Kikkerdril op het kerkhof

Een echte lentebode. En dat in het vijvertje van een begraafplaats.
Ik ben me er altijd van bewust, als ik daar dwaal, dat de bomen en de planten
zich er voeden met de sappen van de doden.
En vervolgens de diertjes die van dat groen eten, en de verdere voedselketen

Allemaal een soort voortleven van de doden, minuscuul gefragmenteerd.
Even een fotootje wat bewerken.
Zo, nu krijgt dat kikkerdril iets hemels, zoals het hoort, want dit is toch leven na de dood…

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Natuur & zo, Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Kikkerdril op het kerkhof

  1. knutselsmurf zegt:

    Je wordt niet onder een boom begraven, en het gras wortelt niet zo diep. Maar ik zou ook liever gecremeerd worden.

  2. Blewbird zegt:

    Ik wil een duinroos op mijn graf, die hebben heel lange wortels…

  3. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    als je mij bedoelt met “Je wordt niet onder een boom begraven”, dan heb je gelijk: ik zal door het vuur gaan.
    Maar doden worden wel degelijk onder bomen begraven, de prachtige glooiende begraafplaatsen in de duinen hier, wemelen van de boompjes en enorme bomen die zich over de graven buigen.
    Aan de kroon van een boom kun je afmeten hoe groot zijn wortelstelsel is, namelijk even groot.

  4. Selma zegt:

    Blew,
    en dan liggen op Duinrust, Slingerduin, Duinhof, Duin en Bosch, Eik en Duinen…

  5. Eva zegt:

    Ja dat denk ik ook vaak. Het lijkt soms wel alsof de planten op een kerkhof het beter doen dan in menige tuin.
    Gr eva

  6. knutselsmurf zegt:

    @Selma :
    Dat weet ik. Niet dat ik een ongezonde belangstelling heb voor jou of voor de dood in het algemeen, maar mijn geheugen wil dingen die ik eenmaal gelezen heb niet meer loslaten.
    Ik meen dat het staat bij een stukje over jullie familiegraf, met het beeldje van het lam.

  7. Selma zegt:

    Eva,
    dat is niet alleen een vermoeden, dat is werkelijk zo.
    “Stof zijt gij, en tot stof zult gij vergaan”. Heel vruchtbare stof.
    Ik las eens een interview met Harry Jongen, bijgenaamd ‘de Neus’, die er zijn beroep van heeft gemaakt om lijken te vinden die misdadigers ergens buiten begraven hebben (hij was het die bijvoorbeeld An en Eefje vond).
    Jongen vertelde dat hij allereerst het landschap goed bekeek: zag hij dat het gewas ergens groener was, en weelderiger groeide, dan was dát de plek die hij ging onderzoeken.
    http://www.harryjongen.nl

  8. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    leuk dat je je dat blog herinnert.
    Maar dat van zo’n boom, dat schreef ik daar niet (las ik na).
    Ik schreef zelfs het tegendeel, dat het er níét welig tiert.
    Maar een erg leuke reactie van Reinjohn slaat wel de spijker op de kop:

    “Mijn opa en oma lagen in Breda begraven.
    Er groeide een conifeertje op hun graf.
    Dat conifeertje werd een immens grote woudreusachtige monsterboom die het graf volledig verwoestte. Inmiddels is het graf geruimd. Niets door mensenhand gemaakt duidt nu nog op de aanwezigheid van hun laatste rustplaats.
    Maar ik nam destijds een stekje van het conifeertje.
    En nu groeit er in mijn tuin een conifeer die al het andere struweel dreigt te overwoekeren.
    Maar ik rooi hem niet. Want ik weet dat resten van mijn opa en oma zich in de levenssappen van die boom bevinden. Elke morgen kan ik mijn opa en oma begroeten, zij het dat zij een ingrijpend andere gedaante hebben aangenomen.”

    https://selmasalo.wordpress.com/2011/12/10/strawberryfields-for-never-en-het-genoegen-van-begraven/

  9. Het is simpeler sateliet foto’s te maken; infra-rood,Zo hebben ze ook bij Ur het irrigatie systeem teruggevonden.
    Zo kan je ook graven vinden; in het bijzonder in grond waar nog niet gegraven is.
    In afghanistan worden zo bermbommen gevonden; zijn die F16 nog ergens goed voor.

    kroon even groot als wortels? nee hoor zie pinwortels b.v.; en zie populieren…
    Worteling, diepte en breedte is afhankelijk van soort, grondsoort, diepte water.

    Maarre..duur graf kopen en na 20 jaar wordt je weer opgespit….

