Vrede op Aarde, te beginnen in Velsen

Vandaag kwam de Paus op bezoek. Hij rookte ontspannen een peukje

Hij had ook een paar kardinalen meegebracht, hier poserend voor het stadhuis,
dat heel toepasselijk het Lam Gods in het wapen voert

want de Here Jezus zelve was er ook, met een vereerde pater

Replay. Heeft zeker de kruisiging nog eens nagespeeld

Hee, nog een Paus, met peuk en zopie

En de nodige nonnen

En engelen

Een prachtige engel, met daarachter een bewonderaar, op de loer

Hebbes!

Ook andere godsdiensten waren vertegenwoordigd.
Een sannyasin

Een saddhu

Een paar orthodoxe JodenZelfs Satan was er, met een fraaie verovering

Zoveel hemelingen en gelovigen van verschillende godsdiensten samen,
maar geen wanklank gehoord, geen bom gezien.
In Velsen kan het dus, vredig samenleven, zelfs samen feesten.
De wereld mag een voorbeeld aan ons nemen.

Ik heb me alleen rotgezocht naar de profeet Mohammed, een imam, houri of boerka-dame,
maar als ze dit blog lezen: ze zijn van harte uitgenodigd voor de Lekkerste Nacht.
En God en Allah vanzelfsprekend ook.
Die zou ik best eens willen ontmoeten om ze een paar essentiële vraagjes te stellen, zoals: “Waar gaat het leven nou eigenlijk over?”
Want ik vind het wel leuk, maar ik snap er geen hout van.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Religieuze Rimram, Velsen en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Vrede op Aarde, te beginnen in Velsen

  1. 100 woorden zegt:

    Beetje laat voor carnaval (of heel vroeg?), maar goed, boven de rivieren begrijpen we sowieso weinig van verkleedfeesten.

    Waar gaat het leven nou eigenlijk over?

    Het leven gaat nergens over en is volstrekt zinloos, dat vind ik wel een essentieel antwoord, hoewel de meeste mensen niet met zo’n antwoord uit de voeten kunnen terwijl het eigenlijk heel bevrijdend is omdat het veel meer ruimte geeft dan religieuze opvattingen die vaak de nadruk leggen op beperkingen en verplichtingen.

    (disclaimer: ik spreek niet namens god en/of allah, die maken geen onderdeel uit van mijn persoonlijke verzinsels, dus daarin wijk ik wel af van die pakweg 90% van de wereldbevolking die in dat soort menselijke verzinsels gelooft.)

  2. stripman zegt:

    Heel vrolijk ! Je zou er bijna gelovig van worden…;o)

    De dame op de laatste foto is trouwens erg oosters, ik ben geen expert maar een mohammedaanse prinses zou het zo kunnen zijn…

  3. Appelvrouw zegt:

    Het is een gemis dat er geen Imam en ingewikkelde dames zijn. Ik had je er zo een kunnen bezorgen, maar wist niet natuurlijk weer niets van dit soort festiviteiten.

  4. FT zegt:

    Leuke dingen gebeuren er toch bij jullie in de buurt, je zou er bijna gaan wonen of er elke maand wel 1 of 2 keer naar toe moeten fietsen. Je hebt er weer een feestelijk blog van gemaakt met prachtige plaatjes!

    In Eco’s boek ‘De begraafplaats van Praag’ lees ik over godsdienst “De mens bedrijft het kwaad nooit zo hartstochtelijk en vol overgave als wanneer hij dat doet uit godsdienstige overtuiging” een waarheid als een koe imho, alhoewel jouw plaatjes iets anders laten zien 😉

    mvg

  5. Gezelli al die religi! En wat stomtoevallig dat Velsen het Lam Gods in het gemeentelijk wapen heeft, Santanyi OOK!

  6. Bart zegt:

    Een vrolijk mengelmoesje, en zo onbekommerd…daar kunnen heel wat godsdienstfanaten een voorbeeld aan nemen! 🙂
    Vrede op aarde, te beginnen bij onszelf en onze directe omgeving…het lijkt zo voor de hand liggend, toch? Wat zouden we er al een end mee opschieten…

  7. Selma zegt:

    100 woorden
    “begrijpen we sowieso weinig van verkleedfeesten…”
    We? Ik begrijp het wel, en vond deze erg goed en grappig.

