De Schellingwouderbrug in de sluis

Een brug in een sluis, dat kan niet, en het kan wel.
Donderdagavond rond half elf werd de nieuwe bovenbouw van de Schellingwouderbrug door de grote sluis van IJmuiden gesleept.
Sleepbootjes verdrongen zich om hem in balans te houden

Vanuit Gorinchem, waar hij gebouwd is, werd hij over zee naar zijn bestemming gesleept
Door de spijlen van de brug heen zijn de schoorstenen van Hoogovens te zien

Een halve eeuw geleden, in de grijze oudheid van mijn jeugd kon je op de sluiskades alles van dichtbij bekijken, maar terroristen hebben het in de wereld voor het zeggen gekregen,
en sinds een paar jaar wil de EU dus dat de sluizen zo’n beetje hermetisch afgehekt zijn

Nou ja, afgehekt. IJmuidenaren kruipen en klimmen soms wat voor een aardige foto

Op de achtergrond links de cementfabriek, en rechts de elektriciteitscentrales

Daar gaat-ie, het Noordzeekanaal op. Het wordt nu echt nacht.

Over een tijdje fietsen we over die brug alsof hij er altijd gelegen heeft

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Bootjes, al wat drijft of vaart, Hoogovens/Corus/Tata, IJmuiden, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op De Schellingwouderbrug in de sluis

  1. Letterzetter zegt:

    Sfeervolle foto’s! Fotograferen aan het water geeft altijd iets extra. Mooi dus.

  2. Selma zegt:

    Letterzetter,
    dank je, maar ik woon op 100 meter van die sluis, dus…

  3. King Billy zegt:

    Fraaie foto’s! Jammer dat de Sluizen van IJmuiden geen verhalen kunnen spuien. Zoveel geschiedenis ligt daar opgesloten.

  4. Mooie foto’s en wat heerlijk zo rond te kijken en te fotograferen.

  5. stripman zegt:

    Sfeervol gefotografeerd !

    Het zijn niet de terroristen die het voor het zeggen hebben, maar de angst. We geven ze dus hun zin…

  6. Appelvrouw zegt:

    Zo zie je de foto’s vast niet in de krant!
    Mooi zoals ie daar verloren op het water rond lijkt de drijven. Bijna absurd.
    En wat komt dat rood goed uit!

  7. Pingback: De Schellingwouderbrug in de sluis

  8. Prachtige stoere serie!

  9. fulpsvalstar zegt:

    Ziet er spectaculair uit.

  10. Selma zegt:

    King Billy,
    dat zeker! (Ook van jouzelf, schreef je eerder).
    De bibliotheek van Velsen heeft een aparte ruimte met alléén maar (foto)boeken o.a. hierover.

  11. frits houtgraaf zegt:

    prachtige foto,s selma

  12. Blewbird zegt:

    Over een tijdje fietsen we over die brug alsof hij er altijd gelegen heeft. Het leven in een notendop. Fijn dat je er weer bij was, Selma.

  13. Selma zegt:

    Christien,
    in een haven, aan een drukke scheepvaartroute, is altijd reuring.
    Verveling bestaat hier niet 🙂

  14. Selma zegt:

    Stripman,
    dat is een filosofische zeg:
    “Het zijn niet de terroristen die het voor het zeggen hebben, maar de angst.”
    Een kip-of-ei-kwestie, of nog ingewikkelder:
    roept angst terroristen op? En vervolgens hekken?
    Verdwijnt angst dan? Vragen, vragen, vragen.

    En wat betreft: “We geven ze dus hun zin…”
    Het woordje ‘we’ zint me niet.
    Nooit eigenlijk, dat schreef ik hier al vaker in antwoord op anderen. Ik wil niet automatisch ergens bij ingesloten worden, want dat impliceert dat woordje.

  15. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    niet in de krant deze keer, omdat de hoofdredacteur van de IJmuider Courant, aan wie ik de foto’s stuurde (af en toe actuele foto’s stuur), toevallig op vakantie is.
    Het is hier zo klein, en de contacten zijn zo makkelijk dat iederéén foto’s in de krant kan plaatsen.
    Wel heb ik altijd een link op de site van de krant, en/of via via:
    http://www.fokkeblog.blogspot.nl/2012/06/een-brug-door-de-sluizen.html

  16. Selma zegt:

    Annet en Fulps,
    dank!

    Frits Houtgraaf,
    leuk dat je soms hier komt kijken 🙂

  17. Selma zegt:

    Blewbird,
    ja, zo is het leven:
    elke stap, elke rondgang van een fietswiel, is een overpeinzing waard 😉

  18. Sven Mik zegt:

    Mooi artikel en foto’s! Mocht je interesse hebben ik méér foto’s, kun je met mij contact opnemen.

  19. Selma zegt:

    Sven,
    ik maak maar wat foto’s voor m’n plezier, van situaties die ik toevallig tegenkom.
    Maar misschien is Rijkswaterstaat geïnteresseerd in jouw foto’s.
    Ik kreeg een mail van RWS n.a.v. mijn blog, en heb ze (gratis) toestemming gegeven mijn foto’s te gebruiken op hun site.

  20. frits houtgraaf zegt:

    Selma ik vind leuk dat je nog van die mooie foto,s maakt dat ded je ook al als stadsfotograaf
    zie weinig fot,s van de nieuwe stads fotograaf

  21. Selma zegt:

    Dank je wel Frits. Ik heb geen abonnement meer op IJC, maar ze kreeg geloof ik het aanbod om daar elke 14 dagen een foto in te plaatsen.
    Dat vond ik een mooi gebaar.
    Voor mij was toen helemaal nop geregeld, moest alles zelf bedenken.
    Op het laatst voelde ik me zo opgelaten met die titel dat ik tegen Joop Stoop heb gezegd: hier heb je hem terug, steek maar in je dinges,
    ik wil geen stadsfotograaf meer zijn 😉

  22. frits houtgraaf zegt:

    Selma
    Je kan lekker gewoon fotograferen doe ik ook zonder verplichting en dat jopie popie gedoe met titels houd verplichting in voor nop in ieder geval vrijheid blijheid ik ondervind dat vandaar dat ik nergens op ingaat voor iets,geen verplichting hou je scherp
    fijn weekend
    gr frits

Schrijf hier je reactie

