Zwermen en zwermen roofvogels

1.

2. Tamilnadu, India is een paradijs voor vogelaars wat roofvogels betreft.
Nooit zag ik zoveel enorme zwermen zweven, boven zee, rivieren, akkers, boomgaarden,
boven visverwerkingsbedrijven en ook boven steden.
Jammer genoeg kon ik ze weinig fotograferen, hobbelend in de bussen en auto’s

3. Eén keer kon ik ergens uitstappen, en een minuutje zo’n giga-zwerm roofvogels fotograferen, die elkaar met veel gekrijs bevochten, kennelijk om iets lekkers te eten,
dat langs een riviertje lag. De kraaien keken slechts toe vanaf een electrikiteitsdraad,
misschien omdat ze niet tegen al dat geweld op konden,
en omdat ze zelf het formaat lekker hapje hebben

4. Ik zet nummers bij de foto’s, in de hoop dat er lezers zijn die kunnen herkennen welke roofvogels hier rondvliegen. Het waren minstens vier verschillende soorten. Ik herkende wel de Brahmaanse wouw van mijn vorige blog, en buizerds, maar wie herkent de rest?

5. Excuses voor de slechte kwaliteit van de foto’s. Ik zou nog wel eens terug willen gaan, om een paar weken lang alleen maar vogels te kijken en kieken!

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in India, Vogels en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Zwermen en zwermen roofvogels

  1. reinejragolo zegt:

    Hebben die aaseters ook een status?
    Ze eten tenslotte de heilige koeien op.

  2. selma zegt:

    De Brahmaanse wouw in elk geval wel: hij wordt gezien als een hedendaagse verschijningsvorm van Garuda, het rijdier van de grote Vishnu.

  3. Jezzebel zegt:

    De foto’s zijn misschien niet ‘gestyleerd’, maar ik vind ze wel mooi (spijt me, geen idee om welke vogels het gaat). Het geeft wel een goed beeld hoe het daar was, zonder dat National Geographic de tover heeft gemoduleerd.
    Was je voor een rede in India?
    .

  4. goodknight zegt:

    …dat zijn duidelijk Zwevende Lijkenpikkers…

  5. Rik Feije zegt:

    Ik heb de foto’s even vlug bekeken, naast de Huiskraaien en Brahmaanse wouw zie ik veel Zwarte wouwen dit zijn deels aaseters en leven in grote groepen, mooie foto, mooie ervaring! Groet Rik Feije

  6. Ik ben het met Rik eens.
    Alleen zou je de Zwarte wouw beter Black-eared kite kunnen noemen . Dit was vroeger een ondersoort van de Zwarte wouw , maar heeft nu de soort status. Nederlandse naam weet ik zo gauw niet.

    groet Willem

  7. selma zegt:

    Jezzebel,
    ja, dit heeft tover genoeg van zichzelf, overdonderend als je erbij staat.
    Ik was er op pelgrimstocht langs een serie tempels, waar ik niet over kan schrijven, ben er gewoon te stil van…

  8. selma zegt:

    Goodknight,
    oh oh, dat is projectie, met een beladen woord dat op mensen slaat.
    Die dieren gaan gewoon naar hun natuurlijke supermarkt om hun maag te vullen 😉

  9. selma zegt:

    Rik Feije en Willem Pompert,
    hartelijk dank voor het deskundige commentaar (en ook veel dank aan degenen die op VZK reageerden).
    Daar werd de Zwarte wouw (Milvus migrans) steeds genoemd, Martijn Voorvelt noemde ook de Zwartoorwouw (Milvus lineatus), en Han Buckx zag zelfs een Steppearend (nipalensis)!
    Wo(u)w!!

  10. Blewbird zegt:

    Ik ken ze niet, kom niet verder dan wat huis, tuin en keuken kraaien, meeuwen, eksters, spreeuwen. Maar je zou Draver of Ramirezi, beiden bij OBA, op het spoor van je foto’s kunnen zetten.

  11. svara zegt:

    geen idee of je ook nog bericht ontvangt van reacties op je oudere blogs?
    maar ik reageerde bij de erven van…
    zo te zien heb je een mooie en bijzondere reis gemaakt

  12. selma zegt:

    Blewbird,
    dezelfde vraag had ik ook op het lokale vogelforum gesteld, waarvan ik vliegensvlug deskundige antwoorden kreeg!
    Onder de kraaiachtigen zijn ook veel bonte kraaien. Ze mochten niet meedoen aan het eetfestijn, en kijken stil toe vanaf de zijlijn…

  13. selma zegt:

    Scara,
    dank je wel voor je reacties.
    Ja, ook oudere reacties komen goed door. Soms heb ik wel tijd om even de mails te lezen, maar komt er dan iets anders tussen waardoor het antwoorden niet lukt, en dan later vergeten wordt…
    Het was een ge-wel-di-ge reis, op uitnodiging van een vriendin die daar al jaren heeft rondgereisd. Dus een fantastische gids is. Ik kan en wil niet over de details schrijven omdat zij aan een grote publicatie werkt. Dus ik maak alleen maar zijdelingse toeristenblogjes, over vogels en zo, en morgen over auto’s!.

Schrijf hier je reactie