    Op het antwoord dat je gaf op de vraag “Waar gaat het leven nou eigenlijk over?”
    Wilde ik in eerste instantie zeggen “Dank u God!” en “Insgelijks”.
    Maar toen las ik je laatste alinea.
    Zelf geloof ik wel in God en Allah, en Shiva, Krishna noem maar op.
    Al zou het alleen al zijn omdat die goden zich zichtbaar op aarde manifesteren als machten en krachten die hele volksstammen en staten opzwepen tot de waanzinnigste acties.
    Het zijn klassieke oorlogsgoden, testosteronische vlerken van woede, wraak, bezitsdrang, en onderdrukking. Lees de krant, kijk naar het nieuws, en je kunt hun bestaan niet ontkennen.

  8. Selma zegt:

    Stripman, dank je wel
    een mohammedaanse prinses, aha…
    maar dan komen we in de wereld van de menselijke projecties,
    van ‘wij de goeden’ versus ‘hullie van Satan’
    (orthodoxe christenen in de VS zien de islamisten als Satan,
    terwijl het Arabisch schiereiland & co de VS als Satan beschouwt …).
    Dan hebben we in dit geval met de christelijke Satan van doen
    (ik schrijf lekker een hoofdletter 😉 )
    misschien liep de mohammedaanse Satan daar dan ook rond, maar heb ik ‘m niet herkend! Dat is (was) geloof ik wel de ergste zonde, dat je de Boze niet herkent, want zó raak je in verzoeking!

  9. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    zo’n imam heeft vast vannacht van Allah ingefluisterd gekregen waar het geheime adres van dat feest was, en heeft toen het vliegende paard van Mohammed te leen gekregen om zich er met zijn vier ingewikkelde vrouwen heen te spoeden.

  10. Selma zegt:

    FT,
    ja grappig hè, ik maak in deze omgeving zo vaak spontaan iets leuks mee,
    in tegenstelling tot de twintig jaar dat ik in Amsterdam woonde,
    en het leuke altijd op moest zoeken aan de hand van agenda’s.
    Maar dat schijnt een bekend verschil tussen kleine plaatsen en grote steden te zijn: dat het verenigingsleven in dorpen en kleine stadjes zoveel meer bloeit.

    En Eco spreekt een oud waar woord.
    Overigens is dat godsdienstfanatisme pas ontstaan bij de opkomst van het heno- en monotheïsme, oftewel met de groei van mensenconcentraties, en het verheffen van lokale oorlogsgoden tot oppergod.
    Als je de Bijbel (oude gedeelte) leest, herken je alle titels en attributen van het klassieke type oorlogsgod, die de christelijke macho-Heere en zijn concullega Allah vanzelf overnamen.

  11. Selma zegt:

    Lucienne,
    ja, interessant hè? Bij onze gemeente schijnt het wapen af te stammen van Engelmundus, een missionaris uit het gezelschap van Willibrord, die hier rond 700 de eerste christelijk kerk gesticht heeft.
    Ben benieuwd waarom Santanyi dat wapen voert.
    Want je weet, ik wil altijd alles weten 😉

  12. Selma zegt:

    Bart,
    “daar zouden godsdienstfanaten een voorbeeld aan kunnen nemen”…
    Ik vrees dat het voor hen, fanaten zijnde, juist olie op het vuur is.
    Nederlandse christenen zijn na de jaren ’60, toen ze voor het eerst heftig gekwetst werden door parodieën op God en Jezus (vóór die tijd onbestaanbaar) wel gewend geraakt aan grappen over hun heiligen, maar we lezen en zien via de media hoe gruwelijk islamieten op grapjes over Mohammed en zijn vrouwen kunnen reageren.
    Ongetwijfeld was dat de reden dat er geen islamitische verkleedpartij was.
    Het moest een echt gezellig, vrolijk feest worden.

  13. tien4010veertig zegt:

    Elke tijd heeft /had zijn eigen Gods-verbeelding dacht ik zo. “Leven is wel leuk maar ik snap er geen hout van ” ……. met dat laatste stuk ben ik het volkomen eens. Het eerste stuk van de zin wisselt bij mij nog al eens. Zelf-ontplooiing ( = vooruitgang ? ) vind ik heel interessant maar er komt een eind aan. Voor de een al op een betrekkelijk jonge leeftijd voor de ander wat later.
    Een leven zonder verbeeldingskracht is bloedeloos….zonder idealisme en fantasie ook lijkt mij.

