Goede Vrijdag in IJmuiden

IJmuiden heeft z’n eigen Calvarieberg.
Hij staat op 10,7 m. NAP, en torent overal twaalfhoog bovenuit. De Kruisbergflat.

“Erbarme dich”, klinkt in m’n hoofd als ik erlangs rijd, “Schaue hier”
Het lijden der mensen is groot, zo opgestapeld in afgepaste hokjes op en naast elkaar.
Maar neen, de bewoners blijken gek op hun Kruisbergflat, speciaal vanwege het uitzicht.
(Ach, de arme Jezus had vanaf zijn kruis ook prachtig uitzicht,
over de toen nog onbebouwde heuvelen rond Jeruzalem, maar het baatte hem niet)

Aan de overkant van de Kruisberglaan staat deel twee van dit lijdensverhaal: De Sterf-lat

Want een sterflat is toch net zoiets als een kruis: hout om aan te hangen en te sterven.

De naamgevers hebben boven de ingang een streepje tussen de r en de f geplaatst,
misschien om niemand op een al te hemels idee te brengen, ergens veertien-hoog.
Maar dat streepje is niet origineel

De Sterflat is ooit in opdracht van Dela Natura Uitvaartverzekeringen N.V. gebouwd,
en het bedrijfsleven kennende: dat doet noooit iets waar het geen belang bij heeft.

En dan morgen: Het Goede Nieuws!
Nog meer lekker Paaswinkelen, met MM&M… de Misselijk Makende Middenstand!!!!!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Goede Vrijdag in IJmuiden

  1. ejwblog zegt:

    Heerlijk ironisch.
    Evengoed een vrolijk pasen(?)

  2. Theo Balvers zegt:

    Ik word nog een fan van je. Heerlijk blog..

  3. Zilvertje zegt:

    Moet om deze lijdensweg zo lachen!

  4. fulpsvalstar zegt:

    Hoe zou Jezus boven moeten komen …………….. met de lift?

  5. als een vrijdag goed is, zit je niet in ijmuiden

  6. Appelvrouw zegt:

    “Wie luistert, hoort ronkende tevredenheid.” Lees ik op de link van mensen die gek zijn op de flat.
    Een oude flat, gehorig, dus inderdaad ronkende buren.
    Als je dan toch in een flat moet, dan het liefst 15 hoog, heb je een beter uitzicht dan 2 hoog.
    Wat het uitzicht betreft kun je soms maar beter in een hoge flat zitten dan in een rijtjeshuis met de auto’s van de parkeerders voor je deur, ook een leuk uitzicht, als je van auto’s houdt.

    Jezus zal niet veel gezien hebben, hij hing toch met zijn hoofd naar beneden?

  7. Selma zegt:

    Ejwblog,
    ironie? Harde realiteit!
    Evengoed insgelijks 😀

  8. Selma zegt:

    Theo Balvers,
    oh, Jezos Koristos, ben ik door de ballotagecommissie heen, nee toch?

  9. Selma zegt:

    Zilvertje,
    zo hoort het volgens Boeddha, toch? Lijden moet lachen worden 😉

  10. Selma zegt:

    Fulps,
    Jezus is toch al 2000 jaar boven?
    Zittende aan de rechterhand van God… of zo? 🙂

  11. Selma zegt:

    Kletersteeg,
    ja hoor eens, voor iedereen die Pierre Hyacinthus heet is het elke vrijdag nergens goed, zelfs in IJmuiden niet.
    Maria laat ik er uit piëteit buiten.

  12. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    je hebt gelijk. Die arme Jezus: zo’n gruwelijke dood, en dan niet eens getroost door dat liefelijke landschap.
    Maar weet je wat ik al heel jong dacht? Makkelijk hoor, hij was de zoon van God. En kon na z’n dood lekker naast z’n vader in de hemel gaan zitten. Maar wij dan? Waarom is zijn lijden (met zijn vooruitzichten) zoveel erger dan het lijden van bijvoorbeeld vrouwen die dood gaan bij gruwelijke bevallingen, of verkrachtingen? Of de dood van mensen na jaren van kanker, taailslijm, MS, ALS, noem maar op? Sodemieter op met dat lijden van die ene Jezus, ook in het licht van de miljoenen (echt vele miljoenen) die de Romeinen op alle mogelijke wrede manieren afslachtten?
    Ik zie dat superbijzondere van het privé-lijden van de sagenfiguur Jezus overigens nog steeds niet.
    Zéééker niet in combinatie met de gotspe dattie dat voor ónze zonden gedaan zou hebben.
    Wát een omkering van de feiten zeg.
    Zadelt die rotvader van Jezus ons op met allerlei rotingedrediënten als hersens, testosteron, psychoses, mishandelende ouders etc. en moeten we ons daar ook nog schuldig over voelen!

  13. FT zegt:

    Ik vraag me wel eens of het bij hoge flats net zo werkt als in de kerk, hoe welgestelder hoe dichter je bij je god mag komen… 😉

  14. Een langdurig indringend gesprek met je psych zou geen kwaad kunnen….

  15. Er zijn trouwens duizenden plaatsen waar ik mij vrijdag’s heel happy zou voelen; maar ik kan me niet voorstellen dat een dorp met hoogmoedswaanzin–zie flats–daar bij hoort…

  16. Selma zegt:

    FT,
    mensen die van flats springen zijn m.i. dichter bij God dan rijke mensen.
    Of begrijp ik je verkeerd?

  17. Selma zegt:

    Pierre Hyacinthus Maria van de Kletersteeg,
    ik heb indringend met mijn psych gesproken, maar het wou niet tot hem indringen, wat nu?
    P.S. Wat is een Kleter eigenlijk, waar die steeg van jou naar heet?

  18. FT zegt:

    Selma,
    daar heb je ook gelijk in 😉
    Ik dacht meer aan het streepje voor dat veel welgestelde mensen denken te hebben bij hun god.

  19. Pingback: Avond in de haven | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

