Gezellig Gourmetten, en de Kinderen krijgen Hondenvoer

Het is nog één dagje Paasfeest. De voedselindustrie heeft blij besloten dat we deze dag dienen door te brengen met gourmetten, want feest betekent vlees zoveel je op kunt scheppen, en voor het favoriete zomervleesfamiliefeest, de barbecue, is het nog te koud.

Gelukkig is er vleesaanbod genoeg. Doe jezelf niet tekort. Luxe voor iedereen!
Crisis? Consuminderen? Zorgen over regenwouden, water, vervuiling…
Welnee. Niet in het wereldje van voedselindustrie, reclameboys en middenstand.
Zoals Rutte het wil: hier gaat het om productie, banen, economische groei. Dooreten dus

Aan de kinderen is ook gedacht. Voor hen is er leuke Paashaasworst! Nee hoor, daar is de Paashaas niet voor gesneuveld, er zit gewoon slachtafval in, zoals in alle kinderworst

De grote mensen gaan gezellig spelen met pannetjes en vuur en luxueuze stukjes vlees:
toernedootjes, varkenshaasjes, kipfileetjes.
En voor de kinderen… is er de speciale Gourmetschotel Kids!!
Dan zijn de volwassenen fijn van dat gezeur van lussiknie af. Makkelijk. En goedkoop ook

Toch even kijken wàt die Kids naar binnen mogen werken

De inhoud bestaat voor 71 %, dus voor minder dan driekwart uit ongespecificeerd
kippen-, varkens- en rundvlees. Dat betekent in de vleesindustrie: gemalen slachtrestjes.
Ongeveer hetzelfde wat er in frikadellen gaat, en in blikken honden- en kattenvoer. Terwijl de volwassenen zich van de duurste hapjes bedienen, voeren ze hun kinderen slachtafval.

En er zit meer lekkers in die Kids Gourmetschotel: vijf verschillende soorten zoetstof,
melksuiker, glucosesiroop, gebrande suiker, dextrose, maltodextrine.
Dat hebben kinderen echt nodig, evenals drie soorten synthetische vitamine C,
E300 ascorbinezuurE301 natriumascorbaatE316 natriumerythorbaat,
plus  twee soorten synthetisch citroenzuurE331 en E332.

Dan zit er rijstebloem in, maar ook tarwebloem, naast gemodificeerd tarwemeel,
en vezels (bamboe, tarwe, erwt). Eerst haalt de industrie dus de tarwekorrel uit elkaar,
en dan knutselt ze de bewerkte deeltjes weer samen in een vleesproduct.

Nog zulke rommeltjes: er zit zowel ongeharde palmolie in als palmvet
(ik wed dat dit het witte palmvet is dat ook in zeep gaat) waarvoor orang oetans sterven.
In de Kids Gourmetschotel zit om geheimzinnige redenen ook zowel gist als gistextract.

Zo wordt er ook gerommeld met vier verschillende sojaderivaten,
 plantaardige soja olie (bestaat er dan ook niet-plantaardige soja?)
plus gehydrolyseerd soja-eiwit en plantaardige eiwithydrolysaat soja
oftewel soorten MSG = E621, net wat het ingrediënt aroma soja (waarschijnlijk) is.

Want natuurlijk zitten de beruchte smaakversterkers
E621 natriumglutamaat (MSG, Ve-tsin) en E631 natriuminosinaat er zelf ook in,
dat moet, anders kan slachtafval immers nooit smakelijk gemaakt worden.

Vijf kleurstoffen hebben de kids nodig:
E110, de azokleurstof ‘zonnegeel’E160b annattoE160c paprika-extract,
en 150a & d basische karamel en sulfietammonia-karamel.

Plus vijf met name genoemde plantenextracten (ha, iets ‘gezonds’ voor de kids!),
waarvan bietenrood een – hier toch niet gemeld – E-nummer heeft,
(maar bieten zal wel onschuldiger klinken dan zo’n nummer)
en capsicum een ander woord is voor het al vermelde paprika-extract E160c,
terwijl er verderop ook gedroogde paprika blijkt toegevoegd.
Een wonderlijk rommeltje dat je aan het denken zet: welk licht stelt deze lijstjes op,
kloppen ze eigenlijk, en wordt dat wel eens onafhankelijk gecontroleerd?

