De Vogels op mijn Balkon, 2: Kauwtjes

De kauw vind ik een van de mooiste vogels die hier rondzwerven.
Met z’n grappige grijze hoofdje, en dat kleine zwarte petje op.
En dan die ogen die je zo helder aan kunnen kijken.
Niet iedereen is dol op hem. Zijn geleerde naamgevers waarschijnlijk niet, ze noemden hem Corvus monedula, een ‘kraai’ die ‘centenpikster’, dievegge is

Dit is een leucotisch kauwtje

En deze (jonge) is kassiewijle. Dat moet ook gebeuren

Een jaar of wat geleden wilde de ‘Commissie Systematiek Avifauna Nederland’
de naam kauw veranderen in kleine kraai, want:
“Veel mensen hebben moeite met het onderscheid met de zwarte kraai.
Door de naam kleine kraai wordt dat probleem grotendeels opgelost.”
Als dat logica is, heb ik geen verstand van logica.

Zowel het woord kraai als het woord kauw is een onomatopee, een klanknabootsende naam. Een kraai maakt (dus) een ander geluid dan een kauw. Maar omdat ‘veel mensen’ geen oren en ogen in hun hoofd lijken te hebben, zou de naam kauw moeten verdwijnen.

In andere Europese talen blijft de kauw gewoon heten naar het geluid dat hij maakt,
zoals in het Noors kaie, het Zweeds kaja, het Litouws kauka, het Pools kawka,
het Servisch cavka, het Tsjechisch en Slovaaks kavka, en het Russisch Галка.
Maar Nederlanders weten alles beter.

Overdag komt er af en toe een kauwtje op mijn balkon.
Maar ’s avonds niet, want dan is het hier kauwenfeest. Alle kauwen uit de wijde omgeving schijnen te weten dat ze hier moeten zijn als de nacht valt (rechtsonder ook nog Zilvie)

op het dak van mijn oostelijke buren

Ze landen, en vliegen weer op, voortdurend landen en opvliegen, en rondjes vliegen

En kwekken dat ze doen!
Uiteindelijk gaan ze gezellig samen slapen in een rij oude iepen

Schemerig uitzicht met kauwtjes in andere windrichtingen.
Zuidelijk boven de Vissershaven en de Visafslag

en westelijk boven de pieren

Overigens behaagt het Google om me bij de reacties te trakteren op deze advertentie:
100 % VOGELS WEG
Alle mogelijke vogelwering
Snel en deskundig advies

http://www.vogelsweg.nl

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Vogels en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op De Vogels op mijn Balkon, 2: Kauwtjes

  1. Liesbeth zegt:

    Je berichten over kauwtjes vind ik zo leuk. Ik weet er niet zo veel van, heb moeite met het onderscheid tussen kauw en kraai, maar nu ben ik een stuk wijzer door dat onderscheid over hun geluid. Bij mij in de buurt, Amsterdam Oost zijn ze vaak alleen op pad en roepen ze helaas niet zo veel. Het is leuk als ik langs het Oosterpark bij het OLVG fiets en ik de kauwtjes behendig over de prullenbakken zie klimmen. Behalve jou ken ik niemand die met interesse en liefde over deze vogels spreekt, al is er natuurlijk nu wel die film Kauwboy.

  2. Letterzetter zegt:

    Kraaien (kauwtjes weet ik niet, eigenlijk) zijn toch ook geweldige vuilnismannen, net zo goed als Zilvie trouwens. Waar ik woonde was het bevolkt met kraaien, met hels kabaal als ze ’s avonds terug kwamen van het fourageren en hun slaapplek vlakbij opzochten. En ze zijn ook
    goede wekkers, tegen (mijn) wil en dank. Schreeuwende kraaien, tussen twee 12-hoog flats
    die al het geluid weerkaatsen, ik ben er vaak van wakker geweest…

  3. j de kat zegt:

    Aan de kauwtjes kan ik in de zomer horen en zien of het druk was op het Scheveningse strand, want dan komen ze in een zwerm van enkele honderden na hun avondeten daar overvliegen naar hun slaapplaats in het Zuiderpark. Als ik ze opwacht in mijn tuin met een fototoestel in de aanslag, splitst de groep zich in twee zwermen die aan weerskanten, onfotografeerbaar voorbij vliegen. In het Westerpark hebben ze me ook herhaaldelijk in de maling genomen, denk ik. Lijd ik aan paranoia of ziet mijn oude, analoge kleinbeeldcamera er zo gevaarlijk uit? Hij is net zo zwart als de kauwtjes.
    (Liesbeth: tegen zonsondergang kun je de kauwtjes zien zwermen boven het Oosterpark, aan de kant van het Tropeninstituut.)

