De Trukendoos van Albert Heijn verklaard, deel 1: Saampjes!

Sinds 2010 is het afdekken van koelvitrines verplicht voor supermarkten. Maar oh oh wat waren de grootgrutters daar boos over, met Albert Heijn als aanvoerder van de protesten.
Nu twee jaar later, zijn die glazen deuren overal geïnstalleerd
(alleen nog niet bij de Aldi en de Lidl, geen idee waarom die de wet niet uitvoeren).

De Vomar heeft er een simpel en duidelijk etiket opgeplakt: “Schuiven, dicht, open”

Deen en de Spar commanderen de klant brutaal,
met drie imperatieven en een uitroepteken, en hoofdletters: “BESPAAR ENERGIE”

Jumbo commandeert iets vergelijkbaars, maar zet er “bedankt” en een smiley onder.
Dat is al oprechter,
want de klant helpt de winkelier immers diens energierekening omlaag te brengen

De Deka zegt het zoals het is: “WIJ BESPAREN ENERGIE” (zij, de Dekamarkt dus.
Al kan de goedwillende klant zich toch aangesproken voelen,
maar hijzij wordt niet onder druk gezet)

Alleen Albert Heijn heeft merkbaar zijn team reclamepsychologen aan het werk gezet.
Je ziet ze voor je, zittend aan hun design-vergadertafel te Zaandam:
“Hoe kunnen we het coolste win-win creëren boys? Win + win voor Appie zelf vanzelf,
dus èn besparen op onze energiekosten
èn de klant eraan herinneren dat hijzij lid is van die gezellige maar moderne AH-familie.
Dat is het! Dat de klant saampjes met Albert Heijn iets aan een beter milieu doet!
Een beetje feel-good-doen voor het milieu, samen, zonder dat het veel moeite kost,
dat brengt klantje in een goed humeur. En blije klantjes kopen meer.”
“Gewoon bij AH!”

Albert Heijn bewees met zijn protest tegen die schuifdeuren al dat het milieu hem een rotzorg is. Maar uit alles wat er naast dat valse milieuboodschapje staat blijkt die rotzorg ook duidelijk. De winkel is volgestouwd met barbecues, barbecue-accessoires, en bakken vol bonusaanbiedingen barbecuevlees

“Alles voor de spontane barbecue”, want èlke dag moet er iets gevierd worden hè?
Dat barbecuen vijfvoudig vervuilend is (voor lucht, aarde, water, dier èn mens),
wat kan het schelen, als er maar omzet gemaakt wordt

‘Natuurlijk’ houden alle supermarkten momenteel zo’n uitzinnige barbecue- en vleesverkoop, alleen ze zijn net iets minder vals bezig dan AH met z’n ‘beter milieu’.

Advertenties

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bedrog door de Voedselindustrie en andere fabrikanten, Lekker eten!, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

31 reacties op De Trukendoos van Albert Heijn verklaard, deel 1: Saampjes!

  1. Bart zegt:

    Ja, je treft in mij een fervent tegenstander van houtkachels, barbeknoeis en vuurkorven. Ook gisteren én vanavond weer kon ik alle openingen gaan sluiten in mijn huis vanwege de gore verstikkende walm die buren me ongevraagd opdringen.
    M’n astma en rook-allergie zijn, alleen al hierom, niet blij met het ‘mooie’ weer……

    Als je er wat van durft te zeggen word je meewarig aangekeken, wat een zeikerd, hoor je ze denken.

  2. Apiedapie zegt:

    En nog belangrijker (voor alle winkels): wat er allemaal achter die deuren verstouwd wordt. Het merendeel niet nodig, kun je vers in huis hebben of halen, hoef je niet 3 maanden in de diepvriezer te hebben “voor het geval dat” …. En dan nog gezonder ook.

    Qua AH reclameboys and – girls: “Samen naar een beter milieu” klinkt als de Libelle zeker niet cool. En het rechtertekstblokje heeft een basisfout: wat de klant EERST moet doen, staat het LAATST. Dus daar denk je pas aan als je met de deur open staat.

  3. Selma zegt:

    Bart,
    mooi weer betekent crematorium-geur.
    Je bent wel een uitzondering. 90 % van de barbecues wordt door mannen gestookt, las ik, is vaak de enige keren dat ze ‘koken’. Schijnt iets atavistisch te zijn: voelen ze zich weer een jager die prooi thuisbrengt en boven het vuur aan het spit rijgt. Zoiets.
    Het echt slechte van barbecue is natuurlijk dat het opzweept om méér vlees te eten i.p.v. minder.
    En er iets van zeggen? Ik zou het niet doen.
    Met buren moet je op goede voet blijven, voor je gemoedsrust.
    Een plek uit de wind zoeken is het beste.
    Gelukkig waait de wind maar uit één hoek, en blijven er drie stankvrije hoeken over!

