Middenstandsgrollen: de Paasv(ers)iering

Vroeger plukten we voor onze moeder een boeketje voor op de Paastafel, van madeliefjes, hondsdraf, pinksterbloemetjes, speenkruid, maar ja, dat moeten we niet meer willen.
Het asfalt regeert nu, en door wilde bloemen weg te plukken zouden we de Nederlanders
kijkend vanachter hun autoraampjes hun laatste natuurvreugde ontnemen.
Gelukkig helpt de supermarkt ons geweten rein te houden! We mogen paasstukjes kopen!
Voor maar 6,99 krijgen we daar 7 bloemen, waarvan 1 gezellig paars kralenkunstbloempje

Voor slechts 9 euro 99 in totaal 9 bloemen ingevlogen uit Kenia. Lentebloemetjes? Welnee, waarom? Herfstchrysanten, zomerse rozen en kas-gerbera’s. Plus een paashaassie geproduceerd door afgejakkerde Chineesjes.
En dan nog wat gebleekte veertjes van ongelukkige plofkippen,
waarvan u de ‘drumsticks’ gisteren zo gezellig genuttigd hebt

Deze hieronder zijn ook doddig zeg!
Kopen, kopen, kopen. Alle goede dingen komen in drieën…
Drie gekopte gerberaatjes in drie kleine flesjes in een ijzerdraadhoudertje.
Dat is 1 euro per bloempje, en 2 euro voor glas dat normaal in de glasbak
gaat plus een metertje ijzerdraad. Doe mij maar drie keer drie van die decoraties!

En als Pasen voorbij is, doneer ik ze aan de kringloopwinkel.
Want volgende Pasen wil ik natuurlijk weer iets nieuws kopen! Dan schrijft de mode geen langwerpig bloemenkooitje voor, en geen rond, maar misschien wel driehoekig. Must-have.
Om Rutte te dienen, want de economie moet goed groeien toch? En ik doe graag iets goeds

En nu koop ik ook nog een ‘bollendecoratie op dienblad’. Enig! Apart. Hebben!!
Dit had ik zelf niet kunnen verzinnen hoor: een paar gejutte plankjes, 8 spijkers,
een potje narcissen van 1 euro, en dan bijna 10 euro vragen.
Een koopje is het ook nog, want zonder bonus kost het 14,95.
Albert Heijn is origineel, en een ondernemer met durf! Dat ziet dit kabinet graag

Nu snap ik waarom die trendy bollendecoratie zoveel geld moet kosten.
Omdat het mos zo kostbaar is. Het mos is sinds kerst zelfs een euro duurder geworden!
Exact hetzelfde bakje, na drie maanden opslag hooguit iets uitgedroogder.
Fijn zelf een Paasstukje knutselen, een eigen uniek creatief bakje. Met een tak erin, waarvoor ik nog gauw even een paar paashangertjes ga kopen. Voor een Paasboom.
Want Pasen is een soort ker(st)mis geworden. Dat komt goed uit want ik heb de geldpest!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bedrog door de Voedselindustrie en andere fabrikanten, Natuur & zo, Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Middenstandsgrollen: de Paasv(ers)iering

  1. Appelvrouw zegt:

    Selma, de economie zou op jou niet draaien! voedselbanken komen nu al te kort.

    Ik kom nét terug van het winkelcentrum, omdat ik nog iets voor vriendin wilde kopen.
    Maar ik kon niets vinden, het verging mij ongeveer zoals hier op jouw foto’s: ik liep er langs en dacht: weet je wat: na pasen koop ik het bij de kringloop, voor volgend jaar…
    Toen ben ik het park maar in gegaan, en heb kwartel eieren uit een paasnest gestolen.
    Hoop niet dat het van plofkwartels is.

  2. Spuit11 zegt:

    Ach ja, ik heb zo’n gele boom en heb daar gratis wat takjes uitgeknipt.

