Middenstandsgrollen: Dit is mijn Lichaam, Dit is mijn Bloed

Schoftenpraktijken van de Voedselindustrie deel 3

Het is Witte Donderdag, en het Paasbombardement der supermarkten is in volle gang.
Hoe minder kerks de Nederlander wordt,
hoe harder de middenstand hem met zijn neus op het Mattheus-evangelie zal duwen:

En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het, 
en gaf het den discipelen, en zeide: “Neemt, eet, dat is Mijn lichaam”. 
En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: 
“Drinkt allen daaruit. Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, 
hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden”.

Neemt om te beginnen het brood.
Met Pasen moet dat zoet zijn, schrijft nu de voedingsindustrie voor.
Zodra u uw supermarkt binnentreedt struikelt u over de bergen paasstollen,
in diverse prijzen en maten, en vol typische middenstandsbedriegerij.
En dat u het maar weet: u moet! van Pasen! een feest! maken.
Een vreetfeest vanzelf, om middenstand en voedselindustrie te dienen

Als er een doos omheen zit is zo’n paasstol meteen zo’n euro duurder
dan de stollen die alleen in een plastic zak zitten.
Verder zijn de ingrediënten vrijwel identiek, al dragen ze verschillende fancy namen als Roomboter Vruchtenstol, Paasstol de Luxe, Feeststol enzovoort.

En al ronkt de ene dattie ‘zuivere amandelspijs’ bevat, en de andere ‘pure amandelspijs’ danwel ‘banketbakkersspijs’. Er zit, als het heel veel is voor 18 % aan amandelen in,
maar meestal 10 of zelfs maar 7 %. De rest is suiker, bonen, verdikkingsmiddel, vet.

Die stollen en vruchtenbroden met spijs bevatten ook de nodige E-nummers, veel tamelijk onschuldige natuurlijke kleurstoffen zoals E100, kurkuma, en E160b, annatto, of E407 carrageen. Verder cellulose E466, xanthaangom E415, rijsmiddel E500, voedingszuur E263, ascorbinezuur, E300, lecithine E322, maar soms ook het echt foute E420, sorbitol

De bio-paasstol van AH heeft geen E-nummers, maar toch ook wel die toevoeging ‘aroma’, iets duisters wat de fabrikant niet hoeft te verklaren (keukengeheim!)
en waarachter zich elke mogelijke rommel mag verschuilen, ook het omstreden E621.

Komisch is wel dat er in dat bio-brood minder chemische toevoegingen zitten,
minder moeilijk dus, maar dat het toch tweemaal zo duur is.

Dit is echt goor: in al die fabrieksbroden (behalve in de bio-variant) zitten ook E471 en E472e verdikkingsmiddelen of emulgatoren, geknutseld uit o.a. onbekende dierlijke elementen, waar niet alleen vegetariërs niet blij van worden.
Dat kunnen varkensoren zijn, of kippenkontjes en zo.

In alle broden zit ook E481 of E482 waar hetzelfde voor geldt. En in de Vomar-paasbroden zit als extraatje E920, uit eveneens onbestemde dierlijke eiwitten.
Dit soort ‘meelverbeteraars’ zit trouwens ook bijna altijd in die leuke kilozakken broodmeel uit de supermarkt, om thuis gezellie broodjes mee te bakken.

Tenslotte heb ik ook nog wat bijgeleerd over hoe er ‘aardig’ met brood gerommeld kan worden: brood bevat tegenwoordig soms voorverstijfselde bloem, om de viscositeit van het deeg te verhogen. En wei-eiwit concentraat, waar krachttrainers zo dol op zijn,
maar ook ‘veldbonenmeel’, een eufemisme voor de voedererwt die in veel diervoeders zit. Die veldbonen zijn goedkoper dan het dure tarwe, dus dat is winst voor de broodfabriek. Overigens is er op zich niets mis met die voedererwten,
oftewel de eiwitrijke ouderwetse grauwe erwten.

En dan nu… tetterettèèèè…

het nieuwste verzinsel van de gladjakkers uit supermarktland!

De….. Paaswijn!!!

