Hoe de Trein op Tijd kan Rijden, al vriest het 40 graden

Al vriest het de helft van het jaar, en zwaar, in Finland hebben de treinen nergens last van: ze rijden. En ze rijden op tijd. Misschien kan Pro-rail daar ook eens een kijkje nemen?
Nu gaat Pro-rail zich oriënteren in Zwitserland, omdat het ‘zoveel overeenkomsten’ heeft met Nederland. De overeenkomst met Finland is wat sterker, dat land is namelijk ook plat.

En als Pro-rail toch in Finland gaat kijken, dan kunnen ze meteen een kijkje in de treinen nemen. Om te zien hoe vervoer van mensen in een beschaafd land behoort te zijn,
wat service echt inhoudt, wat gastvrijheid betekent.

Want Nederlanders worden beestachtig vervoerd vergeleken bij de Finnen. Kijk even mee. Hieronder de wc voor invaliden. In Nederland hebben we tegenwoordig treinen voor mensen zonder urinewegen, want alles moet bij ons steeds goedkoper en slechter

Dit hieronder is de wc voor kinderen. En wat het fijne is van die wc’s:
ze stinken nooit, ze zijn meestal schoon, want ze worden zeer geregeld schoongemaakt.
Maar de reizigers gaan er vanzelf ook schoner mee om omdat deze wc’s ruim zijn,
en een moderne frisse indruk maken

Let ook op het kindveilige traphekje rechts…
De kinder-wc hoort bij de kinderafdeling.
Dat is een compartiment voor gezinnen met jonge kinderen.
Gewoon lekker alle herriemakertjes bij elkaar, met speelgoed en voorleesboekjes.
Dan kunnen volwassen reizigers zónder kinderen een eindje verderop in alle rust reizen

De stoelen zijn in de hele trein ook erg prettig: verstelbaar als de betere vliegtuigstoel

Als je geluk hebt is de speciale familiecoupé vrij. Een ruime kamer waarin je ongestoord met je gezin kunt reizen, wat bijvoorbeeld met baby’s of peuters erg fijn is

Er is een tafeltje voor de kleintjes om aan te spelen of te knutselen,
en een scherm om dvd’tjes af te spelen

Mensen met een allergie kunnen ook een privé coupé krijgen

En mensen die hun best doen om ziek te worden mogen in het speciale rookhol

Natuurlijk is er een keurig restauratierijtuig, met gewoon goed eten, geen automatentroep. En zeker niet zo’n zielige werkstudent die rondsjouwt met een rugzak met koffie & spritsen

En wie zijn telefoon wil opladen, of computeren: bij elke stoel is een stopcontact. Vanzelfsprekend is wifi gratis aanwezig. We zijn hier immers in het geavanceerde Finland

En wat ik een van de grootste genoegens van de Finse trein vind, is de speciale dieren-coupé. Hier zitten de vrouwtjes met hun bakbeest van een hond, of de baasjes met hun poes, en niemand van de reizigers elders hoeft last te hebben van gemauw of hondengehijg

Jammer genoeg hebben NS en Pro-rail geen Finse directeur. Al was het wel sympathiek van ze, dat de geplaagde reizigers gisteren een bekertje gratis koffie aangeboden kregen.
Maar geef mij maar een Finse trein…

Hieronder nog de fietsafdeling (die ik in eerste instantie vergat te plaatsen)
Bij elke ingang is plek om drie fietsen op te hangen, en vier paar ski’s te plaatsen!

.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Finland, Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

39 reacties op Hoe de Trein op Tijd kan Rijden, al vriest het 40 graden

  1. Reine jRagolo zegt:

    Billenkoek in plaats van snoepreisjes naar Zwitserland.

  2. 100 woorden zegt:

    Finland mag dan relatief vlak zijn, er is wel een verschil qua af te leggen afstanden. Van een trein waar ik een halve dag in zit verwacht ik iets anders dan van een trein waar ik een half uur in zit. Ben wel benieuwd wat de prijs van een treinkaartje zou zijn als we in Nederland zulke treinen hadden…
    Dat neemt niet weg dat de NS in de winter een wanprestatie levert en men sowieso snel naar excuusjes zoekt. In de herfst veroorzaken blaadjes vierkante wielen, dat is ook al zo’n zwak verhaal. Wat me nog het meeste verwondert is de prijs die je moet betalen voor de “service” van de spoorwegen. Soms is een enkeltje Schiphol duurder dan de vlucht naar een Europese bestemming.

