Lente op Beeckestijn, de witte variant

Er zijn een paar witte bloeiertjes onder de vaste gasten op landgoed Beeckestijn,
zoals de Knolsteenbreek

Een bijzondere uitwas van die Steenbreek vormt het Haarlems klokkenspel,
waarbij de bloemetjes helemaal opgevuld zijn. Die is hier nu volop te bewonderen

Daslook, ook zo’n prachtig plantje, is eetbaar, zoals zoveel van die look(=wilde ui)soorten.
Let er dan wel op dat het echt Daslook is,
en geen Lelietje van dalen, want dat blad lijkt er een beetje op (maar is daarentegen giftig).
Zelf gebruik ik liever Kraailook, dat in deze streken werkelijk óveral in de bermen woekert,
al vanaf begin februari, bij wijze van gratis bieslook

Onderstaande Witte druifjes ken ik zelf vanouds (halve eeuw) alleen van Beeckestijn,
maar het schijnt nu een must-have-modeplantje geworden te zijn. Waarom ook niet!

Akkerhoornbloem is de deftige naam van dit schattige kleine bloemetje,
dat hier en daar hele grasvelden een witte waas geeft. Het geurt ook heel lekker.
Daarom is de volksnaam Pispotje (die wij hier altijd gebruiken) zo merkwaardig

Dit is echt een wonderschoon bolgewasje, de Vogelmelk.
Waarom het die gekke naam heeft is niet bekend

Tenslotte haar zusje, de Knikkende vogelmelk

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Monumenten in Velsen, Natuur & zo, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Lente op Beeckestijn, de witte variant

  1. stripman zegt:

    Erg mooi ! Bij ons in de buurt wordt het bloemetje van de winde uitgescholden voor pispotje…

  2. In vind de naam pispotje wel erg sprekend en door de volksmond mooi gevonden.
    Als je kijkt naar het model van de bloemkelk en de gele kleur op de bodem.
    Handige verhalen die goed werken om de soorten te herkennen. Zo kan ik bijvoorbeeld het Perzikkruid als een van de weinige onthouden omdat het bloed van christus op de bladeren is gedruppeld.

  3. Wat een weelde! Vroeger op de Veluwe (in de vakanties was ik daar) noemde ze de winde ook pispotjes…..de grootte komt ook meer in de buurt…
    Kraailook kende ik helegaar niet…..

    Leuk om even op Beeckestein te zijn geweest!

  4. Spuit11 zegt:

    Het ziet er sprookjesachtig uit, misschien loop ik vanmiddag even naar het sterrenbos om te kijken hoe het er daar bij staat.

  5. Mieke zegt:

    Mooie witte bloemetjes, en fijn dat er zelfs in een milieu vervuilde omgeving het nodige wil blijven groeien, De mooiste naam voor een plantje vind ik nog altijd ogentroost,( Odontitus verna), maar dat is natuurlijk wel een erkende Nederlands benaming. Net als Heelkruid en Lamsoor. De ene benaming verwijst naar het gebruik de andere naar het uiterlijk.
    Dank je Selma voor de prachtige foto’s.

  6. Marjelle zegt:

    Leuk al die witte bloemetjes, bij het ‘Haarlems klokkenspel’ moest ik even grinniken maar je begrijp wel waarom. 😉

  7. Een lust voor het oog, de vorige serie ook.

  8. Selma zegt:

    Stripman,
    uitschelden is het denk niet. Maar net wat Simen Vrederat zegt:
    dat het gaat om “het model van de bloemkelk en de gele kleur op de bodem”.
    En dan lijkt de winde daar natuurlijk ook op.
    Ook denk ik dat wij het woord pispot nu nogal plat vinden, maar dat het in de tijd voor de wc werd uitgevonden een heel normaal dagelijks woord was…

  9. Selma zegt:

    Simen Vrederat,
    grappig verhaal over dat Perzikkruid, dat kende ik helemaal niet.
    Wel de Christusdoorn: doornig en met bloedrode bloempjes,
    en de Passiebloem, waarin de vijf martelwerktuigen van Christus te herkennen zijn.
    Maar ik heb dat Perzikkruid meteen even opgezocht. Daar zeggen wij hier ‘Duizendknoop’ tegen, maar dat blijkt een algemene soortnaam.
    Perzikkruid dus, dat ga ik nu niet meer vergeten.
    https://www.google.nl/search?q=perzikkruid&hl=nl&safe=off&authuser=0&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=G4imT6-tEKbX0QWgl93mAw&ved=0CIABELAE&biw=1280&bih=685