  3. Zilvertje zegt:

    Weer zo een rake bijdrage, op de hoek heb ik de Deka, schandalig wat ze daar voor en flutstukje bloemen vragen, ik heb het dit jaar allemaal in mijn zak gehouden, kon het er niet aan uitgeven, ik rommel zelf iets gezelligs. Dan nog te bedenken hoe vervuilend het soms is, dat bloemen tijdens hun groei water drinken dat de mensen die er werken moeten ontberen, de wereld is gek aan het worden, ik pluk wel wat uit mijn kleine tuintje en een bol in een houten kistje zetten red ik ook nog wel.

  4. kitty zegt:

    ik heb geen bloem gekocht dit jaar.
    wel twee deco-eieren en een paashaas.

  5. knutselsmurf zegt:

    Ik denk dat onze tijd de geschiedenis in zal gaan als de eeuw van wansmaak, domheid en oppervlakkigheid.

  6. fulpsvalstar zegt:

    Na deze “eeuw van de wansmaaK” zullen schoonheid en verfijning vergeten zijn naar ik vrees.

  7. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    de economie zou op mij zeker wel draaien, maar niet dol en doordraaien zoals nu.
    Voedselbanken zouden er in mijn economie niet zijn, omdat er i.p.v. asfalt moestuinen zouden zijn, waarin iedereen naar eigen behoefte zou werken.

    Hoe jij in het park (plof)kwarteleieren uit een paasnest heb kunnen stelen?
    Daar lees ik graag nog eens zo’n hilarisch blog over van jou!

  8. Selma zegt:

    Spuit11,
    een forsythia, kornoelje, toverhazelaar, dus, of zo.
    Fijn! En zo hoort het.
    Ik heb er geen foto’s van gemaakt, maar je hebt ze vast ook gezien in de supermarkten en bloemenzaken: ‘Paas’takjes van de krulwilg voor een euro per stuk.

  9. Theo Balvers zegt:

    Laat de Pasen nu maar komen…Ik ben er na deze serie helemaal klaar voor…

  10. Selma zegt:

    Zilvertje,
    dank je wel, ik ben heel blij met de paar mensen als jij die zich ook verbazen over de idioterie die we in deze maatschappij als normaal dienen te beschouwen.
    De Deka is inderdaad lachwekkend (als het niet om te grienen is) met z’n flutstukjes en prijzen, maar Deen, Vomar, AH, C1000, Jumbo etc…. Idem dito.
    Deka vind ik verder een vrij behoorlijke supermarkt (vergeleken bij AH).
    Wij rommelen ook altijd zelf iets gezelligs. Natuurlijk! Mijn dochters en alle kleinkinderen hebben zich uitgesloofd in het bakken van mooi brood (van meel zonder nummers), e.d.
    De vervuiling die al dat opgedrongen voedselindustriefeestvreten meebrengt, je hebt gelijk: de wereld is gek aan het worden. Tenminste, de wereld van het type regering dat wij nu hebben, en dat in grote delen van de mensenmaatschappij heerst.
    (Goddank is de wereld oneindig groter dan de mensjeswereld).
    En… wij kunnen ons tegen de Ruttes en co verzetten door te weigeren hun gorigheid te kopen.

  11. Selma zegt:

    Kitty,
    wat zijn deco-eieren?
    En wat voor paashaas kocht je?
    Wat of wie is een/de paashaas trouwens?

  12. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    onder andere.

  13. Selma zegt:

    Fulps,
    nee hoor, na deze “eeuw van de wansmaak” zullen schoonheid en verfijning helemaal niet vergeten zijn.
    Wel zullen de geschiedenisboekjes heel heel keihard over onze tijd gaan oordelen.
    Schoonheid, en het verlangen daarnaar, zijn goddank van alle tijden, en eeuwig ook.
    Je weet wel: verum, bonum, pulchrum… En hoop wordt elke dag opnieuw geboren.

  14. Selma zegt:

    Theo Balvers,
    jij ook een vrolijk, gezegend, zalig Pasen gewenscht.
    Ik ben benieuwd naar je blog over hoe jij met je mede-pensionado’s zes uur lang bruncht met een fles prosecco de man/vrouw, na ‘met tegenzin’ getennist te hebben, om vervolgens een potje te bridgen, waarna je je in bed laat hijsen.

  15. Theo Balvers zegt:

    Selma, je zit er niet ver naast….
    een verslag volgt…
    na Pasen….