  4. stripman zegt:

    Heel mooi ! Hoe je ze ook noemt het zal voor sommigen altijd moeilijk blijven. Wat heb je aan ‘kleine kraai’ als de grote kraai er niet toevallig naast zit, of vliegt ? Wat heb je aan een klanknabootsende naam als de vogel net even niks roept ?

    Het is meestal niet zo moeilijk maar je moet je er een beetje in verdiepen. Verschillen genoeg tussen deze 2 soorten…;o)

  5. Blewbird zegt:

    Prachtige foto’s, vooral ‘kauw16’! Als je een kauw en een kraai naast elkaar ziet,vergis je je niet meer. Ze houden van appel en kaas, net als ik.

  6. Het geluid van een kauw vind ik vrij duidelijk te onderscheiden van dat van een kraai. Er zitten vaak kauwen in de tuin, ik vind het ook mooie vogels. Het zou jammer zijn mocht men de naam veranderen in kleine kraai. Wel begrijp ik dat sommigen die er nooit over gelezen of gehoord hebben het verschil moeilijk zien.

  7. Prachtige brutale rakkers zijn het, maar ze slaan op de vlucht als een bende eksters neerstrijkt in de tuin.
    We hebben hier een leucotische ‘huis’merel, een vrouwtje, met een witte staart.

  8. solidianne zegt:

    Nog nooit zoveel bij elkaar gezien. Waar ik woon zie ik ze helemaal niet. Maar ik zie toch wel een groot verschil tussen kraai en kauw
    Ik heb ergens een foto uit mijn jongere jaren met een kauwtje op mijn schouder, dat was in Den Helder. Ik wilde hem mee naar huis nemen 🙂
    Fijn blog.

  9. knutselsmurf zegt:

    Ze zijn bang in het donker. Een uil kan ze ‘s-nachts vermoorden. Daarom slapen ze in grote groepen. Ik vind het verschil tussen een kauw en een kraai niet zo moeilijk. Al was het alleen maar om de ogen. Een kraai of een raaf, dat is ingewikkelder. Maar er zijn bijna geen raven.

  10. fulpsvalstar zegt:

    Ik heb een paar weken geleden nog een jonge kauw gered, hij was op de grond terecht gekomen en een -gelukkig nogal slome en onhandige- kat uit de buurt had kennelijk wel trek.
    Waanzinnig mooie blauwe ogen had het beestje.

  11. Appelvrouw zegt:

    Een kauw is een kauw, en daarmee uit! Kleiner en duidelijk een grijze kraag.
    Ik stel voor dat we het onderscheid tussen man en vrouw ook afschaffen, vanaf nu noemen we elkander man.
    Maar ik was niet gek op de kauwen die mijn dekens kaalplukten!

  12. Selma zegt:

    Liesbeth,
    leuk dat je op m’n blog reageert! Ja, kauwtjes zijn onderschatte vogels, vind ik.
    Hoe langer je naar ze kijkt, hoe leuker ze worden.
    In Amsterdam Oost (waar ik ook lang woonde) zijn ze ook in overvloed.
    Gelukkig ken ik wel meer mensen ‘die met interesse en liefde over deze vogels’ spreken hoor, maar dat zijn dan altijd vogelaars.
    Zwarte vogels hebben onterecht een slechte naam, omdat er vanouds allerlei angst en bijgeloof op is geprojecteerd…
    Die film Kauwboy, daar moest ik op googelen, zo wereldvreemd ben ik (haha), maar daarin zullen m’n kleinkinderen me wel bij gaan spijkeren, zie ik ;-).

  13. Selma zegt:

    Letterzetter,
    zeker zijn kraaien en kauwen geweldige vuilnismannen, ze eten zowat alles.
    Ook insecten en emelten, waar boeren en tuinders blij mee (zouden moeten) zijn.
    Zilvie’s eten ook alles, maar het liefst mosselen.
    Dat is trouwens een fantastisch gezicht: hoe ze met een mossel omhoog vliegen, en hem dan kapot laten vallen zodat ze hem op kunnen eten.
    Kraaien doen dat met noten. Heb zelfs wel gezien dat ze die op de rijweg laten vallen, en als ze dan stuk gereden zijn oppikken. Slim!
    Leuk verhaal over die lawaaierige kraaien. Dat zou juist wat voor mij zijn.
    Ik ben van mijn vorige adres verhuisd omdat ik daar 24 per dag de snelweg hoorde.
    Geef mij maar kraaiende, kwekkende, kakelende, krijsende vogels!

