Asperges, van wit tot groen tot gratis

Een asperge steekt zijn bleke kopje op

Voor heel even maar, want daar ligt hij al bij z’n gekeelde broertjes en zusjes in de kist.
Met het aspergesteekmes ernaast

Witte asperges worden gekweekt onder donkere rollen plastic

en geoogst door een aspergesteker (een Pool inderdaad)
die voortdurend bukken moet om te steken, en zich weer oprichten
om zijn groene karretje te verrijden dat het plastic omhoog houdt

Heeft een veld voldoende opgebracht, dan krijgen de asperges gelegenheid om uit te groeien tot hun werkelijke vorm. Ze zien het licht en worden groen

Zelf vind ik zulke groene asperges veel lekkerder dan de bleek gehouden gekweekte soort.
Je kunt groene asperges (ook) bij de grootgrutter kopen, voor ongeveer 50 cent per stuk.
Die flinke prijs moet ook wel, want deze worden ingevlogen uit Peru
(wat je ver haalt schijnt lekker te zijn. Vervuiling niet meegerekend)

terwijl ze hier ook gewoon in het wild groeien. Gratis

Op dit moment staan de meeste asperges in bloei, en zijn niet meer echt eetbaar.
Frêle sparreboompjes zijn het, die bijna licht geven in de late lenteschemering

Ik pluk ze niet overal. Niet in de natuurreservaten (waar het niet mag)
en ook niet op het terrein van de elektriciteitscentrale,
waar prachtige bossen asperges staan

of liggen. In de herfst

of in de winter

Maar er zijn nog altijd ruim voldoende rommelveldjes, onteigende tuinderijen
en verlaten, verwilderde volkstuintjes waar niemand een aspergetje mist.
Koken hoeft trouwens niet, ik eet ze net geplukt ook rauw. Lekker!!

Zie ook mijn blog: Pruimentijd
En voor meer blogs over gratis eten hier in de rechterkolom onder het lemma Lekker Eten

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Lekker eten!, Natuur & zo, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Asperges, van wit tot groen tot gratis

  1. dickblogt zegt:

    Zelfs bij mij in de buurt worden ze gekweekt tegenwoordig, en inderdaad door Polen gerooid. Geen Linburgs privilege meer.

  2. Selma zegt:

    Dick,
    het is tegenwoordig wel een korte overdenking waard, hoe iets op je bord terecht is gekomen, waar het vandaan komt en wat het precies is.
    Beter dan iets prevelen van “Dank u voor deze maaltijd Heer”,
    want die heer is steeds vaker een Pool, Peruaan of Keniaan.
    Terwijl je het met enige inspanning ook zelf kunt zijn, naast je huis.

  3. King Billy zegt:

    Groene asperges, €3.99 voor……. een pondje, een kilo? Hier €1,20 per 500 gram. Even wokken, super lekker!

  4. Selma zegt:

    King Billy,
    superlekker inderdaad. Kort wokken met lekkere olie.
    Niet dat slappe witte gekook (met ham, ei en boter, gadver).

    En de prijs, nog steeds 3,99 voor een pond bij Albert Heijn.
    Maar ja, daar moet een heleboel van betaald worden!
    2 euro voor Albert Heijn,
    1 euro voor de groothandel,
    75 cent voor het vliegtuig uit Peru
    10 cent voor de groothandel daar,
    14,7 cent voor de grootgrondbezitter
    en 0,3 cent voor de plukker.

  5. goodknight zegt:

    …in de container achter de buurtsuper zijn ze ook volop gratis te halen…

  6. Joshua zegt:

    Dat Witte Goud kende wij vroeger niet… .. Nee? Nou ja, In de Kerk… daar zongen wij : “Asperges mae!! Maar wij kregen nooit Asperges mee.. Dat wordt binnenkort dus weer naar die Sjieke Plek rond 21…..

  7. Selma zegt:

    Goodknight,
    good for you!
    Hier staan alle supermarktcontainers achter hoge muren en slot en grendel,
    jammer genoeg, anders zou ik zeker tot de groep gratis eters behoren.
    Maar nu eet ik geregeld lekker uit de natuur.
    Dat zou meer kunnen zijn, en voor veel meer mensen, als hondenbezitters hun beesten niet op allerlei kostelijk voedsel zouden laten kakken en pissen, de stomkoppen.

    Zie bijvoorbeeld:
    https://selmasalo.wordpress.com/2010/10/24/noot-uit-de-goot-waarom-betalen-voor-eten-dat-je-gratis-kunt-krijgen-deel-4/

  8. Selma zegt:

    Joshua,
    wij aten ze thuis wel, omdat we ze in de moestuin hadden, heel ouderwets…

    En ‘Asperges me, Domine, hyssopo, et mundabor’ dat zing ik zo mee, een prachtig lied! Je weet toch dat ik een jaar of wat in het koor van de Papegaai zat, een van de weinige kerken die nog de Latijnse liturgie handhaaft.
    “Besprenkel mij Heer met hyssop, en ik zal rein worden”
    Zulke magische hyssop is andere koffie dan asperges!

