Nog maar eens: Kut is Lekkerrrr (heren, en vooral ook dames!!!)

Gisteren, 8 maart, Vrouwendag

In De Balie in Amsterdam kreeg ik onderstaande rozette uitgereikt van
Jeanette Groenendaal omdat ik voorzitter en enig (staand) lid ben van het
CBPGWK, het Comité ter Bevordering van het Positieve Gebruik van het Woordje Kut

Die aandacht is helaas nog steeds nodig, want ook tijdens die overigens erg vrolijke en boeiende verzameling optredens waren er nogal wat dames die het woordje KUT
met de thans helaas modieuze negatieve betekenis in de mond namen (overdrachtelijk).

Dat moet anders dames!!! En heren ook. Maar vooral dames.
Je bent toch niet goed bij je pan als je je eigen dierbare orgaan als vuil stopwoord gebruikt, of haar door anderen verbaal laat misbruiken!

Lees even een blogje dat ik eerder op dit tere thema schreef:
KUT is LEKKER (lul, zak, klote trouwens ook)

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Gedachten, Smeerlapperij, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

40 reacties op Nog maar eens: Kut is Lekkerrrr (heren, en vooral ook dames!!!)

  1. Appelvrouw zegt:

    En dat allemaal voor een enig staand lid!
    Ik schrik altijd als ik het woord hoor als scheldwoord. Niet alleen hierbij maar shit evengoed.
    Maar ik kreeg wel eens het verwijt dat ik ipv misplaatste woorden “oooochhh” verzucht.
    Als ik ook lid kan worden ben ik bij deze, en jij mag het lintje houden.

  2. selmasalo zegt:

    Oooochhh leuk! Appelvrouw,
    jij bent nu het tweede lid.
    Je mag zelf weten of het staand of hangend is (afdeling ‘Hangouderen’, dan wel de afdeling ‘Staand Tuig’).
    Het lidmaatschap is gratis en tot wederopzegging.
    Het verplicht u tot niets, maar de voorzitter adviseert wel om telkens als iemand in uw omgeving
    het k-woordje negatief gebruikt, even “kut is lekker” tegen hem/haar te fluisteren, of te brullen.

    Ja, u schrikt ervan dat ik dit artikeltje schrijf,
    met enige malen het woordje kut erin.
    Maar weet u wat?
    Mensen die bij elk ongenoegen ‘kut’ roepen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is,
    schrikken zich een ongeluk als ík zeg: “kut is lekker”!
    Dat is dan ineens iets om van te blozen.
    Den omgekheerden waereldt, dunkt mij.

  3. kuifjesimon zegt:

    Heb ik net een bordje ‘pap’ ….
    kom later wel terug .

  4. Aad Verbaast zegt:

    Wel kut (=lekker) om zo’n prijs van verdienste te krijgen.
    Nog veel werk te verzetten!

  5. knutselsmurf zegt:

    Gek genoeg doe ik nooit moeite om de wereld te laten weten dat ik me bezeerd heb. Ik lijd in stilte. Maar ik geef toe dat ik mijn computer regelmatig kut noem, en dan bedoel ik het meestal niet als koosnaampje. Wat dan wel ? “Stom stuk blik” reserveer ik voor auto’s.

  6. selmasalo zegt:

    Kuifje toch, papperdepap…

  7. selmasalo zegt:

    Aad,
    wij zullen doorgaan! Met het Lekkere Werk.
    (Het Comité mag sinds kort in het meervoud spreken).

  8. selmasalo zegt:

    Knutselsmurf,
    Waar je eerste zin naar verwijst (in deze) ontgaat me.
    Behalve als mededeling over een type mededelingen waar ik (eveneens) van walg:
    van mensen die hun kwalen en doktersbezoek breed uitmeten aan iedereen die het (niet) wil weten.
    Wat dat betreft lijd ik ook graag en beschaafd in stilte.

    Aha, je geeft toe dat je je computer regelmatig met negatieve intentie kut noemt.
    Doe dat dan maar niet meer, tenzij je een oprechte hekel aan dat orgaan hebt.
    Dan is het te bil-lijken.

    Mocht je toch een vervangend scheldwoord zoeken (wat het Comité aanbeveelt)
    dan is “Stom stuk plastic” misschien toepasselijker,
    zeker als “Stom stuk blik” krachtig genoeg is voor auto’s.
    Gebruik anders je eigen orgaan als scheldwoord: klote-computer.
    (Al beveelt het Comité dat liever niet aan, gender-neutraal als het is).