Verder zit er in de Kids Gourmetschotel nog een zootje E-nummers waarvoor je chemicus moet zijn om ze te doorgronden, maar waarvan sommige in de literatuur erover een waarschuwing meekrijgen voor allergiegevoeligen, asthmalijders, hyperactieven en zo:
E262 natriumacetaatE270 melkzuurE450 kalium- en natriumdifosfaten,
E451 kalium- en natriumtrifosfatenE470a vetzuurzouten,
E472 diacetylwijnsteenzuuresters van mono- en diglyceriden.

En niet te vergeten: dat heerlijke slachtafval wordt aan elkaar geplakt
met het eufemisme rundereiwit, dat is de vleeslijm
die je sinds de BSE niet meer zou moeten willen,
maar die in elke fabrieksham, -hamburger, -worst, -schnitzel et cetera zit. Mmmmm!!

Interessant is ook dat de opsomming eindigt met kruiden en… en dan niks.
Het verhaal is niet af, maar meestal volgt op zulke etiketten dan iets als aroma of specerijen. Onder die termen kruiden, aroma, specerijen kan van alles verscholen worden.
Daar mag een fabrikant gewoon instoppen wat hij wil, elke chemische rommel ook,
want dat geldt als zijn legale ‘fabrieksgeheim’.

Tenslotte zijn de tabelletjes aan de voorkant van de verpakkingen opmerkelijk.
De grote-mensen-gourmetschotel telt 20,65 gram eiwit per 100 gram, en 6,95 gram vet,
de ‘Kids gourmetschotel’ heeft 14,35 gram eiwit, en 19,15 gram vet (éénvijfde van alles).

Nou jongens en meisjes, hier eindigt deze beperkte vertelling over de lekkere hapjes waar jullie goedbedoelende opvoeders je mee voeden, met dank aan de gulle voedselindustrie,
de chemische fabrieken, de ijverige reclameburootjes, en de behulpzame supermarkten.

Zo jammer voor dit moedige bedrijfsleven, met z’n VOC-mentaliteit
dat koopfeest Pasen voorbij is… Maar gelukkig, het volgende feest staat voor de deur:
joehoe, er kan weer verkocht worden!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bedrog door de Voedselindustrie en andere fabrikanten, Lekker eten!, Smeerlapperij, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

34 reacties op Gezellig Gourmetten, en de Kinderen krijgen Hondenvoer

  1. Bart zegt:

    Nee, ik doe nooit mee met die gekte…niet met de uiterlijkheden van dit gefeest, en ook niet in mijn boodschappenkarretje.
    Ik zou eigenlijk nog moeten mogen klagen over het gedoe, en de hinder rond de feestdagen in de AH, al die overvolle karretjes en winkelpaden en rijen voor de kassa, waar ik allemaal niet om gevraagd heb.
    Maar ik wil niet zeuren, dus…. 🙂
    Goede bijdrage, dit blog, misschien zet het nog eens mensen aan het denken Selma…

  2. Appelvrouw zegt:

    Selma,
    Wees blij dát we eten hebben.
    Er zijn landen genoeg waar ze schapekoppen en stierenogen, bokkenballen en ossenstaarten eten als delicatesse, wij noemen het afval maar als je ziet wat wij wegwerken aan andere producten weet ik niet wat de grootste afval is.
    Als onze kinderen zo kieskeurig zijn moeten ze het ook zelf maar weten.
    Er zitten groenten in, vezels, melksuiker en vitC. Nou, gezond toch?

    Natuurlijk… ik slacht mijn eigen kippetje wel en mijn kinderen krijgen de kluifjes.
    Zo ging dat toch vroeger? Kinderen kregen echt niet het beste.

    Waar wil Rutte met zijn afbraak politiek de groei vandaan halen?

  3. Aad Verbaast zegt:

    Als ik dit allemaal lees heb ik al gegeten en gedronken.
    Dan hou ik het maar bij een stronk broccoli.

