Een badje in de Van Baerlestraat, en wat een boerinneke van buuten zoal meemaakt in de Grote Stad

Een brandje in de Muiderstraat

in een vuilniswagen, bijna geblust

Oh, het is heus lokaal nieuws

Dit is wat aardiger voor de passant, knusse straatkunst

En dan de Van Baerlestraat, daar was ik twee jaar niet geweest.
Hieronder staat de laatste foto die ik daar toen nam,
een afscheid voor de oude uitbouw van het Stedelijk Museum… En ook een afscheid van…

het straatbeeld daar… Want er stond een verrassing klaar!
De site van het Stedelijk Museum meldt dat het in 1895 door architect A.W.Weissman ontworpen hoofdgebouw niet meer aan de museale eisen van deze tijd voldeed.

Die eigenwijze tijd ook, met z’n eisen!! Nou, daar kenne we nie tegenop nie.
Dan móét er echt iets nieuws komen.
Nieuwbouw, uitverkoren door een deskundige jury, die van het product zegt:
Een brutaal ogend plan, een krachtig ontwerp,
dat ook de beste stedenbouwkundige oplossing biedt…
Het is B
enthem en Crouwel, meesters in het métier,
gelukt om het begrip ‘eenheid in tweevoud’ op superieure wijze gestalte te geven…


Zo! Daar heb ik niet van terug, van zulke superlatieven, ik ben verbluft.
Hier is trouwens het badje te zien dat de heren architecten inspireerde.

Ik ga maar een eindje verderop, waar op de hoek tegenover het SM (…)
de voormalige Rijkspostspaarbank staat, die mijn overgrootvader liet bouwen,
rond 1900 ontworpen door rijksbouwmeester Daniël Knuttel.
Zal vast ook niet meer aan de eisen van de tijd voldoen.
Knuttel deed namelijk zijn best het gebouw een degelijke uitstraling te geven,
zodat de spaarders begrepen dat hun spaargeld niet over de balk werd gegooid.
Rot op zeg, dat is pas helemáál niet meer van deze tijd

Net als ik. Ben ook te oud voor deze tijd,
in elk geval voor de moderne Kunsten met de Zeer Grote Ka.
Zal me verder maar bezighouden met Avercamp-achtige genoegentjes

Wat is de lucht toch prachtig blauw als het vriest en de zon schijnt!

Hier het Huis met de Hoofden aan de Keizersgracht

En aan de overkant, even inzoomen, loopt nog een aardige bejaarde dichter ook

Zo, weer veel gezien, en nu lekker naar huis. De stad is leuk om een dagje langs te gaan,
maar om te wonen? Ik begrijp niet meer, dat ik het daar twintig jaar gedaan heb.

Advertenties

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Kunst & zo, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Een badje in de Van Baerlestraat, en wat een boerinneke van buuten zoal meemaakt in de Grote Stad

  1. Jezzebel zegt:

    Mooie impressie, het was een prachtige dag.
    Ik vind het Stedelijk wel spannend om te zien.
    Kan niet wachten tot ie weer open gaat.

  2. selmasalo zegt:

    Jezzebel,
    haha, spannend, wat een woord.
    Spannend is een touw met aan elk uiteinde een groepje jongelui die hard trekken.
    Dit gebouw is de Witte Plastic Dood in Eigen Persoon.
    Moderne kunst is over het algemeen ook dood,
    dus dat komt eigenlijk wel goed uit:
    dood + dood = morsdood.

  3. Reine jRagolo zegt:

    Selma, geef de architect toch de ruimte.
    Mocht het alsnog op een mislukking uitlopen dan kun je stilletjes zeggen dat je dat van te voren al had bedacht.

  4. selmasalo zegt:

    Reine, die is mooi!
    Hoe zou ik iemand ruimte kunnen geven die alle beschikbare ruimte al genomen heeft?
    Verder zal al die megalomane architectuur me amme dinges dingessen.
    We leven simpelweg in een tijd waarin alles explodeert, met name alles wat met geld en macht samenhangt, dus ook wat vroeger bouwkunst heette.
    De term ‘kunst’ hebben architecten sinds een kleine eeuw, verstandig genoeg, weggelaten uit de benamingen voor hun blokkendoosproducten, die zijn gaan heten: Brutalisme, Minimalisme , Structuralisme, Neorationalisme, Hightech, Deconstructivisme…
    Geen kunst, geen schoonheid, geen liefde.
    Alleen pikkies die elkaar naar de kroon steken in zogenaamde originaliteit en gedurfdheid, gefinancierd via amateur-wethoudertjes die hopen op een Wibautstraat met hun eigen naam.

  5. svara zegt:

    mooie impressie en wat een lelijk gebouw

  6. Reine jRagolo zegt:

    Er is inderdaad veel minimalistisch gebouwd. Maar zijn het niet vooral de opdrachtgevers die de architecten in een drwangbuis zetten met te krappe budgetten?

  7. selmasalo zegt:

    Svara, dank je wel.
    Impressie… ook al zo’n mooi woord… dat Jezzebel ook al gebruikte.