  9. swithaRo zegt:

    Ah! Dank voor aanschouwelijk asperge-onderwijs 🙂

  10. Selma zegt:

    SwithaRo,
    graag gedaan, mede omdat ik zelf wat heb opgestoken van het aanschouwen
    van het steken door de heer de Pool…

  11. fulpsvalstar zegt:

    Selma, ik hoop niet dat ik je maaltijd vergal maar ik ben stapelverzot op witte asperges met gesmolten boter en echt lekkere ham en daarbij opperdoesjes.

  12. Selma zegt:

    Fulps,
    hoe zou jij mijn maaltijd kunnen vergallen?
    a. kunnen smaken verschillen, en
    b. heb ik ze wel eens op die wijze gegeten bij een Fransman,
    en dat was om te smullen.
    Maar ook voldoende vaak bij Nederlanders,
    en wilde mijn portie dan aan een helaas niet aanwezige Fikkie geven.

  13. Blewbird zegt:

    De groene waren een paar jaar geleden nog goedkoper. Ik heb bewondering voor mensen die hun eten zelf in de natuur zoeken. Misschien kom ik ooit ook nog eens zover.

  14. Selma zegt:

    Blewbird,
    bewondering is niet zo op z’n plaats.
    Ik doe het uit verzet.
    Verzet tegen de gifmengerij in ons voedsel, tegen de plastificering ervan,
    tegen het sluipende smaakbederf, en tegen de oppermacht van voedselspeculanten en -aandeelhouders.
    En om te oefenen voor in tijden van nood.
    Je schrijft: “Misschien kom ik ooit ook nog eens zover.”
    Misschien zul je op een dag wel moeten, wanneer de schappen leeg zijn vanwege een of andere globale calamiteit.
    Een halve eeuw geleden kon Nederland zijn inwoners nog voeden van eigen bodem. Nu zijn we grotendeels afhankelijk van verre buitenlanden.
    Vroeger wisten gewone mensen nog iets van zelf voedsel produceren.
    Nu kunnen de meesten alleen nog maar een supermarktkarretje duwen.
    Er hoeft maar iets mis te gaan of…
    En dát er totaal onvoorspelbare onvoorstelbare zaken mis kunnen gaan,
    hebben we sinds de WTC-torens en de bankengekte wel geleerd.

  15. martin zegt:

    Misschien dan geen bewondering, maar wel jaloezie daty anderen er wel toe komen om van het veld te halen wat lekker is en ik nauwelijks. Ik weet het, je kan het je snel aanleren, maar daar heb je best wel enige inzet of verandering van gewoontes voor nodig. Ik wel tenminste.

  16. Marjelle zegt:

    Aspergemoord, wel heel zielig op die eerste foto. 😉
    Ik hou zelf niet van asperges, maar de foto’s zien er wel ‘lekker’ fleurig uit.

  17. Marjelle zegt:

    Poging 2, er ging iets mis. Aspergemoord, wel heel zielig die eerste foto. 😉
    Ik hou zelf niet van asperges, maar de foto’s zien er wel ‘lekker’ fleurig uit.

  18. Marjelle zegt:

    Poging 3, het lukt niet om m’n reactie achter te laten, vandaar ook de like.
    Aspergemoord, wel heel zielig die eerste foto. 😉
    Ik hou zelf niet van asperges, maar de foto’s zien er wel ‘lekker’ fleurig uit.

  19. Selma zegt:

    Martin,
    of de nood moet aan de man zijn.
    Uit de natuur eten heb ik van huis uit geleerd, omdat dat in Finland nogal gewoon is.
    En 45 jaar geleden vond ik het al leuk om met m’n vriendje hele nachten door het duin te sluipen, pastinaken te rooien, morieljes te plukken of vissies te vangen en alles op een strandvuur te roosteren.
    Toen ik wat later met kleine kinderen zonder inkomen zat (en bijstand nog geen usance was) heb ik veel plezier van die veldkennis gehad.
    Ik zou zeggen: gewoon wat googelen op eetbare planten, en probeer het eens.
    Heb vandaag weer een heerlijke salade van look zonder look, molsla en kippenmuur gegeten.

  20. Appelvrouw zegt:

    Voor die prijs laat ik de asperges voor wat ze zijn en neem een bordje door jou geplukte morieltjes.

  21. Mark zegt:

    Ik vind de groene asperge ook veel lekkerder. Mijn favoriete manier om ze te bereiden: insmeren met olijfolie en knoflook. In zilverfolie inpakken en dan 10 minuten op de BBQ. Ultiem lekker.

  22. Selma zegt:

    Marjelle,
    vreemd is dat van WordPress, dat een reactie soms zomaar in spam zit.
    Maar hij eruit gevist!
    Ach ja, die moord. Als kind moest al huilen bij het onkruid wieden, al die uitgerukt planten…

  23. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    dit jaar was de morielje-oogst mager. Ze zijn al op.
    Vorig jaar had ik er zoveel dat ik er gedroogd heb, voor af en toe genieten in de rest van het jaar.
    Maar wie weet volgend voorjaar, als de oogst meevalt ben je welkom, bij een strandvuurtje.

  24. Selma zegt:

    Mark,
    alleen al dat je ‘ultiem lekker’ schrijft, dat is zó mooi dat ik je meteen geloof!

Schrijf hier je reactie

