Wat hij kan, kan ik ook

Er staat een auto in mijn straat, met een soort toren op zijn dak.
Net als ik aan kom fietsen, trekt hij op en verdwijnt om de hoek.
Aha, nu zie ik het, het is zo’n auto die ‘streetviews’ maakt.
Dus staan mijn geraniums en gebreide onderbroeken binnenkort op elke makelaarssite,
of op Google Earth. Misschien is zelfs mijn doorzonkamer te zien, met die berg rommel op tafel. Nou ja, dat mag. Alles wat van de weg af gezien kan worden, mag men fotograferen. Maar ik had het graag even van tevoren geweten, dan zou ik de gordijnen hebben gesloten.

Hee, wie zie ik daar even later, om de hoek, op de sluizen?

Hetzelfde autootje, van Cyclomedia lees ik.
Wat hij kan, kan ik ook. Laat ik ga eens wat foto’s van hèm gaan maken

De oranje lichtjes knipperen nerveus,
dat lijkt me het teken dattie opnames aan het maken is

Laat ik zijn lens eens van dichtbij gaan fotograferen,
oog in oog, zodat zijn lens de mijne kan filmen. Wat hij kan, kan ik tenslotte ook.
En het levert Cyclomedia vast leukere plaatjes op dan het geijkte huisje-boompje-beestje

Ik zwaai ook nog wat naar zijn camera, trek een paar gekke bekken, en dan verwacht ik zo’n beetje dat er een meneer uit de auto gaat stappen die vraagt: “Wat mot dat?” Dan zal ik zeggen: “Het mag van de wet, je mag alles fotograferen wat je van de weg af kunt zien”.

Maar er stapt niemand uit. Staat die camera eigenlijk wel aan?
De oranje lichtjes knipperen, de motor loopt… Zit er wel iemand in die auto?
De ramen zijn van bruinig glas, je kunt niet zo goed van buiten naar binnen kijken.
Wat een stiekemerds toch: zonder zelf zichtbaar te zijn anderen ongevraagd filmen.

Even beter kijken…   Ach, er is tóch iemand zichtbaar.
Jaja, het is zwaar werk, dat rondjes rijden en op een knoppie drukken!

Maar wat hij kan, dat kan ik ook:   “gaaap…”
Welterusten jongens en meisjes!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Auto's, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

37 reacties op Wat hij kan, kan ik ook

  1. Aline zegt:

    Whahaha, wat een mop, die is gewoon betrapt, dit is slapen op het werk… 😉

  2. dickblogt zegt:

    Heel scherp! Prachtfoto! de snurkert!

  3. Timmerark zegt:

    Wat een leven heb jij toch ook!
    Briljant.

    Wat zal hij zich kut voelen, eh, nee klote, eh nee, zwaar is de kuif gepist! Dat is het!

    Kun je dit niet ergens naar doormailen…?

    Stiekeme spionnen… bah.

  4. knutselsmurf zegt:

    Ik lees net op hun website dat ze voor de hele wereld werken. Google wordt niet genoemd als klant.

    Te oordelen naar zijn onderkin, zou hij beter een baan zoeken waarbij hij moet fietsen. Wat een vetklep 🙂

  5. selmasalo zegt:

    Aline en Dick,
    dank jullie voor het meelachen 😀

  6. selmasalo zegt:

    Timmerark,
    haha, ik een briljant leven? Mijn motto is:
    het mag dan grappig zijn een Selma in je omgeving te hebben,
    maar het is niet grappig een Selma te zijn…

    Wat de man in de auto betreft: ik heb medelijden met hem.
    Nee, ik ga dit zéker niet naar z’n baas mailen. Deze man heeft al zo’n rotleven…

    Ik heb gewoon de pest aan al die vastleggerij.
    We worden steeds subtieler geadministreerd, gefotografeerd, gevolgd.
    Zonder dat we het merken zijn onze gangen de afgelopen jaren bijna helemaal vastgelegd.
    De enige keren dat ik zeker weet dat ik niet opgespoord kan worden, is als ik in het duin loop, in de diepe bossige delen, en mijn gsm thuis heb gelaten.
    Ik begin een enorm verzet te voelen tegen de elektronische klauwen van deze nieuwe mensenmaatschappij, en bezin me erop hoe ik dat verzet zinnig vorm kan geven.
    Dit blog is een beginnetje..