  4. j de kat zegt:

    De beste van AH vond ik deze: Albert Heijn blijft de kleintjes pletten.

  5. Blewbird zegt:

    Klinkt zoals de kernenergielobby, die er immers voor zorgt dat de CO2-uitstoot vermindert. Gisteren vastgesteld dat het leven niet goedkoper is met bonuskaart, maar duurder zonder :-).

  6. Bart zegt:

    Ja Selma, dat windje is nog gelukkig, als het windstil is is er helemaal geen ontsnappen aan, aan die crematoriumlucht, overal…
    En de vleesconsumptie is natuurlijk buiten alle proporties ja, op die walmende stinkdingen…
    Ik ben onderhand inderdaad maar zo wijs geworden, er niks meer van te zeggen. Trek de ramen en ventilatieopeningen maar weer dicht.
    Ze trekken zich er toch niks van aan, en ruzie heb je zo… 😉

  7. Selma zegt:

    Apiedapie,
    je hebt gelijk, vind ik. Dat ‘convenience food’ zoals het tegenwoordig in goed Nederlands heet, is in twee decennia geëxplodeerd, en AH heeft het grootste aandeel in de verkoop van die plastic bakkies. Ze verkopen zelfs een half pond gekookte bami sec in een bakje à 2 euro. Hoeft klantje geen pan meer op het gas te zetten.
    Niet alleen is veel gekoelde troep veel en veel lekkerder en goedkoper zelf te maken (zonder plastic), er staat ook spul zinloos te koelen, zoals pakken sap.

    Dat van die omgekeerde boodschap had ik niet gezien.
    Ach, een reclamemensje heeft ook wel eens een blind vlekje 😉

  8. Selma zegt:

    J. de Kat,
    die komt ook aan de beurt in mijn korte cursus AH-erlebnis.

  9. Selma zegt:

    Blew,
    die bonuskaart is een nuttig ding.
    Ik heb er een paar, anonieme of van straat geraapt, die ik afwisselend gebruik (waarbij ik niet pin, zodat mijn koopgedrag niet geregistreerd wordt).
    Ik haal precies alleen dingen die ik echt gebruik, die in de aanbieding zijn, en dan met tien of twintig tegelijk. Dat maakt het leven inderdaad een beetje goedkoper.
    De rest, en z’n maaltijdbakkies mag AH zelf opeten wat mij betreft.

  10. Appelvrouw zegt:

    Ik koop graag bij AH, ze hebben de lekkerste roomboter krakelingen, en Tony’s chocoloney chocola, en het ontbijtgoedje voor ManB, en ze zitten hier omde hoek, in heel Groningen zitten ze op de hoek. Maar zulke teksten ontgaan mij, ik ben gelukkig slechtziend…

    Ken je het boek Brandwashed van Martin Lindstrom? Die heeft een boek geschreven waar je voor betaalt om het te lezen. Jouw teksten zijn gratis, maar zeggen hetzelfde: manipulatie van bedrijven om ons over te halen tot kopen.

  11. Selma zegt:

    Krek Bart.

    Appelvrouw, een krakeling moet kunnen.
    Maar Tony Chocolony kun je overal kopen, en waarschijnlijk goedkoper.
    Bij de Action koop je leesbrillen voor 79 cent. Handig in winkels!
    Brandwashed zelf heb ik niet gelezen, maar wel commentaar erop.
    Hij is een vakman, maar fijn dat hij van binnenuit voor het grote publiek die etter uit de doeken doet!
    Ik ben maar een simpele consument, die het bastion van buitenaf met kleine laddertjes en emmertjes pek bestookt. Is ook een functie.

  12. Appelvrouw zegt:

    Selma, bij de Coop is geen Tony chocola! Bij de jumbo heb ik het nog niet gezien, maar de laatste keer dat ik er kwam is al een paar maanden geleden (moet ik voor door een druk stuk van de stad, 4 km verderop, en daar heb ik geen zin in). Aldi en lydl verkopen het niet.
    Ik vroeg ManB nog over die deuren en teksten erop bij AH, dat is hier niet. Ik had het ook nog nooit gezien, maar ik zie zoveel niet, ManB heeft het ook nog nooit gezien.
    Weet niet of dat wel in het Noorden van het land nodig is, noorderlingen zijn van nature heel zuinig.

