Fik in de Loggerstraat

Toen ik vanochtend om kwart voor zes de deur uitging, vlogen de rook en de vlammen boven de koelhuizen aan de Trawlerkade uit. Dan lukt het me niet in tegengestelde richting
te gaan fietsen, al houd ik m’n hart vast. Gelukkig woont daar bijna niemand.
Twee van m’n vriendinnen maakten mee dat hun huis compleet afbrandde. Dat is een onvoorstelbare ramp. Dan ben je alles kwijt, tot dierbare erfstukken en babyfoto’s aan toe.

Maar dit was geen huis, alleen een stapel pallets zo hoog als een huis, aan de Haringhaven.
Het leek wel gezellig, intiem, een paasvuur of zo. Er was haast niemand, behalve de politie

Toen de brandweer ging spuiten, leek het vuur wonderlijk genoeg te ontploffen. Ko is er vanzelf, de Velsens nieuwsfotograaf, die vrijwel altijd gelijktijdig met de politie arriveert

Het toneel wordt verlicht door een gigantische lantaarnpaal, vlak voor het havenbordeel Waldolala. De meisjes zijn duidelijk te kooi, en de bezoekers allang achter moeder de vrouw gekropen. Nog steeds geen andere belangstellenden dan politie, fotograaf en brandweer

De pallets zijn van Visserij Vrolijk. Niet echte de juiste naam op dit moment. Wakker geworden matrozen van een ander schip fluisteren dat het vuur vast aangestoken is. Pallets zijn immers niet zelfontbrandend

Nou, het begint een beetje te doven. De dag breekt aan, en ik was eigenlijk onderweg naar iets  anders. Jammer, want ik hou van verhalen met een spannend begin en een goed einde

Later op de middag ging ik dus nog maar eens naar het plaats delict.
Het was er werkelijk keurig opgeruimd. Ook de bezemwagen was druk in de weer geweest.
Toch even schrikken: de brandende pallets hadden tegen een elektriciteitshuisje gestaan…

Maar er is niets ergs gebeurd. Integendeel, het lijkt wel kunst!

En bij Waldolala werd nog steeds gesluimerd

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Fik in de Loggerstraat

  1. Grutte Pier zegt:

    Mooie fik!

    Voor een havenbordeel is dat Waldolala toch knap chique. Meer voor kapteins van cruiseschepen dan voor matrozen en jantjes…

  2. Bart zegt:

    Een ‘kleine’, bescheiden ramp dus, gelukkig! 🙂

  3. Selma zegt:

    Grutte Pier,
    je schijnt verstand van bordelen te hebben. Wat moet ik daarvan denken?

  4. Selma zegt:

    Bart,
    ja, gelukkig. En als het dan toch fikt, dan gaat m’n hart open.
    Als kind woonde ik in een gezegende omgeving waar we gewoon wanneer we zin hadden fikkie konden stoken.
    Ik kan heel erg medelijden hebben met de stadskinderen van nu.

  5. Grutte Pier zegt:

    Je mag er van alles van denken….. ;-0

  6. Appelvrouw zegt:

    En over kunst valt niet te twisten.

  7. Selma zegt:

    Grutjes Pier,
    maar nou wil ik het weten ook, juist. Zelf ben ik nog nooit in een bordeel geweest.
    Ik leer heel graag bij. Vertel, vertel..
    Het is trouwens erg onaardig om iemand te voeren, en geen hapje te geven.

  8. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    nee toch. En gratis gekregen van de natuur, want vuur is natuurgeweld.
    En onze gemeente kennende, gaan we nog heel lang genieten van deze kunst,
    want opknappen heeft de laagste prioriteit, als het geen geld oplevert.

  9. Grutte Pier zegt:

    Grijnz… eea deel ik alleen met zakelijke contacten….. ;-0

  10. Selma zegt:

    Oh, prima Pier. Als je me privé mailt, kunnen we misschien tot een deal komen.
    Je weet nooit wat je vangt met iemand die recht tussen de pieren woont.
    Try me: selmasalo@mail.com
    Ach, maakte je toch een lolletje?
    Ga dan maar buurten bij de kippenhokjes elders, hier bij de zogeheten ‘onafhankelijke bloggers’ (er zijn vele onafhankelijken, maar ook velen… nou ja).

  11. Annet zegt:

    Het zijn spectaculaire foto’s geworden….