  4. Gourwatten??? Das spele met je ete! Uit pure volgevreten lamlendigheid, net zoals dieren in de dierentuin. Daar hoort ook bij dat het je allang al niet meer kan bommen wat er in dat ete zit. Want door op zo’n lusteloze wijze te spele met je ete geef je eigenlijk al op non-verbale wijze aan dat je ete heeeeel erg boring vindt. Het hele leven trouwens. En op de kinderen ben je eerlijk gezegd ook allang uitgekeken. Kan jou het schele wat ze binnekrijge. Het zal allemaal wel. Hee, wacht eens, kreeg je nou net een sms? FF kijke… O ja. Kep ijs toe. Met slagroom uit een spuitbus derop. Gaat mama nu even uitbuiken voor de buis, want mama hep heel hard gewerrekt. ALLES komp altijd op mama der bordje, dat wordt wel eens vergeten. Mama moet nu effe belle met tante Anja, dus houden jullie even tien minuten die ADHD-koppen dicht. Ga anders maar ff lekker moord & doodslag kijke…

  5. Selma zegt:

    Bart,
    als jij niet meedoet ‘met die gekte’, dan heb je waarschijnlijk geen gezin.
    Voor kinderen moet je toch aardige dingetjes doen als Paasontbijtje en eieren zoeken. Dat is gewoon een leuke familietraditie.

    Wat die ‘hinder rond de feestdagen in de AH’ betreft:
    Albert Heijn is toch geen winkel waar een zichzelf respecterend milieu- en prijsbewust mens gezien wil worden, behalve om eens voorraad in te slaan als daar per ongeluk iets normaals en nuttigs in de bonusaanbieding is.
    Tenslotte bedankt voor je compliment.
    ‘Mensen aan het denken’ zetten, wie weet. Al is het maar 1 mens 🙂

  6. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    je hebt zooo vreselijk gelijk.
    Het is dat ik geen webcam heb, anders zag je mij hier in de hoek liggen van schaamte.
    Ik ga meteen heel blij eten.
    Of mag ik bij jou komen? In die boer’nskuur in jouw buurt verkopen ze vast wel bokkenbitterballen met stierenogenmayo.
    Gelukkig zijn de winkels vanmiddag weer open, dus ik ga gauw een lading Kids Gourmetschotels halen en m’n kleinkindjes uitnodigen, want nu ik jouw bericht gelezen heb begrijp ik pas hoezeer ik ze altijd tekort heb gedaan!
    We moeten inderdaad terug naar vroeger. Mijn vader at witbrood met roomboter, en wij kinderen ‘tarvo’ en margarine. Hè, dat was ik vergeten,
    maar zo hoort het natuurlijk. Dank je voor deze terechtwijzing.
    En Rutte? Die doet het fan-tas-tisch.
    Die breekt alleen maar de laatste restjes van het sociale systeem af, zodat al die zieke zwakke misselijke uitkeringslijders sneller dood gaan, want die kosten meer geld dan ze de vrije markt kunnen laten verdienen door te consumeren,
    en zodat de werknemers zó afgetobd raken dat ze precies een dag voor hun pensioen sterven. Kassa!

  7. Selma zegt:

    Aad Verbaast,
    kool kent nog meer erg lekkere varianten: spruit, bloem, boeren, groene, witte, rode, chinese…
    Een mens kan best een jaar lang alleen maar kool, uien, appels, bonen en aardappels eten, en toch enorm lekker, en geen dag hetzelfde recept.
    Koken zou een verplicht vak moeten zijn op elke school.

  8. Selma zegt:

    Lucienne,
    je haalt me de woorden uit de mond!
    Je hebt me af zitten luisteren lijkt het wel, nou ben ik door de hondenmand gevallen.
    Dacht ik dat ik hier vrijuit kon schrijven, omdat jij niet blogt maar twittert en linkedinnert, maar nee hoor, kom je hier toch gluren en mijn familiegeheimen verklappen.
    Moord en doodslag kunnen ze even niet kijken sinds die ene de andere z’n ogen uit z’n hoofd getrokken heeft, en ik die andere dus blauwe ogen heb geslagen.

