Kramskoy, Dostojevski en de ziel in de sneeuw

In een winterlandschap, een bos onder de sneeuw voorstellende, staat op een weg een boer, die om zich heenkijkt, maar zijn gezicht drukt geen nadenken uit, alleen waarnemen.

Indien men hem op zijn schouder klopte en iets vroeg,
zou hij u aanzien zonder iets te begrijpen, zoals een slaper, die gewekt wordt.
Natuurlijk zou hij na een poosje een antwoord vinden, maar van zijn waarnemingen
zou hij met geen enkel woord reppen. Deze onbewuste waarnemingen zijn voor hem
een kostbaar iets, dat hij met niemand wil delen.

God weet, misschien zal hij een tijd later alles verlaten
en zich in een klooster opsluiten, maar misschien ook zijn eigen dorp in brand steken,
misschien ook noch het één noch het ander

Tekst: F.M.Dostojevski in De Gebroeders Karamazov (hfdstk 6)
Schilderij: I.M.Kramskoy, Kiev National museum of Russian art.
Hier wat meer van Kramskoy

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Gedachten, Kunst & zo, Schrijvers en dichters, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Kramskoy, Dostojevski en de ziel in de sneeuw

  1. joost tibosch sr zegt:

    Wat een wereld vol prachtige mensen bij “hier wat meer van Kramskoy”!!

  2. svara zegt:

    ….en heel wat mooie portretten!

  3. selmasalo zegt:

    Dag alledrie, dank voor de reactie.
    Ik was vergeten erbij te schrijven dat ik niet een tekst bij het schilderij gezocht heb, maar dat dit de beschrijving is die Dostojevski zelf van het schilderij geeft, in zijn genoemde boek.
    Dostojevski is een schrijver die geen romanfiguren creëert,
    maar mensen schept in wie we altijd een deel van onszelf kunnen herkennen.
    Hoe grof of karikaturaal ook, en hoe onwaarschijnlijk soms,
    er is door elk van zijn personages iets te begrijpen, denk ik, van elk mens.
    En Kramskoy is, net als zoveel van de andere grote 19de-eeuwse Russische realisten
    een grote vormgever daarvan.

  4. renelouman zegt:

    Ik vroeg me af of het nou bewustzijn of juist onbewustheid uitdrukt. Gelukkig kan je nooit aan iemand zien of hij of zij verlicht is, denk ik.

  5. selmasalo zegt:

    Verlicht…
    zo’n bezwaarde term.
    Kijk René, hij heeft lichtjes op zijn muts, en op zijn schouders een beetje,
    op z’n revers, en plooien van mouwen, en ook nog iets op z’n broek en veters…
    En dan die boompjes…
    jonge boompjes die op het punt staan de lange noordelijke winter in te gaan!

  6. laila zegt:

    Een fascinerende bijdrage.

  7. svara zegt:

    weer een keer gekeken en ja ik had het begrepen van wie de woorden waten
    waarnemen ja
    precies de goede uitdrukking
    schouwen
    en die houding zijn gehele uitdrukking die je als toeschouwer in het ongewisse laat
    de laatste regels zijn daarom ook zo treffend
    Laila zei het al

  8. selmasalo zegt:

    Simon,
    mooie reactie, en heel erg 2012.
    Heb je wel eens Russische literatuur gelezen?
    Tolstoj, Dostojevski, Gogol, over de boeren van de 19de eeuw, de lijfeigenen?
    Allemaal projectie, want het waren heren, van adel vaak, eigenaars van ‘zielen’ soms.
    Ook deze beschrijving is zodoende projectie,
    dus is Dostojevski your man, niet de boer 😉

  9. timmerark zegt:

    Mooie tekst. Kun je over nadenken.
    Ben net begonnen (lang van me af gehouden) in een boek over de Goelag. Maar ik loop mank en er ligt sneeuw, die ik nu voor het eerst in mijn leven haat, dus het is blijkbaar tijd.

  10. selmasalo zegt:

    Timmerark,
    dank je wel. Ben je er weer?
    Sneeuw, nou ja, daar heb ik ook niet zo’n band mee.
    Mooie plaatjes. Klaar.
    De winter is om naar het zuiden te trekken.
    Goelag… heb je niets om je op te vrolijken?
    Over die periode kan ik niet (meer) lezen.
    Ik weet al dat de mens een gruwel kan zijn.
    Ik hou het graag droog.

Schrijf hier je reactie

