Bomen vertellen van Liefde en Oorlog

Hartjes in bomen snijden, als teken van blijvende liefde,
die groter wordt naarmate de boom groeit en de tijd vordert…
In het park Velserbeek zijn hele beukenlanen volgekerfd met namen, data en hartjes.
Ook uit 1940. Oorlog of geen oorlog, verliefde mensen zijn van alle tijden.
Maar wie zouden D en J zijn geweest? Dirk en Janny, of Dorus en Jopie?
Want Dilana en Jayden heetten de mensen toen nog lang niet…

De mooi vormgegeven letters GZ dateren van vlak voor de bevrijding,
zie de datum linksonder: 31-3-1945

En zelfs op 1 mei 1945, vier dagen voor de bevrijding,
kerfde hier nog iemand iets in een boom, al is het raden wat…

Deze Davidsster hoeft niet zo oud te zijn. Er staat geen datum bij, wel een naam.
De voornaam kan ik niet ontcijferen, maar de achternaam is ‘Waterman

De oudste inkerving dateert uit 1931.
Dat komt wel overeen met de openstelling van het park: de Gemeente Velsen kocht het landgoed Velserbeek, dat altijd in particulier bezit was geweest, en dus ontoegankelijk voor publiek, in 1924, om het nadien geschikt te maken voor gebruik als openbaar wandelpark.

Die inkerving is meteen erg cryptisch.
Zijn het initialen van twee mensen met ieder vier namen? A.V.O.T. en A.M.U.D.?
Of zijn het Hebreeuwse termen, de naam van het beroemdste Misjna-traktaat, Pirkei Avot ‘de hoofdstukken der vaderen ‘, altijd kortweg Avot genoemd, plus Amud, ‘pilaar, kolom’,
het woord voor de hoofdstukken van de Talmoed, de Joodse onderwijzingen?
Maar waarom zou iemand die woorden in 1931 in een boom hebben willen kerven?

Een inscriptie uit 1932, van ene CK.
Al zou die 2 ook een 9 kunnen zijn, met daaronder de initialen KI

Eentje van 27 juli 1934, met sierlijke schoonschrijfletters F H K

en van ene CZ, geschreven op 20 juni 1936


Er is ook nog een bizarre inscriptie:
1940-’45‘ met een hakenkruis, maar die is duidelijk veel later ingekerfd dan die datum. Dat is op te maken uit het woord dat rechts van boven naar beneden gegrift staat.
Zulke woorden werden vóór de jaren ’70 niet geschreven, zelfs nauwelijks uitgesproken. Het is ook verbazingwekkend dat dit hakenkruis er dus misschien al twintig jaar staat,
of zo, maar dat niemand er tot nog toe zó aanstoot aan genomen heeft dat het verwijderd is

Tenslotte nog een paar grappige ‘liefdesinscripties’.
Beslist ook uit de moderne tijd, want een halve eeuw of langer geleden
had werkelijk niemand het gewaagd om die te tekenen, laat staan in een boom te kerven

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Monumenten in Velsen, Natuur & zo, Uncategorized, Velsen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Bomen vertellen van Liefde en Oorlog

  1. knutselsmurf zegt:

    Het is wel apart ja, om oog in oog te staan met iets dat ouder is dan jezelf.
    Het doet me denken aan die keer dat ik in het gemeentearchief van Goes de aankondiging van mijn moeders geboorte voor me zag. Op vergeeld papier, maar het stond er echt, tussen berichten over Joodse vluchtelingen uit Duitsland en verontwaardigde ingezonden brieven.

  2. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    apart… mmm. Dat heb ik altijd zo’n wonderlijke variatie gevonden op woorden als bijzonder, of speciaal. Apart is een woordje dat dames bezig(d)en als ze elkaars truitje of rokje bewonder(d)en. Als ik me niet vergis.
    Maar dat er onbenoembare gevoelens door je heen gaan als je zo’n vergeeld papier ziet, dat kan niet anders. En bij mij slaat beslist de fantasie op hol als ik al lezend door zo’n oude beukenlaan loop…
    Overigens heb ik daar in Goes ooit een half dossier over mijn moeder gestolen.
    Ik kan het nu rustig bekennen want de misdaad is verjaard. En ik deed het om een grotere misdaad te voorkomen, want toen ik kwam om dat dossier in te zien, zei de dienstdoende ambtenaar: “U hebt geluk dat het er nog is, het had eigenlijk al vernietigd moeten zijn”.

  3. stripman zegt:

    Voor de bomen is het allemaal wat minder prettig, hoewel ze het wel lijken te overleven. Dat verwijderen van het hakenkruis zou wel eens nog rampzaliger kunnen zijn, voor de boom…

  4. kitty zegt:

    Het is nog eens wat anders als een boomkronenpad!

  5. Stefania zegt:

    Wat vinden die bomen hiervan? Lijkt me niet zo lekker al die littekens in je huid.

