Thalassa en Stortemelk op de Helling

Ze liggen er nog wel een weekje, barkentijn Thalassa en schoener Stortemelk

op de werf van van Laar, aan de Westerduinweg in de haven van IJmuiden. Het is altijd een machtig mooi gezicht, de schepen daar op de helling voor onderhoud.
Vaak zijn het vissersschepen, ook prachtig, maar tallships die boven alles uittorenen…
ga zelf maar eens kijken. Foto’s zijn altijd ontoereikend, zeker met dit grijze weer

Als een schip de helling opgaat, is dat een spectaculair gezicht:
armdikke staalkabels die schepen tot 1800 ton aan kunnen, trekken het heel langzaam,
via een rails uit het water omhoog, de werf op

Hieronder: aan de voorbijlopende werknemer kun je zien hoe gigantisch de sleutels zijn die voor de schepen gebruikt worden, vergelijk die eens met je sleutelsetje thuis!

Nog een paar oudere foto’s van de werf, in de winter, met een viskotter

Geweldig zijn daar ook altijd de enorme stapels ankers en kettingen.
Als je een leuk ankertje in je voortuin wilt, kun je het hier kopen

Er is ook een gezellige zitje, met als afdak de helft van een stuurhut

Tenslotte nog een paar recente Thalassa-fotootjes: op tweede Paasdag lag ze ’s avonds
in de regen te wachten tot ze de volgende morgen de helling op mocht

En hier lag de Thalassa fier aan de Kotterkade
bij de aankomst van de Race o the Classics, op de zaterdagavond voor Pasen

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, IJmuiden, Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Thalassa en Stortemelk op de Helling

  1. Mieke zegt:

    Selma, wat woon je daar toch lekker bij de zee en de haven. Altijd wat te zien. Is hier wel anders op het Groninger land. Misschien heb jij er ook meer oog voor.
    Mieke

  2. Selma zegt:

    Het Groninger land vind ik ook wonderschoon.
    Ik ga ongeveer twee keer per jaar logeren bij een vriendin in Winschoten.
    Heerlijk fietsen daar in de omgeving!

  3. Prachtig, die schepen!

  4. Selma zegt:

    Marion,
    zo is het, maar die schepen kun je overal zien.
    Die werf, dat is iets heel bijzonders.
    Een van de goed bewaarde geheimen van IJmuiden,
    ergens achteraf in het industriegebied waar toeristen zelden komen.

  5. hannekelive zegt:

    prachtige, stoere foto’s!

  6. Selma zegt:

    Hanneke,
    stoer is het goede woord, voor werf en schepen dan.
    Mooi oud woord ook, stoer. Niet ontleend aan het Latijn, Frans, modern Engels,
    maar gewoon verwant aan het Deense, Zweedse en Noorse stor, en IJslandse stór, ‘groot, stevig, sterk, geweldig’, en het Duitse stur, ‘onverzettelijk’.

  7. Th Balvers zegt:

    Door het slechte weer heb ik IJmuiden niet bezocht hetgeen ik voornemens was. Ben zondag in de omgeving en weet nu bezienswaardige objecten te liggen.

  8. Selma zegt:

    IJmuiden is op z’n mooist bij wat ten onrechte ‘slecht weer’ genoemd wordt: regen, storm, sneeuw.
    Dan komt er geen hond, en ervaar je de desolaatheid het sterkst.

    Sorry, de werf ligt aan de Westerduinweg (Middenduin is totaal ergens anders).

    Hier nog een paar van mijn favoriete plekken:
    de hele Rondweg,
    de Seinpostweg langs de kleine vuurtoren,
    de Vuurtorenstraat bij de grote vuurtoren,
    het begin van de Zuidpier, de groene lichtopstand,
    het fietspad van de Badweg naar IJmuiderslag, en het Kennemermeer,
    de complete Heeren- en Kennemerduinen, met name de kleine ingangen en de voetpaden (en daarbuiten, wat niet mag: de gigantische geheime bunkercomplexen)
    het complete sluiscomplex
    Vooral dat laatste vind ik elke dag weer geweldig, krijg nooit genoeg van daar overheen fietsen,
    zal er nog eens een blog aan wijden.

  9. knutselsmurf zegt:

    Een anker in de voortuin doet me altijd denken aan de openingsscene van “the meaning of life”.
    ( die waarin het gebouw van de verzekeringsmaatschappij opeens blijkt te kunnen varen )

  10. Annet zegt:

    Een machtig gezicht…..
    Twee jaar geleden was ik in IJmuiden…zittend op een muurtje
    terwijl de zee onder me klotste…….