Heel slim. Paaswijn bestond nog niet. Pasen is namelijk nooit een feest geweest om wijn bij te drinken, op dat symbolische slokje in de kerk na.
Maar u leeft in Nederland, anno 2012 in de hele wereld bekend als het land der zuipschuiten. Dus verzint uw voedingsindustrie dat u behoefte hebt aan Paaswijn. En die zúlt u gaan kopen. Elk feest móét hier immers tot verhoging van de drankomzet leiden? Nou dan: “Drinkt allen uit die beker. Want dit is het bloed dat het hart van de voedingsindustrie onstuimig doet kloppen…”
En u het geld uit uw zak klopt, en daarbij als bonus kloppende koppijn geeft

Maar ook… Nederland is een bierland. En Jezus een en al liefde,
dus die zal vast geen bezwaar maken als Zijn bloed goudgeel gaat schuimen, alhier

Met muren van kratten tegelijk. Het is Paasfeest jongens, doorzuipen!!!

Lekkere Paasdagen dus, enne…
na al dat drinken en vreten:
het schijten en zeiken niet vergeten!
Verrassend voordelig!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bedrog door de Voedselindustrie en andere fabrikanten, Lekker eten!, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

35 reacties op Middenstandsgrollen: Dit is mijn Lichaam, Dit is mijn Bloed

  1. Mag wezen; maar toen die ene duitser dat tegen die ander zei, die dat ook deed (delen van zijn vriendje opeten) kreeg hij toch 8 jaar ervoor….

    Dan bijzonder ongezond feestje; in het bijzonder voor de honderdduizenden lammetjes die hier geslacht worden op gruwelijk lamgszame manier….

  2. Selma zegt:

    Kletersteeg,
    wat je eerste alinea betreft: quod licet Jovi, non licet bovi,
    oftewel wat God vrijstaat, mag elk rund nog niet.

    En je tweede regel: de mens is het beest. Niet het dier. Overal op aarde.
    Dat weten we intussen wel. Helaas.

  3. Stefania zegt:

    Selma:

    Ik zie je punt, toch doe ik mee aan de commercie. In mijn geval met de chocolade paaseitjes. Behalve lekker is het met kinderen toch wel erg leuk om ze te zoeken.

  4. Selma zegt:

    Stefania,
    natuurlijk verstop je paaseitjes voor de kinderen. Dat doen wij ook graag.
    Wil alleen de ingrediëntenlijst lezen voor je chocolade-eitjes koopt.
    Juist die chocola die voor kinderen aangeprezen wordt (waarvan de reclame op kinderen gericht is) is van de ergste soort, met een maximum aan suiker en ondefinieerbaar vet (vaak gehard palmvet) en een minimum aan chocola.
    Daar maak ik zaterdag of zondag een blog over: hoe onwetende goedbedoelende ouders hun kinderen met eten ziek mogen maken.

  5. Sinds 2000 is de naam chocolade niet meer beschermd en mag op verzoek van finland en england er ook dierlijk vet in

  6. Selma zegt:

    Kleet,
    die onzin schreef je ook al bij m’n blog over kinderworst.
    Dierlijk vet gaat al heel lang in chocola, namelijk uit melk. En daarin is nooit iets veranderd: alleen uit melk afkomstig dierlijk vet mag erin, maar nu dus ook 5% plantaardig vet (6 soorten).
    Zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0012958/geldigheidsdatum_05-04-2012

  7. kitty zegt:

    Hilarisch! paaswijn, hihaho.
    Misschien kunnen ze er een paaskelk bij verkopen volgend jaar….
    Banketbakkersspijs bevat geen amandelen maar daarvoor in de plaats abrikozenpitten en witte bonen; aldus de consumentenbond onlangs.
    Nou zijn abrikozenpitten zeer gezond, dus laat je niet weerhouden 😉
    Ik heb geen zin in paasbrood, maar een zelf afgebakken hard broodje kan best. En croissants natuurlijk. Ik heb zelfs een vrolijk papieren paastafellaken meegebracht.
    Zondagmiddag komt Rico ook.
    Zalig pasen!

  8. ISIS zegt:

    HAHAHA…JA…JE MAAKT EEN GOED PUNT
    DE WESTERSE WERELD
    IS EEN GROOT VERTEGENWOORDIGERS
    DORP GEWORDEN OP EEN GROTE MARKTPLAATS….
    WAARBIJ
    HEBBEN HEBBEN HEBBEN
    EN MEER MEER MEER
    DE SLOGAN IS……
    JA……

    HELEMAAL WAAR!
    MMMM…VOOR MIJ IS BIJV.’ ERBARME DICH…’
    DE TROOST MUZIEK DIE IK ALTIJD DRAAI….