  9. Bart zegt:

    Nee, ik heb geen kinderen Selma, dat klopt. Ander had ik natuurlijk wel meegedaan met leuke familiedingen zoals eieren schilderen en een paasontbijt, net als vroeger thuis…
    Maar voor mezelf hoeft het niet, dus… 🙂
    De gekte zie ik meer in het afracen van woonboulevards, het copieus paas-dineren tot je niet meer kan, en inderdaad de afgeladen winkelkarretjes en de dolle inkooprace, altijd weer als kerstmis en pasen naderen.

    Voor AH heb ik geen ander alternatief dan C1000, op loopafstand sowieso. Dan houdt het hier op, in ons dorp, het is niet anders. Bij beide zaken winkel ik bewust, en nooit meer dan ik echt nodig heb, ook niet met de zogenaamde feestdagen.

  10. knutselsmurf zegt:

    Ik heb geen kinderen, dus ik ben heel goed voor het milieu 🙂
    Het zal niet de bedoeling zijn, maar van zo’n ingrediëntenlijst word ik wel een beetje misselijk.
    Kattenvoer ken ik wel een beetje. Daar zitten ook hele vieze dingen in, en toch ruikt het lekker.
    Echt goed kattenvoer is heel simpel te maken : je pakt een kip en gooit hem in een versnipperaar, en het resultaat vries je in. Toch is het nog vrij duur, zelfs duurder dan de kiloknaller rundvlees aanbiedingen van de C1000.

  11. Selma zegt:

    Bart,
    als je keen kinderen hebt, ben je net als Knutselsmurf (reactie hierboven) een heel bescheiden vervuiler 😉
    Dat afracen van meubelboulevards is intriest. Ik zag eens een documentaire over die hallen.
    Er werd een gezin geïnterviewd dat daar rondliep bij wijze van uitje. Ze hadden geen meubels nodig, maar het was zo gezellig om daar de hele zaterdagmiddag rond te kijken.
    In hun kielzog drie jonge kinderen. Met die kinderen heb ik dan groot medelijden.
    Niet boompie klimmen, geen fikkie steken, geen tikkertje, niet zwemmen.
    Alleen achter pa en ma aansjokken, koopwaar bekijken. Dat is een onbeschreven vorm van kindermishandeling. Maar kindermishandeling is het.

    C1000 is geen beroerde winkel. En je hebt in je dorp tenminste keus uit twee kwaden.
    Toen ik in Amsterdam-Betondorp woonde was AH daar zo overheersend dat je, in welke richting je ook twee kilometer ging, alleen AH’s tegenkwam. Dat sterkte me overigens om minstens drie kilometer te gaan fietsen.
    Zijn er in de omgeving van je dorp trouwens geen boeren die groente etc. langs de kant van de weg verkopen?

  12. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    ja, jij bent een voorbeeld als het om miniem vervuilen gaat. Kinderen krijgen is duizend maal zo erg als elk jaar een vliegvakantie doen. (Ik mag het mezelf vergeven omdat ik het gedaan heb toen ik zeer jong en dom was, bijna een tienermoedertje).

    Nee de bedoeling zal niet zijn dat je misselijk van die ingrediënten wordt.
    De linkmiechels zijn trouwens tegenwoordig bezig om prettig klinkende termen te verzinnen om de E-nummers niet te hoeven noemen, want de lezende klant schrikt daarvan. Dat omschrijven mag. Maar je moet dus steeds alert zijn op hun steeds veranderende bedrog.

    Ik was in m’n blog nog iets opmerkelijks vergeten te vermelden:
    de grote-mensen-gourmetschotel telt 20,65 gram eiwit per 100 gram, en 6,95 gram vet,
    de ‘Kids gourmetschotel’ heeft 14,35 gram eiwit, en 19,15 gram vet (éénvijfde van alles).
    Waar dat vet vandaan komt, hoe het is samengesteld, we mogen het niet weten.
    “varkensvet, rundvet” staat er. Maar of het zo bewerkt is dat het transvet is geworden, we weten het niet. En ook niet of het over de rand van de kruiwagen gevallen gele ingewand-lillen zijn, of het vet van de kippenstaartjes, of uierboord of wat dan ook.

