Witte Chocolade en… geen verrassing!!

Bij God en in de voedselindustrie is alles mogelijk.
Dus is het natuurlijk geen verrassing dat er in de potten die als Witte Chocoladepasta verkocht worden maar 2 % cacaoboter zit, of nog minder: 2 % witte chocolade. Dus de welwillende fabrikanten liegen niet compléét als ze ergens het woord chocolade gebruiken. Nou ja, ergens: het staat met koeienletters op die potten. Terwijl de inhoud, net als de ‘hazelnoot-chocoladepasta’ uit m’n vorige blog, voornamelijk uit suiker en geheimzinnige plantaardige olie en vet bestaat.

In zes verschillende winkelketens vond ik maar drie soorten van dit smeersel
Maar dat geeft niet, de ervaring leert dat de onderlinge verschillen sowieso miniem zijn.
Wil je dus een wit mengsel van suiker en duister vet smeren, in plaats van iets bruinigs,
dan ben je het voordeligst uit bij 1deBeste. Daar zou je dan zelf 5 amandeltjes doorheen kunnen prakken om het wat luxere Penotti-effect te bereiken.

Albert Heijn
“Chocoladepasta Wit, zacht-zoete witte chocoladesmaak. Makkelijk smeerbaar”
Om de consument er echt in te laten stinken heeft de goedige Appie op het dekseltje
een blokje van een reep witte chocolade afgebeeld.
Ingrediënten: suiker, plantaardige oliën, 6 % magere melkpoeder, weipoeder,
2 % cacaoboter, 1,5 % volle melk, boterolie, emulgator (lecithine), vanille aroma, antioxidant (E306).
Calorieën 585, vet 38 g. eiwit 3 g. koolhydraten 57 g. (waarvan suiker 57 g.)
400 gram kost 1,61.

1 de Beste
“Witte chocoladepasta. Voor de lekkerste boterham, gefeliciteerd, u heeft het beste product gekocht et cetera, ronk ronk”
Ingrediënten: suiker, plantaardige olie, magere melkpoeder, weipoeder (melk), boterolie,
2 % witte chocolade (suiker, plantaardige olie, magere melkpoeder, cacaoboter, boterolie),  lactose, emulgator (zonnebloemlecithine), aroma.
Calorieën 578, vet 38 g.  eiwit 4,9 g. koolhydraten 55,3 g.
400 gram kost 1,49.

Penotti
“Witte chocoladepasta met geroosterde amandelen, zacht en smeuïg, met intense smaak”
Ingrediënten: suiker, plantaardige oliën, volle melkpoeder, 5 % amandelen, magere melkpoeder, melkeiwit, 2 % cacaoboter, emulgator (lecithine), natuurlijk aroma.
Zonder calorieëntabel (op internet kon ik die ook niet vinden. Het is toch verplicht?)
300 gram. kost 1,59 tot 2,99 (afhankelijk van de winkel).

Wat de ingrediëntjes betreft:

Zie voor plantaardige olie, oliën en vetten mijn vorige blogs over pindakaas-oplichterij en hazelnoot en chocolaaielichterij.
De laatste ook voor de emulgator, en vooral voor de boeiende fantasie-aroma’s die de fabrikanten ook zo graag in deze zogeheten chocoladepasta’s proppen voor ‘intense smaak’.

Boterolie
Wat zou dat kunnen zijn? Intuïtief dacht ik aan motorolie (de creativiteit van de voedselindustrie kennende) maar ik heb het even nagezocht. Het is zeer eetbaar,
deze gefabriekte boterolie, al zou ik er geen chocola van kunnen maken.
Maar onze botergladde AH, Penotti en 1 de Beste dus wel.

In India heet boterolie ghee, en is het een belangrijk bestanddeel van de offers aan de goden, en wordt het overal veelvuldig in diya-lampjes gebrand.
Hier ghee-lampjes in de Mangalatempel te Vaiteeshvarankoil, Tamilnadu India

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bedrog door de Voedselindustrie en andere fabrikanten, India, Lekker eten!, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Witte Chocolade en… geen verrassing!!

  1. Kijk, er kan er maar eén Cholade van dit Onderwerp hebben gegeten en dat iis Púúr S E L M A !!

  2. Aad Verbaast zegt:

    The fatter the better. Blijft toch wel errugg lekker die witte ‘chocolade’. Heerlijk om voor de gek gehouden te worden.

  3. joost tibosch sr zegt:

    Heb met de nodige volharding bij mijn suikertante=diabetes deskundige+dieetbegeleidster (of hoe heet zoiemand ook weer?) klaar gekregen dat ik iedere dag twee brosjes puur mag (blijven) eten! Zo!!

  4. Selma zegt:

    Joshua,
    nou, van de beschreven pulp heb ik niet gegeten hoor.
    Maar het onderwerp blijft inderdaad om virtueel van door te eten.
    Ik lach me een deuk als ik in de supermarkten met mijn loep de microlettertjes bestudeer, als het niet om te grienen is.

  5. Selma zegt:

    Aad,
    helemaal goed. Als je maar weet wat je eet, of dat je opgelicht wordt.
    Het ís eetbaar. Dus dat is het probleem niet.
    Hoewel ik het toch zielig voor je vind als jij je met fabrieksvoer de obesitas en diabetes vreet,
    terwijl de erven Heijn zelf riant naar de Natuurwinkel gaan (maar daarover in de volgende aflevering van dit tragikomische feuilleton).

