GO27, Regina Maris, en een Kanon uit de zee

Het was koud, avond en bewolkt, dus precies lekker weer om een eindje te gaan fietsen want dan zit de rest van Nederland binnen.
Eerst langs het verlaten Kennemermeer, waar de nachtegalen oorverdovend tegen elkaar op riedelen, de heggenmussen daar vanaf hun boomtopjes slordige, scherpe liedjes tegenaan gooien, en de grasmussen en zelfs leeuweriken zingend omhoog vliegen!

En terug langs het strand, plus een andere favoriete plek: de scheepswerf van Van Laar. Van verre waren de masten van de Regina Maris al te zien, die er voor onderhoud ligt.
Vanwege avond en bewolking zijn het dus grijzige foto’s,
maar dat is goed, dat hoort ook bij die desolate buurt



Viskotter de Noordzee uit Goedereede ligt ook op de werf

Ach wat zijn het toch mooie machines. Dit is de Regina Maris van achter-onder. Altijd geweldig om een schip eens te kunnen bekijken waar het daglicht normaal niet schijnt

De Regina Maris was laatst in het nieuws omdat het schip een half jaar de oceanen bezeilde met scholieren aan boord, in het kader van School at Sea, een fantastisch leuk project.
Kost helaas dik 19.000 € per leerling, maar dan hebbie ook echt wat.

(Had ik het bedragje in een ouwe sok, dan zou ik mijn kleinkinderen wat graag de kans geven zoiets mee te maken. Mijn dochters deden het op de ouderwetse manier, en zelf: na de middelbare school aanmonsteren, met hard werken de kost verdienen, in hun vrije tijd naar de zeevaartschool, en die studie uit eigen zak betaald)

Hee, wat ligt daar? Een opgevist kanon.
Dat moet van een VOC-wrak komen, of wie weet van een van die Spaanse goudroof-schepen die Piet Hein (zijn daden benne groot) naar de haaien heeft geholpen!

De werf gezien vanaf de helling

En tenslotte: de werf gezien vanaf de Loggerstraat

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, IJmuiden, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op GO27, Regina Maris, en een Kanon uit de zee

  1. Wllm Kalb zegt:

    Boeiende reportage, bijna een foto-documentaire. Jammer dat het geluid van de nachtegalen er niet bij te horen is.

  2. Leuk en mooi.

  3. fulpsvalstar zegt:

    Met plezier bekeken, desolate omgevingen mijd ik meestal terwijl je hier kunt waarnemen dat ook daar soms zaken zijn die het zien meer dan waard zijn.

  4. Zilvertje zegt:

    Prachtige kijkplaatjes. Waren ze op dat schip en ik had geen idee dat het zo duur was, dus lang niet iedereen die wilde kon mee…..

  5. ramireziblog zegt:

    Je had echt duiker moeten worden.. 😀

  6. Blewbird zegt:

    “Het was koud, avond en bewolkt, dus precies lekker weer om een eindje te gaan fietsen.” -Kijk, da’s een opening naar mijn hart! En zeer mooie foto’s!

  7. Imposant tot en met….
    Ja desolatie kan heerlijk zijn….
    Ik heb het mezelf aangeleerd ervan te houden….

    Anders gaan kijken: verrassend!

  8. Jan Piet zegt:

    Ik kom ook zo vaak langs dezelfde routes!
    De foto’s die je op de blog zet zijn altijd mooi, de GO27 ziet er weer mooi uit na:

    De allermooiste metamorfose van een oude vissersboot en geschiedenis en met respect voor de ondernemende verbouwers vind ik toch wel deze:
    http://www.zeilbrik.org/
    Hopelijk is die naar deze vernoemd:
    http://kijkenindenatuur.nl/bloemen/morgensterpaars.htm
    En niet naar deze!:
    http://www.historischmuseumdeventer.nl/collectie/zoeken#/detail?id=7453
    Met vriendelijke groet en ga door!
    JP

