De Trukendoos van Albert Heijn verklaard, deel 2: Groen!

Update juli 2014, hoera!!! Dank zij de Kletsmajoor Award van de Consumentenbond heeft Appie H. deze zogenaamde guacamoledip nu uit de schappen gehaald.
Maar dit blogje stond hier al twee jaar te lezen.
En elk zelfdenkend mens kan al veel langer etiketten lezen….
Hulde aan de Consumentenbond evenwel. Het gaat er immers om de nietlezende sukkels te beschermen (die in de meerderheid zijn) tegen het vuile spel van de steeds machtiger en rijker en vergiftigender wordende voedselgiganten.
(Lees ook mijn blogs over pindakaas, plastic afval en Berry Blaster)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Een groeiend deel van de consumenten maakt zich zorgen over uitbuiting en vervuiling van de aarde, en wil dat veranderen. Op die verandering is sinds een paar decennia het etiket GROEN geplakt: Groenlinks, die Grünen, groene energie, groen bankieren, GreenCar etc.
Alles wat ecologisch, biologisch, duurzaam is heet groen. En steeds meer mensen willen dat.

Dus… de voedselindustriëlen, die groen zelf geen donder schelen kan,
haasten zich om hun producten zo groen mogelijk te maken, om de omzet te vergroten.
Let wel, niet de producten zelf!
Die blijven zo goedkoop mogelijk in elkaar geflansd, met veel water, dubieus vet, suiker en smaakmakers voor de grootste winstmarges, en om de aandeelhouders te spekken.
Maar wat dacht je wat?! Albert Heijn maakt gewoon de verpakkingen groen!

Tot een half jaartje geleden waren de AH-vleesetiketten blauw.
Dat was ooit zo bedacht vanwege de associatie met koel en fris. Maar heel stilletjes zijn die vervangen door groene etiketten, met plaatjes van verse groene kruiden.
Dan dènkt de consument dattie iets groens koopt. Slim van Appie hè?

Oh wat zien dat aloude vrieshuisvlees en de antibiotacalappen der meststallen er nu ineens gezond uit! Je moet de etiketten wel heel goed bestuderen om verschil te ontdekken met het èchte ‘groene’ vlees, dus van dieren die een prettig leven hebben gehad vóór de slacht. De etiketten van het echt groene vlees zijn zelfs mínder groen.
Groen- en bioindustrievlees staan bij AH tegenwoordig ook expres door elkaar,
zodat de klant sneller industrievlees zal pakken, want de winst is daar vast veel hoger op

Biologisch vlees lijkt er voornamelijk te zijn om mee te pronken:
kijk eens, Albert Heijn denkt aan het milieu.
Alleen de plofkip heeft een geel etiket, maar sinds kort met een opvallend takje peterselie.
Sneaky doen of die gemartelde kipjes groen zijn

Tenslotte nog een andere groene grap van bedrieger Albert Heijn, de hier al eerder vertoonde typische AH-erlebnis: wat er op het etiket staat, zit er vrijwel niet in.

Tetteretèè, de schijnwerpers op … AH Dip Guacamole
Het woord guacamole stamt uit de Nahuatl-taal,
en komt van ahuacatl, ‘avocado’ plus molli ‘saus’.
Nou, dan raad je het al: bij Albert Heijn staat een avocado op het etiket,
dus zit die er vrijwel niet in

Goed geraden! Onder het kopje ‘Productinformatie’ staat wel:
dipsaus met paprika, jalapeñopeper, avocado en knoflook.
Productinformatie ammehoela.
De ingrediëntenlijst verraadt de traditionele Albert Heijnleugens weer:
de vier hoofdbestanddelen zijn niet bovengenoemde groentes maar…
water, ui, plantaardige olie en tomaat.

Er zit 6 % groene paprika in, slechts 0,9 % jalapeñopeper,
een nóg kleinere hoeveelheid ‘avocadopoeder’ en 0,2 % knoflook.
Maar wel een dikke avocado op het etiket zetten, die Appiegrappie.

Er zitten ‘natuurlijk’ nog de nodige gemodificeerde maiszetmeel en stabilisatoren in,
om al dat water in saus te veranderen, en om de waterige smaak op te krikken
vanzelf ook de bekende tovermiddelen aroma’s en specerijen waarachter zich dus
weet-ik-wat-voor chemische stof kan verschuilen die de fabrikant behaagt.

