Ware tijdwinst is kijken naar een Zwaan (4)

Hij lag er weken. De jonge zwaan bij de Zuidpier.
’s Avonds in de vloedlijn

en de volgende middag – een eb en vloed later – weer

de volgende avond nog steeds, in de branding

Daarna ver op het strand gespoeld, door hoge vloed.
Bij nacht en ontij

Steeds verdwenen er stukken, maar hij bleef uit zee terugkeren

Nog dagen zweefden zijn resten heen en weer tussen eb en vloed

De laatste stukjes besnuffeld en bekrabbeld door honden

en nog kleinere stukjes, nog meer besnuffeld en bekrabbeld door honden

Dat was het dan eindelijk, de zwanenzang, het uitzwaaien van de zwaan.
Dag zwanie!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Dode dieren, Strand, Uncategorized, Zwanen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

31 reacties op Ware tijdwinst is kijken naar een Zwaan (4)

  1. Annet zegt:

    oh m’n maag…..

  2. Selma zegt:

    Annet,
    dat is doodgewoon hoor 😉

  3. Zilvertje zegt:

    Wat heb je dat mooi kunne volgen, die foto bij nacht vind ik prachtig!

  4. Stefania zegt:

    Zitten zwanen aan zee, dacht dat het een zoetwatervogel was.

  5. Selma zegt:

    Zilvertje,
    dank je wel. Het is een van mijn favoriete strandjes.
    Maar ik heb het strand graag helemaal voor mezelf, en als het donker is en/of regent,
    dus hondenweer, maar geen weer om honden uit te laten,
    dan weet ik 100 % zeker dat er niemand anders is.
    Als er maan is, of als de zee licht, is het ’s nachts helemáál prachtig!

  6. Selma zegt:

    Stefania,
    normaal is er ook geen zwaan te zien.
    Het kan een kleine of wilde zwaan geweest zijn (de kop heb ik nooit gevonden)
    die gesneuveld is bij de trek.

  7. Zoet water of zout, zonder kop ben je altijd kansloos.

  8. De Verzuip pier of wel een mooie Plek om te stranden aan het einde der vervlogen jaren..

  9. asbloed zegt:

    Ik ken een Zeedraak die uitsluitend zwanenkoppen eet.

  10. ottovo zegt:

    zo gewoon geeft het me toch de bibbers

  11. Tja zo gaat dat, terug naar de natuur. Waar de één zijn dood de ander zijn brood is. Triest, maar in de natuur wordt het zo ook weer opgenomen. Zelfs de dode planten en dieren hebben nog hun nut.

  12. Blewbird zegt:

    Ik heb wel eens eerder zwanen bij de zee gezien. Heel mooi gedaan, met toewijding en geduld. Liefde. Ja, het is de natuur en ja die is wreed. Maar het is ook een beetje triest.

  13. Wout zegt:

    Dat heb je goed weergegeven, Selma. Een ieder zal er wel anders mee omgaan maar als een dier pas dood is en te herkenbaar als wezen, kijk ik er liever niet naar. Zodra het ontbindingsproces zich heeft doorgezet ontstaat er echter weer nieuwe schoonheid.

  14. svara zegt:

    Bijzonder dat je dat zo hebt gevolgd en voor ons hebt weergegeven
    zwanie8 en zwanie7 (in foto’s)
    misschien door de verstilling die ik hier zie/voel

  15. Selma zegt:

    Simen,
    ’t is waar en zuur!

    Joshua,
    zeg maar vervlogen jaar, want hij was nog een beetje Andersons ‘lelijke eend’.

    Asbloed,
    wil je me aan hem voorstellen?
    Daar doe ik onderzoek naar.

  16. Selma zegt:

    Ottovo,
    nee toch!?
    Carpe diem & memento mori, elke dag…

    Babbelegoegje en Blewbird,
    maar het goede nieuws is dat ik vanmiddag een zwanenechtpaar gefotografeerd heb dat bezig was takjes naar hun nest te slepen!

  17. EJW zegt:

    Triest om te zien. Wel mooi gefotografeerd

  18. Selma zegt:

    Wout,
    zo is het iedereen heeft zijn voorkeuren.
    Ik sleepte als kind al gevonden botjes en schedeltjes naar huis om er skeletjes van te recondtrueren. Maar nèt doodgereden heb ik dode dieren ook altijd mooi gevonden.
    (De moordenaars, auto’s beschouw ik eenvoudig als natuurgeweld)

  19. Selma zegt:

    Svara,
    dank je wel.
    Natura artis magistra 😉

  20. Selma zegt:

    EJW,
    je bent een echt mens, met een menselijk gevoel bij een dood dier.
    Maar wat zulke gevoelens betreft zijn we denk ik heeel eenzaam in dit universum.

  21. fredvanderwal zegt:

    GOEIE FOTOS
    dramatische situatie

  22. draverblog zegt:

    Mooi serie de natuur geeft en neemt.

  23. Selma zegt:

    En de zee ook.
    “De zee klotst voort in eindeloze deining,
    de zee waarin mijn ziel zichzelf weerspiegeld ziet”
    (Willem Kloos)

  24. Selma zegt:

    Fred,
    merci.
    Drama zie je in de schouwburg.
    Hier op het strand is elk menselijk gevoel maar projectie.

  25. Jan Piet zegt:

    De zeedraak komt in nederland niet voor, in Australie wel, 2 soorten!
    We hebben hem (haar) tijdens het duiken 1 maal gespot (de zeldzame Leafy)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Leafy_seadragon
    Groet
    JP

  26. Selma zegt:

    Jan Piet,
    geweldig bedankt voor de link. Wat een pracht van een diertje.
    Ergens had ik ooit wel eens een foto gezien, maar dacht toen aan een extra mooi zeepaardje.
    Het woord draak zou niet in me opkomen!
    Maar zwanen eten kan het kleine schatje niet 😉
    Mijn ‘onderzoek’ was natuurlijk ook onzin.
    Ik ken alleen mythes als van Andromeda, die aan een zeemonster geofferd zou worden.

  27. Ook verwonderenswaardig.

  28. jokezelf zegt:

    De natuur is wreed, maar wat is dit mooi!

  29. goodknight zegt:

    …enkel dode dingen drijven met de stroom mee…

  30. Apiedapie zegt:

    De circle of life, prachtig ingetogen geillustreerd.

  31. Pingback: Selma, stadsfotograaf van Velsen, is er niet meer | Hier is A. Dapie

Schrijf hier je reactie

