Daar issie weer: de Maansikkel met Jupiter, en Venus

De verse maansikkel is erg fraai vanavond, zo met de hele maan nog vaag zichtbaar

Aardig aan deze vorm van de maan is, dat je nu goed kunt zien
waarom vroeger wel gedacht werd dat de maangod zich langs de hemel bewoog in een boot,
en ook dat zijn rijdier een stier was, met de maansikkel als zijn hoorns

Boven de maansikkel zijn vanavond gemakkelijk Jupiter en Venus te spotten,
die al een tijdje ’s avonds samen aan de westelijke horizon verschijnen.
Hier boven de pieren van IJmuiden (met uiterst rechts het Forteiland,
meer naar het midden de rode lampjes van de stuurboord-lichtopstanden op de pier,
en links idem groene bakboordlichtjes)

Iets eerder was er een waanzinnige zonsondergang,
boven de vuurtoren en het boorplatform dat hier voor onderhoud ligt.
Ik heb er niets aan gefotoshopt, de kleuren waren echt zo

En boven de Visafslag

En tenslotte boven het Forteiland (al was het hier een kwartier vroeger)

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Slaap lekker!, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Uncategorized, Vuurtorens en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Daar issie weer: de Maansikkel met Jupiter, en Venus

  1. swithaRo zegt:

    En WIE van die twee sterren is nou Venus, die dikke? Kan me niet voorstellen dat Jupiter zo groot is, want die staat toch verder weg?

  2. selmasalo zegt:

    Venus is de grootste op de foto, de bovenste.
    Sowieso altijd de best zichtbare planeet.
    Jupiter heeft veel meer massa, maar staat inderdaad te ver weg.
    Overigens is Mars momenteel ook zichtbaar, maar aan de oostelijke horizon. Hij is te herkennen omdat hij echt rood is.

  3. Appelvrouw zegt:

    Gek dat ik nooit meer naar bovenkijk. In de stad moet je oppassen waar je loopt, en in het donker ben ik nooit buiten.
    Vroeger op de boerderij zag je altijd de sterren, hemels vol! je hoefde niet eens naar boven te kijken want er stond nooit iets in de weg. Met Vroems keek ik ook vaak naar de sterren en de lucht, je zag het gewoon. Zo anders dan in de stad. Hier gaat de zon onder achter de huizen en de sterren staan achter het dak.
    Maar kijk, een klik op mijn pc en ik krijg er zelfs uitleg bij van je.

  4. selmasalo zegt:

    Appelvrouw,
    naar de nachtelijke hemel kijken helpt enorm om het menselijke gewoel op aarde te relativeren.
    Overdag hangt er als het ware een koepel van ondoorzichtig blauw, of van wolken van horizon tot horizon, maar als ik ’s nachts op mijn rug op een duintop lig, wat ik wel eens doe, dan heb ik het idee dat ik langs de sterren heen kan kijken, de oneindige ruimte in.
    En dan voel ik pas goed dat al het voortdurende menselijke gekwek, die nieuwsuitzendingen, dat geproduceer van ‘vooruitgang’, al die badkuipen vol sperma, die steeds maar doorgaan overal op aarde, zooo onbelangrijk zijn, in het licht van alles wat daarboven schijnt.
    Dan lost elk probleem dat ik zou kunnen hebben, op in de ruimte.

  5. ejwblog zegt:

    Inderdaad, alles word betrekkelijk als je naar boven kijkt.
    Mooie foto’s

  6. Blewbird zegt:

    Heerlijk je foto’s en je levensfilosofie. Op je rug op een duintop, ja, maar dan moet je nog steeds kunnen ‘zien’.

  7. Appelvrouw zegt:

    Selma,
    ’s nachts slaap ik, als een blok.
    En die ervaring heb ik niet, in de tijd dat ik nog naar boven keek. Zal wel een persoonlijke ervaring zijn, net zoals er mensen zijn die iets speciaals ervaren bij de zee of het strand.
    Dat doet mij niets.
    Misschien is het wat Blewbird zegt: je moet kunnen “zien.”

  8. DagEnDauw zegt:

    Ze waren me gisteren ook al opgevallen. Lijkt me eindeloos, om dat vanaf een duintop te kunnen aanschouwen… met de zee als achtergrondmuziek.

  9. timmerark zegt:

    Kun je je niet gewoon meer met je kleinkinderen bezig houden. Hebben veel mensen minder last van (ivm minderwaardigheidscomplex(:)en) en zo. Bah. Al die mooie foto’s.

  10. timmerark zegt:

    En dan ook nog wijsheden! Je verdient een BAN!

  11. Selma zegt:

    Blew,
    dank je wel.
    Je bent een medegenieter hè?!

    Ewjblog,
    het is een omgekeerde uitspraak van Multatuli (die ik ken omdattie op een uithangbord geschreven staat op een buurthuis naast de Amsterdamse Ten Katemarkt):
    “vanaf de maan bezien zijn alle mensen gelijk”

  12. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    de wereld is groot en rond en mooi zeg ik altijd maar, met voor elck wat wils.
    Sterren kijken, zee, duinen, strand, bloemetjes en beessies, die zijn het voor mij.
    Met de zeer grote voordelen dat ze gratis zijn, niemand me lastig valt v.v., dat ze altijd beschikbaar zijn en ik mezelf er elke dag op elk vrij moment gelukkig mee kan maken, en dat er geen mode, politiek of godsdienst schaduwen op werpt (nou ja, behalve vervuiling en asfaltisering dan).

  13. Selma zegt:

    Dag en Dauw,
    het was een bewuste keuze om aan zee te gaan wonen.
    Gelukkig zijn of worden, daar kan een mens soms best wat aan doen.

  14. Selma zegt:

    Timmerark,
    welk een complimenten!
    Wanneer ga je weer bloggen?
    Of blog je stiekem alweer, onder een andere naam?

  15. Maria Trepp zegt:

    Ahhhhh wouow ,moooooi!!
    Op jouw bovenste foto is ook de aardschijn goed te zien, het feit dat de maan wordt verlicht door het weerkaatste licht van de aarde!
    http://allesoversterrenkunde.nl/abc/31-asgrauw-schijnsel.html

  16. Selma zegt:

    Maria,
    wat leuk, weer wat geleerd:
    wist niet dat het vaag verlichte deel aardschijn is/heet.
    Boven zee is het lekker donker, daar zie je veel.
    Maar het is dus (ook) iets speciaals van de gloednieuwe maan,
    lees ik op de link. Dank je wel.

Schrijf hier je reactie