    Wat je schrijft over kattenvoer, dat het lekker ruikt… Hahaha!
    Daar ga ik nou van over m’n nek. Ik geef de kat mijn oudste dochter wel eens zo’n hapje.
    Lief beest, maar gedverdegedver, wat een walm. Maar ik ben dan ook wel eens in zo’n fabriek geweest (Purina hier in de haven).
    Die versnipperde kip van jou is verspilling.
    We moeten gewoon weer terug naar vroeger.
    Onze hond, een halve eeuw geleden, at simpel de restjes van onze maaltijden, aardappels met jus, en botjes om te knagen, zoals honden sinds mensenheugenis gedaan hebben. En verder ving hij wel eens een rat, of hengelde met zijn poot in de sloot naar kikkers, en vissen kon hij ook.
    Fabriekshonden- en kattenvoer bestond toen nog niet!
    Ik weet nog precies dat ik stomverbaasd was om in de eerste zelfbedieningswinkel van ons stadje een klein rijtje blikjes (1 merk slechts) te ontdekken met het hilarische woord ‘hondenbrokjes’ er op. Voor 20 cent per stuk. Wij lachen! Het idee dat je 20 cent uit zou geven aan een blikje eten voor je hond!

  13. Spuit11 zegt:

    Gourmetten vind ik niks, al die rook die er boven de tafel gaat hangen en dat gedoe met die bakjes!
    Leuk voor kinderen die hun eerste feestje geven na de lagere school zonder ouders.

  14. Selma zegt:

    Leuk? Met dat ongedefinieerde dierlijke vet en E-nummers van de ‘Kids Gourmetschotel’?
    Gourmetten kan inderdaad erg leuk zijn met kinderen, maar dan met pannekoekbeslag, kaas en bladerdeeg, championnetjes, snippertjes paprika, tomaat, peultjes, plakjes vegaknakworst, gemarineerde tempeh, bio-spekjes enz. Mijn kleinkinderen doen dat graag.

  15. knutselsmurf zegt:

    Voor een kat ligt het anders dan voor een hond. Het dieet van een kat bestaat in de natuur uit muizen. Met huid en haar. Als je hem plantaardig voer geeft, gaat hij dood, omdat hij zelf geen taurine kan maken, net zoals wij dood gaan zonder vitamine-C. Purina kan het natuurlijk wel, dus er gaat flink veel rijst in het kattenvoer. Helaas voor de kat zijn zijn darmen ook niet gemaakt voor rijst, maar het gaat ongeveer goed.

    Ik ben bij toeval goed voor het milieu, er is een tijd geweest dat ik elke dag een flink stuk reed in mijn auto. Ik denk dat maar weinig mensen bewust vervuilen. Mensen zijn lui en onwetend, en veel partijen hebben er belang bij ze onwetend te houden of zelfs ronduit voor de gek te houden.

  16. Appelvrouw zegt:

    Selma,
    Nog een geluk dat de winkels open waren zodat je uit je schaamhoek kon komen.
    Ik heb niets van open winkels gemerkt, maar daar doen we hier ook niet aan.
    Die boerenschuur verkoopt niet van die vieze dingen hoor.
    Waarom zouden we kinderen zo verwennen met al dat lekkers.

    Een tijdje geleden was er bij het programma “De rekenkamer” te zien dat uitkeringsgerechtigden ons geld opleveren.
    Rutte rekent verkeerd. Maar het was natuurlijk niet de bedoeling dat mensen nog 45 jaar van hun aow en pensioen gingen leven. Dat kan natuurlijk niet uit.

    Maar gatsie, het is te hopen dat er veel ouders lezen wat ze hun kinderen voorzetten!
    Ik ben alleen bang dat het juist de categorie is die niet kan lezen die het koopt.

