De Vogels op mijn Balkon, 1: Zilvie

Het speciale aan zilvermeeuwen, en dat is makkelijk te weten als je in een haven woont en ze je om de oren vliegen, is dat ze allemaal verschillende ogen hebben. Dus net als mensen. Je zou een irisscan af kunnen nemen bij wijze van een paspoort.
Maar meeuwen weten niks van die menselijke gekkigheid om de aarde in blokjes te verdelen van ‘hier ik’ en ‘jij daar’, met digitale data.
Meeuwen hebben hun eigen territoria, die eerlijker zijn dan die van mensen. Ze nemen, net als alle andere dieren, nooit méér plaats in dan ze voor hun eigen behoefte nodig hebben

Dit is dan ‘mijn’ meeuw. Bij mijn buurvrouwen komen andere meeuwen eten.
Maar deze vindt het kennelijk prettig op mijn balkon. Hij komt op een vaste tijd.
Dat is wel zo fijn voor de andere, kleinere vogels.
Kijk eens hoe mooi hij is. Was ik een meeuwin, ik was subiet voor hem gevallen

Ik spaar altijd wat hapjes voor hem, die vooral een meeuw lekker vindt.
Soms raap ik iets op van de straat, wat mensen weggooien of laten vallen. Patatjes, of laatst nog een stuk Hemaworst. Hier is Meeuwie geland, op een mistige morgen

Zilvermeeuwen hebben zulke prachtige slappe bleekroze voeten. Die gaan van flap flap flap

Meeuwie pakt zijn dagelijkse hapje

Geen dankjewel. Natuurlijk niet.
We zijn partners in het universum. Hij geniet van mijn wegwerphapjes,
en ik van zijn wonderschone aanwezigheid. Wat een goddelijke uitruil.
Dag Meeuwie, tot morgen

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Uncategorized, Vogels en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op De Vogels op mijn Balkon, 1: Zilvie

  1. Appelvrouw zegt:

    volgens mij hoef jij geen meeuwin te zijn om voor hem te vallen, je bént al gevallen voor deze prachtige vogel.

  2. Selma zegt:

    Ja hoor Appelvrouw,
    ik heb een traditie van vogels die komen happen en dan wegvliegen, helaas 😉

  3. kitty zegt:

    Hij heeft een mooie grote voederbak 😉

  4. Selma zegt:

    Ja Kitty, dit is een beginnetje van een vervolgverhaal.
    Ik heb zo ongelofelijk veel plezier van vogels in die voederbak!

  5. Nanos zegt:

    Weet je zeker dat hij geen meeuwin is? 🙂

  6. j de kat zegt:

    Vroeger dachten we dat alle Japanners en Chinezen op elkaar leken. Nu kunnen we oefenen met mieren.
    Ik zat ’s garnalen te pellen. Ze waren al gekookt, maar na tien minuten had ik er voorgoed genoeg van: elke dode garnaal had een eigen gezicht dat me aankeek voordat ik kop en staart eraf trok.
    Biologen hebben overigens ontdekt dat sardientjes monogaam zijn. Die hebben dus kennelijk ook allemaal verschillende ogen. Ik vraag me overigens af hoe ze hebben vastgesteld dat sardientjes monogaam zijn, en of die sardientjes dat zelf ook weten. (Katten bijvoorbeeld (poezen) zijn niet allemaal monogaam. Sommige wel, andere niet.)

  7. Selma zegt:

    Zo is het waarschijnlijk Jaap, we weten nog geen nanodinges van de wonderen der natuur, al schijnt er veel door mensen ontdekt te zijn. Maar die kennis lijkt er in het licht der eeuwigheid toch niet toe te doen. Het leven blijft iets van eten en gegeten worden. Ik ben dol op garnalen!

    “(Katten bijvoorbeeld (poezen) zijn niet allemaal monogaam. Sommige wel, andere niet.)”
    En J. de Kat?

  8. Selma zegt:

    Nanos,
    die vraag had ik verwacht. Het onderscheid is bij zilvermeeuwen voor het blote oog niet mogelijk. Maar ik ben bereid lesbisch te worden voor zo’n schoonheid! 🙂

  9. stripman zegt:

    Heel mooi ! Die zie ik nou nooit op mijn balkon…;o)

  10. Selma zegt:

    Stripman,
    maar jij hebt jaloersmakende spechten, groenlingen wat niet al!
    Ik woon in de haven, naast de visafslag, dus zou wel duizend zilvermeeuwen op m’n balkon kunnen hebben. Het is dus verbazingwekkend dat het er maar 1 is, en steeds dezelfde…
    Iemand zei al tegen me: het is je man uit een vorig leven 😀

  11. draverblog zegt:

    Selma wat een geweldig blog vandaag, gelukkig kan jij ook van alle gewone vogels genieten.
    Vanmorgen tijdens de koffie de Huismussen met hun kroost rond de voedertafel, gewoon genieten.

  12. Blewbird zegt:

    Nou ja… Aandoenlijk prachtig! Een huismeeuw. It’s a boy indeed. Je ziet het het beste op de een na laatste foto.

  13. Prachtig! Toen we in Engeland op reis waren zat er aan de zuidkust ook elke morgen een mooie meeuw op onze ruit te tikken. En tikken kon hij.

  14. Pingback: De Vogels op mijn Balkon, 2: Kauwtjes | Er was eens…

  15. Prachtige foto’s, Selma. En Meeuwie heeft inderdaad erg mooie flapvoeten.

  16. Selma zegt:

    Draver,
    een vogel is een vogel, of hij nou zeldzaam is (geworden, door toedoen van mensen) of dat hij zich in zwermen handhaaft.
    Ik hou van ze (en ben ook jaloers op ze) omdat ze kunnen vliegen!
    En mussen, ja, die mogen er ook zijn!
    Het leuke van mussen is dat je ze over de hele wereld tegenkomt, ik geloof dat ze ooit meegevaren zijn met de handelsschepen, over de wereldzeeën.
    Ik heb ze in Zuid-Amerika gezien, in Afrika, en in Australië en Nieuw-Zeeland,
    en overal zijn ze nèt ietsje verschillend van elkaar!

  17. Selma zegt:

    Blewbird,
    wat leuk dat jij dat echt kan zien!
    Dat het een mannetje was, dácht ik alleen maar (helderziend ;-))

  18. Selma zegt:

    Tjiftjaf,
    van “laat mij erin, laat mij erin”…?
    En wat deden jullie? Raam open zetten en je ontbijt delen?

  19. Selma zegt:

    Marion,
    dank je wel.
    Ja, die voeten, daar kijk ik heel graag naar.
    De beweging is ook zo speciaal. Misschien moet ik maar eens gaan filmen…

Schrijf hier je reactie