  14. Selma zegt:

    TienVeertig,
    krek, het gaat om Godsverbeelding, mooi woord.
    Maar het principe daarachter blijft door de eeuwen heen hetzelfde,
    omdat de mens in wezen nauwelijks verandert,
    hij blijft een dier dat voedsel en veiligheid zoekt, voor zichzelf en de groep waar hij van afhankelijk is. Dat is de simpele kern.
    Wat betreft “Leven is wel leuk maar ik snap er geen hout van”,
    ik kan me wel vinden in de zinnetjes die je schrijft.
    Zei expres ‘wel leuk’, omdat dit zeer rekbaar is.
    Zelfontplooiing vind ik overigens een merkwaardige ambitie.
    Dat hoef je niet na te streven, ‘het’ ontplooit zich eenvoudig zelf,
    er is geen andere weg dan ontwikkeling.

  15. Bart zegt:

    Ja, dat blijft het probleem met die godsdienstfanatici, Selma, dat uitgerekend degenen die baat zouden hebben bij relativering en humor, daar het slechtst tegen kunnen, en oververhit reageren, met moord en doodslag.
    En als grapjesmaker erover loop je zomaar risico’s…

  16. timmerark zegt:

    I LOVE VELSEN, vanaf nu in ieder geval.
    Die eerste paus is een nepperd, dat is overduidelijk Kees Jansma.
    Wees maar blij dat er geen Mo etc waren, want dan krijg je geheid helaas weer heibel. Korte lontjes en lange tenen…

  17. reinejragolo zegt:

    Zodra de Velsenaren te lui worden om te bedienen en de rotzooi op te ruimen verschijnt Allah vanzelf wel op het toneel.

  18. timmerark zegt:

    Reine, ben jij soms Reggie in een milde bui?

  19. Selma zegt:

    Bart,
    krek. Al heb ik vanwege de opkomst van de snelle wereldwijde communicatie wel de hoop dat er hier en daar wat ogen open gaan. Nederland heeft ook tot een halve eeuw terug in een angstaanjagend godsdienstig korset gezeten (en zit dat hier en daar nog).

  20. Selma zegt:

    Timmerark
    ik zal wel wereldvreemd zijn maar de naam Kees Jansma zegt me niks.
    De bovenste paus heeft zich aan mij voorgesteld als Paus Paul.

  21. Selma zegt:

    Reinejragolo,
    dat is een onverwachte kant van A.!
    Gaattie dan hier dienstertje spelen en onze rommel opruimen?
    Nu begin ik echt nieuwsgierig naar ‘m te worden. Veelzijdig wezen!

  22. Blewbird zegt:

    Dit is een heel ander soort re-enactment dan het soort waartegen ik zo tekeer ging. Dit is leuk!

  23. ramireziblog zegt:

    Prachtig, ik ben helemaal om… 😀

  24. Selma zegt:

    Blewbird,
    ben benieuwd of de Paus & co het met je eens zijn… 🙂
    (IJmuiden heeft trouwens een van de grootste Oudkatholieke parochies, een afscheiding van de Roomse kerk die Paus niet erkent.)

  25. Selma zegt:

    Ramirez,
    waar-om? 😉

  26. 100 woorden zegt:

    @Selma

    We? Ik begrijp het wel, en vond deze erg goed en grappig.

    “We” is een generalisatie “ik” gebruik als een opvatting/mening/eigenschap/etc betrekking heeft op een grote groep mensen waar ik zelf onderdeel van uit maak, waarmee niet gezegd is dat iedereen die tot die groep behoort die opvatting/mening/eigenschap/etc. per definitie heeft.
    Als ik bijvoorbeeld zeg dat “we” op 12 september naar de stembus gaan, zeg ik niet dat 100% van de Nederlandse stemgerechtigden deelneemt aan de verkiezingen, noch spreek ik me daarmee uit over jouw individuele keuze om wel of niet je stem uit te brengen. Dat “we” in dergelijke zinnen niet slaat op “jij en ik” of dat ik daarmee wil spreken voor anderen, leek me evident, maar goed, bij deze de uitleg die toegepast kan worden bij eventueel toekomstig gebruik van “we” binnen gelijksoortige context.

    Lees de krant, kijk naar het nieuws, en je kunt hun bestaan niet ontkennen.

    Het bestaan van goden ontkennen wil niet zeggen dat ik het bestaan van waanzinnig gedrag ontken. Causaliteit kun je niet zomaar omkeren. Dat hele volksstammen graancirkels toeschrijven aan buitenaards leven, wil niet zeggen dat je door het bestaan van buitenaard leven te ontkennen tevens het bestaan van graancirkels ontkent.
    Waanzin zie ik dan ook eerder als een oorzaak voor het geloof in goden dan geloof in goden als oorzaak voor waanzin.

Schrijf hier je reactie

