Race of the Classics even in IJmuiden

Vannacht lagen de tallships die aan de Race of the Classics deelnamen
in de Haringhaven van IJmuiden. Zo zag ik vanmorgen de wimpel van de Oosterschelde vanuit mijn keukenraam wapperen, boven alles uit. Ik mag wel eens op dat prachtige schip meevaren, en kon het dus niet laten even te gaan kijken

De Haringhaven met rechts wat vissersschepen, en links de tallships

Aan boord van de Oosterschelde.
De UVA-studenten die het schip gecharterd hebben, verkeren nog in diepe slaap

Tijd om naar Amsterdam te vertrekken. De bemanning haalt de dinghy binnen

Matrozen Anoek, Fabienne en Ben aan het werk. Nog steeds geen student te zien

Stuurman Frianco

Kapitein Gerben

Op weg naar de grote sluis. Rechts een stukje van de gigantische duikbootbunker

Langs de Hoogovens, die je tegenwoordig geen Hoogovens meer mag noemen

Alle zevenentwintig zeilschepen gaan gezellig samen in de grote sluis

Tot ziens Oosterschelde!

Dag Fabienne, dag Jana!

Oh, ze kijken niet zo vrolijk. Misschien omdat ze alle troep
die de feestende studenten vannacht gemaakt hebben op gaan ruimen

Intussen liggen de UVA ‘young professionals’ nog steeds lekker in dromenland

(Op mijn facebookpagina staan ook nog foto’s,
maar van de aankomst van de vloot, zaterdagavond)

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, Hoogovens/Corus/Tata, IJmuiden, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Race of the Classics even in IJmuiden

  1. Stefania zegt:

    Het studentenleven, mooi toch. Das war einmal….

  2. Zilvertje zegt:

    Wat een prachtige foto’s, denk dadelijk aan Sail, joh, je was gewoon op zo een schip. Wat een zuipschuiten om maar in de zeevaarttermen te blijven. Dinghy is dat een bootje?

    Wat heb jij dan toch een zalig uitzicht, ik ben dol op dat gedoe met water, boten enz.

  3. Spuit11 zegt:

    Heb donderdag in Scheveningen een dergelijk schip in de verte op zee zien varen, helemaal opgetuigd, zou het dezelfde zijn geweest? Prachtig schip!

  4. Selma zegt:

    Stefania,
    zo is het. Ik ben ook jong geweest (heeel erg jong 😉 )

  5. Selma zegt:

    Zilvertje,
    ja, het was net Sail, alleen met heel erg weinig publiek.
    Iedereen zat zeker thuis aan z’n luxe Paasontbijt, haha!
    Een dinghy is een rubber bijboot, die o.a. gebruikt wordt om naar de wal te gaan, of om het schip aan de buitenkant te schilderen.
    Dat zuipen hoort traditioneel bij die race. Maar de bemanning drinkt nooit hoor, dat is net zo verboden als autorijden met drank.
    Ja, ik woon hier eigenlijk vanwege het uitzicht. Maar Edam heeft ook leuk water met bootjes! Ik was daar laatst nog in de haven.

  6. Selma zegt:

    Spuit11,
    donderdag zaten ze meen ik juist in Engeland. Maar er varen tegenwoordig behoorlijk wat van die zeilende monumenten als charterschip rond, of nieuw gebouwde schepen die er oud uit zien.

  7. Zilvertje zegt:

    Dank voor de uitleg. Ja, Edam is ook prachtig, maar in de winter erg stil een beetje een bevroren stad, waar jij woont is altijd wat te zien.

  8. Theo Balvers zegt:

    Voor morgen weet ik nu de dagbestemming…

  9. Pingback: 27 Tallships door de Grote Sluis

  10. Selma zegt:

    Zilvertje,
    Edam ken ik goed hè, ook ’s winters, omdat er (klein) kinderen van me wonen.
    Ik kan enorm genieten van juist die stilte, vooral langs de dijk.
    En ook naar het zuiden, want ik fiets het wel eens. Kan gewoon twee uur over Katwoude doen.

  11. Selma zegt:

    Theo,
    ik liep je te zoeken langs de Sumatrakade!
    Heb onverrichter zake het bootje naar huis gepakt.

  12. Jeannette zegt:

    Op een van die zeilschepen zat een ijmuidens meisje en wel mijn kleindochter Rowena Ooms.
    Student in Delft ze zat op de Abel Tasman zijn 5de in de race geworden.
    Een trots Oma

  13. Selma zegt:

    Jeanette,
    wat een leuk verhaal.
    Vijfde worden is een mooie score!
    De Oosterschelde was geloof ik laatste.
    Ik vroeg of ze dan de Poedelprijs kregen.
    Nee hoor, de Doorzettersprijs 😉

  14. Pingback: Zeilend langs Zuid-Amerika, naar Antarctica | Er was eens…

  15. Pingback: Zeilend langs Zuid-Amerika en Antarctica | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

