Gedachte van een broodschrijver

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Gedachten, Santpoort en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op Gedachte van een broodschrijver

  1. Bart zegt:

    Da’s een onverwacht diepe, van zo’n broodventer Selma 🙂

  2. Selma zegt:

    Bart,
    onverwacht nou net niet:
    wie met zijn handen werkt, heeft zijn hoofd vrij…
    De z.g. hoofdarbeid wordt schromelijk overschat.

  3. Vind het een mooie uitspraak. En gelukkig maar dat het ondenkbare onuitroeibaar is, anders zou het leven saai en voorspelbaar zijn.

  4. Stefania zegt:

    Waarschijnlijk al te laat op de dag voor mij. Ik zie hem niet.

  5. fulpsvalstar zegt:

    Selma, ik zou het willen omkeren “het onuitroeibare is ondenkbaar”.

  6. fredvanderwal zegt:

    ik snap er geen moer van

  7. svara zegt:

    Dat wat er altijd is…
    Prachtig!

  8. FT zegt:

    Wanneer je uit geroeid bent bereik je opgebaard het ondenkbare en kun je brood eten wel vergeten… 😉

  9. Blewbird zegt:

    Da’s nogeens wat anders dan Bakker Bart bakt beste bollen.

  10. Annet zegt:

    :)) lachen om Fred….hij zegt wat ik denk…..

  11. luuk1945 zegt:

    Zelfs het denkbare is niet uit te roeien.
    Groet Luuk

  12. King Billy zegt:

    De formule voor de Wet van Murphy, uitgaande van herhaling (ook toepasbaar op ‘nadenken’ over het ‘ondenkbare’) bewijst dat het ‘ondenkbare’ wel degelijk onuitroeibaar is.

  13. Selma zegt:

    Marion,
    na alle latere reacties gelezen te hebben vind ik die van jou lekker rechttoe rechtaan.
    Er staat wat er staat, en dat is een prettige gedachte inderdaad.

  14. Selma zegt:

    Stefania,
    ik vind het op elk moment van de dag een puzzel. Ik denk ook dat het er niet 1 is, die je zien kunt. Van zo’n opmerking langs de kant van de weg krijg ik net zo’n warrig gevoel in m’n hoofd als wanneer ik op m’n rug in het gras lig en naar de ruimte kijk.

  15. Selma zegt:

    Fulps,
    alles is omkeerbaar, maar niet alles blijft dan hetzelfde of wordt er beter op.
    In jouw frase heeft ‘ondenkbaar’ een andere betekenis gekregen dunkt me,
    meer iets wat lokaal cultureel niet fatsoenlijk is,
    en onuitroeibaar is dan niveau onkruid…

  16. Selma zegt:

    Fred,
    vraag het dan de moer,
    of ga de bout hachelen

  17. Selma zegt:

    Svara,
    dank je wel, ook namens de bakker, denk ik 😉

  18. Selma zegt:

    FT,
    dank je voor jóuw visie op dit thema, waarvan de laatste driekwart zo helder is als glas.
    Maar uitroeien heeft twee betekenissen.
    Ik kies die van bootje varen.
    En als je dan even moe geroeid op de baren ligt te dobberen,
    denk je aan niets, en hebt ook geen zin om te eten.
    Een ideale zondagmiddag!

  19. Selma zegt:

    Blew,
    maar Bart is ook een poëet… die van alliteratie weet!!

  20. Selma zegt:

    Annet,
    zo is het maar net, met Fretteketet.
    Zelf heeft hij soms lappen tekst waar geen mens een touw aan vast kan knopen,
    maar komt de bakker langs met een klein nadenkertje,
    dan valt Fred door de broodmand 😀

  21. Selma zegt:

    Luuk,
    het denkbare lijkt mij juist makkelijk uit te roeien, op den duur in elk geval,
    omdat het denkbare menselijk is,
    en mensen zoals alle levensvormen iets zijn van komen en gaan…

  22. FT zegt:

    Graag gedaan!
    Overigens dacht ik ook aan roeien toen ik deze oprisping kreeg,
    natuurlijk wel met de riemen die ik heb 😉
    Ik wens je nog veel van zulke zondagmiddagen (dobberend op het water) 😉