    Die leesbrillen maken mij scheel. Ik heb een loepje in mijn tas (gratis thuisgestuurd gekregen van Specsaver!), voor het geval ik wil lezen wat er staat. Maar de letters golven.

  13. Nanos zegt:

    De buren links barbecuen en de buren rechts roken buiten hun sigaren. Het stinkt hier soms van twee kanten.

  14. knutselsmurf zegt:

    Verbrand vlees is kankerverwekkend, maar dat schijnt onvoldoende af te schrikken.

  15. Mijn vader zei altijd: wie lacht niet die de mens beziet.(cats?).Bij de AH waar ik altijd kom zijn nog geen koeldeuren geplaatst. En zo’n vieze barbecue, vreselijk overal waar we fietsen komt de stank ons tegemoet. En zo’n buitenkachel…zoek de fout.

  16. Ik verbaas me al heel lang over de link tussen warm weer en de BBQ. Wie wil er nou fik stoken als de mussen van het dak vallen? Het is in onze tuin al snel veel te warm.
    Op een frisse dag is het veel leuker.
    Na jaren van mopperen en zeuren heb ik echtgenoot afgeleerd om van die kant-en-klare-bbq (of gourmet) schotels te kopen. Vlees snijden kunnen we zelf ook wel, en al die voorgekruide producten vind ik heel erg vies. Ik vind er sowieso niet veel aan barbecuen en we doen het bijna nooit meer.

  17. EJW zegt:

    Geen boodschappen meer doen bij AH lijkt me logisch als je weet hoe ze de klant verneuken
    De bounuskaarten als lokkertje daar moeten we dus ook niet intrappen..

  18. Annet zegt:

    Leuke bijdrage! Inderdaad zitten er bedrijfspsychologen…..
    Nu begrijp ik mijn natuurlijke afkeer van barbequen…..
    Daarnaast zo burgerlijk en ik zie altijd die dikke mannenbuiken voor me, haha:))

  19. Ximaar zegt:

    Albert Hein heb je hier in veel smaken. De veel te grote en ongezellige XL, met de te lange wachtrijen voor de kassa vind ik het beroerdst en daar loop ik alleen langs. De kleinere tegen de binnenstad valt wel mee en mijn voorkeur heeft er 1 in een buitenwijk vlakbij de Vomar. Ik ga regelmatig naar die Vomar, maar 1 ding hebben ze niet (salade niçoise met aardappels ipv pasta) en die haal ik eens per maand bij die AH. De rest is gunstiger bij de Vomar, Deka en Jumbo en hun personeel is ook vriendelijker met meer mensen achter de kassa zodat de wachtrij immer kort is.

    Van dat BBQ’en heb ik dit jaar nog geen last gehad. Hier in de buurt stoken de mensen duidelijk minder. Verkeerslawaai en motormaaiers hoor ik hier tegen de binnenstad evenmin. Je krijgt zo’n ding niet door het huis naar het postzegeltje gras aan de achterzijde. Het meeste ‘lawaai’ komt van de merels en het carrillon.

  20. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    nood breekt wet… 😉
    Helemaal goed dat je Tony koopt.
    Gelukkig doet Verkade tegenwoordig ook in Fair Trade.

    Die deuren komen zonder meer in alle AH’s omdat ze verplicht worden.
    En AH doet aan z.g. corporate identity, dus alle winkels zijn overal hetzelfde,
    want de klant moet zich er ‘thuis’ voelen. Dat is het AH-concept:
    warm, gezellig, herkenbaar, als bij familie thuis.

    Een loep is een kostbaar en nuttig bezit!
    Ik moet ook naar Spec (en ga om loepje vragen), voor een serieuze leesbril want twee verschillende ogen. Maar voor iemand die zo slordig is met bezittingen als ik zijn de Action-brilletjes voor onderweg een uitkomst. De dure bril mag naast de computer wonen.

  21. Selma zegt:

    Nanos,
    dan is de oplossing:
    de voordeur uitlopen, of de achterdeur.
    En ergens in hondendrollenvrij gras op je rug een boek gaan lezen.
    Ruikt lekker!!!
    Plus een bruine boterham met kaas en een appeltje mee,
    en een thermosfles met thee. Vervuilt niks en maakt blij.

  22. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    een mens moet ergens aan sterven.
    Rood vlees schijnt op zich al kankerverwekkend te zijn.