  3. selmasalo zegt:

    Reine,
    hè bah, dat mag jij doen, ik zou geen bil van een onbekende aan wille raken

  4. selmasalo zegt:

    100_woorden,
    Finland is 7 keer zo groot als Nederland. Maar het zuidelijke deel is geheel plat, behoorlijk dicht bevolkt, en ook qua treinafstanden bijzonder goed met Nederland te vergelijken, met stukjes van minder dan een uur, maar ook stukken vergelijkbaar met Amsterdam-Groningen.
    In Nederland zit je, zeker als je naar Winschoten gaat (wat ik wel eens moet) óók een halve dag in de trein, inclusief hinderlijk overstappen.

    In Finland is de trein nu niet veel duurder dan in Nederland.
    Natuuuurlijk zou de prijs van een treinkaartje drie keer over de kop gaan als we in Nederland zulke treinen kregen.
    Want NS en Pro-rail kunnen niet managen, niet organiseren, geen budget bewaken en geen zaken doen met treinfabrikanten.

    Dat vorstprobleem met de treinen is niets nieuws overigens.
    De eerste keer dat ik die ellende meemaakte was in 1984, toen de trein vanwege sneeuwstorm middenin een weiland tussen Eindhoven en Utrecht bleef staan, licht en verwarming uitvielen, en het DRIE uur duurde voor we uit konden stappen.

    Ik heb nu een halve eeuw ervaring met treinreizen in Finland, maar zoiets absurds (ook de rotzooi van nu) nog nooit meegemaakt.

  5. Aad Verbaast zegt:

    Sjieke bedoeling daar zeg. Rijden ze ook in de winter? 😉

  6. Wllm Kalb zegt:

    Dat is om jaloers van te worden, die treinen daar in Finland. Ook op het gebied van het onderwijs loopt Finland ver op ons vooruit. Tijd om het Finse model over te nemen, inclusief de sauna’s.

  7. selmasalo zegt:

    Aad, Aad toch, moet ik daar serieus op antwoorden?

    Weet je ook zo prettig is (was ik vergeten in het blog) is dat er geen 1ste of 2de klas is. Dat ‘sjieke’ is gewoon voor iedereen.
    De scheiding is niet zo stom als hier, in harde bankjes en volle coupé’s voor de armen, en zachte banken en ruimte voor de rijken.
    Finnen scheiden naar soorten mens,
    tot ieders tevredenheid, maar voor hetzelfde geld:
    rokers bij rokers
    kindvolk bij kindvolk
    rustzoekers bij rustzoekers
    dieren bij dieren

    Finnen zijn zeer voorkomend en vooruitstrevend in het treinwezen,
    en Nederlandse treinmanagers zijn gewoon dom,
    terwijl Nederlandse reizigers zich als vee laten koeioneren.

  8. selmasalo zegt:

    Wim Kalb,
    zo mag ik het horen.
    Alleen niet te hard doorvertellen,
    anders komt al dat stomme volk naar Finland toe.

  9. kitty zegt:

    Selma! je weet toch dat in Nederland alles perfect economisch verantwoord moet zijn. Hoeveel gemiste staanplaatsen leveren die Finse treinen wel niet op! totaal oneconomisch dus! Dat kan echt niet! :~~

  10. selmasalo zegt:

    Kitty,
    oei, ik buig m’n hoofd… 😉

    Toch kan die fijne Finse trein geen kwestie van prioriteiten zijn, die de overheid daar stelt:
    de snelwegen zijn namelijk ook prima (opgebracht door nog geen 5 en half miljoen inwoners, in een land dat 7 keer zo groot is),
    de gezondheidszorg hoort tot de beste ter wereld,
    het onderwijs tot het beste van Europa (de universiteit is gratis!)
    en nog zo wat van die puntjes waar Nederland steeds slechter op scoort.

    Het middelmatige Nederland, met z’n zelfbenoemde ‘gidsfunctie’,
    en hooghartige uitdrukkingen voor andere landen die ‘minder’ zijn:
    bananenrepublieken, ontwikkelingslanden, schurkenstaten…

  11. Ximaar zegt:

    Klopt dat wij een achterlijk oude troep hebben. Daarvoor hoef je maar een meter de Duitse grens over. Al hun regionale treinen (RE’s vergelijkbaar met onze IC’s) hebben chemische toiletten geschikt voor 4 rolstoelen per toilet. Die rijtuigen hebben ook een gelijkvloerse instap en ruimte voor 30 fietsen, waardoor een rolstoelgebruiker niet 24 uur van te voren hoeft te bellen om mee te kunnen. Niedersachsen en NordRheinwestfalen hebben de afmetingen van Nederland en die laatste een hogere bevolkingsdichtheid. Ook daar werkt de trein meer als een metro. De treinen van Niedersachsen heten dan ook niet voor niets Metronoom.