  6. Selma zegt:

    Stripman,
    dat kerven is toch een oude gewoonte, waar de bomen niet dood van blijken te gaan.
    Maar misschien heb je gelijk, dat het verwijderen van dat teken slecht is voor die boom. Maar ineens krijg ik een idee: ik ga het zelf doen. Dan maak ik er een leuk raampje van, een venstertje waar iemand door naar buiten kijkt. Kost de boom maar een paar kerfjes extra!

  7. Selma zegt:

    Kitty,
    oh dat boomkronenpad, daar wil ik heel graag nog eens heen, lijkt me geweldig!
    En wat deze beuken betreft: die ken ik zó goed dat ik wel een historische rondleiding langs de inscripties kan geven 😉

  8. Selma zegt:

    Stefania,
    ik ben geen bomenfluisteraar… maar deze goedige oude beuken lijken net zomin te protesteren als leilinden, appelbomen die gesnoeid worden, en buxusjes in de vorm van een kabouter.

  9. redstar zegt:

    Liefde is van alle tijden ja. En verliefde mensen laten zich niet vangen door oorlog, leeftijd, of grensbelemmerende maatregelen.
    Bomen overleven dit wel gezien sommige data.
    Ik vind het altijd erg apart (als ik dat met een gerust hart kan zeggen) als ik zulke symbolen zie. Want dat zijn het toch. Het geeft een soort gevoel van onsterfelijkheid.

  10. heel bijzondere herdenking….
    er gaat van alles door me heen….

  11. swithaRo zegt:

    Geweldig! Dank je.

  12. Spuit11 zegt:

    daar valt jouw oog dan weer op he Selma, heel goed gezien het is weer een prachtblog en jij bent de aparte, wat in positieve zin door me bedoelt is.

  13. Ik zou best willen weten wie toch die mensen zijn/waren en weten ze dit nog. Best een tv documentaire waard.
    Bijzondere bijdrage.
    Hoeveel tranen liggen/lagen daar misschien van toen en later.

  14. Zilvertje zegt:

    Heb mijn ogen uit gekeken, ik kijk er altijd graag naar en ja, sommige dingen deed men vroeger niet, al heb ik heel lang bepaalde dingen niet herkent gewoon omdat ik een ander referentiekader had.

    Wat zou het mooi zijn als de inkervingen konden praten, ons konden vertellen over die dag en dat we dan op een knopje konden drukken in de boom en dat we dan een tv zagen die het levensverhaal vertelde van de mensen achter de tekens.

  15. Selma zegt:

    Redstar,
    ja, gelukkig gaat de liefde altijd door. En die bomen, die groeien ook rustig door, die kunnen wel tegen een krasje. Grappig dat die symbolen jou een gevoel van onsterfelijkheid geven.
    Ik bekijk ze vaker, en dan zie ik juist veel vergankelijkheid. Het is heel mooi hoe een boom soms van die letters en hartjes helemaal onleesbaar en dicht laat groeien!

  16. Selma zegt:

    Annet, Roswitha en Spuit11, dank je wel voor de aardige reacties!

  17. Selma zegt:

    Christien,
    dat zou ik ook best willen weten! Al vrees ik dat iemand die in 1940 verliefd was nu minstens 90 jaar is, als zij/hij nog leeft. Maar wie weet wat het op zou leveren aan informatie als ik hier langs de bejaardentehuizen zou gaan met een serie foto’s.
    Tranen liggen er vast, maar meer gelach en gevrij denk ik. De bomen zwijgen daarover, ruisen zonder woorden, en bedekken alles met bladeren, elk jaar weer een laagje.

  18. svara zegt:

    mooi dat je het zo bij elkaar hebt gebracht

  19. Selma zegt:

    Zilvertje,
    leuk dat jij er ook altijd naar kijkt.
    Maar wat het herkennen van tekens betreft: ik ben altijd een woordenfreak geweest, en ook erg visueel ingesteld, dus heb zeer bewust de wereld zien veranderen, van wat ooit absoluut niet gezegd of geschreven kon worden, tot het uitbraken van het goorste van het goorste wat nu ‘normaal’ is.
    Ik kan soms zelfs een jaartal noemen bij de introductie van een woord.

    Ja, het zou mooi zijn als die inkervingen konden praten…
    maar zie hierboven mijn reactie bij Christien.

  20. Selma zegt:

    Svara,
    en er is nog zoveel meer!
    Ook veel om te lachen.
    Ik zal eens een vervolg maken.

  21. Selma, een leuke serie, maar ik ben meer als de Stripman, niet kerven in bomen:-)

  22. Selma zegt:

    Antoinette,
    natuurlijk, wij kerven zelf niet! 🙂
    Maar nu het eenmaal gebeurd is,
    zie ik het als cultuur, en historie,
    soms zelfs als kunst,
    en dan is het zeer de moeite waard!

  23. Vincent peil zegt:

    Dit hakenkruis was niet de enige in een boom in velsen.
    Ik beeckestijn stond een grote beuk die omwaaide.
    Toen de boom op z’n kant lag zag ik dat inneen oksel van een dikke vertakking hoog in de boom ooit een hakenkruis is gekerfd. Er zaten ook spijkers op die hoogte in de boom dus wllicht was dit ooit een uitkkjkpost van de duitsers.

Schrijf hier je reactie