    ZONDER AAN ENIG GELOOF TE DENKEN……

    TROOST
    IS VOOR HET HELE JAAR……! 😉 😉

    VRIENDELIJKE AVONDGROET….;) 😉 😉 😉

  9. De wet die jij aanduidt is een NL wet.
    het waren Finland en England die toevoegen van dierlijk vet vroegen, wat eerst niet mocht omdat de naam chocolade beschermd was.
    Zij wilden dit, om het smeltpunt te verhogen.
    Was een stuk over op tv; absoluut geen onzin.

  10. Selma zegt:

    Kleet,
    het blijft onzin wat je schrijft. De Europese richtlijn meldt:
    “de toevoeging van dierlijke vetten en bereidingen daarvan die niet uitsluitend afkomstig zijn van melk, verboden is”,
    zie: http://www.europa-nu.nl/id/vi7jgsw7mbxt/richtlijn_van_het_europees_parlement_en

  11. Appelvrouw zegt:

    Selma, ik was helemaal vergeten dat het pasen is.
    Heb alleen maar eieren gekocht bij de boer langs de kant van de weg, en groenten bij de schuur en verder van alles vergeten voor een zalig pasen.
    Maar zo te zien mis ik niets met mijn broodloze bestaan.
    Volgende week koop ik chocoladepaaseitjes, lekker voor de helft van de prijs.

  12. fulpsvalstar zegt:

    Ik geloof dit echt niet meer maar blijf het mooi vinden:

    Vrolijk Pasen!

  13. Wllm Kalb zegt:

    De commercie wil er alles aan doen om van het paasfeest net zo’n eet en zuipfeest te maken als het kerstfeest. Het is aan de consument om die pogingen te negeren en het simpel te houden. Niks paaswijn, paaschocolade, paasbrood, paastoiletpapier. Eén paasei en dan weer over tot de orde van de dag.

  14. Aad Verbaast zegt:

    Leerzaam blog weer.
    Ondertussen zijn er inmiddels wachtlijsten ontstaan voor de voedselbanken. Ze kunnen de groeiende vraag niet meer aan terwijl de supermarkten steeds minder aanleveren.
    http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/voedselbanken_werken_met_wachtlijsten/

    Vrolijk Pasen..

  15. Theo Balvers zegt:

    Zie het nu pas (was er even niet), maar wat een boeiend en goed vorm gegeven blog. Klasse!

  16. Blijft staan: dat het bekend is dat in met name overbodige producten veel rotzooi zit, maar eenieder is vrij om dat te kopen–of niet.
    ook de staat verplicht tot gebruik van chemische middelen; zoals bakkerszout in brood.
    Nodig? misschien.
    Maar het wordt tijd voor de ontwikkeling van nieuwe conserverings technieken; vrij van chemicalien.
    En daar wordt aan gewerkt.

  17. FT zegt:

    Prima blog weer!
    Ik houd het wel bij een biologisch eitje, de rest is niet echt aan me besteed…
    Overigens ben ik bang dat je er bijna niet meer aan ontkomt om e nrs te consumeren, je moet zo alert zijn en dat ben ik helaas niet altijd.
    Fijne Paas!

  18. DagEnDauw zegt:

    Goddelijk blog Selma… Je hebt me smakelijk laten lachen.
    En lachen blijft vooralsnog gezond en kan nog geheel gratis, hoewel de waarde ervan nochtans niet valt te onderschatten…
    Dank daarvoor en maak er nog een fijn Paasweekeinde van op jouw eigen-“zinnige” manier.
    *knipoogt*.

  19. Apiedapie zegt:

    Prachtig. We worden geleefd, gemanipuleerd en genaaid waar we bij staan. Tot we erbij neer vallen.

    Paasbier … het klonk nog logisch ook, totdat ik dit blog las. Maar met paaspapier lijkt het me heerlijk vegen. Ik ren meteen naar de winkel … hoop dat ik nog op tijd ben.

  20. Je maakt er op het einde wel helemaal een feestje van Selma.
    Blij dat ik redelijk normaal ben, bij ons geen gedoe.