  9. FT zegt:

    Doe je zo je best krijg je een vrouwenplasser prijs en dan nog een ongebleekt rozetje ook 😛
    Ik ben niet zo van het schelden en wat ik lekker vind scheld ik zeker niet uit!

  10. selmasalo zegt:

    FT,
    dat woord hoor ik voor het eerst, ‘vrouwenplasser’, u verzint komisch nieuws aan het flamoezenfirmament.
    Mag ik u er alleen op wijzen dat het tussenbeense der vrouwen wel wat meer doet dan slechts plassen?
    Maar dat is dan wellicht iets nieuws voor ú?

    En: ongebleekt rozet… So what?
    Hebt u wel eens bleekwater op u plasser gehad? Nou dan!

    Maar uw laatste zin is geheel in de geest van Comité BPGWK.
    Dank u!

  11. FT zegt:

    Selmasalo, uw computer is duidelijk meer up to date dan die van mij, ik kan tekst alleen maar lezen 😉 Wel fijn om te lezen dat ik ook een komische kant blijk te hebben, dank u wel mijn dag kan niet meer stuk.
    – Is dat zo, vertel eens want u maakt me nieuwsgierig…
    – Daar heeft u een punt, een prijs is een prijs, erg domme opmerking van me ware het niet dat ik in de 1e regel ook voorbibs had kunnen gebruiken. Dan zou ik in feite 2x hetzelfde hebben geschreven ook al heb ik het dan over verschillende zaken. Iemand die scherp op de schede leest zou daar zeker ook over gevallen zijn.
    – Nee het bleekwater komt er bij mij uit over het algemeen.

    Dat doet me ook goed, u ook bedankt, zou me graag als lid hebben aangemeld ware het niet dat mijn kennis tekort schiet zoals u hier boven kunt lezen maar zolang er leven is is er hoop nietwaar?

  12. Appelvrouw zegt:

    Door de reactie van FT krijg ik het woordje voorbillen door…
    Op de kleuterschool (van mijn 3 oppaskinderen) werd dat 20 jaar geleden gezegd.
    En een dochtertje van een vriendin zei dat haar vader haar tussenbenen moest insmeren.
    Ik zelf noem het vooronder…
    Mijn beste vriendin, van mijn eigen leeftijd, roept ook nogal eens KUT als er iets negatiefs plaatsvindt. Ik vroeg haar een keer of ze die wou laten zien. En ManB heb ik het afgeleerd door hem voor te stellen dat hij uit die van zijn eigen moeder is gekomen.

  13. selmasalo zegt:

    Nou, als we dan toch uit de oude doos (!) gaan kleppen ken ik ze ook bruin:
    wij hadden thuis niet eens woorden voor de eh… dinges & dinges.
    Als het al eens ter sprake moest komen, slechts bij het wassen, dan sprak men van voor- of achterkant.
    In het verlengde daarvan lag dat wc-bezoek ook geheel niet besproken diende te worden, op straffe van woedende volwassen gezichten. Iedereen zorgde ervoor dat er niemand op de gang was als hij/zij dat hokje in- of uitglipte.
    Alles wat dus enigszins lichamelijk was, werd niet besproken. Het woord sex bestond nog niet, en enige voorlichting wat dat betreft dus ook geheel nop.
    Ach, daar was nog het woord ‘bah’. Maar dat was alleen voor de peutertjes, die wel eens een ‘bah’ op een potje deden. Zelfs een ‘bah-bah’.
    Ja ja, die goede ouwe tijd.

  14. knutselsmurf zegt:

    Ik bedoelde dat ik geen geluid maak, als ik op mijn vingers sla, terwijl anderen dat wel doen. Van mij mag iedereen over zichzelf schrijven wat hij kwijt wil. Als ik het niet wil weten, ben ik snel genoeg weg.

    Wat zou een geschikte politiek-correcte uitroep zijn voor als het handvat van je boodschappentas net bovenaan de trap breekt ? Het moet een beetje kort zijn, schat ik.

