Blind kind en Kraai deel 2: het Derde Ooglid!?

Op het Vogelforum van Waarneming.nl liet ik mijn ‘blinde kraai’ van gisteren zien
(zie nogmaals de foto hieronder), met een vraagteken erbij.
Jeroen opperde dat het staar zou kunnen zijn, en Marina meende: “derde ooglid”,
wat een prachtwoord, nooit van gehoord, klinkt mystiek…

Daarop ging ik googelen op kraai derde ooglid, en trof deze kraaienfoto aan,
met een half gesloten ooglid dat qua blauwigheid wel aan ‘mijn kraai’ doet denken…
Op die pagina is verder allerlei leerzaams te lezen over dit derde ooglid,
ook knipvlies geheten (membrana nictitans)

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in India, Uncategorized, Vogels en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Blind kind en Kraai deel 2: het Derde Ooglid!?

  1. knutselsmurf zegt:

    Ja, het lijkt er op. Katten hebben dat derde ooglid ook, en het komt tevoorschijn als ze zich niet lekker voelen. ( er hoeft niet noodzakelijk iets aan hun oog te mankeren )

  2. Aad Verbaast zegt:

    Interessant. Ik las op je gegeven link dat mensen ook nog een achterblijfsel hebben van het “knipvlies”.

  3. Mark zegt:

    Het klopt wat knutselsmurf schrijft. Als mijn kat pluizig is (kattebaasjestaal voor “voelt zich niet lekker”) zie ik vaak dat knipvliesje. Zo kan een kat zich ook een beetje aanstellen, want ze kunnen immers niet zuchten en steunen 🙂

  4. Appelvrouw zegt:

    Weer leuke info.
    Maar die blinde kraai van jou heeft gewoon haar vliesje opgezet, of vastgezet…
    Want nu ben ik nieuwsgierig hoe dat zit.

  5. ejwblog zegt:

    ik wist het niet, maar vind het een prachtige foto.

  6. reinejragolo zegt:

    Mijn katten zijn dol op kraaien, vooral met een knipvlies.

  7. selmasalo zegt:

    Allemaal bedankt voor jullie reacties.
    Op het Vogelforum dat ik hierboven noem, en ook op een internationaal kraaienforum, is het men intussen met elkaar eens dat het hier zo’n ‘knipvlies’ betreft.
    Iemand wees er zelfs op dat het vlies van de kraai op de kleine foto niet helemaal gesloten is. Dus hij is beslist niet totaal blind.
    Ook schijn ik niet echt goed te hebben opgelet: dat voeren is een normaal gebruik onder paartjes: lekker hapjes uitwisselen als liefkozing.
    Het zoenen wat mensen doen, is ook uit zulk gedrag voortgekomen.

  8. selmasalo zegt:

    Reinejragolo,
    nu moet je echt die Animal Cops gaan bellen!

  9. reinejragolo zegt:

    Daar zeg je wat Selma.
    De boeren vingen hier (vroeger) kraaien en eksters door kippeeieren in het weiland te verspreiden die waren ingespoten met strichnine.

  10. selmasalo zegt:

    Reinejragolo,
    boeren schijnen dol op klompendansmuziek te zijn:

Schrijf hier je reactie