Albert Heijn heeft het recept trouwens gewoon overgeschreven van Casa Fiesta,
die met Dip Guacamole Style het eerst met deze namaak-avocadosaus op de markt kwam.
Maar Appie is leep: hij plaatst de twee potten naast elkaar,
en verkoopt z’n eigen rommel voor 46 cent goedkoper, èn… leepheid der leepheden:
waar Fiesta nog E-nummers vermeldt, gebruikt AH ‘natuurlijke’ omschrijvingen van die nummers, want Appie weet dat de groene klant geen E-nummers meer wil hè?!
Dus Fiesta schrijft E 415, maar Appie zegt xanthaangom,
Fiesta schrijft E 412, maar Appie zegt guarpitmeel. Slim!!

Maar, Albert Heijn verkoopt nóg een pot, met een nog veel grotere avocado erop:
AH Salsa Guacamole, “Guacamole dipsaus, milde romige dipsaus”

Dat mag best hoor, die grotere avocado.
Er zit namelijk ook meer van in, en wel helemaal 3,5 % avocado! Hoera.
(In plaats van de minder dan 0,9 % avocadopoeder van die eerste pot.)
En verder dezelfde enorme hoeveelheid water plus bindmiddelen, antioxidanten etc.

De grootste onzin uit Albert Heijns groenkleurige assortiment vormt evenwel het zakje
AH Kruidenmelange voor Guacamole.
Daar zit zo ongeveer àlles in wat je níét in lekkere guacamole nodig hebt.
Je moet het mengen met 50 ml water en drie gepureerde avocado’s. Smakelijk eten!

Hierbij het doodsimpele recept van guacamole zonder duur water of poeder:

maak een paar teentjes knoflook heel fijn,
week die een half uurtje in het sap van een saprijke citroen
prak dat papje door elkaar met een potje crème fraiche en twee of drie rijpe avocado’s.

Dat is alles. En nu ècht smakelijk eten!

Laat Albert Heijn z’n valse water- en meelmengseltjes maar zelf opslurpen.

Advertenties

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bedrog door de Voedselindustrie en andere fabrikanten, Lekker eten!, Smeerlapperij, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op De Trukendoos van Albert Heijn verklaard, deel 2: Groen!

  1. Annet zegt:

    Heel goed! Stop de oplichting! Denk zèlf na…..en maak het zelf….net zo makkelijk en lekker, echt lekker! En af en toe ‘in de fout’ gaan mag best…..je gaat niet meteen dood:)

  2. Bart zegt:

    Die Casa Fiesta (en AH) sausjes, kruidenmixen en dipdingen komen er bij mij ook niet in.
    Vies, blehhhh. Bremzout, vaak, en met een vreselijke, kunstmatige smaak/nasmaak.
    Afgelopen week, met de warmte, heb ik nog een heerlijke frisse salade gemaakt met stukjes rijpe avocado. Wat een heerlijke volle natuurlijke smaak, zonde om dat te verpesten met die ‘Mexicaanse’ kruidenzooi, Selma!
    Aangemaakt met een snufje zout en peper, en verder wat ijsbergsla en olijven, that’s all, het was smullen! 🙂

  3. Selma zegt:

    Annet,
    “af en toe in de fout”… zo zwaar zou ik er niet aan tillen:
    het is allemaal zo ongeveer eetbaar en niet verboden wat AH en zijn broeders in het kwaad in hun handel proppen.
    Ik eet ook wel eens rotzooi, met plezier.

    Mij gaat het puur om de leugenachtigheid, schreef ik al eerder,
    het MET OPZET misleiden van hun klanten enerzijds,
    en aan de andere kant de klantjes over de bol aaien en tot veel kopen aanzetten met door psychologen uitgedachte strategieën.

    Mercurius was niet voor niets de god van handelaars èn dieven!

  4. Selma zegt:

    Bart,
    fijn om te lezen dat je zelf kookt. Het klinkt inderdaad gewoon simpel heerlijk.
    Avocado’s op zich vind ik zó lekker dat ik ze ook wel gewoon zo met niks opeet, als ik te lui ben om te koken.
    Maar lekker zelf koken is toch zo makkelijk. Ik vind het mal dat jonge mensen dat tegenwoordig nooit geleerd lijken te hebben. En bejaarden lijken het vergeten te zijn, want dat zijn de grootste groepen die kant-en-klaar-bakkies kopen.
    Laatst las ik een blog van een vrouw van begin 30, die ging uitleggen dat het haar uiteindelijk gelukt was om zelf pastasaus te maken, en dat het (joepie) niet eens moeilijk bleek. Ze raadde haar vriendinnen aan de potjes en pakjes ook eens te laten staan.
    Tja… het lijkt wel of de yup niks meer kan, alleen nog met een i-pad in de hand in modekleertjes achter de supermarktwagen lopen…

  5. Bart zegt:

    Ja, al die kant-en-klaar sausjes zijn peperduur, en…niet te vreten, zo vies!
    Een zelfgemaakte pastasaus is zoveel lekkerder, en echt makkelijk te bereiden, en natuurlijk geldt dat ook voor al die plastic bakjes met ‘gemaks’- maaltijden. Je hoeft echt geen fijnproever te zijn, je proeft het meteen, en altijd.