  11. Mieke zegt:

    Inderdaad kun je mooi fietsen in het Groninger land. Weids en altijd wind tegen. Alhoewel ze tegenwoordig windmee fietstochten hebben. Ga je met de bus heen en terug met de fiets.
    Lauwersoog is wel super hoor, en daar hebben ze ook lekkere visjes. Kent ook nog wel kleine vissersboten.

    Mieke

  12. Blewbird zegt:

    Prachtig! IJmuiden is fantastisch. Nogal grootschalig ook, vind ik. Alsof je er als kleine wandelaar niets te zoeken hebt. Mag ik 1 klein pietepeuterig kritiekpuntje? Please? Stortemelk (1964, ik heb het opgezocht) is een prachtig schip, maar is in je mooie fotoserie een klein beetje onderbelicht.

  13. Blewbird zegt:

    1961, sorry!

  14. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    ja leuk!
    Hier in de kustdorpen, de oude vissersdorpen, zitten de oudjes niet achter hun geraniums maar achter hun ankers: voor het laatst geland.

  15. Selma zegt:

    Annet,
    dat was op de Kop van de Haven, of aan het begin van de Zuidpier 😉

  16. Selma zegt:

    Mieke,
    wat grappig, die windmeetochten! Dat die georganiseerd worden…
    Ik weet het wel van bejaarde kennissen: die kijken ’s morgens hoe de wind staat, en nemen dan de trein (met fiets) in de richting wind-tegen.
    Wat mij betreft hoort wind tegen er gewoon bij. Niet nadenken, gewoon doorfietsen.
    En Lauwersoog is helemaal het einde! Toevallig ga ik daar eind april heen met de vogelclub, het is daar een waar paradijs voor de vogelaar.

  17. Selma zegt:

    Blew,
    je hebt helemaal gelijk. De fraaie Stortemelk is erg onderbelicht.
    Dat komt gewoon doordat ik op de Thalassa gefocust was. Met die Classicsrace al, omdat ze VU-studenten aan boord hadden (mijn oude schooltje),
    en omdat op Tweede Paasdagavond de masten vanuit m’n raam te zien waren,
    en ik me afvroeg, waarom liggen ze daar, in het zuidwesten, eenzaam in de regen in dat verlaten gebied.
    Pas toen ik de foto’s ging bekijken, zag ik dat het de Stortemelk was die ernaast lag. Zó was ik op de Thalassa gericht dat ik tijdens het kieken van de Stortemelk dacht dat het blauwe viskotter nummer zoveel was, die daar altijd wel liggen (erg hè?). Maar toen ik het blogje maakte, schaamde ik me wel, en heb dat schip er zo’n beetje ‘in’ geschreven. Bekentenis hè?
    En ja, het industriegebied van IJmuiden is erg grootschalig, al die monsterlijke gesloten vrieshuizen van Parlevliet, Vrolijk, Katten- en Hondenvoer…
    Maar dat vergroot ook de desolaatheid waar ik zo van houd.

  18. broekstukken zegt:

    Selma onder zeil vind ik de Stortemelk wel mooi, maar het blijft een vissersboot waar ze een zeilschip van hebben gemaakt. Maar daar gaat het niet om. De vraag is ga ik nu als een bejaarde – van nog geen vijftig – met de Noordwester mee na een treinreis van ruim een uur of rijd ik een rondje.

  19. Selma zegt:

    Martin,
    ojee, laat de Melkstorters het maar niet lezen… 😉
    Als je de Noordwester mee hebt, kom je uit zee. De varende trein moet nog uitgevonden worden. Goed, als dat toch gelukt is, kun je hier in drie uur een prachtige rondrit maken, door oud-Velsen naar Driehuis, het duin in, door de havens van IJmuiden, over de sluizen en met de pont terug in Velsen-zuid.
    Misschien ga ik die tocht nog wel eens voor liefhebbers organiseren. Zie bijvoorbeeld:
    https://selmasalo.wordpress.com/2010/06/28/joshua-en-twee-van-de-best-bewaarde-geheimen-van-velsen/
    Tenslotte: bejaard en nog geen vijftig. Boeiende combinatie!

  20. broekstukken zegt:

    Selma het werd langs het kanaal naar IJmuiden -> de pont -> Wijk aan Zee -> Heemkerkstrand -> (als extra de waterinlaat bij het hoefijzermeertje) -> heemskerk -> assendelft -> zaanstad -> tuindorp oost-zaan -> adam noord -. pont ndsm. Weer thuis. Met val en foto’s.

  21. Selma zegt:

    Zo Martin,
    petje af als je dat met de fiets hebt gedaan, een prachtige rit!
    De Thalassa is inmiddels toch vertrokken:
    ik zie uit m’n raam alleen de twee masten van de Melkstorter.

  22. Pingback: De Waterboot | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

