Ik dank mijn leven aan Stalin

Een doktersroman in zes woorden, luidt de schrijfopdracht van Jokezelf

Huwelijk tussen zuster en dokter, Helsinki, 11 juni 1940

De achterflap van de roman Ik dank mijn leven aan Stalin vermeldt:

Josef Stalin is de grootste slachter van de twintigste eeuw geweest,
met zo’n 40 miljoen doden op zijn geweten staat hij gruwelijk en eenzaam aan top,
zelfs ver boven Hitler. Maar als Stalin er niet was geweest, had ik niet geleefd.

In 1939 behaagde het Sovjetleider Stalin om ruim een miljoen soldaten in de Winteroorlog met Finland te storten, om dat land ‘even’ mores te leren en te annexeren.
Voor een deel Oekraïners die geen poolwinters gewend waren,
en waarvan er zo’n 200.000 sneuvelden of de bevriezingsdood stierven.

(Zie ook deze foto’s van dode Sovjet-soldaten,
foto’s die vrijwel geen Nederlander kent, omdat ze niet bij onze geschiedenisles horen.
Zoals ook van deze Finnen met sleeën vol bevroren lijken…)
In die ongelijke strijd (de kleine Finse bevolking kon maar een paar honderdduizend soldaten ophoesten) bedroegen de verliezen aan de Finse kant
‘slechts’ 24.923 gesneuvelden en 43.557 gewonden.

Tijdens die oorlog was mijn (toen nog niet) moeder verpleegkundig directrice van het ziekenhuis van Hartola, achter het Fins-Russische front,
en mijn (toen nog niet) vader arriveerde daar begin 1940
met een ambulance van het Nederlandsche Roode Kruis, om als chirurg te helpen.
De rest van hun doktersroman is hier te lezen.

(PS: ik wil nog wel graag melden
dat bovengenoemde ambulance nog van het gewone Nederlandsche Roode Kruis was,
in tegenstelling tot de NSB-ambulances die vanaf eind 1941 werden ingezet…)

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Finland, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Ik dank mijn leven aan Stalin

  1. jokezelf zegt:

    Wat een mooie zes woorden roman die geheel op zichzelf staat en nog mooier wordt door de toelichting (hoewel dat eigenlijk niet helemaal de bedoeling is van deze opdracht – je moet de hele roman in die zes woorden stoppen) middels dat prachtige monument voor je moeder dat je begin 2011 gemaakt hebt.

  2. Prachtige invulling van Joke’s thema. Ik heb de rest van de doktersroman ook gelezen (en gereageerd).

    En indirect heeft Stalin dus voor nieuw leven gezorgd. Dat mag ook wel, als je de andere kant bekijkt: 40 miljoen doden?! Gruwelijk.

  3. Pingback: Zes woorden met beeld – Doktersroman | Jokezelf

  4. selmasalo zegt:

    Joke & Marion,
    dank jullie voor de reactie.
    Als product van een levensechte doktersroman kon ik deze schrijfopdracht niet voorbij laten gaan, toch? Maar ik lees ze dus helemaal nooit!

  5. Heel blij dat je dit gedeeld hebt, Selma 🙂
    Vroeger, als ik ziek thuis was bij mijn ouders en niets te lezen had, las ik wel eens zo’n romannetje. Je vliegt er doorheen. En ze zijn gelukkig helemaaaaaaal niet voorspelbaar 😉

  6. knutselsmurf zegt:

    Het schijnt gunstig te zijn, als je ouders in de verste verte niet aan elkaar verwant zijn. In ieder geval is het bij jou gunstig uitgepakt. Nederland zou een erg bekrompen boerengemeenschap zijn, zonder al die geïmporteerde burgers.

    Ik heb net gelezen over die Russische oorlog tegen Finland. Knap, om het 3 maanden vol te houden tegen zo’n overmacht. Nederland was in 1940 in 5 dagen onder de voet gelopen. ( dit land is ook moeilijk te verdedigen, maar we hoeven hier niet trots te zijn op onze soldaten (- liever blojan dan dojan -, ook niet op meer recente acties )

  7. selmasalo zegt:

    Knutselsmurf,
    iemand stuurde me eens een lovende recensie uit een agrarisch maandblad over het nageslacht van het Finse Landschaap & de (Nederlandse) Texelaar.
    Daaruit ontstond… de Noordhollander!
    En oh oh oh wat blijkt die kruising een ideaal ras op te leveren!
    http://www.noordhollanderschapen.nl/NHinfo/Historie.php

    Vanzelf vanwege de gouden invloed van de Finsche genen op de Hollandsche,
    want lees en wees verrukt. Dit schijnen dan de kwaliteiten van de Fin te zijn:
    “Het Finse Landschaap is bijzonder vruchtbaar. Drie en vierlingen zijn normaal en worden vaak zonder hulp geboren. De ooi kan met gemak drie of vier lammeren zogen. Het Finse schaap behoort tot de kortstaart schapen. De Fin geeft niet veel wol maar wel met een hele mooie, zachte kwaliteit. Het Finse Landschaap wordt over de hele wereld ingezet bij andere rassen om de lammerproduktie te verhogen.”

