Bermen vol orchideeën

Mijn tuin is overal, en strekt zich uit van vergeten rommelige landjes tot in de golvende duinen, en van plantjes tussen de tegels tot bermen langs paden en wegen.
Sommige delen van mijn enorme tuin heb ik helemaal voor mezelf, hoe openbaar toegankelijk ze ook zijn. Mensen fietsen er zo langs, zonder te kijken of af te stappen

Automobilisten zien sowieso alleen maar asfalt. Gelukkig maar

want mijn paradijstuin staat vol planten van de Rode Lijst

Welke soort rietorchis het is, ik weet het niet.
Het geeft ook niet, bloemen luisteren toch niet naar een naam


Het zijn zulke verstandige planten: om niet op te vallen tussen het geel,
doen ze net of ze (ook) rode klaver zijn, of smeerwortel

Een van die prachtige gele plantjes, maar hoe hij heet?

Het enige nadeel van mijn tuin is dat er soms mannen met maaimachines langskomen,
die niks van Rode Lijsten weten

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Natuur & zo, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Bermen vol orchideeën

  1. luuk1945 zegt:

    Al luisteren bloemen niet naar de naam, het gele plantje is een ratelaar.
    Prachtige, aangrenzende tuin.
    Groet Luuk

  2. Selma zegt:

    Luuk,
    dank je wel voor de aanvulling.
    Wat een interessante plant, een halfparasiet, die – lees ik – vaak samengaat met orchideeën!
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Ratelaar

  3. Als die mannen met maaimachines niet te vroeg komen, maak het niets uit:-)

  4. Selma zegt:

    Je bedoelt: dan hebben ze al zaad gemaakt?
    Toch ga ik maar eens informeren bij de plantsoenendienst of en wanneer…
    want ik zie ze al zo driftig bezig her en der!

  5. stripman zegt:

    Dat ziet er goed uit. En zo bekeken heb ik eigenlijk ook best een grote tuin…;o)

  6. Selma zegt:

    Stripman,
    zo gigantisch groot en… met enorme voordelen!
    Nooit omspitten, wieden, snoeien, gras maaien,
    nooit naar het tuincentrum om dure perkplanten e.d. aan te schaffen,
    geen vraatzuchtige beestjes bestrijden…

  7. Sowieso nooit doen: beestjes bestrijden…
    Je tuin ziet er bijna net zo rijk uit als het stroomdal van de Drentsche Aa..
    Zouden ze echt orchideeen afmaaien en echt niet weten dat de bermen zo rijk zijn…
    Dat zou wel erg onnozel zijn….

  8. Blewbird zegt:

    Als er straks geen geld meer is voor het onderhoud van plantsoenen enzo, lachen wij ons de puntjes. Je rietorchis is super!

  9. fulpsvalstar zegt:

    Rietorchis is een beschermde plant.
    Als je de weg weet bij de plantsoenendienst zou het verstandig zijn stevig aan de bel te trekken.

  10. Bart zegt:

    Ja, ik beschouw de bermen en groenstroken die ik onderweg tegenkom ook een beetje als mijn eigen, gratis geleverde, tuin Selma! 🙂
    Zelfs in de auto onderweg kan ik er van genieten, al haalt dat het natuurlijk niet bij er doorheen wandelen of fietsen.

  11. Th Balvers zegt:

    Altijd opvallend in een groene omgeving.

  12. Selma, deze graslanden, want dat zijn het, moeten zelfs gemaaid worden, maar niet voor de tweede helft van augustus.
    Het is de brede orchis Datylorhiza majalis.

  13. Appelvrouw zegt:

    Misschien een actie houden? Jezelf vastketenen aan de rode lijstplant.

