Een kaketoe op reis

Hoe vaak overkomt het een mens dat hij een kaketoe op bezoek krijgt?
Bij mij gebeurt het zo eens in de 22.000 dagen.
Ik zat een beetje te computeren voor het raam, toen ik een fluitje hoorde,
een mooie diepe toon, en in het gezicht keek van een prachtige roze kaketoe,
met een opgestoken gele kuif als een kroon.

Ik zei: “goeienavond schoonheid, waar kom jij vandaan, zo op de late avond?”
en de papegaai babbelde iets gezelligs maar onverstaanbaars terug.
Toen ik m’n hand naar hem uitstak, sprong hij op mijn arm, wandelde naar m’n schouder
begon zijn hoofdje tegen mijn wang aan te vleien, en zacht te monkelen.
Ik was op slag verliefd, en wilde hem eigenlijk direct voor altijd en altijd houden.
Maar ja, tussen droom en daad… Bovendien zat ik op te passen in een huis waar een dikke zwarte poes onmiddellijk veel belangstelling toonde, dus wist ik niets anders te doen dan de dierenambulance te bellen, en me intussen te amuseren met Tony, zoals hij bleek te heten, de lieve grappige rosé kaketoe, die hij bleek te zijn.

Een uurtje later stond de tuin ineens vol mensen, ging er buiten een gejuich op,
en werd er geroepen: “daar zit-ie!” De man van de dierenambulance was de eigenaar en zijn zoekende familie & buren op straat tegen het lijf gelopen.
Enfin, het werd een emotioneel weerzien tussen de baasjes en Tony,
van de kant van de baasjes dan, want Tony floot onverstoorbaar zo’n mooi diep deuntje.

Eind goed al goed, maar nu zit ik met een eenzijdige verliefdheid.
Gisteren kwamen de baasjes me wel een mooi paasbloemstuk brengen,
dat vond ik erg lief en attent, maar ja,
daar gaat mijn verliefdheid niet van over!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized, Vogels en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Een kaketoe op reis

  1. Anna Panic zegt:

    Papegaai-achtigen en parkieten zijn echt geweldige beestjes. Moet er niet aan denken dat onze twee pyrrhura’s een vlucht zouden nemen. Kan me helemaal voorstellen hoe verliefd je was en hoe blij de eigenaars weer waren ‘m veilig terug te vinden!

  2. Selma zegt:

    Anna Panic,
    ik heb even gegoogeld op pyrrhura, maar die zijn ook mooi zeg!
    En gezellig dat je er twee hebt, want alleen zijn… dat wil een mens toch ook niet.

  3. Anna Panic zegt:

    Een mens niet en vogels ook niet. Daarbij brengen ze de mens ook nog eens veel gezelligheid.

  4. simon korving zegt:

    Kdacht even dat je bij Van der Valk zat; maar das een andere vogel ;-))

  5. Selma zegt:

    Simon,
    ik hou van alle vogels, maar valken en toekans horen vrij te zijn, zonder kooien en bazen. Kaketoe’s ook, maar deze soort wordt al sinds 1917 in gevangenschap gefokt, waar deze Tony een product van is. Hij zou niet eens meer vrij kunnen leven.
    Vergelijkbaar met de domesticatie van honden, katten, koeien, kippen, dat vinden we (hijna) ook allemaal oké.

  6. FT zegt:

    Kaketoes zijn prachtige vogels, wat goed dat hij/zij naar jou toekwam want los is de overlevingskans niet groot hier in ons kikkerlandje…

  7. Selma zegt:

    FT,
    toen hij op de vensterbank zat en ik achter hem keek zag ik inderdaad twee dikke katten loeren 😉
    Maar wat overlevingskans betreft: het is zijn ontsnapte achterneefjes de halsband- en alexanderparkieten anders goed gelukt om met massaal nageslacht in Nederland in te burgeren!

  8. FT zegt:

    Selma, ik moest meteen denken aan Tama Mini bird park in Jakarta waar ik eind jaren 80 heb rond gelopen. Ze hadden daar ook een aantal soorten rondvliegen, niet deze dacht ik. Ik kon niet meer op de naam van dat park komen en was even aan het zoeken, lees ik in de Trouw van 2007 dat die kooien verdwenen zijn en alle vogels in geheel Jakarta ook ivm de vogelgriep…

    Ja die parkieten doen het goed in Asd, ze zijn niet zo kieskeurig wat eten betreft, of kaketoes het redden betwijfel ik 😉

  9. Geweldige vogels zijn het. Ik zou graag (als vriendlief eindelijk eindelijk toestemming gaf) een kaketoe willen hebben. Maar dan een geelkuif kaketoe. Op dit moment heb ik een geelvoorhoofdamazone. Die hopelijk nog wel wat jaartjes mee gaat. Wie weet komt er ooit zo’n witte vriend voor hem bij 🙂

