Het Uniform der Wanstaltigheid

Dat is de spijkerbroek. In een buitenland herken je Nederlanders meteen aan hun zakkige lelijkheid, massaal gehuld in verwassen t-shirt plus die vormeloze blauwe broek

de werkbroek die ooit noodzaak (nadruk op nood) was voor de armsten, meest verdrukten der Amerikaanse arbeiders. Gottekegot! Wat zijn, of wat maken Nederlanders zich toch lelijk. Amerikanen zelf zijn nog walgelijker om aan te zien in jeans, beslist, maar in dit blog wil ik Nederlandse sukkels van spijkerbroekdragenden een spiegel voorhouden

Bijna elk lelijk plat paar billen hult zich tegenwoordig onverhuld in die blauwe vodden.
Bijna hè? Want ik heb nog nooit een spijkerbroek gekocht, in geen halve eeuw.
Ik ben dan ook geen arbeider, noch van afkomst, noch iemand die deze ‘geuzen’ romantiseert. En mode? sodemieter op met die tijdelijke floddertjes. Hoe dan ook, ik zou me diep schamen om in die onflatteuze blauwe plunje gezien te worden, als vrouw

of als man. Hoewel onderstaand wezen in de natuur de titel ‘man’ niet zou kunnen dragen, allang verslonden was door een beter dier, want iets mannelijks is er niet meer bij.
Het zuipt, vreet frikadellen (ja, dat kun je aan een pens zien) en draagt een spijkerbroek.
Zal dus menselijkerwijs wel ‘man’ heten. Slap, kwabbig en Nederlander

Hieronder: zij zal vast een erg lieve vrouw zijn, een schat van een moeder, modern ook.
Maar waarom wordt zo’n mens niet tegen de mode beschermd? Waarom mag ze geen sari dragen, of een ander mooi gewaad dat haar mollige vormen móói uit laat komen?
Nu is het een pathetisch ingebonden speklapje. Maar dat mag. Moet zelfs, want het is mode

Tenslotte de spijkerbroekdrager in volle glorie.
Omringd door alles waar het in zijn leven om draait:
kratten drank, tassen vreten, tieten & kont (en buiten beeld de hoofdzaak: “voebboal”)

(Het uiterlijk van deze man kan verder trouwens grotendeels mijn goedkeuring wegdragen: een behoorlijke bloes – op dat stomme logo na – die behoorlijk zijn achterste bedekt. Alleen zou ik hem langere mouwen adviseren vanwege z’n ellebogen.
En hij is niet te vet, maar dat kan gezien die kratten nog komen.)

Advertenties

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Smeerlapperij, Sport, Uncategorized. Bookmark de permalink .

76 reacties op Het Uniform der Wanstaltigheid

  1. knutselsmurf zegt:

    Edwin Tokyo-slim 29/34, ik denk dat alleen een body-painting lekkerder zou zitten.

  2. King Billy zegt:

    Uitpuilende casual nothingness, bij uitstek in winkelscentra, voetbalstadions en volksfeest nr. 1.

  3. j de kat zegt:

    De spijkerbroek is geen mode maar een uniform. Het uniform van de hersenloze massa, het grauw, het gepeupel, de heffe des volks.
    Als uniform heeft de spijkerbroek een ongeëvenaard voordeel: hij/zij toont genadeloos de grenzenloze lelijkheid van de mens. Het enige dier dat stom genoeg is om een spijkerbroek te dragen is …

  4. fredvanderwal zegt:

    gelezen, met een glimlach…

  5. Dank je wel Selma, ik draag ook een spijkerbroek, zodra ik naar buiten ga. maar ik vreet en zuip niet en heb al helemaal niets met oranje. Ben alleen arm. Bovendien is een spijkerbroek makkelijk als je veel op de fiets moet.

  6. Voor mij ook geen spijkerbroek, er zijn genoeg andere broeken, waar ik ook lekker mee op de fiets zit.

  7. Letterzetter zegt:

    …en daaronder Crocs, Ugg’s, Nike’s… of herenschoenen die niet te onderscheiden zijn
    van voebbol-schoenen, dat alles gecompleteerd met tattoo’s… wat bezielt mensen?

  8. kitty zegt:

    haha.
    Toevallig heb ik een spijkerbroek aan.
    Maar meestal niet.
    Wat draag je zelf dan?

  9. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    “Edwin Tokyo-slim 29/34”, dat is geheimtaal voor mij.
    Maar ik vermoed dat het een spijkerbroek is die jou gegoten zit.
    Je bent slank, dus kun je alles dragen, zelf een jute zak staat slanke mensen nog goed, dus een spijkerbroek ook.
    Tenslotte: ik denk dat een body-painting niet lekker zit.

  10. Selma zegt:

    King Billy,
    jouw foto doet het ergste vermoeden aangaande de onderste helft.

