Vannacht te zien in de hemelse bioscoop: Maan & Mars

Deze foto van de maan maakte ik rond middernacht (gisteren, of vanochtend vroeg).
Vannacht is de planeet Mars erg goed te zien, vlak naast de maan

Gisteren stond hij er nog niet zo dichtbij. Dit hieronder is natuurlijk een slechte foto,
maar geloof het toch maar: in de linkerbovenhoek staat Mars. Hier dus vaag,
maar als vannacht het wolkendek hopelijk openbreekt zie je hem staan als een rode pit

Dit een heel aardige site als je de actuele planeetstanden
en andere hemelverschijnselen wilt volgen.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op Vannacht te zien in de hemelse bioscoop: Maan & Mars

  1. svara zegt:

    dank je voor de tip!!
    ik keek even maar hier is het helaas bewolkt
    zal strakjes nog eens kijken
    een tijd terug stonden ook alle dat die iets bijzonders lieten zien in de V-Krant
    ik vergat het te bewaren en keek ook even naar de site die je tipte
    boeiend
    nu maar hopen dat ik niet vergeet daar regelmatig naar te kijken
    groet

  2. Blewbird zegt:

    Fijn hoe je ons op de hoogte houdt van de dingen die er echt toe doen! Je foto’s prachtig!

  3. svara zegt:

    sorry voor de slordigheid
    ik bedoelde: alle DATA wanneer er iets bijzonders is te zien

  4. knutselsmurf zegt:

    Zoals gewoonlijk is er hier ( Amsterdam-Noord ) niets te zien. Zelfs de maan zie ik niet.

  5. Appelvrouw zegt:

    ’s Nachts slaap ik te diep om me druk te maken over het heelal. Daarom is het fijn dat jij er foto’s van hebt gemaakt. De bovenste lijkt een pannekoek die in de lucht gegooid wordt.

  6. Selma zegt:

    Svara,
    graag gedaan. Ja, die site van Govert Schilling is de leukste onder de sterrenkijkers, vind ik.
    Ben maar een hobby-naar-boven-kijker. Maar planeten echt zien verbind je met het zonnestelsel, en de ruimte. En dat maakt het menselijk gewoel zo lekker onbelangrijk.

    Blewbird,
    ik kan het alleen melden als planeten vlakbij de maan (schijnen te) staan. Omdat ze dan zo goed te spotten zijn.
    Mijn foto’s prachtig? 😀

  7. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    is Amsterdam-noord zó erg? Ik ga wel eens op bezoek bij vrienden in zo’n vogelstraatje, en dan valt het leven me daar altijd weer mee.
    Het zou erg onaardig van de weergod zijn als hij dat buurtje uitgezonderd heeft vannacht van zicht op Maan en Mars, want die waren toch echt te zien.
    Vanavond heb je weer een kans, en Mars blijft sowieso nog wel een paar maanden zichtbaar.

  8. Maria Trepp zegt:

    Ik zag het met de ogen, maar heb helaas geen camera die het kan vastleggen.

  9. Selma zegt:

    Maria,
    leuk jouw reactie, natuurlijk weet en zie jij dat alles van/aan de nachtelijke hemel.
    Maar mijn camera is niet erg bijzonder hoor.
    Eerst had ik er eentje van 200 euro, en droomde van een type van 1000 euro.
    Toen lukte het me om er zo een te krijgen.
    Maar daar werd ik niet gelukkig van. Ik werd er zelfs heel moedeloos van.
    Toen heb ik ‘m verkocht, en een camera van 322 gekocht (die ik beter bij een ander firma voor 277 had kunnen kopen). Voor experts is dat een vrij stom cameraatje. Maar ik kan er dus de maan een beetje mee inzoomen. En ook wel insecten mee fotograferen.

Schrijf hier je reactie

