Aalscholver als lentebode

Hij lijkt wel een leeuw, deze mooie aalscholverman op de sluizen van IJmuiden

Begin februari trekt hij z’n bruidskleed aan, een eerste signaal dat de lente echt zal komen

De witte vlek op z’n flank hoort er ook bij. Mevrouw is er niet ongevoelig voor.
Ze staat hier niet op het punt weg te vliegen
maar spreidt even lekker ontspannen haar vleugels om ze droog te laten waaien

Vrouwtjesvogels zijn haast altijd wat minder uitbundig gestoffeerd dan mannetjes.
Een verstandige keuze van de natuur, omdat vrouwtjes meestal de eieren uitbroeden,
en dus beter niet te opvallend zijn, in verband met rovers.
Bij vogels waar de man het broedwerk doet, zoals bij de keizerspinguin,
zijn de geslachten uiterlijk niet te onderscheiden

Zwanen vormen een apart verhaal. Die lijken ook erg op elkaar,
misschien omdat de man zijn vrouw wel eens aflost bij het broeden,
maar hij is goed herkenbaar door een grotere knobbel (bij knobbelzwanen dan).
Zwanen zijn vaak misbruikt als voorbeeld uit Gods schepping voor (ontrouwe) mensen,
vanwege hun monogamie. Maar de werkelijkheid wil natuurlijk
dat de geslachten van het meeste wat leeft volmaakt onverschillig zijn voor het elkaar,
op dat ene moment van dattum na. Dat is lente. Fijn dat die tijd er weer aan gaat komen!!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Sluizen & Pieren van IJmuiden, Vogels en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Aalscholver als lentebode

  1. Jezzebel zegt:

    Prachtige foto’s, ha, fijn, lente, ik snak er naar.
    Gisteren zag ik zwermen vogels in formatie zuid-west vliegen, toen dacht ik nog; nog kouder?
    Maar nu ik hou me vast aan jouw bruidsdans. 😉
    .

  2. ejw zegt:

    Mooie statige vogel mooi gefotografeerd.
    De lente is in aantocht maar ik kan ook genieten van dit rustige mooie winterweer

  3. timmerark zegt:

    Sla die lente maar over: Voor Altijd Zomer!

    Bedankt voor de mooie foto’s.

  4. Blewbird zegt:

    Aalscholvers hebben niet van die vetklieren die voorkomen dat de vleugels nat en zwaar worden. Je hebt de primeur, prachtig!

  5. Ben blij met je uitleg bij de foto’s, mooi.

  6. Appelvrouw zegt:

    Wat zijn ze prachtig.

  7. spuitelf zegt:

    Je maakt me lekker met je uitleg, nog even geduld hebben en dan lente.
    Hoe ik me er op verheug!!

    Mooie vogels

  8. selmasalo zegt:

    Jezzebel, dank je wel.
    Zelf vind ik geen prachtige foto’s: te onscherp, te weinig diepte/vorm, omdat ik ze van nogal veraf gekiekt heb. Maar het gaat inderdaad om het hoopgevende nieuws!

  9. sjaal zegt:

    @ Aalscholvers. Ik zie ze vaak bij mijn ouders in de plas.
    Ik associeer ze niet zozeer met de lente, maar vooral met trots en doeltreffendheid.
    Mooi beest!

  10. selmasalo zegt:

    Ejw,
    statig, dat zijn ze. Ik zie ze graag, al bestaan er in Nederland ook heel andere opvattingen.

    Timmerark toch,
    de lente ís de zomer, maar in maagdelijke staat…

    Blewbird,
    goeie aanvulling, bedankt.
    Ik zag die witte vlekken eind januari al komen, tot m’n vreugde,
    maar nu: die mooie leeuwenmanen…

    Marion,
    ja, ik moet er altijd een beetje bij kletsen 😉

    Appelvrouw,
    ’t is allemaal Moeder Natuur

    Spuit 11,
    en elk jaar denk ik: elke dag naar buiten gaan,
    de eerste groene sprietjes spotten,
    laat de lente niet voorbijgaan zonder te genieten
    en elk jaar issie zó voorbij…
    maar nu zitten we aan de goede kant ervan!

  11. selmasalo zegt:

    Sjaal,
    dan wonen je ouders mooi…
    Voor mij is het dé lentevogel, omdat hij eind januari al die witte vlek gaat krijgen.
    Zie ik die voor het eerst, dan is het hoera!
    Trots, doeltreffendheid, allebei: ja.
    Maar het is ook wel interessant om te overdenken hoeveel menselijke eigenschappen we op de diverse vogels projecteren.
    En de vogels? Die trekken zich nergens wat van aan, die gaan gewoon hun eeuwige gang…

  12. 100 woorden zegt:

    Ik woon langs een kanaal dat nog gewoon wordt bevaren en zie ze hier veel tussen de ijsschotsen. Mooie vogels, vooral die blauwgroene ogen van ze (eentje uit mijn archief http://i262.photobucket.com/albums/ii99/100_woorden/vogels/aalscholver_winter.jpg ). In de winter kun je ze hier redelijk dicht benaderen, in de zomer zijn ze een stuk schuwer.

  13. selmasalo zegt:

    100 woorden,
    zo, dat is een fantastische aalscholverfoto van jou!
    Daarbij vergeleken zijn mijn plaatjes maar een soort aanduidingen van vogels 😉
    Nou ja, het was die dag ook zo ijskoud, met oostenwind ook nog, dat m’n handen aan de camera vastvroren en ik geen zin had om langer dan een minuut stil te staan, met blote vingers.

    Mooi dat je aan een kanaal woont. Een mens moet altijd aan water wonen.
    Ik tenminste, anders voel ik me opgesloten.
    En dat kanaal wordt nog ‘gewoon’ bevaren!
    Helemaal goed.
    Nou, dat is me een onderwerp: de Nederlandse vaarwegen, hoe dat unieke vervoersnetwerk vernaggeld is ten faveure van de vrachtauto. Een diepe, tragische schande.

  14. Pingback: Bescheiden feestje tussen Kerst en Pasen | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