  11. nu heb je ook wel fraaie modellen neergezet;-)

  12. Selma zegt:

    J. de Kat,
    u zegt het. Corporate identity.

  13. Mijn eerste spijkerbroek was een Roy Rogers. Veel zaterdagen
    heb ik gewerkt om het bedrag voor de aankoop van de broek bij
    elkaar te sprokkelen want van mijn ouders kreeg ik hem niet.
    Een aantal jaren heb ik de spijkerbroek ook afgezworen vanwege
    uniformiteit en smakeloosheid. Ik deel je aversie Selma. De
    laatste tijd draag ik hem weer op gezette tijden. De spijkerbroek
    die als een soort ‘legging’ om iemands lijf zit …. een doorn in mijn
    oog. Zo ook de afzakkende, slordige, kapotte en totaal
    verweerde modellen en de broeken die te dun zijn van stof.
    Hoewel ik James Dean niet echt ken komt hij nu toch in mijn
    gedachten als zijnde een man die waarschijnlijk een mooie
    spijkerbroek droeg. Ik draag tegenwoordig een niet te ruim en niet
    te strak donker gekleurd model. Netjes genoeg maar net niet te
    ‘zeikerig’. Voor de liefhebbers 32 breed 33 lang…hah.ha !

  14. Selma zegt:

    Antoinette,
    draag wat je wilt, als je je er prettig bij voelt, maar kijk alsjeblieft in de spiegel voor je naar buiten gaat, en bekijk speciaal de achterkant. Nederland zou er al heel wat van opknappen als mensen een jas of een trui droegen die de billen aan de blikken onttrekt.
    En arm is in Nederland zeer relatief. Ik denk dat je wat bankrekening betreft niet met mij zou willen ruilen, maar ik zou mezelf nooit arm noemen.
    De echte armen zijn de mensen die niet creatief zijn, die alles wat ze nodig hebben nieuw in winkels willen kunnen kopen.

  15. Selma zegt:

    Fred,
    u ook een goede morgen!

    Christien,
    ja er zijn zoveel mooiere broeken, van veel prettiger stof, prettig zittend, elegant enz.
    Ik zag eens een filmpje over meisjes die hun te dikke billen in een drie maten te krappe spijkerbroek wilden proppen, om slanker te lijken. Ze moesten erbij op de grond gaan liggen en door andere meisjes aan laten sjorren. En toen ze er dan ingeperst waren, konden ze nauwelijks lopen. Net een antiek korset.

  16. Selma zegt:

    Letterzetter,
    wat de mensen bezielt dat weet alleen God.
    Ik zie alleen de buitenkant.
    Daar discrimineer ik trouwens lekker op: jekkie, t-shirt, spijkerbroek, sportschoenen (facultatief: grote hond, tattoo in nek, kaalgeschoren kop)
    en omgang met zo’n wezen is voor mij overbodig.
    Ik ben geen heilsoldaat die iedereen maar lief moet hebben van de Here.

  17. Selma zegt:

    Kitty,
    draag lekker een spijkerbroek, vrijheid blijheid.
    Alleen, als ik je tegenkom stel ik de voorwaarde dat hij je goed staat, de goede maat heeft, schoon, gestreken en heel is, en dat er geen spekrollen ingepropt zijn.
    Wat ik draag? Niet zoveel bijzonders. Kleren zijn mijn eerste levensbehoefte niet. Ik zorg er alleen wel voor dat mijn verschijning geen gênante voor- en achterkant heeft.
    Van mij zullen zulke foto’s niet te maken zijn.

  18. FT zegt:

    Ik herken de aversie wel dat zie je vaak als hobby beroep is geworden….. 😉

    Veel bouwvakkers zouden in een bouwval wonen als de vrouw ze niet achter de spijkerbroek zou zitten, automonteurs die in auto’s rondrijden die maar net door de keuring komen, etc….

    Nieuw is wel een drs. spijkerschrift die niets met spijkerbroeken heeft, waarschijnlijk omdat de meeste onleesbaar zijn :mrgreen:

  19. Selma zegt:

    Ton de Gruiter,
    modellen? Dan is de straat één grote catwalk.
    Ze waren trouwens niet moeilijk te vinden hoor:
    een half uurtje buiten slenteren.
    Ik had er nog meer, maar ja, anders blijf ik aan de gang met foto’s plaatsen.

  20. Jokezelf zegt:

    Nounou…je hoeft echt niet iedereen lief te hebben, en zeker niet alles mooi te vinden, maar laat mensen wel in hun (eigen verkozen) waarde. Je kunt ook een andere kant op kijken.

  21. King Billy zegt:

    Alhoewel, @Selma, jeans lover Robert Redford……. Zelfs tijdens z’h huwelijk.
    http://www.gofeminin.de/stars/robert-redford/album822822/robert-redford-fan-album-19788276.html#p18

  22. Appelvrouw zegt:

    Ja he, zat ik er net bij jouw foto van de loterij aan te denken hoe lelijk het is, druk je me het nog eens door m’n strot. Ik heb zelf een grijze muis. Soms zie ik hem zitten in zijn grijze tshirt en oude spijkerbroek, of zwarte sweater er overheen. Hij wil niet gezien worden, geen aandacht op zich vestigen. HIj past wat kleding betreft heel goed in de buurt. En ik ga een man niet anders kleden, als hij mij ook maar niet aan mijn kop zeurt als ik een 2e hands jurkje draag in de vorm van een jute zak.
    De geheimtaal van knutselsmurf kan ik ontcijferen, ManB droeg ook jaren Edwin, omdat hij slank is én klein, kan hij juist niet alles aan, het meeste staat hem gewoon niet. Maar Edwin is wel wat duur, voor een spijkerbroek die maar een jaar meegaat.
    Je kunt de spijkerbroek ook anders bekijken. Hij is voor fantasieloze mensen, en voor makkelijke mensen. En niet iedereen kan er als fantasievolle hippie bij lopen.
    Maar wat mij betreft werden ze verboden.