    Het smaakt altijd laf, kunstmatig, ik zou het niet meer wegkrijgen, gewoon.

    En wat zijn avocado’s heerlijk, zo al zonder er verder maar iets mee te doen, zoals je zelf ook zegt.
    Er zijn, als het aan AH ligt, dus vele manieren om ze toch te verpesten… 😉

  6. Blewbird zegt:

    Fijn dat je het ons weer laat zien! Ik koop nooit dat soort kant en klaar sauzen. En vlees heeft uitgediend. Tip: richt je aandacht ook eens op ‘vleesvervangers’, categorie vegetarische hamburgers en -braadworst.

  7. Selma zegt:

    Bart,
    insgelijks 😀

  8. Selma zegt:

    Blewbird,
    die zogeheten vleesvervangers (het malle idee alleen al…) vormen ook merkwaardige handel. Die volg ik al sinds sinds 1985, toen mijn oudste dochter besloot vegetariër te worden.
    In die tijd was er alleen nog keus uit 1 merk Duitse vegaworstjes, en even moeilijk te verkrijgen tofu en tempeh, plus een soort bruin elastiek in een blikje jus, gemaakt van tarwe, ben vergeten hoe het heette.
    Dus die heeeele reutemeteut van namaakham en kip-zonder-kip heb ik zien groeien èn geproefd.
    Ik vind daar weinig lekkers tussen, is nogal wat ondefinieerbaar klef spul bij.
    Maar wie weet wijd ik er eens een blogje aan, al wil ik geen privé-Keuringsdienst van Waarde worden…
    alleen af en toe keffen tegen de grote bulldogs 😉

  9. Apiedapie zegt:

    Ja, de voedingsindustrie naait ons een oor aan, toch benieuwd wanneer dat nou eens ophoudt. Ik vrees toch alleen maar als genoeg mensen dit soort blogs en recepten lezen. De industrie en winkels gaan niet vrijwillig anders reclame maken. De overheid gaat het niet verbieden (want er wordt niet gelogen, in heeeeel kleine lettertjes staat de waarheid erop). Maar de consument kan dit en andere onzin helemaal zelf doen ophouden. Zegt het voort …. Dit blog elke avond op de TV!

  10. renelouman zegt:

    Ik vind het hoe langer hoe meer een K-bedrijf: als je een beetje ogen in je kop hebt zie je constant doorzichtige verkooptrucs, ze zien werkelijk de klant ook als domme plofkippen. En misschien is het merendeel ook wel van die categorie.

  11. renelouman zegt:

    Goed dat je het een keer mooi laat zien, ik heb er ook wel eens aan gedacht om allerlei dingen van AH visueel te maken, maar zag daarvan af omdat ik het effect niet groot acht.

  12. Selma zegt:

    René,
    ach, je kunt best af en toe wat bij AH kopen, tussen de aanbiedingen zit soms echt iets goeds wat inderdaad goedkoper is dan elders.
    Maar de ene supermarkt is niet zoveel beter of slechter dan de andere, alleen is Albert Heijn zo van gezellie-gezellie-wij-zorgen-goed-voor-je, terwijl het een ordinaire oplichtersbende is.
    Ik maak deze blogs gewoon voor mezelf, als klant, en voor m’n kleinkinderen, zodat die zich niet zo door reclame zullen laten foppen.
    En dat lukt, het worden lekker zelfstandig denkende mensen.

    Wat het overig effect betreft: het zal je verbazen (het verbaasde mij hogelijk) dat mijn blogs over de oplichterij met pindakaas en hazelnootpasta tot mijn best bezochte behoren. Soms wel 30 hits per dag! Alle mensen die googelen op ”Calvé pindakaas” of “wat zit er in Euroshopper hazelnootpasta” etc. komen op mijn blogs terecht. Dat vind ik nou lachen!
    Ik heb indertijd vragen gesteld over hun producten aan de fabrikanten, maar nul antwoord gekregen. Zo krijgen ze hun trekken thuis:
    iedereen die een vraag stelt over hun bedriegelijke spullies komt bij mij! 😀

  13. Ximaar zegt:

    Pasta- en andere sauzen met bechamel laat ik in de winkel staan. Ik krijg daar verschijnselen bij die ik met lactose heb. Goed om op z’n Duits ‘door te vallen’. 🙂

    Van guacamole hou ik niet zo. De enige sauzen die ik sporadisch koop zijn van knorr (voorheen Conimex) en van lays salsa dip mild. Doet het ook prima in de gewone roerbakmaaltijden. 🙂

    Verder gebruik ik eerder kruidenmixen. Ook niet alles, maar wel een stuk goedkoper en langer na openen te bewaren.

