Wèg met die middelmatige filekarretjes, van de laffe loonslaven. Dit is pas een Echte Auto, voor de heel precieze fijnproever

De auto is een fantastische uitvinding.
Ik prijs me gelukkig dat ik in een tijd en in een land leef waarin ik heb leren auto rijden,
en wanneer ik wil een auto kan lenen of huren.
Van de paar honderdduizend jaar dat er menselijk leven bestaat op deze planeet,
van de vele tienduizenden generaties die ons voorgingen,
leven juist wij in dat piepkleine stukje tijd waarin de auto is uitgevonden,
en ook nog op dat deel van de aarde waar auto rijden ligt binnen de mogelijkheden
van iedereen, zelfs van mensen met een bescheiden inkomen.

Als kind was ik dol op auto’s. Met mijn broer zat ik graag op de stoeprand, en deden we wie het eerste de naam kon noemen van de auto’s die we in de verte aan hoorden komen.
Oma spreekt hier duidelijk van een dikke halve eeuw geleden,
toen de straten nog betrekkelijk leeg waren, en de auto’s wonderschoon en stoer of sierlijk.
Elke auto had zijn eigen type motor, dus z’n eigen geluid.
Ook z’n eigen klank van het dichtslaan van de deuren.
Sommige klonken als een kluisdeur, andere als de deur van Bosch-ijskast…

Enfin. Helaas. De drang om een auto te bezitten is nadien geëxplodeerd.
Dat heeft het aanzien van Nederland geen goed gedaan, dat heeft het milieu nog minder goed gedaan, dat heeft de gemakzuchtige Nederlander helemáál geen goed gedaan.

Ik ben een verklaard tegenstander van het huidige autogebruik. Dat gaat alleen maar over nóg meer volgevreten ziekelijke middelmatigen, of jonge gewetenloze yuppen, allemaal in nog lelijker confectiekarretjes of smakeloze PC-tractoren, die nóg meer asfalt genereren.

Maar dan deze auto. Een echte, degelijke ouderwetse, met een ziel.
Zo een wordt er in Europa niet meer gemaakt. Het is de HM Ambassador

Dit is een hemelsblauwe. Meestal zijn ze wit. Kijk eens wat een leuke vleugeltjes, en hoe parmantig de benzinedop geplaatst is. En die kattenbak, met enorm deksel, zoals het hoort

Hieronder staat de fraaie auto op een aanplakbiljet.
De svastika rechts heeft niets met de vroegere Nazi-Duitsers te maken,
al hebben die dat oeroude symbool indertijd ingepikt en voor het westen bedorven.
Indiërs hebben daar gelukkig geen weet van,
en gebruiken dit heilige teken van het Hindoeïsme vanouds en volop als gelukssymbool

Sommigen Indiërs wijden hun Ambassador aan de vriendelijke olifantgod Ganesha

Anderen noemen hun taxibedrijf naar de grote Vishnu

De Ambassador kan een menselijk gezicht hebben (of zijn het Ganesha’s ogen?)

En de auto kan behangen zijn met bloemenslingers die gezegend zijn in de tempel

Op de foto hieronder staat onze Ambassador-taxi voor een openbaar wc-gebouw.
Al zou je het misschien niet denken, gezien het eenvoudige bladerdak, hierachter schuilt een ruime en frisgeverfde ‘bathroom’. Wat dat betreft hebben landen die door Engeland gekoloniseerd zijn geweest een erfenis gekregen waar Nederland een puntje aan kan zuigen. En ik ben in véél voormalige delen van Great Britain geweest!
Wat leven Nederlanders dan toch in een armoedig land als het om openbare wc’s gaat…
Als je er (als vrouw) al eentje kunt vinden, dan moet je betalen, vaak 50 cent,
en maar hopen dat niemand vóór jou op of over de rand heeft geplast, of erger.
Nou zijn de wc’s in India niet allemaal zo fraai, zwak uitgedrukt, maar toch wordt er in piepkleine afgelegen dorpjes soms méér aan de sanitaire wensen der voorbijgangsters gedacht dan in hartje Amsterdam, waar men met haar plas soms geen raad weet!