  23. luuk1945 zegt:

    Mijn onderscheid zit in mijzelf, niet in wat ik draag.
    Spijkerbroeken zitten goed, ik hou van blauw en wat de ander doet maakt me helemaal niets uit.
    Groet Luuk

  24. dickblogt zegt:

    Wat een reacties! Aantrekkend onderwerp kennelijk. Eerlijk gezegd vind ik de hype van meisje en vrouwen om overal een lelijke legging onder aan te trekken veel erger. Ik heb 8 spijkerbroeken in de kast hangen, maar hoor af en toe inderdaad dat “deze” écht niet meer kan. Ik neem me dan voor om die bij het klussen te dragen, alleen doe ik dat nooit… Naar de maxzak dus maar!

  25. marijn23 zegt:

    Inderdaad. De spijkerbroek, ik heb er gelukkig geen. In het buitenland herken je de Nederlanders ook vaak aan de afritsbroeken.

  26. fulpsvalstar zegt:

    Selma, mij complimenten voor je opmerkingsgave, ik heb me bescheurd.
    Wij wonen op de route van campings en station naar het dorp en dan is het ook weleens verbazend wat voor “fraais” er voorbij komt maar dan heb ik meestal geen camera bij de hand.
    Spijkerbroeken kunnen in nieuwstaat netjes zijn maar gaan er al snel uitzien als de uitmonstering van een clochard in het laatste stadium van verloedering.

  27. King Billy zegt:

    ” marijn23 zegt:
    13 juni 2012 om 09:59
    Inderdaad. De spijkerbroek, ik heb er gelukkig geen. In het buitenland herken je de Nederlanders ook vaak aan de afritsbroeken ”

    Dat klopt. Het onderste deel ook vaak lichter van kleur omdat het vaker gewassen is…..

  28. Ximaar zegt:

    Een jaar of 35 terug had ik voor het laatst een spijkerbroek aan. Ik vond ze niet lekker zitten en voor mij is dat belangrijker dan hoe een ander mij ziet. In die tijd waren er ook spijkerjasjes om er bij te horen. Maar dergelijke colberts en stropdassen heb ik ook nimmer functioneel gevonden. Ben ook daar niet aan begonnen en in het gunstigste geval trek ik een mooie trui aan.

    Tegenwoordig weet ik ook dat wasmachines sneller slijten door spijkerkleding. In goede wasmachinehandleidingen zie je dat er minder spijkerkleding (bijv. 3,5kg ipv 5kg) in mag dan gewone kleding. Dus erg milieuvriendelijk is het ook niet bepaald.

  29. Selma zegt:

    tien1040veertig,
    Rooie Rochus!! Dat is een oude herinnering zeg.
    Tja, dat werken voor alles wat je ècht graag wilde hebben vroeger. Ik heb wat beden opgemaakt, geserveerd, ijs geschept, vloeren geveegd: de hele onderbetaalde sector van binnenuit leren kennen… Om een paar modespulletjes te kunnen kopen.
    Maar met de leeftijd vermindert de kooplust, om het netjes te zeggen.
    James Dean, die had zéker een mooie spijkerbroek aan, eentje die nog echt spijkers had ter versterking.
    Wat mij betreft draagt trouwens iedereen een spijkerbroek.
    Maar laten ze toch aan hun ‘aanbiedbaarheid’ denken, om met Ramses Shaffy te spreken.
    Dus geen pudding in veel te strak worstenvel, of hangbuik en bilspleet boven een baal blauwe vodden. Je kleedt je toch niet om anderen van je laten walgen?

  30. Selma zegt:

    FT,
    hahaha!
    Spijkerbroeken zijn juist heel goed te lezen voor een spijkerschriftkundige.
    Ze zijn een open boek voor me. Zo moeilijk is de spijkerbroekentaal nou ook weer niet te leren, de studieobjecten lopen dagelijks in bosjes voorbij. Ik zou zo op een hogeschool voor de klas kunnen gaan staan en spijkerbroekologie gaan doceren.

  31. Selma zegt:

    Joke,
    in twee zinnen stip je twee grote problemen aan.

    1. Je veronderstelt dat mensen ‘eigen verkozen waarde’ hebben.
    Die hebben mensen niet of nauwelijks volgens mij. Mensen dènken dat ze vrije keuze hebben, en denken dat ze denken ook nog, maar dat zijn tragische illusies.
    Voor hetzelfde geld schrijft de mode wèl elegante en toch prettig zittende gemakkelijke kleding voor, en dan zouden ze het ook kopen.
    Net zoals ze de mode van nu ‘zelf kiezen’ maar niet heus.
    Zie mijn blog: https://selmasalo.wordpress.com/2012/04/26/de-vrije-wil-op-een-houtvlot/

    2. Je suggereert dat ik ook een andere kant op kan kijken.
    Dat doe ik vaak genoeg, maar daar loopt hetzelfde soort lellebellen.
    Wat ik dan vaak doe, omdat ik zo gevoelig ben voor schoonheid, is het stille duin ingaan, van de paden af. Daar komen de spijkerpuddingen namelijk nooit.