  7. reinejragolo zegt:

    Ik slaap ook wel eens tijdens m’n werk.
    Maar dat krijg ik dan niet doorbetaald.

  8. selmasalo zegt:

    Knutselsmurf,
    aha, je hebt de website bezocht, zover was ik nog niet gegaan. Dus ik gooide maar wat gedachten in de groep, vandaar Google Earth. Maar ze werken dus wel voor de hele wereld. Hopelijk genieten Alaska en Nieuw-Zeeland van mijn geraniums!

    Wat de onderkin van de chauffeur betreft: ik kreeg instant mededogen met de man.
    Hij is voor mij het prototype van wat de overheid met elke Nederlander voorheeft: een volstrekt gedomesticeerd dier te worden dat in voorgeschreven cycli leeft, van de stal naar de melkmachine naar de ruif, dag in dag uit hetzelfde rondje.
    Oftewel: een vaste baan met een baas, hypotheek- en andere vaste aflossingen, goed belasting betalen, een tv in de hoek die de architect bepaald heeft, elk jaar een Neckerman-reis, en vooral: een vaste dagelijkse route naar de supermarkt & terug, om gemaksvoedsel te consumeren met net zoveel vet, suiker, zout, alcohol dat zijn lichaam het precies vóór z’n AOW begeeft.

    De troosteloze vetklep van mijn foto slaapt hier zijn slaap der onschuldige slachtoffers van die door de Ruttes verordonneerde consumptiemaatschappij. Waar iedereen – ze kunnen het niet vaak genoeg herhalen, íédereen – aan mee MOET doen.
    Ik zin op verzet. Dit blog is een begin.

  9. selmasalo zegt:

    Reine,
    ik ben erg benieuwd wat voor werk jij dan doet!
    Slapend rijk worden is het in elk geval niet…

  10. Blewbird zegt:

    Super, jouw actie!

  11. Aad Verbaast zegt:

    Hij zal toch niet een oogje dicht gedaan hebben toen hij jou zag?

  12. Stefania zegt:

    Je hebt natuurlijk wel kans dat je nu fotograferend vastgelegd bent en zo op google street view komt…

  13. goodknight zegt:

    …hij is dus “big brother”…

  14. Appelvrouw zegt:

    Arme man, doodmoe werd ie van je.

  15. selmasalo zegt:

    Blewbird,
    actie…? De gebeurtenissen gebeuren vanzelf 😉

    Aad Verbaast,
    je bedoelt dattie zo schrok van mijn kop?
    Die mogelijkheid had ik nog niet overwogen…

    Stefania,
    dat kan er nog wel bij. Het schijnt dat we, als we een kwartiertje door Amsterdam lopen, al in 60 verschillende filmdossiers liggen opgeslagen.
    Maar met een camera voor m’n hoofd ben ik tenminste ietsje onherkenbaarder!

    Goodknight,
    dit manneke ‘Big Brother’?
    Zijn allerhoogste (onzichtbare) baas ja, die wel.
    Dit kereltje is er eentje uit het leger der geprogrammeerde sloebers uit ‘1984’,
    oftewel 2012, die de orders van Big Brother zonder nadenken uitvoeren:
    “ignorance is strength”.
    Dat boek is het herlezen absoluut waard. Het is actueler dan ooit.
    Orwell was helderziend tot en met.

  16. selmasalo zegt:

    Appelvrouw,
    ik vermoedde zoiets, maar durfde het niet te vragen,
    en sloop met gemengde gevoelens weg…

  17. ejwblog zegt:

    Gisteren, afslag provinciale weg naar Castricum stond er ook een.
    De auto zier eruit alsof ie straling aan het meten is na een kernramp.
    Leuk stukje waarbij de betrappers betrapt worden.