  10. Selma zegt:

    Annet Lemaire,
    de Winde, dat zei Jan de Stripman ook al.
    Als je Kraailook eenmaal herkent, zie je het overal.
    Het ziet eruit als iets doffer en donkerder groen dan bieslook, en heeft nu kurkertrekkerachtige uiteinden. Tegen de tijd dat het gaat bloeien (nu nog niet) krijgt het een bloemhoofdje dat wel aan een kraaienkopje doet denken.

  11. Selma zegt:

    Spuit11,
    mei is toch onze mooiste maand. Het is jammer als je dan niet elke dag minstens een uur buiten bent. Alles schiet de grond uit, en is weer weg voor je het weet. Fluitekruid en Koolzaad staan er nu zo prachtig bij, gewoon in de gewoonste bermen! Daar hoeft niemand ver voor te reizen.

  12. Selma zegt:

    Mieke,
    ja, die oude namen zijn leuk! Ogentroost wordt nog steeds verkocht hè, als druppeltjes tegen vermoeide ogen! Ik dacht ook dat Heelkruid nog steeds verwerkt wordt in zalfjes.
    En inderdaad, we wonen hier onder de rook van zware industrie, aan de noordkant, boven het kanaal. Maar ga je naar het zuiden, dan is het vanaf het kanaal, vanaf Velserbeek via Waterland en Beeckestijn toch één groot natuurreservaat tot aan Scheveningen.

  13. Selma zegt:

    Marjelle,
    als je oog hebt voor ongewilde dubbele betekenissen dan is het leven één groot lachfeest 😀

  14. Selma zegt:

    Christien,
    dank je wel.
    En dit zijn maar digitale aftreksels,
    kun je nagaan hoe het in het echt is.
    Gaat dat zien.
    De natuur is gelukkig nog steeds gratis!

  15. Blewbird zegt:

    Wat je zegt, ga kijken! Zo jammer dat de werkweek morgen weer begint. Natuur is nog gratis, maar ook alleen maar omdat ze niet overal een hek omheen kunnen zetten. Geniet, Selma, geniet!

  16. brenazet zegt:

    Mooie foto’s en ik heb er heel wat van opgestoken! ik ga nu even hier kijken of ik het allemaal kan herkennen.

  17. Maria Trepp zegt:

    Hier in Leiden hebben we onwijs veel van de knikkende vogelmelk. Heel bijzonder, charmant, luchtig.

  18. Selma zegt:

    Maria,
    dat is leuk om te lezen.
    Stinzenplanten hebben de neiging om veel voor te komen daar waar landgoederen zijn, of ooit buitenplaatsen waren, dus langs de binnenrand van het duin, waar Leiden ligt, vanzelf ook.
    Verder is het toch een plant van de Rode Lijst.

  19. Selma zegt:

    Blewbird,
    maar voor en na het werk?
    Dan zijn er toch uren van vrije tijd
    (voor wie z’n tijd niet verdoet voor de tv…).
    Genieten (gemoedsrust opdoen) kan zelfs in een half uurtje, toch?

  20. Selma zegt:

    Brenazet,
    dank je wel.
    Zelf leer ik (ook) elke dag wat bij.
    Vind ik een plant die ik niet ken,
    zoek ik net zolang in flora en op fora tot ik ‘m weet!

  21. brenazet zegt:

    Selma, in frankrijk heet het pispotje “corbeille d’argent” wel mooi hè. Ik heb zojuist weer zoveel mooie bloemen gezien langs rivier op onze wandeling (met twee vriendinnen elke donderdag) en handenvol daslook geplukt, daar maak ik een heerlijke pesto van.

  22. Selma zegt:

    Corbeille d’argent, ik moest het even opzoeken (Frans is niet mijn fort):
    ‘zilveren korfje’, of ‘geldmandje’. Leuk!
    Ik hoop dat de pesto van daslook gelukt is.
    Zóveel pluk ik nooit, hooguit een handje fijngesneden op het laatst door stoofpotjes, voor de frisse kleur, of zo.

Schrijf hier je reactie