  32. Mark zegt:

    Tja, volgens mij leg je een verband tussen onverzorgdheid en de spijkerbroek. Ik zie een link met onbezorgdheid. GEwoon lekker aantrekken wat lekker zit en schijt hebben aan de wereld. We leven nou eenmaal in een spijkerbroekencultuur Selma

  33. Selma zegt:

    King Billy,
    je foto van RR heb ik bekeken, en schrok me een hoedje.
    Dat was de filmster die ik 40 jaar geleden zo mooi vond!
    Maar nu dan in de horrorfilm van ouwe, opgekrikte Amerikaan. Brrrr…
    Dan nog liever een verwaarloosd oud Nederlands mannetje, met ongeverfd haar.

  34. goodknight zegt:

    …trainingspak met witte sokken en slippers…

  35. Nanos zegt:

    Veel en veel, maar dan ook veel erger is de legging. De witte, die lange onderbroek dus, schijnt ook deze zomer niet gemist te mogen worden in de kledingkast van de moderne vrouw. Leggings zijn in alle kleuren afgrijselijk en zouden verboden moeten zijn voor iedereen boven de veertien.
    Er zijn trouwens ook heel mooie broeken van spijkerstof. Je moet alleen wel even naar je achterkant kijken, Veel mensen weten niet dat ze ook een achterkant hebben. Voorwaarde is ook dat je de spijkerbroek tijdig afdankt.

  36. FT zegt:

    Selma,
    Toch heb je blijkbaar nog geen spijkerbroek gevonden wiens taal je aansprak 😉
    Overigens kan ik weer afknappen van die geruite Finse rokken met van die plofkuiten er onder 😛

    ps. Onwijs grappig hoe jij blogt, da’s ook een talent 😉

    mvg

  37. knutselsmurf zegt:

    De foto’s laten m.i. vooral zien dat mensen steeds dikker worden. In de jaren ’70 waren dikke mensen zeldzaam, en nu zijn ze de norm. En waar gezondheid en BMI nog objectief vast te stellen zijn, zijn schoonheid en gedragsnormen veel meer onderhevig aan de smaak van de dominante groep. Dus is het “mormaal” om er zo bij te lopen. Er is me meer dan eens toegebeten dat ik ondervoed ben, en er “ongezond” uitzie. Met mijn BMI van 19.

    Overigens wordt het aandel spijkergoed in mijn wasmand steeds kleiner. Als een broek in een andere kleur dan blauw de helft kost, is de keuze snel gemaakt, zolang er maar geen rood in zit.

  38. svara zegt:

    En toen hoopte ik dat we een elegante foto van jouw achterkant te zien zouden krijgen…:-)

  39. Blewbird zegt:

    Je hebt een hot thema aangesneden. Je foto’s illustreren je betoog meer dan helder. Ik draag ze in het dagelijks leven (werk enzo) ook. Ben juist de zwarte fase weer voorbij en hanteer nu een uitsterf-policy. Meer dan 2 heb ik er niet nodig. Daarnaast heb ik een paar van die scandinavische wandelbroeken.

  40. selmasalo zegt:

    Appelvrouw,
    je hebt helemaal gelijk, als een man eenmaal gekozen hebt vanwege z’n lieve harretje en zuivere zieltje, ben je gek als hem gaat dwingen zich anders te kleden, vice versa.
    Spijkerbroeken lijken mij ook voor fantasieloze mensen, en voor makkelijke mensen.
    Ik zou niks willen verbieden, maar ook fantasieloze en gemakkelijke mensen behoren wel eens in de spiegel te kijken, liefst met een eerlijke vriend(in) erbij.
    En waarom zou niet iedereen er als fantasievolle hippie bij kunnen lopen?
    Waarom kan iedereen er wel als voddezak of lelijk jasje-dasje bijlopen?

  41. selmasalo zegt:

    Luuk,
    dat is een stevige reactie.
    Blijf alsjeblieft jezelf 😉
    (Ik hou ook van blauw, hemelsblauw, lavendelblauw, gentiaantjesblauw,
    alleen niet van namaak-idigo)

    Dick,
    mooi is dat, dat je iemand in de buurt hebt die zegt ‘dat “deze” écht niet meer kan’.
    Hadden meer mensen dat maar, dan was dit blog niet geschreven.
    Vrouwen en leggings, dat is een apart walgelijk hoofdstuk.

  42. selmasalo zegt:

    Marijn en King Billy,
    de afritsbroek is een apart hoofdstuk (net als de legging, zie boven).
    Die wordt voornamelijk gedragen door ouderen die al op hun 55ste met goed pensioen zijn gegaan, en hun laatste levensjaren zo gezond mogelijk proberen te rekken, met wandelen naar Santiago, fietsen op Bromptons, Djoser- en Sawadee-reizen enz.
    En er horen kleren uit de ANWB-winkel bij, The North Face en zo.
    Die oudjes komen echt nog eens aan de beurt voor een blog, haha!