  15. svara zegt:

    @ knutselsmurf
    in een situatie zoals jij die schets hierboven wanneer dat handvat breekt raad ik je aan eens te proberen: ‘ook leuk’
    effe wennen misschien maar het doet na een tijdje zijn werk

  16. reinejragolo zegt:

    Waarom moet kut zo in de picture worden gezet?
    Veel hoerenlopers kunnen het niet eens over hun mond krijgen.

  17. Jezzebel zegt:

    Van mij mag de wereld zo vaak vloeken en schelden, alle goddelijke en meer aardse zaken, lichaamsdelen, ziektes en verwensingen die iemand wil.
    Opgekropte agressie leidt tot lichamelijke molestatie, kom dan maar liever met je bloemrijke vloeken, prachtig, het is een kunst.
    .

  18. timmerark zegt:

    Het is raar misschien maar waar:

    Ik ben het helemaal eens met Jezzebel.

  19. reinejragolo zegt:

    @Jezzebel/Timmerark

    Schelden is kwetsend.
    Ik keur het wel af als het onnodig kwetsend is.

    Wat zijn bloemrijke vloeken?

  20. Jezzebel zegt:

    @Reinejragalo voorbeeldje:
    Moge tot in het dertiende nageslacht de kriebel van het achterste van je moeders tong tussen de benen van je bestaan jeuken totdat je geen adem meer hebt.

  21. reinejragolo zegt:

    @Jezzebel
    Aan de ene kant snap ik het maar aan de andere kant snap ik het niet.

  22. Timmerark zegt:

    @Jezzebel,
    Ik ben voor de vloek, maar niet die ten aanzien van het nageslacht. Wat hebben die er mee te maken? Dat neigt naar het verkrachten van de dertienjarige dochter van je buurman omdat hij een Jood is, of een palestijn. Vervloekingen dienen uitsluitend gericht te zijn op de te vervloeken persoon.

  23. Wat een kutblog. Ik bedoel het als compliment.

  24. selmasalo zegt:

    FT,
    hoezo, mijn computer meer up to date dan de uwe? Mijn computer uit 1981 (nog bewaard) kon al veel meer dan ‘tekst alleen maar lezen’… Is de uwe ouder dan?

    Wat mijn suggestie over het tussenbeense betreft…
    Daar stond een vraagteken achter, was dus meer een retorische vraag, want, zoals ik elders al uitgelegd heb: ik ben geheel onvoorgelicht groot geworden, en heb daarna ook weinig bijgeleerd. Dus voor bijzonderheden aangaande zekere gebiedsdelen mag ik u naar ‘Margriet weet raad’ verwijzen.

    En voorts: ook zonder enige kennis van zaken mag men lid worden van het Comité-BPGWK BenzinePompGrensWisselKantoor).
    Dat u hoop hebt, scoort enorm bij de voorzitter.
    Een mens moet hoop koesteren, ook tegen alle kennis in.
    Wie geen hoop heeft, kan net zo goed meteen de grond in zakken.

  25. selmasalo zegt:

    Appelvrouw,
    wat een gruwelijk verhaaltje, over dat meisje dat vertelde dat haar vader haar tussenbenen moest insmeren…
    Het roept cryptische omschrijvingen op die vriendinnetjes uit mijn jeugd (in de grijze oudheid) fluisterden, waarvan ik en andere meisjes totaal niet begrepen waar het over ging, alleen dat het heel vies en eng was, iets wat we niet wilden. Dan liepen we met een wijde boog om zo’n vader (oom, broer) heen. Meer niet.
    Om dan volwassen geworden de afschuwelijke details te horen, en de ingediende aanklachten.
    Maar daar weet jij alles van helaas.

  26. selmasalo zegt:

    Knutselsmurf,
    petje af dat je op je vingers kunt timmeren zonder geluid te maken…
    Zelf mag ik het dan graag even kort ende krachtig uitschreeuwen.
    Ben een ervaren duimenslaander:
    https://selmasalo.wordpress.com/2011/12/02/wie-doet-mij-dit-na-twee-blauwe-duimen-en-toch-geen-zwollenaar/
    In dat blog staat dat ik traditioneel GVD riep, maar tegenwoordig is dat VVD!
    Een kreet die mijn afschuw zeer goed verwoordt.

    De geschikte ‘politiek-correcte’ uitroep voor als het handvat van je boodschappentas net bovenaan de trap breekt ?
    Eh… correct volgens welke politiek?
    Daar valt een heel blog aan te wijden:
    …politiek-correct volgens Rutte,
    …politiek-correct volgens Wilders
    …politiek-correct volgens Roemer,
    …politiek-correct volgens Assad, enzovoort.
    Ik zal er eens over denken.