  9. Mooi om te zien!
    het schip doet me denken aan een zwaardvis 😉

  10. Jan Piet zegt:

    Beste Selma
    Het door een persoon op en om de haven rondstruinen wordt in IJmuiden ook wel een Kaairidder genoemd.
    Bij deze heb ik het bijzondere genoegen, middels je verdiensten d.m.v. het op beeld vastleggen en beschrijven van het gebied, om je tot Ridder van de Kaai te benoemen, proficiat!
    Wij Ridders begrijpen tenminste waar het centrum van IJmuiden zich bevind en zijn wars van enige discussie over koopgoten.
    In bijvoorbeeld Scheveningen snapt de Gemeente (en project ontwikkelaars) het ook, een centrum rondom de haven, het is daar mooi geworden, maar daar zitten wij Ridders van de IJmuidense Kaai nu ook weer niet op te wachten, we moeten strijden voor behoud!
    Getekend
    JP

  11. Selma zegt:

    Wllm Kalb,
    dank je wel.
    Ik heb een klein opnameapparaatje gekocht, moet het nog uitproberen,
    maar als het me dan lukt, kan ik nachtegaalgeluiden laten horen.
    Het is waanzinnig hoe hard ze zingen, èn tegen elkaar op.
    Zomaar langs de weg. Je hoeft er geen moeilijke avondlijk georganiseerde tochten voor te maken met een gids à 3,50, zoals hier en daar aangeboden wordt…

  12. Selma zegt:

    Simon Korving,
    dank je wel.

    Fulps,
    het is juist. Júíst op desolate plekken is van alles te zien.
    Hoe minder mensen er komen, hoe meer er echt iets te beleven valt.
    Bang hoef je er ook niet te zijn, want mensen die kwaad in de zin hebben komen daar niet.
    Die gaan naar plekken waar veel mensen komen, daar valt namelijk wat te halen.

  13. Selma zegt:

    Zilvertje,
    op de website van School at Sea las ik wel dat ze sponsoren zoeken,
    en wie weet al gevonden hebben, zodat het ook voor kinderen met ouders met minder poen mogelijk wordt. Want het is wel een gouden ervaring, als je als jongere zo’n schoolreis mee kunt maken!

  14. Selma zegt:

    Ramirez,
    duiker, brrrr… Daar ben ik nou te bang voor.
    Heb 1 keer een proefles gehad, wist niet hoe gauw ik boven moest komen!
    Beetje snorkelen, dat is prachtig.
    Duiken is niks voor claustrofoben 😉

  15. Selma zegt:

    Blewbird,
    en de lente geeft ons vele van zulke avonden nu.
    De dieren trekken zich niks aan van slecht weer, die doen gelukkig hetzelfde met mooi of lelijk weer!

  16. Selma zegt:

    Annet,
    dank je wel, insgelijks.
    Wat dat betreft woon ik ideaal, en ik hoop jij ook!

  17. Selma zegt:

    Jan Piet,
    dat is een spannend filmpje, van de KNRM.
    Vooral omdat het zo duister is, en zoveel te raden laat!
    De Morgenster is inderdaad een schitterend schip.
    Ik denk alleen dat ze naar geen van beide is vernoemd, maar naar Venus, de stralende planeet die twee verschijningsvormen kent: als avondster, en als morgenster.
    (Er bestaat ook nog een vierde soort morgenster: dat is degene die ’s morgens heel vroeg de vuilnisbakken afstruint naar bruikbare spullen.)
    En wat tallships betreft: de Morgenster is prachtig, maar mijn hart ligt helemaal bij de goede oude driemastschoener de Oosterschelde, waarmee ik nogal wat reizen maakte als inval-scheepskok (o.a. naar de Cariben en Antarctica).

  18. Selma zegt:

    Kitty,
    dat komt door het rare perspectief van mijn foto…

  19. Selma zegt:

    Jan Piet,
    hahaha!
    Dat is dan een IJmuidense uitleg van het woord kaairidder…
    Maar ik ben zeer vereerd hoor, en gelukkig in het bezit van een ijzeren ros,
    want een paard hoort erbij.
    De ridderregel over centrum en koopgoot onderschrijf ik natuurlijk.
    Wat ”strijden voor behoud” betreft: kunnen we niet gaan strijden voor het behoud van de oude huisjes rond de kleine vuurtoren? Het ziet er naar uit dat Rijkswaterstaat daar de boel bewust laat verkrotten, om daarna reden te hebben om ze af te breken. En er is al zo ongelofelijk veel ouds verloren gegaan in IJmuiden…

Schrijf hier je reactie