  10. Selma zegt:

    FT,
    wat je eerste alinea betreft: wat zijn mensen toch een stomme sukkels:
    eerst veroorzaken ze zelf vogelgriep door teveel vogels veel te dicht op elkaar te houden, en te dicht op zichzelf en op varkens,
    en vervolgens moeten andere vogels dan (ook) dood.
    Nee, de mens is niet het beste soort dier op aarde (al leren diverse archaïsche godsdiensten wel dat de mensch de kroon der schepping is, de idioterie).

    En of kaketoes het redden om in het wild te overleven in Nederland?
    Ik denk dat niemand dat zo gauw gaat proberen:
    aan bovengenoemde Tony hing een prijskaartje van 1400 euro, en die was relatief goedkoop.

  11. Appelvrouw zegt:

    En t ergste is dat die bloemen doodgaan, misschien wel eerder dan je verliefdheid over is.

  12. Och, jee…aan de andere kant, vlinders in je buik is ook wel een lekker gevoel. Bovendien is zo’n gebeurtenis met goede afloop altijd leuk.
    Bos bloemen is met zo’n prijskaartje wel een beetje karig.

  13. Blewbird zegt:

    Zo beeldend dat een foto niet nodig is!

  14. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    geen probleem, ik ben van verliefdheden die een leven lang meegaan,
    al is het object van liefde zelf dood. En leven de bloemen soms nog.
    Ik heb een gatenplant van bijna 41 jaar, die mijn eerste vriendje ooit me gaf bij de geboorte van mijn eerste kind (niet het zijne). Hij is nu bijna 20 jaar dood, maar ik heb heel soms nog wel een verliefde herinnering aan hem. Als ik die oude plant water geef.

  15. Selma zegt:

    Ina,
    een mens kan niet vaak genoeg onschuldig verliefd zijn… 😉
    Ik let nooit op prijskaartjes. Vond het gewoon snoezig dat ze dat bakje brachten.
    Een teken dat Tony bij mensen hoort die aandachtig zijn.

  16. Selma zegt:

    Blew,
    het is wachten op de eerste meeuw die via m’n arm omhoog loopt!
    Maar die mag ik dan de lucht in gooien, daar bekommert zich geen mens en geen dierenambulance om!

  17. Spuit11 zegt:

    Wat een leuk verhaal!
    dat moet jou weer overkomen 🙂

  18. Selma zegt:

    Spuit11,
    ja, goed hè?
    Ik ben zeer bijgelovig, en denk dat die vogel het aanvoelde dat juist bij dat raampje daar een vrouw op hem zat te wachten om verliefd te worden… 🙂

  19. ejwblog zegt:

    Ik had dat eens met een kat die stond te miauwen voor mijn deur. Ik liet hem binnen en was meteen verkocht. De volgende dag stond buurman voor de deur, of ik een rooie kat gezien had. Aangezien hij begon te miauwen (de kat bedoel ik) kon ik er niet onderuit en moest hem weer afstaan aan de buurman. Sindsdien zit ik met een kater.

  20. Selma zegt:

    Ewlblog,
    dat is een lange kater!
    Geef mij er dan maar eentje van drank 😉

  21. Spuit11 zegt:

    Van de ene paradijsvogel naar de andere 😉

  22. Selma zegt:

    Spuit11,
    dank je wel, insgelijks 😀
    maar nooit in een tv-uitzending van die naam!

  23. Jezzebel zegt:

    Wat heerlijk, maar je hebt ook wel een plaatje uitgekozen, roze met gele kuif.
    En eentje die tegen je oor gaat mommelen.
    Die liefde wil ik ook!

  24. Selma zegt:

    Jezzebel,
    roze met gele kuif had mij uitgekozen 😀
    Ben meteen gaan googelen op papegaaien, en kwam bij een adoptieproject, waar je afgedankte papegaaien (of die hun baasje overleefd hebben) kunt adopteren, met veel raad en begeleiding, zodat je zeker weet dat je ‘m goed verzorgt. Dat ga ik vast doen! Maar eerst verhuizen naar een beter huis met veel tuin…

  25. Jezzebel zegt:

    Het klinkt spannend, ik zou vooral nieuwsgierig zijn naar het vocabulaire van zo’n vogel, het is een heimelijk kijkje in iemands leven, het lijkt me prachtig mysterieus.
    Ben erg benieuwd hoe het je zal vergaan.
    Succes met het vinden van een nieuwe fijne plek.

Schrijf hier je reactie

