Vissen op Tong met Staand Want

Het is april en het seizoen van de staandwant-visserij op tong is weer begonnen

In de Vissershaven van IJmuiden komen ’s avonds de kleine stoere schepen aan
bij de Visafslag om hun vangst af te leveren

Tong is een vis die je zonder schuldgevoel mag eten.
Nou ja, wel schuldgevoel tegenover de tong misschien,
maar ik zeg altijd “dank je wel” tegen een dier dat ik opeet

Er staan altijd wel oude mannetjes (en een enkel oud vrouwtje) op de kade te kijken

En er zitten ook altijd meeuwen op wacht om te spieden of er een visje te scoren valt

Ook deze prachtige puber-zilvermeeuw, die (zie zijn veren) bezig is volwassen te worden

En zijn jongere neefje, met een paar loerende zwemmers op de achtergrond

Die heeft geluk, hij krijgt een vis toegeworpen van de bemanning, maar het is even slikken

De netten worden gesorteerd. Zulke vissers zijn pas mensen om respect voor te hebben. Visser is een lichamelijk erg zwaar en soms ook gevaarlijk beroep
(zie ook mijn blogs over van die harde werkers in Afrika).
Ik zei tegen ze: “jullie hoeven nooit naar de sportschool!” Daar moesten ze erg van lachen

Op deze site kun je lezen wat staandwant-visserij precies inhoudt, en op deze staan verschillende andere vistechnieken beschreven die op de Noordzee gebruikt worden

Oh, er is ook een staandwant-visser die duidelijk niet zo dol is op de Europese Unie…

De staandwant-visserij is een ambachtelijke visserij
die nogal verschilt van de varende visfabrieken elders in de Haringhaven

Daar zie je zelden visjes slingeren. Alle vis wordt op de oceaan bij Afrika, of waar dan ook visrechten zijn opgekocht, diepgevroren en komt alleen met containers tegelijk aan land

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, IJmuiden, Uncategorized, Visserij en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Vissen op Tong met Staand Want

  1. broekstukken zegt:

    Leuke rapportage zeg ik als telg uit een vissersfamilie. (Nou ja ik ben de laatste die voer en nog niet eens als visser.)

  2. FT zegt:

    Ha gelukkig, af en toe een visje mag nog 😛
    Onderhoudend blog weer!

  3. svara zegt:

    leuk dat je Blew ook nog tegenkwam 🙂

  4. Spuit11 zegt:

    Het mag van selmasalo en laat ik het nu de lekkerste vis vinden die ik totnogtoe gegegeten heb.

  5. dickblogt zegt:

    Ik heb nog nooit tegen een vis gesproken, maar tegen jou wil ik het wel zeggen: dank je wel.

  6. Selma zegt:

    Martin,
    met een klomp met een zeiltje soms?

  7. Selma zegt:

    FT,
    dank je wel.
    Ja de tijd van die campagne ‘vis moet’ (heette die geloof ik) is helemaal voorbij,
    en sommige ‘vis mag’ nu, die MSC… (na alle quotum- en leegvisverhalen)

  8. Selma zegt:

    Svara,
    het was Blews puber-broertje, die de groeten deed.
    Wel een èrg mooie jongen hè?

  9. Selma zegt:

    Spuit11,
    oh jeempiekreempie,
    Heb ik toch niet bedacht?
    Ben gewoon blij dat we ons niet heel erg schuldig hoeven te voelen als we tong eten.
    Wel aan de prijs, maar kort en heet in boter gebakken, pietsie zout & peper, drupje citroen…
    dan is het (vind ik ook) de allerlekkerste vis die je hier krijgen kunt!

  10. Selma zegt:

    Dick,
    grappige reactie!
    Met ‘dank je wel’ zeggen ben ik begonnen toen ik ophield met bidden bij het eten.
    Al heel lang geleden. Ineens vond ik het toen nogal absurd om God voor en na elke maaltijd te zitten bedanken voor het voedsel.
    a. Omdat hij ons met een maag en de noodzaak te eten geschapen had, dus simpel de plicht had om ons eten te verschaffen. Anders was het immers een sadist.
    b. Omdat ik verdorie zelf werkte om m’n boodschappen te kunnen doen.
    En toen ik wat langer peinsde op het thema, kwam ik er natuurlijk vanzelf achter dat als er íémand bedankt hoorde te worden, dat het voedsel zelf zou moeten zijn.
    Nou bedank ik niet elke boterham. Maar soms wel de koe die de kaas op het brood mogelijk gemaakt heeft. Dat feitelijk tragische dier, dat twee keer dag uitgemolken wordt, en één keer per jaar moet kalven en dan direct haar baby afgenomen ziet.
    Maar ja, ik vind kaas zo lekker…
    Je moet tegenwoordig ook over èlke hap nadenken, of je geen regenwoud helpt slopen, geen soorten uit laat sterven, niet meewerkt aan dierenleed…
    Dan was het vroeger ‘beter’ 😉

  11. Blewbird zegt:

    Dit is een fantastisch mooi blog dat bredere aandacht verdient! En dat zeg ik niet alleen vanwege de schitterende meeuwenfoto’s (je ‘puber’!). Ik heb geleerd dat Tong niet zo bedreigd is als ik dacht. Sliptong heet zo omdat het door de mazen van het net slipt. In mijn familie (moeders kant) waren ook vissers en jutters.

  12. Selma zegt:

    Blew,
    dank je wel voor je compliment. Ik weet hoe dat klinkt uit de snavel van een zilvermeeuw, zo ongeveer als ik op mijn balkon hoor als ik er etensresten neerleg (haha).
    Leuk, dat van die sliptong wist ik niet.
    Ik gebruik(te) dat woord liever nooit vanwege de associatie met verkoperstaal voor onderbroek: slip… Maar nu weet ik beter.
    Ik heb trouwens liever een tong van flink formaat, of twee!
    Mooi die vissers- en juttersstamboom. Die zit je duidelijk nog in het bloed.
    Al hadden jouw voorouders nog echt wat te jutten (was dat nog niet verboden of zo streng gereguleerd 😦 )

  13. Appelvrouw zegt:

    De moeite waard.
    Mooie foto’s met verhaal. En heerlijke vis,

  14. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    welke moeite?
    Dank je voor je compliment.
    Waarom heerlijke vis? Het kunnen ook dameslijkjes zijn.

  15. fulpsvalstar zegt:

    Selma toch, die tongetjes zijn toch geen dameslijkjes.
    Bij het zien ervan loopt het water over mijn ….tong.
    Bij het zien van dameslijkjes gebeurt dat beslist niet…..neem ik aan.

  16. Selma zegt:

    Fulps,
    toch vormt de helft van die platvisjes lijkjes van dames, en de andere helft van heren, want dood zijn ze, wanneer ze jouw tong strelen.
    Ook al weet je niet of het (een) manne(n)lijk is of een vrouwe(n)lijk,
    de dood treft beide geslachten gelijkelijk.
    Waarom dus alleen “heerlijk” roepen wanneer je zo’n tong op je tong proeft,
    en niet ook galant “damelijk”?

  17. Pingback: De Visafslag van IJmuiden. Kantine open: ‘van 04.00 tot sluit’ | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