  16. Aad Verbaast zegt:

    Dan doe ik het dit jaar maar met een doos eieren.
    Ik snap nog steeds niet dat die kippen dat maar blijven pikken om er elke dag eentje te leggen voor die paar centen.

  17. ejwblog zegt:

    Het boeket veren is zelfs afgeprijsd! Die kun je niet laten liggen
    6.99, nog net geen 7euro. Krijg je nog een cent terug (als het goed is)

  18. joost tibosch sr zegt:

    Gelukkig hebben we de hazen en eieren nog uit de germaanse rootsstammentijd. Nu (en al eerder!) het Christendom “niet meer werkt”, weet de commercie met haar reclame weer handig van haar “preekstoel” het lente- en consumptiegeloof te “verkondigen”. . Zelfs in krisistijd zorgt ze ervoor dat haar “gelovigen” met volle karretjes haar “winkeltempels” verlaten op weg naar een goddelijke vrije eet-, zon- en evenementenwerkelijkheid (ik voelde me gister tussen de volle boodschappenkarretjes echt een beetje verloren..vandaar!) En ondanks alles..goede paasdagen voor jou!

  19. joost tibosch sr zegt:

    Trouwens, eerlijk gezegd, met mijn benen braaf wachten in een lange rij voor de kassa…

  20. Selma zegt:

    Aad Verbaast,
    kippen zijn echt de domste dieren die er bestaan. Dat komt omdat ze al zolang met mensen samen leven dat hun vorm en inborst totaal veranderd zijn, net als die domme honden die ooit wolven waren, en die domme koeien die ooit wilde kuddes vormden.
    Alleen zijn kippen het domst van alle gedomesticeerde dieren.
    Maar ze zijn ook heel erg grappig. Leg je een kalkei in heur nest, dan leggen ze er een ei naast, en steel je dat lekkere eitje, dan leggen ze toch elke dag een nieuw ei naast dat kalkei. Wat niet weet wat niet deert. Het is pikken van de dommen.
    Maar pikken doen ze zelf ook: elk afval dat je voor ze neergooit, en elkaar niet te vergeten, tot bloedens toe. Ja, kippen zijn erg leuk!

  21. Selma zegt:

    Ewjblog,
    ben je het gaan halen, dat verenboeket?
    Ik dacht het wel!
    Toen ik me naar de winkel spoedde om dat voordeeltje alsnog te halen,
    was het voor m’n neus weggekaapt, door een man van middelbare leeftijd, met kort melkboerenhondenhaar en een vrolijk rond gezicht, zei de verkoopster..

  22. Selma zegt:

    Joost,
    ja, dat is altijd het grappige van Pasen geweest, die twee feesten door elkaar heen.
    Maar die hazen en eieren zijn niet alleen Germaans hoor. Alle oude boerenculturen leefden volgens de landbouwkalender, en vierden de komst van de lente uitbundig met het offeren en eten van eerstelingen (rammetjes, bokjes, stiertjes), kleinvee, eieren, verse kaas…
    Pasen, óók het Joodse, en in een andere vorm het Christelijke, is niets anders dan een feest van dankbaarheid en vreugde over het feit dat de natuur uit de schijndood is teruggekeerd.
    Zal ik er eens een leuk blogje aan wijden?
    Voor jou hoeft het natuurlijk niet, want jij kunt die vergelijkende literatuur zelf vinden, of hebt dat allang gedaan.

    Tja, die supermarkten, en die volle boodschappenkarretjes…
    Als ik er al kom dan vermaak ik me wel tijdens het wachten, gewoon door in die karretjes te kijken en (met medelijden) te fantaseren hoe het opgegeten moet worden.

    Dank je wel voor je goede Paaswensen. Insgelijks.
    Wij gaan niet naar de kerk (ik verveel me altijd bij de preek, en mooie muziek heb ik thuis meer), maar we zitten wel heel lang gezellig en ook ernstig te praten aan een vrolijk gedekte tafel vol knutsels van de kleinkinderen, zelfgebakken broodjes, en Tony Chocolony-eitjes.

Schrijf hier je reactie