  17. Bart zegt:

    Nee, dat verkopen van groente langs de weg zie je hier helemaal niet meer.
    Hooguit wel eens een tafeltje met kalebassen of pompoenen, en wel eens bloemen…
    Mijin kaas en eieren betrek ik wel trouw van de markt. Op woensdag staat daar een mannetje, die twee keer zo goedkoop is en drie keer zo lekkere kaas heeft dan AH… 🙂
    Voor 6 boereneieren en een stuk heerlijke oude boerenkaas van 4 ons betaalde ik 3 euro! Ik ben vaste klant, en word regelmatig gematst. Hij versneed zich een keer, en sneed opnieuw een stuk voor me af. Het scheef afgesneden stuk deed hij er gewoon gratis bij, zo’n aardig mannetje is het! 🙂

  18. kitty zegt:

    Gourmetten vind ik wat voor kerstmis. Wij hebben pizza besteld

  19. Selma zegt:

    Pizza is zoiets als pannekoek maar met een vlokje kaas en een likje tomatenpuree. Ik dacht dat ik bij jou over een lekkere afhaalchinees had gelezen, met mihoen en ossehaas en zo… 😉

  20. ejwblog zegt:

    Men moet wel naar de biologenboer gaan wil je de gezegende leeftijd van 80 halen.
    Heb gelezen dat je zelfs daar moet uitkijken

  21. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    een kat tegen de muizen nemen, dat is exact waar katten voor dienen.
    Een kat houdt de muizen weg uit huis,
    en een hond bewaakt het erf.
    En beide eten ze van hun jacht of van het afval uit het huis.
    Eerlijk, natruurlijk, kringloop, duurzaam.
    Zoals het nu is – met een paar miljoen van die vleeseters op schoot, in flatjes opgeborgen, met kattenbakken of aan een lijntje poepend in de parken – is het een walgelijke dieronterende kermis geworden. En dat vreet miljoenen brokjes en blikjes slachtafval per dag, van anoniem onschuldig ziekgefokt vee.

    Ja, de mens heeft over het algemeen een zeeer hoge pet van zichzelf op, maar is onwetend en niet zozeer lui als wel gemakzuchtig en zelfverwennend.
    Wat er tegen een beetje auto rijden is? Ik vind van niks. De auto is een wonderbaarlijke uitvinding, en ik kan enorm genieten van mooie modellen en een rijtoer af en toe.
    Het is alleen net als met honden en katten: iedereen schijnt er eentje of twee te moeten hebben, en er elke meter mee te moeten afleggen.
    Met het gevolg een Nederland dat in een halve eeuw dicht geasfalteerd is (lawaai, fijnstof, vuile lucht, natuurvernieling), en een paar miljoen hele of halve invaliden erbij, die nauwelijks een straatje uit kunnen lopen van zelf gecreëerde vadsigheid.

  22. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    fijn te lezen dat die boerenschuur geen vieze dingen verkoopt. Hier in de polders zijn ze ook, en ik koop er graag aardappels enzovoort. Hartstikke lekker, en rechtstreeks.

    Zo, dat programma “De rekenkamer” ga ik eens uitzending-gemist doen, kan het me nauwelijks voorstellen dat uitkeringsgerechtigden geld opleveren. Om je een deuk te lachen als dat waar is.
    Doen we meteen Rutte en z’n hele zooi in een uitkering!! Alle problemen opgelost!

    Nee, de ouders die hun kinderen deze gourmet-vuiligheid voorzetten lezen mijn blog waarschijnlijk niet. Maar ik heb het wel naar de Dekamarkt gestuurd, die deze troep maakt en verkoopt.
    En ik ben ook zo brutaal om, als ik toevallig langs de vleesafdeling loop, en ik zie mensen kinderworst of zo pakken, dat ik dan zeg: “Dat moet u uw kinderen niet geven, daar zit slachtafval in, google maar eens op kinderworst”. (Daarmee komen ze namelijk rechtstreeks op mijn blog.)
    Je zou eens moeten zien hoe ze dan schrikken en/of boos kijken, maar ze leggen het pakje dan altijd terug 😀

  23. Selma zegt:

    Bart,
    erg leuk om te lezen.
    Daar moeten we weer naar terug, naar gewoon rechtstreeks de dingen kopen bij de makers of telers. Dat is voor iedereen beter. Dan hebben mensen aan de ene kant echt goed en bevredigend werk (tuinieren, kaas, jam, brood etc. maken), en anderzijds echt goed eten waar eerlijk aan verdiend is.
    Nu worden uitkeringstrekkers naar de stomste baantjes gestuurd, om bijvoorbeeld bij machines aan de lopende band goed voedsel te verknoeien, om hun kleine loon in supermarkten duur uit te geven aan voedsel waarmee geknoeid is.