    Zag laatst die twee zusjes (ouwe hoeren dus) bij o.a. Paul de Leeuw, het kwam heel lief over…..
    Mannen kunnen zo’n bezoek loskoppelen van liefde….
    Lastig zo’n buitenhangend worstje:) (lijkt mij)….

  12. Grutte Pier zegt:

    Wat wil je nu weten? Of we een zakelijk contact kunnen hebben, zodat je kan weten of ik kennis van bordelen heb?

    Los daarvan plaats je een link, en kan iedereen de foto’s van Waldolala zie…. dus…….

  13. Zilvertje zegt:

    Het zijn wel erg mooie foto’s.

  14. Selma zegt:

    Annet,
    dank je.
    Ja, die zusjes hebben het helemaal gemaakt, terwijl ze hier toch voor hun rust waren komen wonen. Ze zijn wel een voorbeeld van hoe hoererij tot een goed einde kan komen. Ze waren wel niet vrij en blij in de business geraakt, maar hebben er op een gegeven moment handigheid en plezier in gekregen.
    Dan lijkt het mij werk zoals elke andere baan.
    Heel iets anders dan wat je hoort over gevangen gehouden meisjes.
    Tja, dat gedoe met die worstjes.
    Dat moet ontstaan zijn toen de mens zijn bronssttijd kwijtraakte.
    Hadden we die nog maar.
    Dan was het gewoon een paar weken per jaar de hele dag hop hop hop, iedereen die hetzelfde wil, carnaval, en konden we de rest van het jaar relaxed leven.

  15. Selma zegt:

    Ach Grutte Pier,
    ik zit je gewoon te stangen. Je hebt zelf toegehapt door meteen alleen op het bordeel te reageren, als een typisch gorillaatje.
    Natuurlijk kan ik ‘Sin City’ niet ongenoemd laten als mijn fik-stripverhaal zich er recht voor afspeelt. Het rode gebouw is altijd potdicht. Aan de zijkant, in de smalle zijstraat, zijn drie enorme garagedeuren waar de stiekeme bezoekers hun auto’s ongezien kunnen stallen. Het is een plek waar Holleeder, Paarlberg, Enstra etcetera ooit uithingen, en zo ongeveer de enige plek in IJmuiden waar ik niet binnen kan komen.
    Dus ik ben gewoon hartgrondig nieuwsgierig.

  16. Selma zegt:

    Zilvertje,
    dank je, vuur is altijd mooi. Ik ben er gek op, als het tenminste geen ramp betreft.

  17. Mooie foto’s. Dat elektriciteitshuisje heeft wel geluk gehad.

  18. Selma zegt:

    Tjiftaf,
    en de toeschouwers hebben geluk gehad.
    Had ik geweten dat het huisje naast het vuur stond, dan was ik er niet zo vlakbij gaan staan!
    (Zijn de tjiftafjes terug van de vogeltrek? En bevalt de lente hier? 😉 )

  19. Mariken zegt:

    Foto’s zijn heel mooi, de kleuren prachtig en die glanzende slang van de brandweer vind ik het allemooist.

  20. Pingback: Brand in de Loggerstraat

  21. Grutte Pier zegt:

    Ik reageer niet als een Gorilla, ik volgde gewoon de door jou geplaatste link. Ik begrijp je nieuwsgierigheid nu, en gezien je toelichting is eea dus echt ‘chique’ …. *kuch*

  22. Selma zegt:

    Mariken,
    dank je wel.
    Brand zelf is al zo mooi… en doodeng tegelijk.

  23. Selma zegt:

    Grutte Pier,
    excuses voor het woord gorilla.
    Dat was verkeerd van me: gorilla’s zijn dieren die in natuurlijke onschuld leven,
    met een nette goed geregelde bronsttijd. Bordelen zijn verre van hen.
    En Gorilla met een hoofdletter is ook niet juist:
    dat was koning Willem III, hoewel die wel pap van de vrouwtjes lustte, en ze ook greep, zoals het de adel toen betaamde.
    Voorts nog meer excuses: ik had niet zo vrijpostig tegen u moeten zijn.

  24. Rob Christiaans zegt:

    Hoi Selma,
    Mag ik jouw foto’s gebruiken voor onze website van brandweer Post IJmuiden.

    http://www.brandweerijmuiden.nl/?p=1419

  25. Selma zegt:

    Rob,
    natuurlijk, dat vind ik alleen maar leuk!
    Als je m’n naam er maar bij zet…
    Groetjes!

Schrijf hier je reactie