  18. knutselsmurf zegt:

    Wij lijken het vaak eens te zijn. Ik begon argwanend te worden toen ik begon met werken en merkte dat de overheid wel erg graag wilde dat ik een huis kocht, me verzekerde voor mijn pensioen en me van A naar B begaf in een auto van mijn baas. Later ontdekte ik ook dat ze liever hadden dat je voor een baas werkte, dan dat je je “zelfstandig” noemde. Hoe meer touw om je nek, hoe makkelijker je je laat leiden.

  19. selmasalo zegt:

    EWJ,
    ja, de spionnen zijn alom.
    Het mag, omdat het kan, en iemanden daar belang bij hebben.
    Mijn belang is het niet. Daarom begin ik me ertegen te verzetten.
    Dat mag ook (nog wel). En het kan.
    Ik zin op acties met resultaat (zonder vandalisme).

  20. selmasalo zegt:

    Knutselsmurf,
    één van de cruciale slogans uit Orwells 1984 luidt: ‘Freedom is slavery’,
    wat zich naadloos laat vergelijken met de leus boven de poorten van Auschwitz, Sachsenhausen en Theresienstadt: ‘Arbeit macht frei’.
    Kortom: de leugen regeert. Juist ook nu.
    Maar wie ziet dat, behalve jij en ik?
    Daarom heet mijn blog: ‘Bijdragen tot de oplossing van het weetnietbetersyndroom’.

  21. mariken zegt:

    Je zegt precies wat ik denk Selma, ik doe mee met het verzet, ben al stilletjes voor mezelf begonnen, de fotoreportage is hilarisch!

  22. spuitelf zegt:

    Ik had er graag bij gestaan, jij al trekkebekkend voor die auto 😉
    Wat een bof voor deze meneer dat hij te maken had met een integere dame zoals jij.

  23. reinejragolo zegt:

    Ik ben een veelzijdige ZZPer. In deze periode vul ik veel belastingbiljetten in.
    Maar als ik dan van 9.00 uur t/m 23.00 uur werk wil ik tussen de middag nog wel eens graag een uurtje maffen.

  24. fulpsvalstar zegt:

    “geraniums en gebreide onderbroeken”
    Dat meen je toch niet echt………
    Jij komt altijd van die lekker gekke dingen tegen.

  25. Wat een mop!
    En jij kan hem voor deze plek, de parkeerplaats ook op Google Earth zetten, via Panoramio.com
    Kijk hier een voorbeeld,
    http://www.panoramio.com/photo/5667008

    Ze hebben wel wat voorwaarden over kwaliteit en onderwerp van de foto…… dus helaas de foto met de snurkende onderkin zal niet op Google Earth verschijnen. Maar de anderen wellicht wel.

  26. selmasalo zegt:

    Mariken,
    ja, zo moeten toch nog veel en veel meer mensen denken en voelen.
    Die controle is heel sluipend begonnen, en stiekem enorm geëxplodeerd.
    Vroeger leerden we dat Oost-Duitsland zo’n enge maatschappij was, waar de ene helft van de bevolking de andere helft bespioneerde.
    Wij zijn intussen in een veel gruwelijker toneelstuk terecht gekomen! En kan nog veel erger worden. Wanneer er alleen nog maar plastic geld bestaat, en alle databestanden aan elkaar gekoppeld zijn, van de supermarkt tot en met de verzekeringen. Met een regering zoals we nu hebben is alles mogelijk.

  27. selmasalo zegt:

    Spuitelf,
    oh oh, wat moet ik daarvan denken: ik integer?
    Het zal wel ironisch bedoeld zijn, want ik ben een verkapte riooljournalist.
    Gisterenavond fietste ik langs het kanaal en zag twee ratjes spelen.
    Ze riepen “Hallo collega” tegen me, en ik groette vriendelijk terug…

  28. selmasalo zegt:

    Reinejragolo,
    aha, u bent ook ZZPer, en ook zoals ik: Zelfstandige Zonder Pensioen?
    Of vult u die belastingbiljetten beroepsmatig voor anderen in?
    En dan van 9.00 uur t/m 23.00 uur, à raison van…
    Nee, dan bent u niet zo’n mafkees die altijd voldoende freelancete om van te leven, maar niet om ook nog een pensioen van op te bouwen (gelukkig val ik nog wel in de categorie die AOW mag verwachten…)

  29. selmasalo zegt:

    Fulps,
    iemand die vier keer oma is mag zich toch wel tot de bejaarden rekenen?