  24. Selma zegt:

    Ewjblog,
    “Men… wil… de gezegende leeftijd van 80 halen.”
    Is leven nu ook al targets behalen 😉
    En dan? Als je 80 bent, is dan het volgende target 90?
    En verder, en waarom, en wie doet ‘men’ met zijn geleef een plezier?

    En uitkijken met de biologenboer? Tja, in elke categorie mensen zitten rotte appels. Maar im Großen und Ganzen heeft de biologische boer veel meer aandacht voor het natuurlijke en het eeuwige, en voor de details die er toe doen als het gaat om de zorg voor onze Aarde.
    Vergeleken bij de huidige afschuwelijke voedingsindustrie, die wordt aangestuurd door aandeelhouders en speculanten, de ergste soort mensen die bestaan, net zo erg als Hitler en Stalin, want als ze er geld mee kunnen verdienen zal het hun aan de reet roesten of er ergens op de wereld miljoenen kinderen van de honger sterven, of dat regenwoud verwoest wordt en hele dorpen tegelijk brodeloze landlopers worden.
    Dat is al jaren aan de gang, maar de voedselindustriegiganten worden nu steeds rijker en machtiger, dus gaan hun verwoestende praktijken erger en erger worden. Die schoften ben je dus aan het voeden als je voedsel uit de voedingsindustrie koopt. De Nestlé’s, de Cocacola’s, de Unilevers etc.

  25. Een chemische analyse van een kippe ei is ongeveer een A4.; althans een belangrijk deel ervan.
    Maar wat ook blijkt na analyse; dat het enige verschil tussen een batterij ei en scharrel ei en free range en 4 granen ei de prijs is.
    Er is geen meetbaar verschil.

    Wat gezonde worst betreft: neem een ficandel.
    Formeel moet daar 4 % dierlijke stoffen inzitten, maar vaak zit er niets dierlijks in.
    Mijn hond eet ze daarom niet; houd niet van soja schroot.
    Voor de rest is het waarin je braad.

  26. Het verschil tussen gewone groente en biologische is dat de gewone overdag gespoten worden, de biologische ’s nachts.
    Biologische hebben meer risico voor gezondheid; er wordt onbeperkt organische mest (stront) in gebruikt.

  27. Spuit11 zegt:

    Nee natuurlijk niet, ik snijd en marineer het vlees zelf!

  28. assyke zegt:

    de e nummers in dit huis komen vooral voor in mijn chips
    waaraan ik dodelijk verslaafd ben
    en verder in de margarine, al probeer ik ze regelmatig roomboter voor te zetten
    maar dat is geen succes

    laatst had een van de jongens knakworstjes getrakteerd op school,
    dat wilde hij graag,
    om daar moeilijk over te doen vind ik te ver gaan,

    verder is het een enge lijst en ik snap niet dat de overheid wel heel moeilijk doet
    over zogenaamde dioxine schandalen etc…maar dat de standaard toegestane
    toevoegingen helemaal geen issue´s zijn

  29. Blewbird zegt:

    Ik heb een heerlijke pizza met spinazie, kaas en champignons gegeten. Prachtig jouw onderzoek! De enige manier om dit soort dingen aan de kaak te stellen. Ik schrik vooral van ‘vleeslijm’ en hoe kinderen kennelijk moeten worden vetgemest (‘Hans en Grietje’?).

  30. Selma zegt:

    Assyke,
    dat zijn dan wokkels en van die dingen, want in gewone aardappelchips zit alleen zonnebloemolie en zout (en aardappel).
    Al te precies moet je ook niet zijn, daar word je maar chagrijnig van.
    Af en toe een paar knakworstjes eten, daar gaat niemand dood van, maar wordt er wel vrolijk van 🙂 (maar er zijn betere en hele gore soorten…).