  14. solidianne zegt:

    ik word er nog vrolijker van.
    Bij mij in de buurt is een park waar sommige grasvelden weilanden mogen worden. Het ene jaar mag het ene grasveld schieten, het andere jaar het andere. Ze worden om en om gemaaid. Elk jaar een andere verscheidenheid aan bloeisel. Het is een pracht. Ik lig er op mijn knieën voor 🙂

  15. Selma zegt:

    Annet,
    ‘beestjes bestrijden…’, ik somde maar wat inspanningen op van de gemiddelde tuinier. Overigens ben ik in de privé-tuin beslist geen vriend van slakken,
    maar mag ik ze over de schutting juist heel graag zien!
    Het stroomdal van de Drentsche Aa, dat is ook mijn tuin!
    Net als de Siberische toendra’s (al kom ik daar ook niet dagelijks).
    En ja hoor, en worden geregeld orchideeën afgemaaid, en andere beschermde planten, zoals er ook ‘per ongeluk’ bomen gekapt worden als er vogels in broeden. In Amsterdam heb ik zelfs eens een dak vernieuwd zien worden waaronder het wemelde van de gierzwaluw- en mussennesten:
    alle eieren stuk en de jongen dood.
    Het mag allemaal niet van de wet, maar als het gebeurd is, dan doen de heren (altijd zijn het mannen) of ze onnozel zijn.
    Sorry hoor… wist niet, oh… mocht het niet? Oh, eh, sorry.

  16. Selma zegt:

    Blewbird,
    de oplossingen sinds er minder geld is voor plantsoenendienst maken alles nog erger.
    Meer grof en blind machinewerk, nog meer ‘onderhoudsvrije’ steenwoestenij, en Chinese struikjes die maar 1 x in de 5 jaar gesnoeid hoeven te worden maar steriel zijn voor inheemse insecten.
    De tijd dat er goedige, beetje maatschappij-vreemde mannen om een nest of een bloeiende plant heen schoffelden, is dramatisch voorbij (maar kán weer terugkomen als de rat-racewereld eens echt uit elkaar klapt, laten we daar op hopen).

  17. Selma zegt:

    Fulps,
    ja ja 😉

  18. Selma zegt:

    Bart toch,
    groenstroken!
    Naast rijstroken (rij-stroken, niet rijst-roken).
    Zo is onze wereld dus ingedeeld:
    een strookje voor auto’s om te pezen, daarlangs een strookje groen (omdat het teveel kost om dat ook nog plat te walsen) en dan een strookje woonwijkies en een strookje industrie.
    En een kuststrook, en een loonstrookje.
    Doe die auto toch weg, ga fietsen 😉

  19. Selma zegt:

    Theo,
    opvallen, wie?
    Jouw klaverblaadje?

  20. Selma zegt:

    Antoinette,
    dank je wel voor je informatie over dat maaien.
    Volgende week heb ik een afspraakje met de beheerder.
    En dank voor de determinatie!

  21. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    aan die actie wil ik nog wel een Barbie wagen, heb nog een zoldertje vol poppen- en beestenspul waar geen wii-end of ds-end kleinkind nog belangstelling voor heeft.
    Als ik jou er een plezier mee kan doen? Ongeveer 300 plastic of pluche wezens.
    Anders gaan ze maar eens naar de kringloop.
    Na naar behoren actie vastgeketend te zijn vanzelf.

  22. Selma zegt:

    Solidianne,
    helemaal fijn om te lezen!
    Hier komt het vast ook goed.
    Alleen zijn zo ongeveer alle ‘gewone’ bermen intussen helemaal, of minstens een meter vanaf de kant gemaaid.

  23. Joshua zegt:

    Mevrouw , kunnen wij U niet niet tot Patroon-heilige en Bermvrouw van de Orgydééinalus maken?

  24. Selma zegt:

    Voor patroonheilige moet een mens, dacht ik, dood zijn.
    Ik leef nog. Toch?
    Bermvrouw vind ik daarentegen een prachtige titel!
    Niet speciaal van die orchidinges, maar in het algemeen.
    De hoofdlijn, het rechte pad en de snelweg zijn voor de anderen,
    ik ben meer van de zijlijn, de berm. Ja, daar voel ik me thuis!

  25. Joshua zegt:

    U bent een B E R M H A R T I G E Dame die langs het Zijpad en de onbegane Paden de Orgiedeanalis tot Leven weet te brengen! Nou, en of U leeft. Maar daarom mag ik toch nog wel een Patroonheilige in U zien .. voor later dan ook goed en als U er écht niet meer bent zal ik op het Tuinpad van mijn Vader en Jou daar op die Strook stiekem een bordje plaasten met de Naam : Bermvrouw Selmatime Orchidéalis Patronalis van de Ongereptheid

  26. Selma zegt:

    Joshua
    😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀

  27. Pingback: Orchideeënzaad & lathyrus | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