  6. Selma zegt:

    Joost,
    heerlijk! Oh, wat is chocolade toch lekker.
    Zelf eet ik alleen maar Belgische chocola, en van Tony Chocolony.
    Dat wijst zich vanzelf voor wie erop wil googelen.
    Bros vind ik ook een goeie uitvinding, en als je niets anders mag lijkt me twee van die reepjes per dag een zegen!
    Ik heb hun eigen aanbeveling even gelezen.
    http://www.nestle-chocolade.nl/BROS.shtml#art2
    Ach, ze doen hun best, lijkt het.
    Wat een geluk dat je in elk geval chocola mág eten.
    Zelf zou ik het (ook) erg moeilijk vinden om zonder chocola te leven.

  7. Appelvrouw zegt:

    Lekker, tony’s puur!
    En verder moeten de mensen zelf maar weten als ze witte “chocola” willen eten, wat mij betreft.
    Al die smeersels heb ik niet, omdat ik geen brood eet dus heb nog nooit gekeken wat er in zit.
    Het zijn toch de mensen zelf die het kopen/willen eten, daar kun je AH toch de schuld niet van geven. Ik denk ook niet dat je direct diabetes of obesitas krijgt van een keer een smeerseltje op brood.

  8. Johan zegt:

    Ik houd het op appel/perenstroop. Al vraag ik me af hoeveel % appel/peer daarin zit.

  9. Th Balvers zegt:

    Ik ben een choco-junkie, maar die witte vind ik minder en na dit stukje al helemaal.

  10. svara zegt:

    ghee is heerlijk om te gebruiken in de keuken!

  11. Selma zegt:

    Johan,
    da’s óók lekker! Wil je voor me op het potje kijken wat erin zit? 😉
    Laatst ving ik wel ergens op dat het ijzer, waar die stroop zo beroemd om is, een toevoeging is.
    Voorlopig richt ik mijn ‘onderzoek’ op de vette smeertroep.
    Nog twee afleveringen te gaan:chocopasta en duopasta.

  12. Selma zegt:

    Theo,
    insgelijks. Ben ook gek op chocolade.
    Alleen: in bovengenoemde potten zit geen chocola! Of je moet de fabrikant geloven dattie er 2 % in heeft gestopt, of 2 % cacaoboter. Ik geloof niks meer.
    Maar als je iets tegen echte witte chocola hebt, moet je dit blog eens lezen, van een van mijn favoriete onderzoekers:
    http://www.scientanova.com/2009/12/06/939-de-onschuld-van-witte-chocola/

  13. Selma zegt:

    Svara,
    dat geloof ik best, al heb ik het zelf nooit bij koken gebruikt. Maar ik ben dol op Indiaas eten!

  14. Mariken zegt:

    Ghee is het beste van de boter, de boter wordt verwarmd en het witte schuim ( de eiwitten) eraf geschept, gezeefd en je houdt inderdaad een soort olie over. Ghee gedraagd zich als olie en verbrandt niet bij hogere temperaturen zoals boter omdat de eiwitten eruit zijn. In de winkel is ghee erg duur.

  15. Blewbird zegt:

    Witte ‘chocolade’ eet ik niet, geen cacao! Ik ben heel blij met je consumentenserie, heb al verschillende keren op het punt gestaan om met een loep in de supermarkt te gaan. Waarom toch die zeer kleine lettertjes? Kunnen producenten niet verplicht worden om alle ingrediënten op internet te publiceren? Gewoon in Arial 10? In die zin wordt het WWW nog steeds niet serieus genomen. Wel verkopen, maar niet verantwoorden.

  16. svara zegt:

    voor af en toe….mmmm
    groenten in roerbakken
    of
    eitje in bakken
    of
    een beetje door de rijst

  17. Selma zegt:

    Mariken,
    dank je voor je uitleg, weer wat geleerd!
    Vanwege de prijs heb ik het inderdaad nooit gekocht,
    en omdat ik sowieso nauwelijks boter gebruik,
    èn omdat ik bevooroordeeld was:
    wat moet je met geknutselde geklaarde boter als je ook gewoon boter naturel kunt hebben, goedkoper en lekker.

  18. Selma zegt:

    Blew,
    helemaal eens.
    Dat kleine fotoloepje zit altijd in m’n jaszak 😉
    Ik kan het alleen niet eens zijn met je ideeën over chocolade.
    Die witte blijkt zelfs de puurste te zijn, zie de link bij m’n reactie aan Theo…

  19. Selma zegt:

    Svara,
    top, dat ga ik proberen.
    Heb toevallig een klein potje ghee uit India meegenomen!

  20. swithaRo zegt:

    Vanmorgen ik tegen zoon: “… Eh… ehm… geef me de… suiker, plantaardige oliën, 6 % magere melkpoeder, weipoeder, 2 % cacaoboter, 1,5 % volle melk, boterolie, emulgator (lecithine), vanille aroma, antioxidant (E306) even door, wil je?… Ach, láát ook maar!”… en dus nu op een houtje bijt
    😉

  21. Selma zegt:

    SwithaRo,
    maar het is goed eetbaar hoor, en je gaat er niet aan dood!
    Hooguit op de lange duur, aan vaatziekten en diabetes en zo.
    Maar je moet ergens aan dood. Ik eet ook wel eens vette zooi, maar dan wil ik wel precies weten wát het is.
    Van mij mag iedereen suiker-vetmengsels eten.
    Ik ben alleen kwaad over die liegbeesten van voedselfabrikanten en hun reclamemakers.
    Hun leugenachtige koeien van letters, en de haast verborgen ook niet altijd ware microlettertjes.

Schrijf hier je reactie