    De grootste fout van NL is de absurdlage hoogspanning van maar 1500 volt. Dat is de reden dat gewone treinen niet de grens over kunnen naar Duitsland en België die op 3000 Volt werken. TGV werkt met 25000 volt, wat nog meer energiebesparend is door de lagere stroomverliezen. Je hebt dan minder dikke koper/aluminiumleidingen nodig. Maar die lage spanning zorgt er ook voor dat er vaker iets doorbrandt. Dat was goed te merken toen de eerste dubbeldekkers naar Den Helder gingen. De bovenleidingen waren daar niet op berekend en zijn uiteindelijk allemaal vervangen. En telkens als er weer zo’n leiding brak stonden er treinen stil.

    Wisselverwarming met gasbranders vind ik ook erg armzalig. Op Uitgeest is goed te horen hoe die dingen loeien in de winter. Een beter wisselontwerp, waardoor minder verwarming (die dan op electricteit kan) zouden ze eens in Finland of dergelijke moeten afkijken. Het domme van minder treinen laten rijden is dat de wissels e.d. veel meer de tijd krijgen om vast te vriezen.

  12. Selma zegt:

    Ximaar,
    dank je zeer voor je aanvullende technische informatie,
    allemaal dingen die ik niet wist.
    Wat een boemelland is Nederland toch, en dan zo’n grote mond op wereldniveau willen.
    In Duitsland is inderdaad ook veel èrg veel beter geregeld dan in Nederland,
    en wat ook heel prettig is daar:
    de Duitsers zijn zoveel welgemanierder dan Nederlanders.
    Duitse jongeren zijn een verademing in de omgang.
    Vroeger, toen ik voor de lol als scheepskok werkte op een zeilschip, ben ik op een gegeven moment gaan weigeren om voor Nederlandse schoolgroepen te koken.
    Voor Duitse schoolkinderen wou ik het graag doen!

  13. Ximaar zegt:

    @Selma: Dat laatste (die welgemanierde kinderen) is de laaste 20 jaar stevig gewijzigd. Vaak ten goede, zo kan je veel makkelijker een praatje met ze aangaan, ze zijn minder stug en minder formeel geworden. Maar er zit ook een nadelige bijwerking aan deze verbetering. Zo ging ik 3 jaar terug met een boemeltje door het Zwartewoud. Lege stoelen voldoende, maar de scholieren wilden allemaal in het fietsenrijtuig zitten op de klapstoelen langs de wand. Er was er niet een die ook maar verkastte om de 3 (ik en 2 ouder Duitsers) fietsers een plaats te bieden, die stonden dus met hun fietsen midden in het gangpad, in de hoop dat de kinderen er bij het volgende station uitgingingen. Toen de conductrice de fietsers er op wees dat dat niet mocht, wees ik op het bordje dat de fietsers in dit rijtuig voorrang hebben. Daar schrok ze van en het lukte haar om een paar van die verwende schoolkinderen te laten vertrekken naar de gewone stoelen.

  14. lebonton zegt:

    als je het wat argeloos leest, verwacht je wel dat de finse treinen lang moeten zijn om al die compartimenten te kunnen hebben.

  15. Je hebt ons weer wat moois laten zien Selma. Nu doorsturen naar jeweetwel!

  16. selmasalo zegt:

    Ximaar,
    even een aanvulling: ik was vergeten de foto van de fietsruimte in de Finse trein te plaatsen. Die staat nu onderaan het blog.
    Tja dat zitten van jongelui in die zeer prettige Duitse fietsencoupé’s…
    het is gewoon een lekkere hangplek, zo tegenover elkaar en met de hele groep
    in een overzichtelijke ruimte.

    In augustus ging ik met fiets in trein naar Kiel en Rostock en terug,
    en moest inderdaad bij elke overstap (want ook boemelend)
    mijn Nederlandse brutaliteit gebruiken om niet te hoeven staan.
    Dat lukte best hoor, soms gingen ze morrend, soms vriendelijk opzij,
    en ik kreeg af en toe ook nog een leuk gesprek met een paar scholieren.

    Oké, in de ideale trein missen we dus nog het hangcompartiment voor de jeugd! 🙂

  17. selmasalo zegt:

    Lebonton:
    een wagon voor mensen met kinderen
    en een compartiment voor mensen met dieren
    dat zijn geen extra wagons…
    de mensen zitten alleen op een andere plek dan in Nederland
    (waar iedereen door elkaar zit).
    Oké, een restauratierijtuig is extra, maar dat is er alleen op langere afstanden,
    net als bij ons.
    Het extra zit ‘m hooguit in de ruime wc’s,
    drie vierkante meter per wagon.
    In de Nederlandse wc-loze treinen is dat sta-ruimte geworden.
    voor reizigers die de volle mep betalen om opeen gepakt als vee vervoerd te worden.