  14. Appelvrouw zegt:

    Maar Selma, na duurzaam, alles is duurzaam geworden, wil de consument nu groen.
    Groen kleurt mooier bij vlees dan blauw.
    We kunnen het de verkopers niet aanrekenen dat wij nu eenmaal makkelijker verleidt worden door kleuren en namaak dan met grijs/bruin vlees, kromme komkommer zonder plastic, sla met zand, en een appel met een wormpje.
    Die verkooptruukjes vind ik niet zo raar. Op de markt schreeuwen ze ook de oren van je hoofd.

    Waarom is Albert H. volgens jou erger dan anders supermarkten? Ik vind het juist een fijne neutrale winkel, en ik kan ook niet zeggen dat ze duurder is, maar ja, als je frisdrank en chips en nog een hoop overbodig spul koopt zal het bij de aldi wel goedkoper zijn, waar je eindeloos in de rij staat, en er niemand achter de kassa, of 1 kassa open en 12 klanten in de rij. Zo lang kan ik niet staan. En dan die verschrikkelijke onvriendelijkheid! Over de aldi hier dichtbij kan ik een klein boek schrijven. Kleiner dan jij over AH, maar ik ben jou dan ook niet 🙂
    Veel mensen talen niet naar smaak, die eten alles, als het maar goedkoop is.
    Aan wie ligt het dan dan er zo verlekkerd wordt?

  15. Blewbird zegt:

    Ik wil je vooral in je Waarde laten, geniet erg van je bijdragen, je foto’s en je confronterende en ironische stijl. Tivall en Valess zijn overigens wel degelijk ‘grote honden’.

  16. Selma zegt:

    Apiedapie,
    “benieuwd wanneer dat nou eens ophoudt”…
    Nooit. Homo homini lupus est.
    De ene helft van de mensheid is altijd prooi voor de andere helft.
    We behoren tot een extreem rottige diersoort.
    Maar ook met ongekende mogelijkheden, zoals het ontrafelen van natuur en heelal.
    En dat er inzicht is dat er alles overstijgende liefde bestaat. Hier en daar.
    Doen we toch!!??

  17. Selma zegt:

    Ximaar,
    een van de Duitse woorden die voorop mijn tong ligt omdat ik ‘m zo mooi vind:
    Durchfall.
    Alle pasta- (en andere) sauzen zijn heeeeel makkelijk en goedkoop en snel zelf te maken.
    Ik verbaas me hogelijk dat die kennis in twee generaties verdwenen lijkt.
    Koop toch geen Knorrpakjes. Kijk op hun ingrediëntenlijst en maak het zelf, vers.
    Tja, dan zal het in het begin wat van (de Knorr)smaak verschillen, maar op den duur krijg je de lekkerste saus voor je eigen smaak.
    En wat betreft die kruidenmixen: lees wat ze erin stoppen om de smaak te versterken en de boel tot in de 23ste eeuw houdbaar te houden.
    Mijn devies is: jij hebt hun (de voedselindustrie) niet nodig. zij hebben jou nodig.
    Koop alles vers, vers, vers.

  18. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    wás alles maar duurzaam geworden… ach wat is er nog een lange weg te gaan,
    in deze juist steeds vuiler wordende, globaal exploderende mensenwereld 😦

    Groen vind ik ook mooier kleuren bij rood vlees.
    Maar wat is mooi hier… een marketingstrategie.
    Bij plofkip kiest AH geel, en dat lijkt me juist een vieze combinatie.
    Bij vis hebben ze iets licht diarreekleurigs, haha.

    Over het “aanrekenen van verkopers”…
    In het licht der eeuwigheid is niemand iets aan te rekenen, in de natuur heeft niks wat leeft schuld, alles wordt voortgejakkerd door zijn hormonen, eetlust, angst en nog wat van die hoedanigheden waar geen individu invloed op hep.