    Reine,
    ‘veel minimalistisch gebouwd’ ja, en brutalistisch, en deconstructief, en neorationeel etc. etc.
    Och, wat verdedig je de architecten goedhartig.
    Op een paar ‘prestigieuze’ hokken als het SM na, plempen architecten Nederland vol goedkope blokken, niet omdat ze in een dwangbuis zitten maar in innige samenwerking met hun geldschieters. Iemand wordt architect omdat hij een bèta is, goed kan rekenen, en een enorm ego heeft. Tegenwoordig duidelijk níét omdat hij (minder vaak een zij) gevoel voor harmonie en schoonheid heeft, en/of liefde voelt voor een omgeving en de gebruikers van gebouwen.
    En fantasieloos en gemakzuchtig is autistische Delfste gajes ook nog: wat woonwijken en kantoorgebouwen betreft volgen de bouwbaasjes de overheidsregels zo zuinig als maar kan: de plafonnetjes zullen geen 2.61 zijn als minimaal 2.60 is voorgeschreven, en ze zullen geen meestertimmerman aan een kozijn zetten als het prefab kan. Alles kan prefab, hele prefab-catalogussteden kunnen ze uit de klei stampen, zie Lelystad en Almere.
    Daar heeft het geen afknijperige opdrachtgevers voor nodig, dat minimaliseren, deconstueren, brutaliseren en neorationaliseren kan het archi-gespuis helemaal hightech zelf..

  8. Jezzebel zegt:

    Ik vind het spannend (minstens zo spannend als twee jongens die trouwtrekken) in het Amsterdam van Anton Pieck, zeker met de kou en de sneeuw net een koekblik, heeft iemand het aangedurfd om van het Stedelijk een warm bad te maken.
    Dat is voor mij niet dood, dat houdt me levend.
    .

  9. selmasalo zegt:

    Jezzebel,
    je rechtvaardiging is leuk!
    En ik ben blij dat het bad je levenswarmte geeft, gelukkig maar, want het staat er nu toch en dan kan het maar beter mooi gevonden worden.
    Verder weet ik eigenlijk niet wat ik walgelijker vind: Anton Pieck of het moderne bouwen.
    Kan niet kiezen. Ga maar even iets doen waar ik dan gelukkig van word: naar zee.
    (Overigens ben ik het niet met je eens: Hendrick de Keyser, Jacob van Campen, Philips Vingboons… daar kan ik geen Pieck in zien hoor.)

  10. joost tibosch sr zegt:

    Op iets oudere leeftijd verzeild geraakt in de Moderne Kunst, schiet steeds dat beeld door mijn hoofd: mijn moeder die lang geleden heel zorgvuldig sokken stopte. Ook de aandacht en zorg om mooie dingen te behouden en weer op te knappen lijkt vaak verloren (en te duur, zegt men nu). Die “sokken” gooi je weg, en je koopt gewoon nieuwe. Zo af en toe schiet de met name individueel betrokken kunstenaar raak en zie en hoor je best wel mooie dingen, Maar het begint allemaal iets te krijgen van “als het niet meer bevalt, gooien we het weg en kopen we toch gewoon weer iets nieuws.” (met dat moderne waanidee, dat het nog goedkoper is ook!) De K heeft voor mij persoonlijk vaak iets irriterends vluchtigs gekregen. Ben eigenlijk benieuwd hoe volgende generaties dat steeds gejaagdere ”nieuwe” met de steeds duurzamer materialen en mogelijkheden weer tot rust krijgen.

  11. kitty zegt:

    Het is vast vanwege het zonlicht. Dat is slecht voor de kleuren van de verf en met deze oplossing komt er geen zonlicht binnen. Enkel bij de entree en het restaurant op de beneden verdieping. (ben benieuwd of deze uitleg zo klopt)

  12. Ze maken er wat van, maar niet heus.

    Die Avercamp kiekjes heb ik ook geschoten. Ik woon in de Avercampstraat. Dichtbij in Kampen is Hendrik Avercamp, begraven.in een kerk.

  13. spuitelf zegt:

    Spuuglelijk… en dus gauw naar beneden gescrold voor mooiere plaatjes van Amsterdam.

    Wat een bijzondere overgrootvader heb jij zeg, aan de wieg van de sociale academie gestaan en opkomen voor de mensen die het minder hebben. Doet me wel aan iemand denken 😉

  14. mennoG zegt:

    Een heel mooi beeldverslag van deze dag.
    Nieuwsgierig als ik ben heb ik het verhaal over je overgrootvader gelezen.
    Heel bijzonder!!!

    Groet,
    mennoG

  15. reinjohn zegt:

    Het lijkt wel een ruimteschip! “The Enterprise has landed!!” Amsterdam is voor een dagje best leuk, maar dan heel snel weer weg alstublieft! Overigens lijkt het me niet makkelijk om in deze tijd het iedereen naar de zin te maken als het om het ontwerpen van nieuwe gebouwen gaat. Schoonheid en liefde zijn altijd een voorwaarde, lijkt mij.

  16. het is de omgekeerde wereld
    waarin gebouwen de tijd en plaats bepalen
    van de mens,

    geen gruwelijker godendom blijft ons bespaart….

  17. brenazet zegt:

    Het gebouw lijkt op een magarine kuipje, de andere foto’s van Amsterdam vind ik erg mooi, vooral van die bevroren grachten, ik heb er ook 18 jaar gewoond ( hoe is het mogelijk) en leef nu als boerinneke van buuten in Frankrijk. Wie is de dichter? Mariken

  18. selma zegt:

    Mariken,
    dank je wel voor je aardige reactie!
    Je leeft de droom van nogal wat Nederlanders die ik ken:
    een boerderijtje in la douce France… klinkt heerlijk.
    De dichter is de goede oude Drs. P.

Schrijf hier je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s