  43. selmasalo zegt:

    Fulps,
    met zulk uitzicht zou jij best een sociologische scriptie kunnen schrijven, met statistieken over t-shirts, trainingspakken, bermuda’s, naveltruitjes, en niet te vergeten slippers en sandalen, en wat daar aan kalknagels uitsteekt. Je begrijpt dat ik daar ook op studeer, onvrijwillig, omdat zich dat hier aan de kust ook in volle ellendige glorie aanbiedt 😉
    Ach, de clochard, werd die een halve eeuw geleden niet geromantiseerd door Nederlanders die nog nooit een buitenlander gezien hadden, en voor het eerst naar Parijs gingen?
    Daar plukken we nu kennelijk de vruchten van.

  44. selmasalo zegt:

    Ximaar,
    hè hè, eindelijk iemand die het zegt:
    spijkerbroeken zitten helemaal niet lekker!
    Ik krijg geregeld zakken kleren, dus heb ze ooit wel eens gepast. Het is stugge stof, die schuurt, die je bewegingen beperkt, zelfs pijn doet als je anders wilt bewegen dan de broek voorschrijft…

    En een mooie trui. Dachten meer mannen er maar zo over!
    Ik word niet goed van al die lelijke bobo’s in hun lelijke pak met lelijke stropdas.

    Wat een leuk weetje! Dat wasmachines sneller slijten door spijkerkleding, en dat er per wasbeurt maar 3,5 kg i.p.v. 5 kg van in een machine mag.
    Maar als je over de milieu-onvriendelijkheid van spijkerbroeken begint,
    dan weet ik nog een hele serie argumenten.
    Lees dit en huiver:
    http://www.schonekleren.nl/hoe-vervuilend-is-mijn-kleding-eigenlijk
    .

  45. selmasalo zegt:

    Mark,
    dat is wel een alineaatje dieptefilosofie dat je hier produceert.
    Onverzorgdheid zou in verband staan met onbezorgdheid.
    En dat onbezorgde ‘gewoon lekker aantrekken wat lekker zit’
    ventileert dan de boodschap: “schijt hebben aan de wereld”.
    Die boodschap begrijp ik, en mijn antwoord is:
    “in de beerput met dat volk, waar het thuishoort”.

    Wat je uitsmijter betreft:
    “We leven nou eenmaal in een spijkerbroekencultuur Selma”
    Die ontleed ik alsvolgt:
    ‘We’ spreekt mij hier aan, dus ben ik niet inclusief.
    Het gaat om de omgeving van Mark,
    de cultuur van de blauwe schijtbende om jou heen kennelijk.
    Een subcultuur denk ik, want gelukkig kent de Nederlandse cultuur een heel scala aan subculturen waarin het oneindig beter toeven is dan in jouw wereldje van egocentrische schijtbroeken.
    Tenslotte suggereert het gebruik van de term ‘nou eenmaal’ dat je niet verder kijkt dan je neus lang is.

  46. selmasalo zegt:

    Goodknight,
    ja, zo heb ik hierboven al meer tips gekregen.
    Het kan een serie worden: trainingspakken, leggings, afritsbroeken, haha!

  47. King Billy zegt:

    Re afritsbroeken en ouderen. Ik kan je verzekeren dat Nederlandse veldwerkers en journalisten, nog lang niet ‘oud’, die VN hoofdkantoren in Genève bezochten, opvielen met hun tweekleurige afritsbroeken temidden van collega’s die een ietwat formelere klederdracht droegen.
    Werden grappen over gemaakt. ‘Moet kunnen’, typische Nederlandse reaktie, terwijl ze zich druk maakten over een ontbrekend koekje bij de thee of koffie….

  48. selmasalo zegt:

    Nanos,
    de legging is hier al een paar keer eerder als ergernis langs gekomen.
    Dat verbod voor iedereen van boven de veertien lijkt me een uitstekend idee,
    hoewel oudere meisjes met echt heel prachtige benen ook mogen.
    Maar boven de dertig moet het ook voor hen over en uit zijn.

    Zeker zijn er ook heel mooie broeken van spijkerstof.
    Maar niet iedereen kan die dragen (net als een legging).
    En voor het kijken naar je achterkant heb je een spiegel èn een goede eerlijke vriend(in) nodig. Die ontbreken kennelijk in nogal wat huishoudens.

  49. selmasalo zegt:

    FT,
    het probleem met spijkerbroekentaal is dat die wel gesproken wordt door de spijkerbroek, maar dat er geen communicatie mogelijk is, je kunt geen gesprek met een spijkerbroek voeren, hij praat alleen voor zichzelf uit. Ik heb al eens verkering met een autist gehad, en die ervaring wil ik niet herhalen, vandaar.
    Wat die geruite Finse rok betreft, nu vertel je me een modenieuwtje dat ik niet wist!
    Maar als die rok met plofkuiten gepaard gaat, mis ik denkelijk niets, dus laat maar.
    Plofkuiten worden alleen plofkuiten als ze verkeerd geëxposeerd worden.
    In India heeft geen enkel mens plofkuiten!