Maar nu weer verder over de Ambassador. Dit is een mooi exemplaar in overheidsdienst

En hieronder eentje die zo ongeveer dood is.
Helaas, ook Ambassadors sterven. Kon ik hem maar meenemen,
en met de aandacht en de liefde omringen die hij verdient… restaureren…

En hieronder staat een Ambassador naast zo ongeveer de enige aangelijnde hond die ik tegenkwam. Op het platteland lopen de honden meestal gewoon lekker los,
en zijn dus nooit zo agressief als de aangelijnde kort gehouden Nederlandse blafbeesten.
De witte lotus op de voorgrond is een teken dat ’s morgens, na het schoonmaken van het erf, kan worden aangebracht om het huis te zegenen, en het kwaad buiten te houden

Dan nog een foto van een Ambassador in een omgeving waar hij zich echt thuisvoelt:
de oprit van een sjiek hotel

Tenslotte een foto van onze Ambasador-taxi naast een tempelingang (waar ook net een gele bromfietstaxi langs rijdt, de opvolger van de riksha, de traditonele fietstaxi)

En als uitsmijter: de ene heilige koe naast de andere.
Ik zou niet kunnen kiezen wie van de twee ik de mooiste vind…

Advertenties

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Auto's, India, Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

29 reacties op Wèg met die middelmatige filekarretjes, van de laffe loonslaven. Dit is pas een Echte Auto, voor de heel precieze fijnproever

  1. timmerark zegt:

    Dank. Ook een rijbewijsloze kan van een mooie foto genieten.

  2. lebonton zegt:

    een prachtmodel! brings back old memories.

  3. Blewbird zegt:

    Super. En ik heb niet eens een rijbewijs. Deze is volgens mij in Europa nooit op de weg geweest.

  4. reinejragolo zegt:

    Zeker een mooie auto.
    Mocht ik naar India reizen dan ga ik er echt van genieten.

  5. kitty zegt:

    Hij komt daar wel errug veel voor! Is het een inheemse soort?

  6. knutselsmurf zegt:

    Hij doet me denken aan een Lada. Niet omdat hij daar op lijkt, maar omdat een Lada altijd een in licentie gebouwde Fiat was, en omdat ze tientallen jaren gewoon precies dezelfde auto gemaakt hebben. Hij doet me ook denken aan een Peugeot 403, maar dan korter. Ik vind de Peugeot mooier. Die Peugeot’s zijn tot het begin van de 60-er jaren gemaakt, dus de Indiaase autoindustrie hobbelt daar 30 jaar achteraan.

  7. selmasalo zegt:

    Timmerark,
    ha, ben je er weer eens? Ga je ook weer bloggen?
    De rijbewijsloze is een bijzonder exemplaar, die moet gekoesterd en als voorbeeld gesteld worden!

  8. selmasalo zegt:

    Lebonton,
    ja ja, heeel old memories, speciaal aan een Nederland zonder tienbaanswegen.
    Toen de A2 nog een betonnen vierbaansweg was, waarop je het ritme van de lassen hoorde en voelde, waarmee de platen aan elkaar bevestigd waren…
    Toen de pont nog om de 10 minuten voer, en altijd zwart van de mensen zag die op de fiets naar hun werk gingen…
    Toen elke stad, elk dorp nog op zichzelf leek, vanuit de verte aan zijn unieke profiel te herkennen was, in plaats van eenheidsworst te zijn, van kantoorgebouwen, winkelketens, flatblokken, eengezinswoninkies…

  9. selmasalo zegt:

    Blewbird,
    ik heb ‘m in Nederland ook nog nooit gezien, ook vroeger niet.
    India heeft meer auto-industrie, merken die je hier niet ziet, bijvoorbeeld Tata en Mahindra. Van dat laatste merk heb ik veel tractors gefotografeerd, ook al zo mooi. En die maken ook elektrische autootjes. Hopelijk gaan die populair worden, want de luchtkwaliteit in de grote steden is vreselijk geworden in korte tijd, sinds het fietsverkeer (riksha’s ook) het af heeft moeten leggen tegen de brommers en de auto’s met gammele uitlaat.