  8. selmasalo zegt:

    Knutselsmurf,
    over die Winteroorlog:
    leuk dat je je daarin verdiept hebt, in dat vergeten uithoekje van WO II.
    Dat die circa 300.000 Finse soldaten (en de complete bevolking daarachter, die verzorgde, verpleegde, vervoerde, naaide, kookte, waste etc.) tegen die 1,2 miljoen Sovjets opgewassen waren, kwam vanzelf doordat Stalin hoogmoedig en ignorant een doos soldaten had opengetrokken die niks van de ijzigste winters wisten, en te dunne en groene, grijze of bruine uniformen droegen.
    Terwijl de Finnen natuurlijk in het sneeuwwit gekleed waren, en in het winterse landschap met hun ski’s overal de weg wisten waar die arme Sovjetsoldaatjes, kleumend en ver ver weg van hun warme huis, hopeloos verdwaalden.
    Als ik in Suomussalmi ben (waar mijn broer woont, en waar ik bijna elk jaar wel kom) waar een monument is voor de ongeveer 20.000 doden die daar vielen, dan denk ik altijd aan die jonge, arme domme jongens, en aan hun treurende moeders en vaders.
    Waarom gaan jongens eigenlijk in het leger? En tegenwoordig zelfs meisjes ook?
    “Maak het leger leger”, riepen wij hippies al een halve eeuw geleden.
    Maar het is alleen maar erger geworden, dat testosterongevecht.
    Zie ook: http://www.war-memorial.net/The-Winter-War-Monument-1.92

  9. joost tibosch sr zegt:

    Had geen Ahnung van Finnen en Russen en heb ademloos gelezen. En dan dat leven van Stalin, wat doorgaat zonder dat hij daar nog vat op heeft. Hij draait zich knarsetandend om in zijn graf..als dat nog mogelijk zou zijn!

  10. selmasalo zegt:

    Joost,
    dank je wel voor je reactie.
    Lezen over die Fins-Russische oorlog (het vinden van literatuur daarover) is mij (ook) pas zo’n veertig jaar na mijn conceptie gelukt.
    Een waanzinnige oorlog: hoe dat Finse legertje een aanvaller met tien keer zoveel manschappen wist te weerstaan.
    Nee hoor, Stalin draait zich niet knarsetandend om in zijn graf. Hij was ook maar een mens, een onwetende. En als zijn ziel nog ergens weet van (gekregen) heeft, dan is hij oneindig verdrietig, dat wel, om het onmetelijke leed dat hij ooit heeft aangericht, in al die huisjes, al die gezinnen, al die uitgebreide families, jarenlang.

  11. Appelvrouw zegt:

    Selma, heel wat te lezen! en beslist niet saai.
    Het monument voor je moeder gelezen, en dat is tevens een hele familie geschiedenis.
    Interessant.
    Wou dat ik iets zinnigs wist te zeggen, maar dat soort woorden bezit ik niet.

  12. selmasalo zegt:

    Appeltje:
    “Wou dat ik iets zinnigs wist te zeggen, maar dat soort woorden bezit ik niet.”
    Ik ook niet. Wie wel? We doen het er maar mee!!

  13. knutselsmurf zegt:

    Geen idee, ik ben nooit in een leger geweest. Mijn vader ook niet, en mijn opa ook niet.
    Ik ben wel gekeurd. Toen me gevraagd werd wat voor rol ik wilde vervullen in het leger heb ik gewoon gezegd dat een geweer niks voor mij was.
    Maar ik denk dat je dat in Rusland in 1939 niet kon zeggen, of misschien leek het leven in het leger minder erg dan daarbuiten.

  14. reinejragolo zegt:

    Prachtig eerbetoon aan je ouders.
    De titel vind ik wel aardig maar niet perfect. Er zit teveel de gedachte in dat Staling je leven gered zou hebben.
    Ik voel meer voor: “Stalin stond aan mijn wieg”.

  15. Maria Trepp zegt:

    De geschiedenis leeft, ja dat voel ik heel vaak ook!

  16. Theo Balvers zegt:

    Hi Selma, ben weer terug en wilde je even groeten…

  17. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    in Rusland van (voor) WOII werden jongens zonder pardon uit hun dorpen opgehaald.
    Geen discussie mogelijk, dan kregen ze de kogel.

  18. Selma zegt:

    Reinejragolo,
    dank je voor het eerste deel van je reactie.
    Tja, de titel van deze doktersroman in oorlogstijd is inderdaad op twee manieren te duiden…
    De achterflap vertelt welke manier het is.
    De titel die jij suggereert (met 5 woorden…) is ook op twee manieren te duiden, overdrachtelijk en letterlijk:
    ik zie dus Stalin met z’n zware legerlaarzen in stinkende geelvilten legerkleding plus zwarte hangsnor over mijn zuivere wiegje gebogen staan, bah!

  19. Selma zegt:

    Maria,
    ja, de geschiedenis leeft elke dag.
    Gisteren is ook al geschiedenis.
    En de tijd van mijn (onze) jeugd is zelfs al geschiedenisboek,
    boekenkasten vol….

  20. Selma zegt:

    Theo,
    gezellig dat je komt buurten, en waar was je dan?
    O, ik zal even op je blog kijken.

  21. Pingback: Duizenden van Stalins miljoenen | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