  50. selmasalo zegt:

    Knutselsmurf,
    wat het steeds dikker worden betreft geven alle cijfers (en ook de foto’s) je gelijk.
    Feitelijk gaan mijn voedselblogs daar ook over: dat het winstbejag van de voedselindustrie (het dumpen van massale hoeveelheden van de goedkoopste grondstoffen: vetten, zetmeel, suikers) stiekem de volkssmaak verpest heeft, zodat mensen haast onbewust meer en meer zijn gaan snoepen in plaats van echt eten.

    Gedragsnormen van dominante groepen, breek me de bek niet open.
    Je plaatste daar ook ‘schoonheid’ bij. Dat is een belediging voor de Schoonheid.
    Ik zou zeggen:
    het idee van wat ‘mooi’ is wordt (ook) door de dominante groep bepaald.
    En dat kan dus godvergeten lelijk zijn, zoals tegenwoordig.

    Wat jouw ‘magerheid’ aangaat: als het hoort bij de lichaamsbouw zoals die in jouw familie voorkomt, waar maken omstanders zich dan dik over?
    Zolang het geen kwestie van ziekte is, zou ik er blij mee zijn als ik jou was.
    Zelf heb ik liever mensen van bescheiden omvang in m’n omgeving dan amechtige slagschepen die zweetparelend tientallen kilo’s spek meetorsen.
    Ik vind het ook gewoon brutaal om zoveel ruimte in te nemen.
    En zoveel te vreten en te zuipen natuurlijk.
    Tenzij iemand echt ziek is, en daarom dik wordt, dat gebeurt soms met cortisol, heel tragisch. Maar verder kunnen vetlappen bij mij de bout hachelen.

    Wat de prijs van kleren betreft: insgelijks.
    Ik ga liever op reis van m’n geld dan dat ik kleren koop, laat staan kleren met een merkje, of die in de mode zijn. Op Koninginnedag heb ik nog een paar zakken met de prachtigste kleding gevonden. Dus ik kan weer een paar jaar vooruit.

  51. selmasalo zegt:

    Svara,
    ik ben geen slangenmens hoor!
    Heb jij wel eens een foto van je achterkant gemaakt? 😉
    Maar wat ik er in de dubbele spiegel van zie, is dat er geen uitgeperste zadeltassen links en rechts van mijn dijen klotsen, dat er geen platgedrukt vet achterwerk schurend heen en weer hopst, terwijl er bloot spek over de broekrand uitgulpt, en dergelijke.
    Ik heb gewoon een non-descripte achterkant, waar niemand opgewonden van raakt of van walgt. En dat is precies de boodschap die ik uit wil stralen: het gaat niet over mijn uiterlijk, en helemaal niet over mijn achterkant.

  52. selmasalo zegt:

    Blewbird,
    ‘hot thema’ ja. Het is leuk om te lezen dat veel meer mensen mijn blik delen, maar ook komisch dat sommigen zich onaangenaam aangesproken voelen!
    Draag zoveel of zo weinig spijkerbroeken als je wilt natuurlijk.
    Mij gaat het alleen om bewustzijn. Bewust wezen van wat je doet, en waarom.
    ‘De zwarte fase’, ai ai, dat is iets uit de alchemie, googel maar eens op ‘nigredo’, dan zie je dat het maar goed is dat die weer voorbij is.
    Picasso kende een ‘blauwe fase’, maar toen was de spijkerbroek meen ik nog niet massaal in zwang.
    ‘Scandinavische wandelbroeken’, klinkt goed. Ik zou niet weten wat dat zijn, maar Scandinaviërs zijn al een eeuw of zo voorlopers als het om praktisch en mooi design gaat. Dus.

  53. selmasalo zegt:

    King Billy,
    wat afritsbroeken en leeftijd betreft heb je gelijk. Ook jongere volwassenen dragen die, maar… precies in de klassen van werk en inkomen die jij noemt, de (boven)modalen, die nooit echt met hun handjes hebben hoeven wapperen.
    En natuurlijk maken Nederlanders zich druk over een ontbrekend koekje bij de thee of koffie. Die horen verdorie bij de emolumenten waarvoor zij in hun contract getekend hebben, de enorme onkostenvergoedingen per dag e.d. (zo hoog dat je alleen daar al een huis van kunt kopen), dus daar moet geen koekstukje van afgeknabbeld worden!

  54. Mark zegt:

    Even terugreageren:

    “gelukkig kent de Nederlandse cultuur een heel scala aan subculturen waarin het oneindig beter toeven is dan in jouw wereldje van egocentrische schijtbroeken”
    dat is een aardige berg kak die je met dat zinnetje even produceert. sinds wanneer is het egoistisch om schijt te hebben aan de hele wereld?

  55. Selma zegt:

    Mark,
    alleen een onschuldig dier kan onschuldig schijt aan de wereld hebben, letterlijk:
    vogels laten hun poepjes op aarde vallen zonder achterom te kijken.
    Maar een sociaal mens houdt rekening met anderen (met zijn/hun wereld).