    Ik vind Albert H. erger dan andere supermarkten vanwege hun verkoop- en vestigingsstrategie: er zijn hele stadsdelen waar geen andere supermarkt te vinden is dan AH. Dat lukt ze door gemeentes onder druk te zetten.
    Lees deze blogs eens:
    http://www.interferenties.nl/albert-heijn-kan-wel-concurrentie-gebruiken/91

    “Neutrale winkel” is een woord dat een AH-klant gebruiken kan die helemaal door de AH-reclamepsychologen is ingepakt:
    zij hebben hun werk goed gedaan, de klant stoort zich nergens aan, merkt niet meer wat er allemaal mis is, en hoe ze bedrogen wordt.

    Albert Heijn is bijna altijd duurder, dan andere supermarkten, ook voor niet “overbodig spul”.
    Dat merk je met simpele prijs- en kwaliteitvergelijking: neem een opschrijfboekje mee naar diverse winkels, en noteer de prijzen van 1 willekeurig product, boter, of aardappels, weetikwat.
    Altijd is AH duurder, en niet eens beter.
    Alleen goedkoper bij de uitgesproken slechte Euroshopper-zooi

    Aldi is enigszins goedkoper, maar heeft een beperkt assortiment. Zijn partijaanbiedingen blijken vaak slecht en duur. Naar Aldi gaat een bewuste klant hooguit 1 x per maand op een stil morgenuur om gericht een kar vol echt goedkopere en goede (Deutsche Reinheitsgebote usw) spullies te kopen.
    Ik lach altijd naar de kassamedewerkers, en zegt iets leuks, persoonlijks tegen ze. Geheid doen ze dan vriendelijk. Dat doe ik niet alleen omdat ik niet goed gedij in een humeurige leefomgeving, maar ook omdat ik medelijden heb met mensen die hun tijd met zulk ellendig werk moeten verdoen, voor een paar rottige euro.

    In je laatste zin zit veel waars, denk ik:
    “Veel mensen talen niet naar smaak, die eten alles, als het maar goedkoop is.”
    Maar aan wie het ligt dat “er zo verlekkerd wordt”?
    Dat ligt aan het eigenbelang van de voedselindustrie, die meer en meer winst wil maken.
    In de laatste dertig jaar (ik heb dat bewust gevolgd, als moeder die etiketten moest lezen vanwege vegetarische kinderen) heeft het toevoegen van met name suiker een gigantische vlucht genomen.
    En het ligt aan de onwetendheid en/of onnadenkendheid van de gemiddelde klant.
    Aan etenswaren, waar vroeger absoluut nooit maar dan ook nooit suiker in mocht, is sluipend suiker toegevoegd. Eerst een klein beetje, dat langzaam en stiekem werd opgevoerd tot grote scheppen. Het zit in soep, vleesprodukten, alle kant- en klaarmaaltijden, salades, zoutjes, hartig beleg, blikken bonen, noem maar op.
    Met het gevolg dat de smaak van de onwetende klant dusdanig gemanipuleerd is dat hij pure smaken niet meer lust.
    Ik kook af en toe voor grote groepen, en ken het verschijnsel dat ik bijvoorbeeld een heerlijke pure groene salade op tafel zet, aangemaakt met citroen en olie, en dat eters om de slasaus vragen om het ‘echt lekker’ te maken. Daar zitten namelijk twee klontjes suiker per klodder in.
    Zo zijn dus hele volksstammen opgegroeid met een door de industrie verpeste smaak.

  19. Selma zegt:

    Blewbird,
    dank je wel.
    Waarde, ahum.
    En dat hondenvlees van Tival: dat heb ik eind vorige eeuw voor het laatst gegeten. Dat smaakte toen naar karton. Ik dacht: nooit meer. Maar misschien is het intussen verbeterd. Ik zal het weer eens ‘testen’ 😉
    Toen Valess voor het eerst op de markt kwam, ik schat zo’n tien jaar terug,
    heb ik dat natuurlijk meteen geproefd, de ingrediënten spraken me aan, het zag er wel lekker uit, maar… het bleek bremzoute witte elastiek!!
    Meteen ben ik met de producent gaan corresponderen, die erg onbevredigend antwoorden gaf, zo van: wij krijgen alleen maar positieve reacties.
    Waarna ik verder met een grote boog om die eetwaar heen ben gelopen.
    Maar omdat jij het noemt, zal ik dat hondenvlees ook weer eens gaan proberen 😀 😀 😀

  20. Selma zegt:

    Ha, dat stemt tevreden: Appie H. heeft die zogenaamde guacamoledip eindelijk uit de schappen gehaald. Dank zij de Kletsmajoor Award van de Consumentenbond.

Schrijf hier je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s