  10. selmasalo zegt:

    Reine,
    genieten op het platteland dan, zeker,
    want de grote steden vind ik vreselijk: altijd files, uitlaatwolken, en…toeteren!
    Iedere automobilist en brommerrijder toetert voortdurend.
    Oorverdovend.
    Ik ben op een gegeven moment maar oordopjes gaan dragen.

  11. selmasalo zegt:

    Kitty, krek.

  12. selmasalo zegt:

    Knutselsmurf,
    Hindustan Motors (de maker van de Ambassador) bouwt ook in licentie, Mitsubishi’s en van dat spul.
    Maar de Ambassador, ‘King of the Indian roads’, is dé auto als taxi, en als overheidslimousine. Inderdaad niet met een Lada te vergelijken (maar ik heb ook een heeel groot zwak voor oude Lada’s, en Trabants natuurlijk).
    Peugeot 403, ja, wonderschoon.
    Maar de Indiase auto-industrie hobbelt daar níét achteraan.
    De Ambassador is al in de jaren ’50 bewust geïnspireerd op een ‘classic car’. Er zijn nu ook nieuwere modellen, ongetwijfeld heel sjiek voor de moderne mens, maar ik ben toch veel meer van de nostalgische oudjes (in twee betekenissen).
    Zie ook:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_Ambassador#Ambassador_Classic

  13. FT zegt:

    Leuk blog, doet me denken aan de onverwoestbare Engelse taxi’s…
    Ergens heb ik toch een dubbel gevoel overgehouden 😉

  14. selmasalo zegt:

    FT,
    ben al heel lang niet meer in Engeland geweest.
    Zijn ze er nog? Die taxi’s met zo’n ‘half uitgehakte’ instap?
    Ach wat zijn/waren die ook prachtig!!
    En een dubbel gevoel?
    Heel goed!
    Mensen met rechtlijnig gevoel, die alles zo zeker weten… wat moet je ermee?
    De waarheid bestaat toch niet, in de wereld der mensen.
    Twijfelen, daar gaat het over. De eeuwige twijfelaar, die struikelt misschien zomaar eens onvoorzien het pad naar wijsheid in.

  15. assyke zegt:

    ik denk dat die ene langer leeft

    zelf heb ik altijd de mini en de kever heel mooi gevonde
    tegenwoordig doen die oude volvo´s stationcar mijn verder autoloze hart
    iets sneller slaan
    maar het blijft bij af en toe kijken
    want ook deze burger heeft geen rijbewijs

  16. FT zegt:

    @Selmasalo:
    Ik ook niet hoor, volgens mij rijden ze er nog steeds aangepast aan deze tijd.
    De oudjes zie je ook nog rijden in reportages en series op de Britse tv.
    Het geluid van de motoren is ook specifiek voor het type auto en lijkt op het
    schudden van een metalen blik met knikkers 😉

    Het dubbele gevoel betrof de bewondering en de afschuw van auto’s die ik
    meen te lezen, iets waar ik me wel in herken.
    De waarheid is voor ieder mens anders en bestaat idd per definitie niet.
    Twijfelen ik doe niet anders, behalve over wat ik zeker weet en dat is, dat ik niets weet 🙂

  17. selmasalo zegt:

    FT,
    Socrates, heel waar 😉

  18. Blewbird zegt:

    Heb even gezocht, kon gisteravond niet meer. Gebaseerd op de eerste generatie Morris Oxford (1948) (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Morris_Oxford_ca_1950_in_Hertfordshire.jpg?uselang=nl). Ik kende alleen latere generatie Oxfords.

  19. Ximaar zegt:

    Ik vind dat ie veel weg heeft van de Austin Cambridge. (Maar heb ook nooit tijd in een rijbewijs gestoken.)

    Misschien doet het je goed als ik vertel dat ik hier de verlengde radio538 hummer voor een zebra liet remmen. Of er bekende figuren door die auto rolden weet ik niet. Dat is moeilijk te bekijken in zo’n barrel.

  20. J de Kat zegt:

    De carrosserie is afkomstig van British Motor Corporation (BMC), en kwam in Engeland in de jaren vijftig op de weg met de naam Austin A50, later Cambridge. India was ooit een Britse kolonie. Niet alleen (vracht)auto’s, ook motorfietsen en fietsen van Engels ontwerp werden in India “in licentie” of door een dochteronderneming “na”gemaakt.