  23. Selma zegt:

    King Billy,
    de Wet van Murphy zegt: als er iets mis kan gaan, dan gaat het ook een keer mis.
    Toch? Daar is eventueel geen herhaling voor nodig, dat kan ook de eerste keer.
    Maar goed, die wet bewijst sowieso alles: de gloednieuwe auto gaat op een dag naar de sloop, je droomhuis zal eens een ruïne zijn, de baby die geboren wordt is al bestemd voor het graf, enz.
    Dus het (on)denkbare is (on)uitroeibaar. En waarover wij niet denken kunnen, waar we met onze hersentjes niet bij kunnen komen, daar kunnen we beter niet over denken want dan krijg je pathetische antropocentrische boeken als bijbel en koran.
    Dat voor ons ondenkbare, onuitroeibare, zal ons vanzelf uitroeien.
    Als ik naar alle menselijke smeerlapperij kijk, vind ik de gedachte van de bakker erg troostrijk.

  24. joost tibosch sr zegt:

    Heb zeker een minuut zitten kijken en denken, wat staat er nu toch achter dat wiel! En natuurlijk(het werkt boven nog!): “warme bakker”! Na alle bovenstaande wijsheden zou je nog de aansluiting bij onze moderne consumptiemaatschappij -hoe lang zijn er al “warme bakkers”?- gaan verliezen!

  25. Selma zegt:

    FT,
    dank je wel, maar ik ben te lui om te roeien,
    ik zeil liever: https://selmasalo.wordpress.com/2011/09/08/het-mooiste-zeilschip-van-nederland/

  26. Selma zegt:

    Joost,
    het fenomeen warme bakkers bestaat, meen ik, sinds de jaren ’60, sinds de introductie van verpakt z.g. altijd-vers-fabrieksbrood.
    Ik herinner me een blauw-gele Tarvo-verpakking, met een de rare kop van een lachend boertje erop, met een zwarte hoed, die dat brood uitgevonden zou hebben. “Uw bakker…, uw dokter” was de leus, wat wij als dokterskinderen nogal een mop vonden.
    Toen schrokken de zelfbakkende bakkers van dat populair wordende fabrieksbrood, en verzonnen een tegenactie. Goed idee om zich warme bakker te noemen, klinkt knus, en aantrekkelijk.
    Tegenwoordig betrekken zulke bakkers hun meel vaak van dezelfde fabrieken als de broodfabrieken doen. Zo niet bovengenoemde bakker, want zijn kar staat naast molen de Zandhaas in Santpoort, die allerlei heerlijke soorten meel verkoopt zonder van varkensoren gemaakte ‘broodverbeteraars’.
    Echt een bakker om voor warm te lopen dus.

  27. King Billy zegt:

    @ Selma, jij citeert de ‚Wet van Bedrog‘ http://en.wikipedia.org/wiki/Finagle%27s_law en
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_bedrog
    terwijl de Wet van Murphy stelt: ‘if there’s more than one way to do a job and one of those ways will end in disaster, then somebody will do it that way.’
    Vervang ‘job’ door ‘nadenken’ (vaak is ‚nadenken‘ ook zware arbeid, schaken bijvoorbeeld) dan bewijst dit dat onnadenkbaar onuitroeibaar is. Hoeft niet per se in een ramp uit te lopen, maar kan ook in iets goeds resulteren (1- minus iets fout).
    Dit laatste is echter een bijzaak voor de valse cirkelredenering ‚’onnadenkbaar is onuitroeibaar‘. Vergelijkbaar met ‘De Bijbel zegt dat God bestaat, en de Bijbel is correct want het is het woord van God.
    Twee totaal verschillende grootheden als argument gebruiken om de juistheid te bewijzen, derhalve één van de vele categorien drogredenen
    Politici en andere bedriegers zijn zeer bekwame meesters in het hanteren van drogredenen.

  28. timmerark zegt:

    Is dan het denkbare uitroeibaar?
    Ik ga trouwens morgen voor het eerst met mijn opblaaskano het water op. Rooien met de riemen die ik heb;)

Schrijf hier je reactie