  10. Selma zegt:

    Goedemorgen Kleet,
    is het toch weer gelukt om een reactie bij mij te schrijven?
    Ik had en heb niets veranderd hoor, dus dan is er een wondertje gebeurd!! 😀

    Ja, er zijn heel bijzondere middelen tegenwoordig om graven en archeologische resten etc. te vinden. Maar zo’n speurder als ‘de Neus’ blijft toch nodig voor de subtiele afwerking.

    Dat van die kroon en wortels ligt inderdaad niet zo simpel, maar is in grote lijnen toch wel waar. Je kunt het ook goed zien na een storm in bossen.
    En wat die dure graven betreft: kopen kan in Nederland haast niet meer, alleen duur huren, de gotspe.
    Maar daar ging mijn blog over dat ik hierboven bij de reactie aan Knutselsmurf noem.

  11. Appelvrouw zegt:

    Ik hou het op kikkerdril als item.

    En dat is mooi, kronkelende kikkervisjes die uitgroeien tot een kikker.

  12. knutselsmurf zegt:

    @Selma :
    Ik had het ook over crematie. Je schreef ongeveer dat je een te levendige fantasie had en daarom liever gecremeerd wilde worden dan begraven. Dat geldt ook voor mij.

  13. knutselsmurf zegt:

    Als je zulke dingen gelooft, zou je jezelf beter na je dood laten opeten door de kraaien en voortaan op mensen neerkijken. Alleen mag dat niet in Nederland. Marsmannetjes die mensen opeten, zoals Blondie zong, zou ook leuk zijn :

  14. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    hun groei zal gevolgd gaan worden
    (doe ik trouwens elk jaar, maar nu eens per foto).

  15. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    dat is waar, maar ik doelde op fantasieën over langzame ontbinding,
    waar ik als natuurwandelaar in zomerse bossen reële beelden van heb,
    benevens geurervaringen mee.
    Ook is het in mijn familie traditie dat doden thuis opgebaard blijven,
    en heb ik levendige herinneringen aan de tijd dat de uitvaartbusiness de koelelementen nog niet had uitgevonden. Met dierbare lijken die van kleur verschoten, gingen meuren, en waar van alles uit de neus droop.
    Nee, geen trauma’s hoor. Maar wat me eige betreft:
    gewoon gevoel voor decorum en frisheid.

    Die kraaien doen me denken aan de ‘Towers of Silence’
    http://en.wikipedia.org/wiki/Dakhma
    al betreft het daar gieren.
    Dat lijkt me een fantastische manier om van de aarde te verdwijnen,
    letterlijk lijkenpikkerij.

  16. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    nog erg bedankt voor Blondie.
    Wat een prachtige vrouw toch, heerlijk om naar te kijken, alleen was dit nummer niks.
    Het mooist van het filmpje vond ik de swingende bruine man in het wit, wat een danser!
    Maar Blondie met Denis Denis…
    Daar heb ik ooit nachten op rondgesprongen.

  17. dickblogt zegt:

    Ik hoop ooit vele kikkers te zullen voortbrengen. Kwak. Kikkers blijkt een populair thema trouwens: http://www.dickblogt.nl/bil

  18. Selma zegt:

    Dick,
    hoe doe je dat, kikkers voortbrengen…
    met een kikker in je keel?

  19. dickblogt zegt:

    Vruchtbare stof…. Het zullen wel andere beestje worden, maar kikkers is een leuke gedachte.

  20. Selma zegt:

    Geen kikker in je keel dus, dan?
    Een vruchtbaar stofje, waar moet ik aan denken, ik begrijp er niks van.

  21. Dwarsbongel zegt:

    Ooit heb ik een gedicht geschreven over het graf van mijn vader, waar na bijna 60 jaar nu een oom en tante zijn begraven. De tekst van mijn vader is er nog. Het graf is gegraven in de Groninger klei. Langs het kerkhof loopt een brede sloot. Aan de andere kant zijn weilanden.
    Ik had beschreven hoe kikkers daar elkaar erotisch toekwaakten, of woorden van gelijke strekking. Een van de oudere leden van onze dichtersgroep was hoogst verontwaardigd dat ik kikkers gevoelens toeschreef: “kikkers kennen geen erotiek, geloof de juf nou maar!” En zij gold nog wel als de beste dichteres van de groep…

  22. Selma zegt:

    Dwarsbongel,
    dat gedicht zou ik heel graag lezen!
    (Qua strekking precies het omgekeerde van ‘Er zaten 7 kikkertjes’ 😉 )
    En zo’n juf. Tja. Als je op álle opmerkingen van álle mensen in zou moeten gaan?

Schrijf hier je reactie