  27. selmasalo zegt:

    Svara,
    dat is bijzonder zachtzinnig van je, om Knutselsmurf te adviseren “ook leuk” te zeggen wanneer de inhoud van zijn boodschappentas met brekende flessen en geopende pakken meel de trap afdondert.
    Nog grappiger vind ik je opmerking:
    “effe wennen misschien maar het doet na een tijdje zijn werk”…
    Je denkt dat hij regelmatig zijn tas zo van de trap laat vallen? 😉

  28. selmasalo zegt:

    Reine,
    “Waarom moet kut zo in de picture worden gezet?”
    Tja, van mij moet het niet. Het is alleen dat ik in het openbare leven geen gesprek meer kan horen of iemand heeft het over ‘kutweer’ als het regent, of ‘kutklus’ als hij een hekel heeft aan een werkje. Zelfs zichzelf deftig achtende lieden als Pauw & Witteman gebruiken het woordje kut nu in die negatieve betekenis alsof doodgewoon is.
    Het enige wat ik beoog, is dat wonderlijke woordgebruik, dat de afgelopen vijftien jaar de Nederlandse taal binnen geslopen is, onder de aandacht te brengen en ter discussie te stellen.

    Vervolgens maak jij nog een m.i. bizarre opmerking:
    “Veel hoerenlopers kunnen het niet eens over hun mond krijgen.”
    Wat je daarmee bedoelt?
    Ik lees er een waarheid in (die overigens niets met mijn thema te maken heeft)…
    hoerenlopers die ‘kut over hun mond’ willen krijgen moeten daar veel meer voor betalen dan voor standje nr. 1 of 2, vandaar dat ze dat niet ‘kunnen’ (of willen betalen).
    Nou ja, leg maar uit wat je dan wèl bedoelt.

  29. selmasalo zegt:

    Jezzebel,
    ik ben het helemaal en hartgrondig met je eens.
    Af en toe keihard vloeken als er iets heel rots gebeurt, lucht enorm op. Speciaal God vervloeken doe ik dan graag (God knipoogt trouwens vrolijk terug).
    Opkroppen maakt het lichaam ziek, dat denk (en voel) ik ook.
    Maar als ik effe flink gescholden hebt waar toevallig anderen bij zijn, wil ik ze daarna graag even m’n excuses aanbieden en geruststellen, en er samen om kunnen lachen.
    Anders is het agressie naar buiten, om agressie naar binnen te voorkomen.

    Maar goed vloeken, verwensen en tieren bij een afschuwelijke gebeurtenis is heel iets anders dan waar mijn blog over gaat:
    over het doorspekken van je dagelijkse conversaties met het woordje ‘kut’, wat de laatste jaren mode is geworden. Eerst alleen bij het grofste jonge straatvolk, en bij voetbalpubliek, nu ook bij wat zich intelligentsia acht, en bij politici en radio- & tv-presentatoren.
    Wat ik wil, is dat mensen nadenken bij hun woordgebruik, niet meer en niet minder, onder het motto ‘wat je zegt ben je zelf’.
    Wie ondoordacht modewoorden uitbraakt, is een onnadenkend trendvolgertje.
    Een sufferd.

    Timmerark,
    dit is dus ook een antwoord voor jou,
    met groetjes 😉

  30. selmasalo zegt:

    Om nog even wat op te merken over een samenspraak van Jezzebel, Timmerark en Reine:

    Reine,
    volgens mij had Jezzebel het niet over schelden. Dat is agressie gericht op een ander.
    Ik interpreteerde haar verhaal als schreeuwen van pijn, verdriet of boosheid.
    Dat kan heel goed in je eentje, als je op je duim timmert, als je boodschappentas van de trap dondert, als je een belastingbrief opent met een heel erg foute aanslag…

    Jezzebel geeft een voorbeeld van een inderdaad zeer bloemrijke vloek, die mij evenwel te lang is, en teveel denkwerk kost. Ik ben meer van de korte harde kreet. En dan klaar met alles, verder vrolijk doorgaan.