    Voorts gebruikte ik het woord egocentrisch, en niet egoïstisch.
    Het is sinds mensenheugenis egocentrisch om als mens schijt aan de wereld
    (je menselijke omgeving) te hebben.
    Psychopaten, autisten en idioten kunnen schijt aan hun wereld hebben, maar een redelijk en gevoelig mens denkt ook aan anderen.
    Als ik jou zulke simpele dingen uit moet leggen is het eind zoek.
    Dat je pissig reageert als ik jouw tekst analyseer, tjongejonge 😀
    Mijn blogs gaan onder andere (impliciet) over zindelijk formuleren.
    Wie niet zindelijk formuleert, denkt mijns inziens meestal ook niet zindelijk.

    En draag zoveel spijkerbroeken als je wilt, als je meent dat ze prettig zitten en je goed staan. Mijn blog ging niet over behoorlijk gevormde mensen met goed zittende spijkerbroeken.

  56. timmerark zegt:

    Wow! Oude VK tijden herleven!
    Mijn vriendin ziet mij graag ik spijkerbroek, maar ik vind ze te warm. Op één na, maar die is al een kwart eeuw ter ziele.

  57. draverblog zegt:

    Wat een leuk onderwerp, in de natuur zijn het inderdaad geen broeken die pretiig zitten.
    Warm en weinig draagcomfort.
    Voor de klusjes thuis en in de tuin is een spijkerbroek goed te gebruiken.

  58. Selma zegt:

    Timmerark,
    als spijkerbroeken te warm zijn, draag je ze toch in de winter? (Vermits enz.)
    Wat is er mooier dan dat je vriendin je graag ziet?!
    Gefeliciteerd met zo’n relatie 😀

  59. Selma zegt:

    Draver,
    wat goed zeg, alweer iemand die toegeeft dat ze eigenlijk niet lekker zitten!
    Weet je wat pas lekker zit voor klusjes thuis?
    Een ouderwetse blauwe overall, een maat te groot, en vaak gewassen.

  60. svara zegt:

    Wanneer ik in de winkel iets aan het passen bent en de verkoopster komt enthousiast met een grote spiegel aanrollen om me de schoonheid van mijn achterkant te laten zien dan heb ik altijd het gevoel dat ik naar de achterkant van een andere vrouw kijk en dat niks met mij van doen heeft 🙂
    Wanneer zie je nou je achterkant?
    Spijker en andere broeken van het merk NJDJ zitten heerlijk.
    Maar de naam zegt het al: Not Your Daugthers Jeans 🙂
    groet je

  61. Selma zegt:

    Svara, lachen!!
    Dat merk ken ik niet.
    Ik draag alle kleren van mijn dochters af 😉

  62. Nanos zegt:

    @Selma
    Zonder eerlijke vriendin kun je je uitstekend redden met een tweede spiegel.
    Bij bovenstaande lijven is het niet de spijkerbroek die de weinig flatteuze foto’s oplevert. Geen enkele broek is geschikt om er deze vlezige achterwerken en forse dijen in te wurmen en er dan een aardig resultaat door te krijgen.

  63. Selma zegt:

    Nanos,
    maar het dikste lichaam kan nog elegant en aantrekkelijk zijn als het goed gekleed gaat.
    Dat heb ik in Afrika gezien, in Azië, in Zuid-Amerika. De dikste mensen, zelfs heel bejaard, zien er daar nog mooi en lekker uit, omdat ze zich zwierig kleden, en prachtig bewegen.
    Juist ook doodarme mensen weten zich met de simpelste middelen mooi te maken, en mooier door zich mooi te bewegen. Nederlanders zijn bedroevend grof. Rijk en log.

  64. Pingback: Schaamliptrauma | Appelvrouw

  65. olijfje zegt:

    Leuk stuk. Een sari is inderdaad veel en veel mooier, maakt een godin van iedere vrouw.

    En toch: ik houd wel van uniform, droeg een tijd een overall en nu ben ik de gelukkige eigenaar van twee spijkerbroeken. Niet mooi misschien, maar heerlijk praktisch. Ik kan er mee op straat zitten of in het gras, en tegen muurtjes leunen, wandelen en fietsen. Met een sportbroek kan dat ook. Fietsen in een sari lijkt me erg moeilijk.

  66. Mark zegt:

    kwam ik pissig over? onbedoeld hoor. Mijn opmerking over schijt en egoïsme was eigenlijk meer sarcastisch bedoeld. Egoïsten hebben toch altijd schijt aan de hele wereld? 🙂
    Als het gaat om spijkerbroeken, zitten ze mij trouwens het lekkerst als ze al bijna versleten zijn en al een paar dagen aan mijn kont hebben gehangen. Een nieuwe spijkerbroek zit überhaupt nooit lekker, en een frisgewassen spijkerbroek is een weerbarstig stuk stof dat zich de eerste uren tegen je keert door in je kont te kruipen en je ballen af te knellen.
    Schitterend onderwerp dit, Selma. Lekker provocerend. Ik hou daar wel van.

