Een strijd tussen de Pittenkoning en de Volendammer Vishandel (in)

Vogels zijn de enig overgebleven dinosauriërs.
Zij zweefden al boven de aarde toen wij vleugellozen er in de verste verten nog niet waren…  zij zullen er nog zweven als wij allang zijn uitgestorven

Dit is de Albert Cuypmarkt in Amsterdam. De marktkooplui zijn vertrokken.
Er liggen alleen nog wat dozen, en voor de zwervende vogels waardevolle restjes vis

Ze wachten geduldig hun tijd af. Of vechten intussen een mannenruzietje uit,
tussen de Pittenkoning en de Volendammer Vishandel

Bij reigers, en zeker als ze zulke bewegingen maken,
denk ik wel eens aan de Archaeopteryx, onder andere te zien in het Teylers museum,
het skelet van de oervogel, 140 miljoen jaar oud

Dan komt er een man aan, die zich over de bak met visresten buigt.
Bij deze reiger, die kennelijk weet wat komen gaat hangt de tong al uit de bek


De man haalt grote lappen vis uit de bak en begint ze naar de reigers te gooien… koppen, staarten, ruggegraten… soms stukken waar ik nog best soep van zou kunnen koken

Fantastisch om te zien hoe zo’n enorm stuk zalm in twee keer slikken naar binnen glijdt

Op een gegeven moment zitten de reigers helemaal vol, en gaan een beetje
uit zitten rusten in het avondlicht op de kramen, om hun schoonheid te laten bewonderen

Tenslotte vliegen ze in de schemering omhoog, om vanaf de daken, vorstelijk,
op het voorbijgaande mensengedoe neer te kijken

O ja, deze prachtig mooie diertjes zijn er ook nog!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Dode dieren, Lekker eten!, Uncategorized, Vogels en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Een strijd tussen de Pittenkoning en de Volendammer Vishandel (in)

  1. Blewbird zegt:

    Ja, vogels. Prachtige reportage, moeilijk de goede woorden voor te vinden. Ik ben nogal erg onder de indruk! Zeer mooi werk!

    Een paar dagen geleden hoorde ik voor het eerst dat in de 16e eeuw in Den Haag (en waarschijnlijk ook in Leiden) gekortwiekte ooievaars werden ingezet om de rommel van de markt op te ruimen.

  2. Zilvertje zegt:

    Wat een prachtig fotoverhaal, moest ook lachen om hoe je de humor niet vergeet, ik ga nog even goed kijken, genieten, heerlijk!

  3. selmasalo zegt:

    Rommel is het hier niet. Ik zag erg veel goed voedsel, en naast vogels ook mensen die het er tussen uit pikten.
    Dat van die gekortwiekte ooievaars is bijzonder, en lijkt me niet echt nodig (geweest, behalve als die ooievaars later werden opgegeten, dubbel nut hadden dus).
    Eigenlijk dacht ik dat er vroeger zoveel huisdieren en vee vrij in & rond de steden rondliepen dat elk eetbaar deeltje afval schoon werd opgepeuzeld.
    Dat zie je namelijk nog steeds in India en Afrika, waar ik deze winter was.
    In India heilige koeien middenin de grote stad, tussen het langs razende verkeer, die onverstoorbaar schillen eten, en in Afrika veel varkens en geiten, gezellig scharrelend langs de huizen.
    En overal ook honden natuurlijk voor de botten en graten.
    Het verschil met een halve eeuw en langer geleden is alleen dat er nu niemand is om het afvalplastic op te eten.
    (Maar dat kan staatssecretaris Atsma en zijn internationale collega’s geen lor schelen. Die schaffen gewoon al het statiegeld op plastic flessen af, zodat de plastic bergen op het land en de plastic soep in de oceaan groeien en groeien, en… dieren martelen die dat onverteerbare plastic toch eten, of verstrikt raken in plastic lijnen, waardoor ze een gruwelijke langzame dood sterven. Ceterum censeo: Atsma is een schoft).

  4. selmasalo zegt:

    Zilvertje,
    dank je wel.
    Alles onder het motto: “Er moet meer en meer gelachen worden!”
    (Het leven is al moeilijk genoeg.)

  5. FT zegt:

    U heeft er weer een prachtig verhaal van gemaakt!
    Wat Atsma betreft, sommige mensen hadden ze voor het leven beter in plastic of rubber kunnen schieten…. Ben het dus met u eens (mocht u er aan twijfelen).

  6. selmasalo zegt:

    Ft,
    dank u.
    Maar wat betreft
    ‘hadden ze voor het leven beter in plastic of rubber kunnen schieten’
    vier vraagjes:
    Wie zijn ‘ze’?
    Wat betekent ‘in plastic of rubber schieten’?
    Als ‘voor het leven’ kan (hoe stel ik me dat voor), kan dan ‘voor de dood’ ook?
    Zou e.e.a. tot een positieve wending leiden?