  21. jokezelf zegt:

    Erg leuk. Maar je hebt wel helemaal gelijk; we worden genaaid (excuzes le mot) waar we bijstaan en de goegemeente trapt er iedere keer opnieuw in. De commercie viert hoogtij. Feest is pas feest als je het kunt kopen en daarna opeten.

  22. Zilvertje zegt:

    Geweldig, ja, veel van deze zaken zijn ook de dingen waar ik me aan erger, mijn lippen krullen om of ik lach. Onlangs hoorde ik op de radio dat ze op de verpakkingen nu dingen zetten met een andere naam, dan gebruiken ze geen E-nummer meer, maar een woord dat heel natuurlijk klinkt.

    Vind het zo erg dat ze zo rommelen met ons voedsel, iets dat zo belangrijk is voor onze gezondheid en onze natuur, we verwoesten ons lichaam en de natuur. Als ik in de regering zat, dan ging ik voor de duurzaamheid, niet makkelijk, niet goedkoop in het begin, maar op den duur wel goedkoper. Het zegt al genoeg dat sommige politici niet weten wat een brood kost, nou dan weten ze al helemaal niet wat er in zit en hoe het tot stand komt.

    Echt een geweldige bijdrage, heb er van genoten! Fijne Paas.

    Wij doen een natuurlijke Paas, gewoon gezond, niet overdadig, maar ohhhhhhhhhhhhhh, zo lekker!

  23. Selma zegt:

    WllmKalb,
    eenvoudiger gezegd dan gedaan. De invloed van de reclamepsychologie (een bedrijfstak op zich) is zo enorm dat die echt moeilijk is te weerstaan, zelfs voor iemand die meent dat hij/zij kritisch is.

  24. Selma zegt:

    Aad,
    dank je voor het compliment.
    Die voedselbanken zijn een boeiend fenomeen, en diepgaand onderzoek waard.
    Aan de ene kant kúnnen supermarkten minder leveren vanwege de idiote houdbaarheidswetten, aan de andere kant komen er ook mensen met hun auto naar de voedselbanken.
    Waar aanbod is, wordt ook (wel onterechte) vraag gecreëerd.

  25. Selma zegt:

    Theo Balvers,
    dank je wel.

    PHMvdKLetersteeg,
    “eenieder is vrij om dat te kopen–of niet”, dat is waar, maar lang niet iedereen is alfabeet, of beschikt over het vermogen etiketten te begrijpen.
    Ook lezen maar weinigen over de kneepjes van de voedselindustrie.
    En zelfs al bestudeer je de etiketten grondig, dan is er nog de geraffineerde niet of nauwelijks merkbare verleiding door verpakkingen, plaatsing van artikelen, kleuren, geuren enz.
    Om te zwijgen van de vrije wil, die misschien alleen maar in onze fantasie bestaat.

    Ik hoor graag over “de ontwikkeling van nieuwe conserverings technieken; vrij van chemicalien”.
    En hoe daaraan wordt aan gewerkt.

  26. Selma zegt:

    FT,
    dank je wel, ook voor de “Fijne Paas”.
    En als je naast dat “biologisch eitje” ook nog boodschappen doet bij winkels die eerlijk eerlijke waar proberen te verkopen…
    Nee, ook ik ontkom er niet altijd aan om E-nummers te consumeren,
    ze zijn ook helemaal niet allemaal slecht, en voor mezelf kan het me ook niet zoveel schelen, maar m’n (klein)kinderen wil ik graag tegen dat geknoei met voedsel beschermen, voor zover ik ertoe in staat ben.

  27. Selma zegt:

    Dag en Dauw,
    bedankt voor je aardige woorden, waar ik op mijn beurt weer om moet lachen.
    Dat is mijn credo trouwens: Er moet meer en meer gelachen worden!

    Apiedapie,
    Je slaat de spijker op de kop:
    “We worden geleefd, gemanipuleerd en genaaid waar we bij staan. Tot we erbij neer vallen.”
    En weet je wat het ‘prachtigste’ van dit theater is? Dat we over het algemeen menen dat we zelfstandige individuen zijn, die unieke beslissingen nemen uit vrije wil, die hun leven naar hun hand zetten, tot aan hun handtekening onder het epistel voor zelfgekozen dood toe.

    Je was vast op tijd voor de winkel, en anders is die Tweede Paasdag toch open.
    Want dat Paaspoepen, daar wil ik natuurlijk alles van weten!
    En hoe smaakte het Paasbier (daar heb je vast stiekem wel een kratje van in huis gehaald), smaakte het lekker pasig?