  67. Selma zegt:

    Olijfje,
    dank je wel.
    Zolang je met een spijkerbroek maar niet lijkt op de wanstaltigen zul je mij niet horen.
    Vrijheid blijheid.
    En nu je het zegt, ik geloof niet dat ik laatst in India vrouwen heb zien fietsen.
    Ze lopen, of gaan met het (uitstekend geregelde en frequent rijdende) openbaar vervoer.
    Ik fiets wel eens met een lange jurk, maar dan rol ik ‘m zo op dat ik op het grootste deel kan zitten, anders is het inderdaad lastig.

  68. Selma zegt:

    Mark,
    tja, wat pissigheid betreft:
    men borduurt eens wat voort op de langs vliegende faecaliën en zo.
    Wat jij beschrijft: over het ‘pas’ lekker zitten van een spijkerbroek,
    vind ik juist zo goor, en echt Nederlands…
    Dagenlang dezelfde ongewassen broek aan.
    Die pas echt prettig zit alsie zowat versleten is.
    Ik vraag me af waarom het de gemiddelde Spanjaard, Fransman of Italiaan wèl lukt om er goed en prettig ogend uit te zien, maar dat de Hollander er in een ongewassen versleten spijkerbroek bij moet lopen.
    Ik vind het in het buitenland tegenwoordig gênant om te moeten bekennen dat ik Nederlandse ben. Daar zeg ik dat ik Finse ben. Dat is gelukkig ook waar.
    Mijn rechterhelft is Nederlands, maar mijn linkerhelft Goddank niet.

  69. Pingback: Zelfportret van… : Ander ben Ik : Duisternis in het licht

  70. olijfje zegt:

    Naar aanleiding van je vermakelijke stuk heb ik vandaag tussen Bijlmer en Amsterdam Centrum gelet op louter blauwe spijkerbroekbillen. Ik zag ronde Afrikaanse billen met een voorkeur voor stiksels. Platte Aziatische Lambik-billen. Supercoole skatebillen. Snelle scooterjongensbillen. Praktische moeke-billen met een boel boodschappen en bloemen aan het stuur. Fraaie jonge Hollandsche meidenbillen: net paardenbillen. Smalle modellen-billen. Kleine appel-kinderbilletjes. Strechjeansbillen op gympen (studentes) of hoge hakken (steltenlopers). Een dun dametje droeg een kanten jurk over haar spijkerbroek.
    Ik zag slobberbillen, ik-heb-net geverfd billen, snelle billen, slome billen, blije billen, ik-ben-op-zoek-naar-een-hotel-billen, dit-is-mijn-stad-billen, ik-ga-uit-billen, zullen-we-een-ijsje-eten-billen en al die billen waren in het blauwe uniform gestoken en ze ontroerden me allemaal. Het onderzoek stemde vrolijk. Ik zag geen enkel wanstaltig achterkantje.

  71. Selma zegt:

    Olijfje,
    wat een geweldig geestig verhaal. Dat kan ik billijken. 😀
    Het was ook een heerlijke dag vandaag, en al die billen gingen vast fijne dingen doen, en jij had een goed humeur, en bovenal: je houdt duidelijk van mensen.
    Bij je verhaal moest ik aan de film van Yoko Ono denken, waarmee ze in 1966 in één klap wereldberoemd werd als kunstenares, “Bottoms”, of ook “Buttocks” (en die helaas nooit meer te zien is) waarin ze van 365 mensen achter elkaar de blote billen filmde terwijl ze liepen, niets anders dan alleen de billen.
    http://freepamphlet.wordpress.com/2009/03/01/yoko-ono-film-no-4-bottoms-1966/

    Op youtube vond ik een stukje van een minuut:

  72. olijfje zegt:

    🙂
    Ooh, wat leuk, 365 verschillende billen in een film, dat is een kont per dag. Dankjewel voor de link.

  73. Pingback: broek | pact

  74. Rob Alberts zegt:

    Al jaren loop ik rond in hetzelfde stuk uniform.
    Dezelfde maat lukt ook nog net.
    Al lukt het mij nu eindelijk het overstekende buikje kwijt te raken.

    Mocht ik jou eens in levende lijve ontmoeten dan trek ik een van mijn driedelige pakken uit mijn kledingkast voor je aan.

    Vriendelijke groet,

  75. Selma zegt:

    Driedelig pak, dat is drie keer zo erg als tweedelig, dat twee keer zo erg is als eendelig.
    Waarom dragen mannen niet gewoon een mooi gewaad, zoals sommige Afrikanen nog doen, en ze ooit in China en Japan deden.
    Het is lang geleden maar ooit schreef ik erover in Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2713804/1997/11/27/Een-zak-met-vier-pijpen.dhtml

  76. Rob Alberts zegt:

    Ja, kleurrijke Afrikaanse stoffen vind ik prachtig om te zien.
    Toch zie ik mijzelf niet in zo’n gewaad rondlopen.

    De West-Afrikanen die ik heb leren kennen dragen deze gewaden op een natuurlijke wijze.
    Misschien een kwestie van gewenning?
    Of iets dat van jongs af aan geleerd moet worden?

    Vriendelijke groet,

Schrijf hier je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s