  7. FT zegt:

    Graag gedaan mw. Selmasalo.
    – ‘Ze’ kunt u ook lezen als ‘men’ of de genen die het nodig vonden de aarde middels voortplanting
    nog meer te vervuilen. De uitleg over voortplanting heb ik overigens uit de Libelle.
    – Om nieuw leven te voorkomen schoot men vroeger in schapendarm of varkensblaas, later werd dit rubber, volgens mij zou een plastic boterhamzakje ook kunnen volstaan, deze wetenschap dank ik voor een groot deel aan uw advies om eens de Margriet te gaan lezen.
    – Als je kunt voorkomen dat iets of iemand gaat leven bespaar je dat iets of die iemand de lijdensweg van het doodgaan, mooi hè. Heb ik dacht ik eens in de Donald Duck gelezen.
    – Persoonlijk denk ik van niet maar er zullen altijd mensen zijn die het daar niet mee eens zijn.
    Overigens moet ik nog wel even vermelden dat ik heel lang heb duim gezogen en dat ik vaak niet meer weet waar ik e.e.a. vandaan heb gehaald.
    Kijkende naar de kopfoto van uw site schiet het schaamrood me op de kaken en ga ik nu gauw mijn contributie voor 2012 overmaken 😉

  8. reinejragolo zegt:

    Als ik nou die akelige dinosaurussen kom wegjagen mag ik dan die vissies mee naar huis nemen?

  9. selmasalo zegt:

    FT,
    zozo, daar heb ik zomaar op een zonnige zondagmiddag weer heel wat bijgeleerd,
    over schapendarmen, varkensblazen, rubber, plastic boterhamzakjes…

    Maar eerst even over het ‘de aarde nog meer vervuilen middels voortplanting’…
    Meent u dat dit verstandelijke, vrijwillige acties van de mens zijn, dat voortplanten?
    Ik denk van niet. Ik denk dat het ’t Leven en de Aarde zelf zijn die de vermenigvuldiging aan de gang houden, om geheimzinnige redenen, via duistere sturingen (driften, hormonen, feromonen etc.) terwijl de mensen maar denken dat ze bewust (g)een kind nemen.

    Heel boeiend dat die leipe eend van een Donald Duck zijn klassieken kent: Matteüs 26:24 & 25…
    Jaja, sommige zaken weet ik dan weer op m’n duimpje 😉

    Heel leuk ook dattu mijn blogkop (1 betekenis) waardeert.
    Ik had gewoon m’n cameraatje het stemhokje binnengesmokkeld.
    Eigenlijk alleen om het rode potlood vast te leggen, voordat het helemaal historie zou zijn geworden.
    Maar fijn dat het biljet u inspireert!

  10. selmasalo zegt:

    Reine,
    dat hoef je mij niet te vragen hoor, die visstukkies zijn officieel van de gemeente Amsterdam, maar van mij mag iedereen de marktresten doorvorsen op eetbare spullen.
    Graag zelfs, het is soms crimineel wat er aan goeds wordt weggemieterd.
    Maar gelukkig zijn er nogal wat afvaldoorzoekers.
    Ik stond een prachtige, enorme pompoen te fotograferen op die afvalhoop, toen een vrouw me vroeg of ze hem mee kon nemen. Die heeft daar vast nog een lekker soepje van gemaakt nadat ze paar bruine plekjes eruit gesneden had.
    Zelf vond ik nog drie gave mandarijnen, zodat het verplichte fruithapje voor die dag weer binnen was.

  11. Appelvrouw zegt:

    Ik vind het een mooi verhaaltje, geen reigers die vissen doodmaken om op te eten.
    Dat stukje vis had misschien wel in onze soep gekund maar wij gooien toch al teveel weg.

  12. FT zegt:

    Zo ziet u maar mw. Selmasalo, dat het tot op hoge leeftijd sabbelen aan de duim, de duim soms meer kennis heeft vergaard dan het verstand en deze kennis heb ik graag gedeeld met u.

    Ik kan alleen maar spreken over het denken van mezelf.
    En de duim dacht: “Zonder de ware liefde geen nageslacht”, ik kon niet anders dan luisteren en ondanks vele vele liefdes zat de ware er niet tussen….

    Boek 2 eindigt met: “Er is geen religie hoger dan de waarheid” en de duim dacht: “Zoveel mensen, zoveel waarheden” en het lichaam verbonden met de duim leefde verder in chaos…

    Echt wel, daarom lees ik u al een poosje zeer gaarne en de duim grijnst meestal van nagelriem tot nagelriem 😛
    Sinds het verdrag van Schengen is smokkelen ook niet meer wat het was.
    Hier heeft men het rode potlood vastgelegd met een touwetje, kom er nog maar eens om.
    Waarschijnlijk was ik de andere verstandige die het correcte rondje heeft gekleurd 😉

  13. fredvanderwal zegt:

    Fraaie Fotos!!!

  14. spuitelf zegt:

    Schitterend!!!

  15. Pingback: De Visafslag van IJmuiden. Kantine open: ‘van 04.00 tot sluit’ | Er was eens…

  16. Rob Alberts zegt:

    Een prachtblog!

    De visboer bij mij om de hoek voert van alles aan zijn huisreiger.
    Even verderop zit een kolonie reigers.
    Maar een exemplaar is de vaste gast bij de visboer.

    Vriendelijke groet,

Schrijf hier je reactie