    Timmerark,
    dat vervloeken tot in het zoveelste geslacht is lekker Bijbels.
    Met de Bijbel vloeken maakt vloeken nog schunniger (voor wie rechtzinnig is opgevoed) en werkt dus nog veeel sterker.
    Jezzebel maakt het zelfs nog sterker door het 13de geslacht te noemen, waar de Bijbel nooit verder gaat dan het derde of vierde geslacht…
    Dat jij tegen vloeken bent die het nageslacht betreffen, siert je vanuit humanistisch oogpunt bezien, maar de bijbelse God mag degenen die Hem haten (zoals dat er staat) graag tot en met hun (achter)kleinkinderen vervloeken en/of uitmoorden.
    Een trekje dat hij trouwens uit Babylon overgenomen heeft:
    Babylonische koningen pochen in hun annalen graag over het overwinnen van hun vijanden, die zij met het ‘zaad van hun kindskinderen’ hebben uitgeroeid (oftewel het hele nageslacht, tot de jongste baby’s aan toe).
    Iets wat Saddam Hoessein (die zich een opvolger achtte van die antieke koningen) overigens ook deed met zijn eigen nageslacht, toen hij besloot dat zijn schoonzoons hem vijandig gezind waren geworden: hij liet hen vermoorden, mèt zijn eigen kleinkinderen erbij.

  31. selmasalo zegt:

    Mihai,
    dank je voor het compliment.
    Jij hebt het begrepen…

  32. Jezzebel zegt:

    Oi va voi Selma, wat een werk maak je van de antwoorden.
    Maar het is wel prachtig informatief, ik lees het met plezier.
    Ik koos als ‘voorbeeldje’ tot het dertiende geslacht, waar de bijbel over hooguit het vierde spreekt, omdat het dan altijd over uitroeiing gaat. Maar aan de kriebel van het achterste van je tong van je moeder, ga je niet dood, dus die vloek mag wel wat langer duren 😉
    .

  33. FT zegt:

    Selamasalo
    Ben bang dat ik me weer heb laten neppen met een offdate ipv een update 😦
    Ha u hebt uw kennis uit de Margriet, ik uit De Lach van mijn vader waar het tussenbeense zorgvuldig was weggeretoucheerd, ook ik ben nog steeds op zoek naar het voorlicht want als ik daar naar vroeg kreeg ik een trap tegen mijn achterlicht.

    Voor de rest sluit ik me aan bij Jezzebel (met uw goedvinden), ik lees hier met plezier 😉

  34. jokezelf zegt:

    Ik had het gemist op 8 maart, maar hulde voor dit blog dat oproept tot ontnegativering van het woordje kut. Ik erger mij er ook dood aan. Aan al die vleeswaren (een eufemisme uit mijn jeugd) trouwens waar je de afgelopen, wat zal het zijn 10- 20 jaar? overal over struikelt. Schuttingwoorden zijn het die te pas en te onpas maar in de mond worden genomen waar het niet de juiste plaats noch de juiste tijd is.

  35. Pingback: Twee woordjes van Drie letters (oraal misbruik) | Appelvrouw

  36. selmasalo zegt:

    Joke, fijn dat je ook die mening bent toegedaan.
    Ik houd trouwens ook helemaal niet van al die dodelijke ziektes bij wijze van scheldwoord, of om ongenoegen uit te drukken.
    Het enige wat pleit voor het gebruik van woorden die met k, t en p beginnen is dat die letters zogeheten plofklanken of plosieven zijn, dus dat ze een ontploffingsgeluid maken.
    Dat lucht het gemoed dan enigszins op.

  37. Het is als scheldwoord ingeburgerd, maar de kut zou niet misbruikt moeten worden op die manier.

  38. Selma zegt:

    John,
    dank je wel voor je bijzondere reactie:
    de eerste die het ewoon verwoordt zoals het is.

  39. wokke zegt:

    Ik bin âld ik kin nèt mear meikomme mar ek nèt mei prate. Wat is dat dochs dat flokken , kut en kul gewoane praattaal wurden is? Ik steur my der oan mar it memmeminske is âld en har generaasje kin nèt mear meidwaan we binne âlderwets.

  40. selmasalo zegt:

    Dat flokken ensafuorthinne gewoane praattaal wurden is hjit foarútgong.
    Wy âlde strûken begripe der neat fan, binne yndied net mear by, mar kinne der wol tsjin protestearje!

Schrijf hier je reactie