  30. selmasalo zegt:

    Catharina Anna,
    wat een grappige tip!
    Ik heb het meteen gedaan hoor,
    natuurlijk zonder slaap-kindje-slaap 😉

    http://www.panoramio.com/photo/68334753

  31. selmasalo zegt:

    Catharina Anna,
    nog even dit,
    ik las op Panoramia het volgende bij een kennis:

    Om principiële redenen weiger ik mijn verdere medewerking te verlenen aan een ethisch onverantwoord en ondoorzichtig beleid.
    Wie controleert Google ?
    In afwachting van de ontwikkelingen en het onderzoek betreffende het nieuwe Google beleid heb ik besloten voorlopig geen nieuwe foto’s meer te plaatsen.
    Voor de Nederlandstaligen die graag iets meer van de achtergrond zouden willen weten, onderstaand het adres van een Zembla (VARA /NPS) uitzending. http://video.google.com/videoplay?docid=-341750252788419844 _______________________________________________________________
    THANKS TO ALL MY PANO-FRIENDS FOR THE WONDERFUL TIME WE HAD !
    Too many things changed and I’ve lost confidence. _______________________________________________________________
    Copyright schendingen zijn schering en inslag.
    Voor Google geen reden om het door ons ter beschikking gestelde materiaal beter te beveiligen. _______________________________________________________________

  32. Hoi,

    de foto’s hangen inmiddels uitgeprint op kantoor. Geweldig!

    De operators hebben een maximum aan uren dat ze achter elkaar mogen rijden, daarna moeten ze verplicht rusten. Als je een pauze hebt en lekker in een autostoel een dutje kunt doen, zou ik dat ook niet nalaten. 🙂

    ps. de foto’s worden niet, zoals je zelf nu wel doet, vrijuit online beschikbaar gesteld. Inbreuk op privacy is dus niet aan de orde. De foto’s worden ook niet aan google geleverd maar aan bijvoorbeeld gemeenten om de buitenruimte op een goede/goedkope/veilige manier te inspecteren.

    mvg,
    CycloMedia medewerker

  33. fulpsvalstar zegt:

    “selmasalo zegt:
    11 maart 2012 om 19:03

    Fulps,
    iemand die vier keer oma is mag zich toch wel tot de bejaarden rekenen?”

    Selma, gebreide onderbroeken…….er zijn betamelijker manieren om bejaard te zijn.

  34. Selma zegt:

    Cyclomedewerker,
    heel hartelijk dank voor de vrolijke, sportieve reactie!
    Wat hebben jullie me snel gevonden… maar dat was misschien toch via Google Earth 😉 want iemand mailde me dat één van m’n plaatjes op Panoramio is goed gekeurd voor Google Earth, wat daar te zien is aan een ‘blauw wieltje’.
    En wat fijn dat de medewerker gewoon legaal een dutje deed. Gelukkig maar, anders zou ik me schuldig moeten voelen. Ik maak met foto’s graag een stripverhaal met een grap erin, en daar past zo’n Doornroosje goed bij.

  35. Selma zegt:

    Fulps,
    alle gekheid op een stokje:
    gebreide onderbroeken zijn zeer betamelijk!
    Veeel betamelijker dan wat tegenwoordig ‘slips’ heet (heb dat altijd een vies woord gevonden, echt zo’n onderbroekenverkoperseufemisme), laat staan tanga’s of strings!
    De oma’s weten het beter 🙂

  36. Dwarsbongel zegt:

    Hm, eergisteren was er hier ook zo’n karretje. Die bestuurder zat niet te slapen, want ik vraag me af of hij de maximumsnelheid van 30 km/h niet overschreed op ons doodlopende pleintje…

  37. selmasalo zegt:

    Dwarsbongel,
    dat zal dan een flitsend filmpje geworden zijn!

Schrijf hier je reactie