    Zelf eet ik graag af en toe een grote zak patat met mayonaise. En chocolade-
    mousse met slagroom wil ik elke dag wel. (Maar gelukkig word ik beschermd doordat er geen supermarkten of snackbars zijn in de haven waar ik woon.)

    Mijn eetblogjes gaan over mijn bezorgdheid om de gezondheid van onze (alle) kinderen, voor hun toekomst, om wat de voedselindustrie goedwillende maar onwetende ouders verkoopt, die hun kinderen dat elke dag te eten geven.
    Margarine is zoiets: op zich gaat het tegenwoordig om gezond vet, maar om het soepel smeerbaar te maken, wordt dat vet deels veranderd in transvet. In de natuurwinkel is wel goed spul te krijgen, maar wij geven de kinderen (en eten zelf) gewoon brood met jam, pindakaas of kaas, zonder boter of margarine.
    Het is maar een aanwendsel om vet tussen brood en beleg te smeren.
    Vroeger werd boter op zich als beleg beschouwd, daar ging niet ook nog iets anders op. Zeker geen kaas. Zuivel op zuivel, is van de duivel. Zeiden ze.
    En in onze te weelderige maatschappij mogen we ook best een beetje minder smeren.

    En wat de overheid betreft: die loopt standaard achter de feiten aan. Pas als iets helemaal uit de hand loopt, komt er een discussie in de Kamer, en voordat er dan een nieuw wetje is, zijn we vijf jaar verder. En intussen hebben de linke Loetjes alweer honderd nieuwe bedriegerijen verzonnen.

  31. Selma zegt:

    Blew,
    mmmm, klinkt heerlijk!
    Ja, die vleeslijm is een gruwelijke uitvinding. Wordt van o.a. bloed gemaakt. Zodat de kleinste restjes afval en afsnijsel aan elkaar geplakt kunnen worden tot ‘stukjes vlees’. Het zit echt overal in, in haast alle vleeswaren, in alle worst, hamburgers, kipnuggets, noem maar op.
    En de kinderen worden inderdaad vetgemest. De overheid huilt krokodillentranen over obesitas op jonge leeftijd, maar álles wat voor kinderen verkocht wordt, zit boordevol suikers en vetten. Juist alles met lollige gezichtjes erop en dat kinderdittemedat heet is troep.

  32. Marjelle zegt:

    Paashaasworst, het woord alleen al! 😉 Van al die ingredienten word ik ook niet vrolijk idd.
    Ik doe zelf niet aan pasen en ander opgelegd ‘gezelligs’, eet heel af en toe vlees, maar dan wel de biologische variant.

  33. assyke zegt:

    klopt, at voorheen vooral paprikachips
    daar zit veel extra´s in
    ben om het af te leren toen overgegaan op naturel
    omdat men zegt dat het dóóreten en de verslaving met name
    komt door de natriumglutamaten,
    maar dat is niet zo, want ook naturel gaat er in als koek,

    ja, dat van de margarine daar schrik ik wel van,
    je kunt nooit met zekerheid zeggen wat er in zit,
    behalve achteraf, nog niet zo lang geleden bleek er motorolie in te zitten,
    omdat dat zo werkbaar was

    wat de eetopvoeding betreft,
    ik heb het geluk dat ik zelf van huis opgevoed ben met
    alles vers, geen kruidenmixen, geen voorgesneden dit, of
    voorgekookt dat
    dat is ook mijn insteek geweest toen ik kinderen kreeg,
    bovendien houd ik van koken en dan is het makkelijker om
    bewuster met eten om te gaan,
    na acht jaar merk ik, door het toch wel erg drukke gezin dat wij hebben,
    dat ik mijn gezondheidsprincipes vaak in de steek laat,
    omdat het me teveel wordt, om overal op te letten

    het zou de gewone man/vrouw niet zo moeilijk moeten worden gemaakt,
    de overheid heeft als taak dat goed en verantwoord voedsel in de schappen ligt
    en dat boodschappen doen geen avontuur in een dichtbegroeide jungle is

  34. Pingback: De Trukendoos van Albert Heijn verklaard, deel 1: Saampjes! | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