  23. Selma zegt:

    Christien Damman,
    dat is een goeie ouwe spreuk, maar het is vaak een bitter lachje…
    Of hij door Cats bedacht is, daar wordt aan getwijfeld,
    ook offie van Vondel of Bredero is.
    Zoiets wil ik dan altijd meteen weten! Heb het WNT, ons uitgebreidste haast uitputtende woordenboek doorgespit, daar staat het niet in, wat betekent dat het waarschijnlijk een spreekwoord is, geen citaat.
    Het komt (ws) ook niet uit het Engels, Duits, Frans, Grieks, Latijn…
    Ik denk dat het een variatie is op iets Bijbels. Psalm 2 (berijmd) bijvoorbeeld, waarin van God gezegd wordt:
    “Maar d’ Opperheer, die Zijn geduchten stoel
    Op starren sticht, en grondvest op de wolken,
    Zal lachen met dat vruchteloos gewoel,
    En spotten met den waan der dwaze volken…”

  24. Selma zegt:

    CAMvV,
    de link tussen warm weer en de BBQ is volgens mij dat de gemiddelde mensch pas achter de tv vandaan komt als de zon schijnt. Dan gaan de lelijke vrijetijdskleren aan: t-shirt, halve broek, slippers, en krijgt het kantoormannetje ineens een gevoel van vrijheid, een mannelijk oergevoel, waar dan mannelijke dingen bijhoren, zoals vuur maken en jachtbuit braden.
    Op een frisse dag zou het leuker zijn, maar dan zitten ze liever achter de computer met hun hand in de broek. Sorry, maar ik heb er geen hoge dunk van, dat het dieper gaat dan dat.
    Oja, auto’s en sport natuurlijk. En vissen, als enige jacht die nog toe is gestaan.

    Zelf vind ik een barbecue best lekker, speciaal met zelf gevangen vis, of zelf geplukte mosselen, of opgegraven kokkels aan het strand. En ik zou ook niemand willen verbieden af en toe een fikkie te stoken, het leven moet wel leuk blijven.
    Ook word ik nogal gedemotiveerd in mijn milieubewustzijn door buurman de staalfabriek, die nachtenlang zinloos de hemel verwarmt en vervuilt. En dan zou ik me schuldig moeten voelen over 3 kleine strandvuurtjes per zomer.
    https://selmasalo.wordpress.com/2011/01/16/dagdag-tata-de-vuurspuger-het-is-wel-2011-hoor/

  25. Selma zegt:

    EJW,
    alle middenstanders verneuken ons:
    op èlk ding dat je in een winkel koopt, zit minstens 50 % voor de winkelier
    (en 25 % voor de groothandel).
    Maar voor sommige dingen moet je wel naar ze toe, die kun je niet bij de boer kopen: koffie, thee etc.
    Die bonuskaart is juist een voortreffelijk ding.
    Zie mijn reactie bij Blew hierboven.

  26. Selma zegt:

    Annet,
    als je een man met een dikke pens ziet, dan weet je meteen twee dingen:
    hij zuipt, en hij eet hele worsten.
    Wat mij betreft dodelijk voor de lustopwekking.
    (Bij vrouwen komt dikheid meer van snoepen.)

  27. fulpsvalstar zegt:

    “wie lacht niet die de mens beziet”
    Ik hoor hierbij toch meer een vaardig rijmelaar (Cats) dan een groot dichter want dat was Vondel.

  28. Selma zegt:

    Ximaar,
    je hele reactie kan ik onderschrijven.
    Vooral dat het ’t beste is om verschillende supermarkten te frequenteren.
    AH is echter zo sneaky in het bewerken van gemeentes, dat er plekken zijn waar in de wijde omtrek geen ander merk supermarkt is. Toen ik in het Amsterdamse Betondorp woonde, moest ik 2 kilometer in elke richting fietsen om alleen maar AH’s tegen te komen.

    En dat het in de binnenstad onverwacht stil kan zijn!
    Het bbq-volk woont in de eengezinswijkies, niet in de mooie dure gerestaureerde stadshuisjes.
    Toen ik aan de Amsterdamse Mauritskade woonde, met druk verkeer voor de deur, sliep ik aan de achterkant met open raam, doodstil, met geuren van bloemen die naar binnen zweefden, gewekt door gekwinkeleer, en nooit een bbq te ruiken! El een piano spelende buurman te horen. Prachtig.

  29. Selma zegt:

    Fulps,
    maar ik zou het zo graag zeker weten!
    En om nou de héle Cats door te ploegen, hè nee…

  30. fulpsvalstar zegt:

    Selma, dat is nou precies het punt.
    Ik heb op dit moment geen tijd, had ik die wel dan zou ik Vondel met genoegen doorspitten maar Cats……nou nee.

  31. Pingback: De Trukendoos van Albert Heijn verklaard, deel 2: Groen! | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s