: Duiffies

Een idyllisch plaatje, Joep & Jopie Kumru, wachtend op een handje erwtjes.
Ik ben erg op ze gesteld. Ze zijn ontroerend mooi, maar lief is anders.
In het bijzonder Joep (links op de foto, net een poepje doende),
kan vechten als een voetbalsupporter. Woest. Maar daarover zo dadelijk

Joep maakt een wonderschoon geluid. Het is gewoon “roekoe-koe“, maar in de schemering klinkt het zo weemoedig, met een klank als van een houten fluit, soms met boventonen.
Ik speel het na op de cello – een vierkwartsmaat, kort-lang-kort – en dan antwoordt hij.
Ik zal onze samenzang eens op proberen te nemen.
Ze zeggen dat je niet met dieren kunt praten, maar ik weet zeker van wel.

Henk de Stadsduif komt ook eten.
Dat mag, want hem vind ik superleuk. Hij eet uit m’n hand en loopt graag gezellig mijn kamer binnen, durft wel es op het bureau te springen om met een schuin oog mee te lezen

Maar dan breekt de hel los! Joep gaat in de aanval


Eindelijk laat stadsduiffie zich niet meer op z’n kop zitten.
En nou opgesodemieterd, stomme tortel!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Uncategorized, Vogels en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op De Vogels op mijn Balkon, 3: Duiffies

  1. Letterzetter zegt:

    Schitterend!
    Maarre… zou die Turkse tortel misschien denken dat Henk Ingrid is…?

  2. Selma zegt:

    Letterzetter,
    dan zou hij er op een heel andere manier ‘op’ gaan 😉

  3. Appelvrouw zegt:

    Ik vind je maar een rare vrouw met die beestenboel.

  4. EJW zegt:

    Prachtige foto’s!

  5. knutselsmurf zegt:

    @Appelvrouw : Ik vind haar ook een rare vrouw, op een leuke manier. Ze doet me een beetje denken aan Bert Haanstra.

    @Selma : Ik “heb niet zoveel met” duiven. Vliegende ratten, veel spierballen en weinig hersens. Maar je hebt ze weer treffend in beeld gebracht.

  6. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    dat beschouw ik als een compliment.
    Ik heb nog maar een paar procent verteld.
    Het vlooiencircus bewaar ik voor het laatst.

  7. Selma zegt:

    EWJ,
    dank je, maar met een prachtige voorstelling is dat niet zo moeilijk 😉

  8. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    Bert Haanstra, heus? Ik weet slechts twee dingen van de man:
    de eerste film die ik van m’n leven gezien heb, Fanfare toen ik 9 was.
    de tweede film die ik van m’n leven gezien heb, Glas toen ik 10 was.
    Toen ik op de middelbare school zat was het Beatle- en Rolling-Stonetijd, en beschouwden we Haanstra als een ouwe zak. En tegen de tijd dat mijn kinderen wat groter werden, en ik weer tijd had om naar de film te gaan, was hij dood. Zodoende weet ik eigenlijk haast niks van hem. Erg hè?

    Ik hou ontzettend veel van duiven, mateloos veel:
    https://selmasalo.wordpress.com/2010/11/09/ik-hou-van-duiven-voor-apiedapie/

  9. Appelvrouw zegt:

    “dat beschouw ik als een compliment”
    Je kunt het beste altijd alles als compliment opvatten 🙂

  10. Selma zegt:

    Mijn probleem is dan weer dat ik altijd overal over na moet denken:
    nu dan weer over wat een compliment precies is.
    En dan ga zoeken, zodat ik vind dat het eigenlijk ‘vervulling van plicht tot beleefdheid’ betekent.
    Dus ook als iemand scheldt en tiert?
    http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/compliment

  11. solidianne zegt:

    actiefoto’s, mooi!

  12. j de kat zegt:

    Duiven reageren heel anders op een aanval van een ander dier – roofdier of auto – dan de overige gevederde vrienden: ze raken meteen in shock en berusten zwijgend in het noodlot dat hun overkomt. Alle andere vogels zetten een keel op van jewelste en doen hun best te ontkomen – behalve natuurlijk als ze kansloos worden platgereden. Dat lukt bij duiven met de auto het best rond zonsopgang in de zomer. Dan zijn ze met hun gedachten kennelijk elders.
    De meeste vogels trekken met zijn tweeën op, maar duiven zie je meestal met z’n drieën. Ik heb de indruk dat elk paartje wordt gestalkt door een vent die geen zin heeft zijn eigen wijfje te vinden.
    Duiven zijn niet echt dom, maar behoorlijk intolerant. Praktisch elke duivenmelker heeft wel ’s een exemplaar gevonden dat was doodgepikt door een (of meer) andere duif. “Gewone” duiven hebben een hekel aan tortels, want die komen uit Turkije.