  18. selmasalo zegt:

    Christien,
    ja, is doorgestuurd naar NS en Pro-rail.
    Maar in de afgelopen jaren heb ik vaker over dit geschreven,
    ook indertijd in de krant, èn het die treinmanagers toegestuurd.
    Maar een antwoord?
    Welnee!

  19. Appelvrouw zegt:

    Er moet natuurlijk altijd iets te wensen overblijven. Het enige wat ik in de Ned.treinen mis is fietsruimte en en fietslift.

    Wat ik mis bij de Finse treinen is aparte coupé voor alleen fietsen.
    En een coupé die wijst naar het Oosten.
    En een wasgelegenheid.
    Maar bovenalles mis ik een slaapruimte. De belangrijkste dingen voor mij hebben ze blijkbaar niet.

  20. Blewbird zegt:

    Dat rookkamertje hoeft niet, verder perfect!

  21. mirosjabin zegt:

    @ het nieuws van de dag. Ik hoorde vanochtend de mannen al in het bushokje op station Spaarnwoude. ‘ Een vlokje sneeuw….en de NS legt plat!’ zei de man met de monnikmuts, ‘ Het is ellende, ik ben vrijdag al om twee uur naar huis gegaan en het hele circus- NS ging aan mij voorbij!’ zei de betweter met kabouter-punt-muts terug.
    ‘ Ik was om kwart voor zes terug’ zei de eerstgenoemde, brommend.
    Vervolgens werd er gediscussieerd over de directeur van de NS en de chef van Prorail.
    Uiteraard had men het over Zürich, waar een meter sneeuw lag en waar de treinen gewoon op tijd de geplande haltes passeerden.
    De pest met Nederland is….

    Het is niet kaal, maar geschoren… (vrij naar Spongebob Squarepants).

  22. Reine jRagolo zegt:

    Wat denk je van de mattenklopper?

  23. knutselsmurf zegt:

    Ik kan bijna niet geloven wat ik zie. De enigen die het nog slechter doen, zijn de Belgen. En dat onbetrouwbare veevervoer kost dan ook nog eens meer dan dezelfde reis met een zuinige 4-persoons auto. Reis je met 2 mensen, dan ben je in de regio Amsterdam goedkoper uit met een gehuurde elektrische auto. ( ! ) Hoe krijgen ze het toch voor elkaar ??

  24. selmasalo zegt:

    Appelvrouw,
    de foto van de fietsruimte was ik vergeten te plaatsen,
    die staat nu (wel) onderaan het blog.
    Feitelijk erg veel ruimte voor fietsen, in een land van weinig fietspaden.
    Ruimte om ski’s mee te nemen is er ook.

    Dat van slapen en wassen snap je zelf ook:
    ik fotografeerde alleen overdags.
    Slaaptereinen zijn internationaal tamelijk hetzelfde.

  25. selmasalo zegt:

    Blew,
    al heb ik zelf van m’n leven nooit 1 sigaret gerookt,
    toch vind ik dat rookhol eg sympathiek.
    Dat is pas echt rekening houden met andersdenkenden!

  26. selmasalo zegt:

    Mirosjabin,
    dat is een korte samenvatting van al het gemor de afgelopen week.
    En was het Zürich bij de Afsluitdijk?
    Daar staat geen treinstation,
    maar gelukkig wel een bushalte.
    En het goede nieuws is: de bus rijdt nu wèl, en meestal op tijd
    (mocht ik ervaren)

  27. selmasalo zegt:

    Reine,
    de matteklopper (juiste spelling!) van het Simplistisch Verbond,
    voor NS en Pro-rail

  28. selmasalo zegt:

    Knutselsmurf,
    doet het Belgische treinmanagement het nog slechter dan het Nederlandse?
    Dat moet ik dan eens testen, ben benieuwd.
    Wel heb ik nog ergens uit de verre oudheid, van toen ik 6 jaar was, een foto van mezelf naast een echte stoomlocomotief, met zo´n gigalange dampwolk, tijdens een treinvakantie in Belgie. Dus heel erg snel zijn de Belgen niet altijd gewest wat technische ontwikkelingen betreft.