  14. Selma zegt:

    J. de Kat,
    dat in tweeën (of drieën, vieren) delen van die zwerm, dat hoort kennelijk bij het patroon.
    Het is een ouderwetse contredanse, maar dan vliegend.
    En wat eventuele angstaanjagendheid (van jou en je attributen betreft), wat zien ze scherp en zijn ze waakzaam. Alle vogels trouwens.
    In je parkbeschrijvingen mis ik alleen nog het Noorderpark 😀

  15. Selma zegt:

    Stripman,
    nog iets korter:
    wat heb je aan een naamsverandering als je toch niet kijkt en luistert?

  16. Selma zegt:

    Blewird,
    maar ook als ze niet naast elkaar staan is het verschil navenant.
    Zoiets alsof je koningin Beatrix en Paul de Leeuw niet uit elkaar kunt houden.
    Appels en kaas? Mij te duur 😉

  17. Selma zegt:

    Tjitjaf,
    maar wie “er nooit over gelezen of gehoord hebben en het verschil moeilijk zien”, wat schieten die op met alleen een naamsverandering?
    Dat is het absurde van de hele zaak.
    Als die dan een kraai op z’n eentje zien,
    hoe weten ze dan dattie groter of kleiner is?

  18. Selma zegt:

    Marion,
    Eksters, die zijn pas mooi!
    Maar een bende eksters? Met hoeveel komen die dan tegelijk in je tuin langs?
    Een paar komen wel eens op m’n balkon, maar heel snel.
    Pik pik, weg. Ik zou er geen verhaaltje van kunnen maken.
    Die leucotische vogels zijn een bijzonder gezicht,
    al schijnen toch ziekelijk te zijn, of zwakker.

  19. Selma zegt:

    Solidianne,
    maar bij jullie zitten vast vogels die wij hier niet zien?
    Laatst was ik in Drente, en liep op een landweg langs een alleenstaande boerderij, waar het krioelde van de geelgorzen, ik wist niet wat me overkwam, zoveel had ik er van m’n leven nog niet gezien.
    Als er hier 1 per jaar overvliegt twitteren alle vogelaars.
    Kauwtjes kunnen inderdaad heel tam worden.
    Grappig genoeg heb ik ook zo’n foto van mezelf. Ik zal hem eens opzoeken en bij dit blog afdrukken. Toen ik klein was, mocht ik gewoon alle gevonden dieren mee naar huis nemen, we hadden een uitgebreide ouderwetse hoenderhof waar altijd wel wat bij kon.

  20. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    wat een interessant aanvulling. Dat wist ik niet.
    Maar die moordenaars zullen wel geen steenuiltjes zijn 😉
    Het verschil tussen een zwarte kraai en een raaf is overduidelijk:
    een kraai is groot en statig, maar een raaf groots en goddelijk.
    Met een onmiskenbare grote dikke snavel.
    In het oosten van het land kun je ze soms zien, net als roeken, maar die zijn heel makkelijk te herkennen omdat ze een kaal gezicht en bleke snavel krijgen als ze ouder worden.

  21. Selma zegt:

    Fulps,
    goeie daad! 😉
    En hoe is het afgelopen?

  22. Selma zegt:

    Appelvrouw, terug naar af:
    in de eerste Nederlandse bijbelvertaling heet de vrouw een mannin, haha.
    En die kauwtjes van jou, die gingen ongetwijfeld een nestje maken,
    in de tijd dat Nederland nog netjes onder wollen AaBe dekens sliep.

  23. Hakan zegt:

    In het Turks heet een kauw trouwens wel ‘kleine kraai’. Kauwtjes zijn één van mijn favoriete vogels, ik voer ze regelmatig met zaden, brood etc. En ze zijn zeer slim en super oplettend.

  24. Selma zegt:

    Hakan, leuk dat die vogels meer fans hebben.
    Officieel is hun Nederlandse naam nu veranderd in ‘kleine kraai´. Dat besluit dan een commissie van ornithologen ineens.
    Verder zijn klauwtjes niet alleen maar grappig. Het zijn ook rovers en alleseters. Dat weten de ouders van zangvogelbabietjes wel…

Schrijf hier je reactie