  13. Selma zegt:

    J. de Kat,
    aha, een ornithologische beschouwing, of die van een ervaren doodrijder.
    Dat van die shock en dat zwijgen, interessant, dat wist ik niet, terwijl ik toch van kind af aan, en later met periodes duiven heb gehouden (zie de link hierboven bij Knutselsmurf). Nu word ik ineens nieuwsgierig hoe dat bij andere dieren gaat, in het algemeen.
    Bij mensen komen alle variaties voor. Zelf blijk ik als een duif te reageren.
    Dat begreep ik pas toen ik eens op het station door een gek in elkaar geslagen werd. Voelde elke beweging uit mezelf wegvloeien, bevroor, en werd alleen maar verbaasde toeschouwer.
    Daarom loop ik sindsdien een rondje om als er ergens geweld dreigt.
    Wat het verdere gedrag van duiven betreft, breek me de bek niet open.
    Het zijn net mensen hoor, monogaam en/of uiterst promiscue, zachtaardig en/of psychopatisch gemeen, enz.

    En wat je laatste zin betreft: die vind ik flauw. In principe hebben vogels weinig boodschap aan het territorium van een andere soort, maar als er schaars voedsel in het geding is vechten ze vanzelfsprekend, precies als mensen.
    En in de bronsttijd zijn ze een beetje vervelend. Maar nooit zo vervelend als de mens, de viezerik, die het hele jaar door bronsttijd heeft.

  14. Selma zegt:

    Solidianne,
    ja goed hè! De veren vlogen in het rond.
    Maar ik hou ook heel erg van verstilde macro’s van bloemen, zoals jij maakt!
    Vroeger had ik een camera die dat ook goed kon, maar die ging stuk, en nu issie opgevolgd door eentje die het helaas veel minder goed kan.

  15. kitty zegt:

    Joep wil zich niet onder de duiven laten schieten! 😉

  16. Selma zegt:

    J. de Kat, nog even dit,
    voor een automobilist is dit misschien wel een grappig blog:

    https://selmasalo.wordpress.com/2010/10/04/dode-dierendag-postume-portretten-van-duinkonijnen/

    Ik heb ook nog vele tientallen platte duiven in het archief, maar ja, de lezertjes en kijkertjes reageren altijd zo gevoelig dat ik zuinig geworden ben met publicatie.

  17. Selma zegt:

    Kitty,
    dat zal het zijn 😉

  18. Wat een superleuke bijdrage! En ook over duiffies, wist ik niet hoor…..
    Ben dol op duiven in de tuin!
    Hun gekoer heeft een zen-effect bij me, het verzoend met met het leven….;)

  19. Ik vind het ‘eng’ als mensen niets met dieren ofwel het leven hebben…..

  20. Blewbird zegt:

    Een bijna geregisseerde rapportage, eerst Henk binnenlaten en dan met de camera klaarstaan om Joep’s reactie te registreren. -Haanstra! Ik heb niet heel veel met duiven (wel met meeuwen, kraaien, spreeuwen, mussen, eksters, lijsters, merels en andere ‘gewone’ vogels).

  21. Selma zegt:

    Annet,
    dan hebben we vergelijkbare ervaringen met duiven 😉
    Wat betreft “eng als mensen niets met dieren ofwel het leven hebben”,denk ik:
    niemand kan niets met dieren hebben. Ze zijn alom, al is het alleen al in de vorm van insecten, die niemand kan ontgaan.
    Maar niet iedereen heeft gevoel voor dieren, of het besef dat wij ook dieren zijn.
    En daar wringt ‘m de knoop van plofkippen en andere vleesindustrie, ‘ruimen’ van vee, circus- en huisdieren, vissen met ‘bijvangst’, sportvissen enz.

  22. Selma zegt:

    Blewbird,
    oh oh oh, word ik hier beschuldigd van regisseurskwaliteiten? 😉

  23. Stephanie zegt:

    waauw, wat een mooie foto’s! en wat is een balkon toch ook prachtig! pas wel op voor boktor in de houten delen! dit zou echt vervelend zijn!

  24. Selma zegt:

    Stephanie,
    dat is het voordeel van wonen in een betonnen flat (geen hout.
    Al is een houten huis veel romantischer, zou ik best willen).
    En de buren hebben een kat, tegen de muizen…

  25. ramireziblog zegt:

    Prachtige serie, en dat met duiven 😀

Schrijf hier je reactie