  29. Ximaar zegt:

    Van dat fietsophangen ben ik een voorstander. Gebeurt ook in Italiaanse treinen. Neemt weinig ruimte, de fietsen rollen niet om en er gaan geen scholieren zitten. Vergeleken met de Duitse RE’s stelt het niets voor. Meestal slepen die een halve fietsenstalling mee, en soms een hele. (Een met 40 fietsenrekken gezien, waar de fietsen schuin in moesten, met daarvoor een zitgedeelte voor de fietsers.)

    Ik trof trouwens ook een fraaie boemel (RB) in Sachsen-Anhalt. Daar zat in het onderste deel naast de fietsenstalling een kaartjesautomaat. Nou reed er een stel hooligans mee, die flesjes bier met hun legerkistjes over de grond naar elkaar schopten. Veel tatoes en een enkele hanekam. Ik begreep later dat ze hier rondhingen vanwege die meereizende kaartjesautomaat. Daarbij moet ik vertellen dat je in die moderne RB’s een verre doorkijk hebt, bijna zo goed als bij onze sprinters. Dus toen de conductrice in aantocht was storten de heren zich op de kaartjesautomaat. Even later knipte de conductrice netjes de kaartjes en zei er niets van, want ook zij kon het gade slaan.

    Hebben de heren toch de helft van de reis betaald en het spaart een duur razziateam uit waar wij in NL regelmatig op getractreerd worden.

  30. renelouman zegt:

    Het reisparadijs.
    Bijna idyllisch. Maar over het algemeen ben ik toch redelijk tevreden hier. Het enige wat ik persoonlijk echt erg vind is dat de ramen altijd zo vies zijn, je kan bijna nooit fatsoenlijk fotograferen.

  31. selmasalo zegt:

    Ximaar,
    die verre doorkijk… leuk verhaal!
    Gebeurt in Nederland ook wel hoor, let maar op!
    Over het fiets-meenemen in Nederlandse treinen kunnen we ook wel een boom opzetten trouwens. Ik ben blij met m’n vouwfiets, die toch altijd wel ergens tussengefrommeld kan worden, want heb soms medelijden met fietskaartje-betalers die echt moeten boksen met elkaar, en/of met mensen met slechts staanplaatsen.

  32. selmasalo zegt:

    René,
    op een rustige zonnige dag, buiten het spitsuur, en als ik helemaal alleen op stap ben… dan ben ik ook bijna altijd heel erg tevreden over de Nederlandse trein. Heerlijk, hoe langer het traject hoe beter. Mooi boek mee…
    Maar dat er nu sommige treinen zijn waar het raam niet eens meer open kan!
    Om claustrofobie van te krijgen.
    En dan zijn die ramen nog vies ook.
    Herinner je je nog die groene treinen, waarvan je een flink bovenraam open kon draaien?
    En als ze internationaal waren, stond het er in drie talen op:
    E pericoloso sporgersi!
    Dat was nog eens fotograferen…
    (al kon ik me dat toen helaas nog niet permitteren.
    helaas, want wat had ik me dan een mooie historische foto’s gemaakt!)

  33. Hebben ze in Finland wel een spitsuur?

  34. selmasalo zegt:

    Hans, ja hoor, in en om de grote steden. Ook met oponthoud en soms files. Maar alles is er ruimer opgezet, omdat er zoveel ruimte is. En tijdens spitsuren zijn de treinen ook vol, maar er zijn extra spitsuurtreinen:

  35. ottovo zegt:

    Geweldig! Nog geweldiger als er ook een stiltecoupé zou zijn, naast al die spelende ballenbakkers en kwijlende honden.
    De Finnen zitten dan wel op een koninklijke wc maar je zou je afvragen of ze wel in de Euro zitten. Zo neen, heer Wilders, dan krijgt u gelijk en moeten wij ook zo’n trein.

  36. selma zegt:

    Otto,
    die stiltecoupé is er als het ware vanzelf: de schreeuwerds en de blafferds zitten soort bij soort in een eigen hok…
    En wat Finland en de euro betreft: dat land doet het erg goed.
    In alle polls trouwens. Het staat ook bovenaan (ruim boven achterlijk Nederland) waar het sekse-gelijkwaardigheid betreft, arbeidsparticipatie, betaalbare en beschikbare kinderopvang, goedkoop studeren (gratis universiteit) e.d. Breek me de bek niet open!

  37. ottovo zegt:

    wat we al decennia roepen over ons land (geemancipeerde vrouwen, tolerant, democratisch): allemaal achterhaald.

  38. ottovo zegt:

    en dan vergeet ik nog ons verwrongen zelfbeeld van kenniseconomische topper

  39. Pingback: Toch nog aan de hartjes. En aan de Voorzienigheid? | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