  21. selmasalo zegt:

    Blew, leuk dat j dat opgezocht hebt.
    Keken westerse bouwers maar meer naar klassieke modellen.
    Maar nee, en als ze het doen krijg je zoiets gruwelijks als de Beetle (à la Kever).
    Het wachten (voor mij) is op een echte namaak-oldtimer die op waterstofgas rijdt.

  22. selmasalo zegt:

    Ximaar,
    dat is een verhaal apart: automobilisten die menen dat de hele rijweg van hen is,
    dat alles wat niet ook vier wielen heeft, voor hen moet wijken…
    Ik sta wel eens verbaasd in de regen, door autowielen bespat, te wachten voor het allemaal voorbijgeraasd is, en ik ‘mag’ oversteken.
    Dan bepeins ik het wonderlijke verschijnsel dat in die auto’s stuk voor stuk ook maar 1 mens zit, een mens als ik, maar dan comfortabel gezeten: warm, met een muziekje aan, chocola onder handbereik, en tussen z’n veilgheidsgordels, -kooi, kreukelzones, rolbeugel, airbags…
    En dat die zware constructie om hem heen die mens dan doet denken dat hij meer rechten heeft dan de lopende of fietsende mens in de regenjas.
    Ja, dat hij zelfs boos mag worden op de loper of fietser als die hem twee seconden oponthoud bezorgt, ook op plaatsen waar de wet de niet-autorijder voorrang geeft…
    Daar blijf ik over peinzen. Maar hoe het zit, kan ik niet invoelen, al zal het fenomeen wel uitgevogeld zijn door een psycholoog, in een dik boek: wat autobezit doet met de ziel van een mens… hoe het egocentrisch, hoogmoedig, soms zelfs wreed maakt.
    Maar toch kan ik van sommige auto’s houden.
    Ik ben bijvoorbeeld ook dol op Brum en Herbie!

  23. selmasalo zegt:

    J. de Kat,
    dank je voor je feitelijke aanvulling.
    De oude Engelsen hadden smaak, dus hen naäpen is zo’n slecht idee niet!

  24. martin zegt:

    Als auto hater heb ik toch heel stiekem wel iets met Engelse auto’s. Dat zijn de mooiste, met wsat mij betreft de rover op 1 (maar ik heb er geen verstand van en misschien zijn er nog mooiere).

  25. Marcel Franken zegt:

    Hallo Selma,

    Nog even geduld. Binnenkort hoop ik met een Ambassador in Nederland te rijden. Komende week is ‘ie in Nederland na een wekenlange bootreis vanuit India. Als de (type)keuring goed verloopt kun je met TIkka Taxi over een tijdje een ‘spiritual ride’ boeken, en je als een Maharadja laten rondrijden. Check http://www.tikkataxi.nl over een paar weken.

    Marcel

  26. Selma zegt:

    Martin,
    de Rover, die is ook prachtig! Maar niet de moderne wat mij betreft.
    Wel die uit de jaren ’50 en ’60, met notenhouten dashboard en lederen fauteuils…

  27. Selma zegt:

    Marcel,
    je hebt helemaal gelijk om daar een gat in de markt in te zien.
    De website die je opgeeft verwijst evenwel nog niet naar Ambassadors, alleen naar leuke theefeestjes. Maar ik ben benieuwd!

  28. Marcel Franken zegt:

    Dat klopt Selma. Ik schreef ook even te wachten. De domeinnaam heb ik alvast, maar de bezoeker wordt nu nog doorgerouteerd. Die theefeestjes doe ik nu trouwens al zo’n 20 jaar (overigens met een echte Britse klassieker, t.w. een Morris Minor uit 1962). De taxi hoop ik binnenkort bij te kunnen doen.

  29. Selma zegt:

    Die Morris Minor is ook super! In 1962 werden er nog èchte auto’s gemaakt. Ze hadden toen ook een bestelwagenmodel met houten latten aan de achterkant, prachtig.

Schrijf hier je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s