  28. Selma zegt:

    Christien Damman,
    zo, ben jij redelijk normaal, en wat is dat dan? 😉
    Op het eind maak ik er inderdaad een potje van
    maar helemaal geïnspireerd door de supermarkt hoor,
    zelf heb ik nauwelijks fantasie!

  29. Selma zegt:

    Kitty,
    een Paaskelk, een Paasscooter, Paas-paracetamol, we zullen het volgend jaar ongetwijfeld allemaal gaan zien…Dit is pas het eerste jaar van Paasbombardement (tot vorig jaar waren supermarkten nog vrij bescheiden).
    Oh, zit banketbakkersspijs zo in elkaar. Ja, daarvan wou ik de ingrediënten nog eens nazoeken. Bonen zitten al heel lang in spijs, en die vormen uitstekend voedsel, maar van abrikozenpitten had ik begrepen dat je die eten kunt maar niet in grotere hoeveelheden…
    Wat “zelf afgebakken harde broodjes en croissants” betreft: de ingrediënten op die verpakkingen stemmen niet vrolijk.
    Wij bakken gewoon zelf met meel van de molen of uit de natuurwinkel, met gist, water en zout. Bakken is zooo makkelijk, en gezellig en goedkoop ook.
    Ik hoop dat jij ook fijne Pasen hebt gevierd met je familie.
    Bij ons lukt dat ook heel goed, met echt brood en Tony Chocolony-eieren.

  30. Selma zegt:

    Isis,
    dank je wel voor je enthousiast reactie, daar werd ik lekker vrolijk van.
    Ik denk dat het waar is wat je zegt: onze wereld 1 groot vertegenwoordigersdorp, en marktplaats van meer en meer hebben.
    Het “Erbarme dich” heb ik heel toevallig vrijdag ook in een blog gebruikt…

  31. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    zo is het: chocoladeletters smaken ook het lekkerst tegen kerstmis, en kerstkransjes vrolijken januari op. Ik verheug me ook op dinsdag, wanneer ovaalvormige chocola naar een redelijke prijs gezakt is.

    Fulps,
    fijne muziek, waar ik je op je eigen blog al voor bedankt heb.
    Maar ik geloof waarschijnlijk meer (en anders) dan jij denkt…
    Ik mag alleen heel graag mensen op het verkeerde been zetten.

  32. Selma zegt:

    Jokezelf,
    dank je voor je instemmende reactie.
    Wat dat ‘genaaid’ worden betreft, zoiets schreef Apiedapie ook, en mijn antwoord aan hem is ook een beetje voor jou bedoeld ;o)

  33. Selma zegt:

    Zilvertje,
    die andere namen voor E-nummers zijn de nieuwste loten aan de takken van de firma list en bedrog. Je kunt niet wantrouwig genoeg zijn tegenover voedselindustrie en supermarkt.
    Het is belachelijk maar waar.
    In plaats dat we juist geïnformeerd worden over het voedsel dat we kopen, worden we belazerd en vergiftigd. Ik overdrijf niet.
    Van deze regering is helemaal níéts te verwachten als het om verbetering, eerlijkheid en duurzaamheid gaat. Die wil álles aan de vrije markt over laten, dus ook aan geldbeluste jan en alleman die jouw gezondheid geen moer kan schelen.
    Natuurlijk hebben wij ook gewoon ouderwets lekker Paasontbijt gedaan (zonder Paasbier en zonder Paasgourmet 🙂 )

  34. Met redelijk normaal bedoel ik dat wij ons niet storen aan de gevestigde orde die vind dat…
    Ik laat me niet opjutten.

  35. Selma zegt:

    Christien,
    sorry, ik zat je maar een beetje te plagen 😉
    Gelukkig dat jij je (daardoor ook) niet laat opjutten.
    Ik weet zelf niet wat normaal is.
    Al ken ik wel een paar normen uit diverse (sub)culturen…

    Eind jaren ’60 was er een aardige poster van een stichting voor psychiatrische patiënten, Pandora. Hij had de vorm van een spiegel, en er stond op:
    “Ooit een normaal mens ontmoet?
    En beviel ‘t?”
    http://www.skepsis.nl/dsm-diagnoses.html

Schrijf hier je reactie

