Update actie Greenpeace in IJmuiden, en de groene vangst van kleine Nellie uit Urk

Vanuit m’n raam zie ik het groene spandoek hangen op het schip
dat Greenpeace gisterenavond enterde, de Maartje Theodora

Even dichterbij kijken. Komisch, Maartje ligt er met haar groene doek te neuzen met een schip van Green Reefers , een tegenstander. Want ‘green’ staat hier, zoals tegenwoordig zo vaak in de industrie, voor een wassen neus om de goedwillende consument te misleiden

Kijk, de kranen van de visfabriek draaien alweer om het schip met pallets te bevoorraden

Blew is er ook. Hij heeft zo te zien een doorwaakte nacht meegemaakt. Jammer genoeg had hij zijn camera niet bij zich, en kon de ontruimingsactie dus niet fotograferen!

De kleine bootjes van Greenpeace blijken bij het ochtendgloren verdreven.
Maar het spandoek tegen overbevissing hangt er nog fier…

Maar wat doet Nellie daar? De kleine Nellie uit Urk?

Nellie laat een matroos aan het spandoek peuteren. En het laat los…

Het is gelukt, het groene doek is eraf

Hopla, de lap gaat in de afvalbak

En klaar is Nellie. Dag Maartje Theodora! Dag Nellie uit Urk!

De zon komt op, het is weer stil op de kop van de haven
op het geluid van de kranen na die de Maartje Theodora voorzien
van alles wat ze nodig heeft op haar volgende tocht.
In de race om het leegvissen van de oceanen

mmm

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, Uncategorized, Visserij en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Update actie Greenpeace in IJmuiden, en de groene vangst van kleine Nellie uit Urk

  1. Kzag vorige week een docu over de armoede van de vissers in zuid marokko. Normaal vissen zij met kleine bootjes met bb.motor. Bizar was te zien hoe aan de horizon ‘de grote jongens’de zee leegstofzuigen.

  2. Aad Verbaast zegt:

    Ligt die ketting er nog om heen (zag ik gisteren op tv)?

  3. selmasalo zegt:

    Simon,
    helaas geven Afrikaanse landen visvergunningen in hun territoriale wateren aan van die jumbo-zeeleegslurpers omdat het ze geld oplevert. Dat de eigen bevolking daaronder lijdt, dat lijkt van geen belang, of van latere zorg. Die situatie heb ik met eigen ogen gezien, en er ook blogs over gemaakt (zie de links in mijn blog van gisteren).

  4. selmasalo zegt:

    Aad,
    ja, die ketting ligt aan een ring met oranje drijvers (ballen) rond het schip (zoals op de foto’s is te zien).
    Zie ook de Greenpeace-link bij mijn reactie op Knutselsmurf.

  5. knutselsmurf zegt:

    Handig gekozen tijdstip. Zo rond zonsopkomst staat er natuurlijk geen cameraploeg van het NOS-journaal. Ik hoop dat veel mensen dat doek gezien hebben.

  6. Blewbird zegt:

    Opdracht of ‘vriendendienst’? Fijn dat je het allemaal zo goed in de gaten houdt!

  7. selmasalo zegt:

    Knutselsmurf,,
    het was voorbij om 01.15, zie: http://www.greenpeace.nl/Nieuwsoverzicht-2012/Greenpeace-legt-vistrawler-aan-de-ketting/

    Blew,
    nee, geen opdracht, misschien wel vriendendienst, maar dan uit mezelf, gewoon omdat Greenpeace een hoogstnoodzakelijke club is, helaas, waar ik sympathie voor voel.
    En omdat het onder mijn keukenraam gebeurde en ik nieuwsgierig ben…
    En ook omdat m’n blog op de site van de lokale krant staat.

  8. van Berenschot zegt:

    Goh, Greenpeace, ik wist niet dat die jongens nog bestaan. Die gasten moeten echt wel een bord voor hun kop hebben, dit valt geheel buiten het territorium van doorzettingsvermogen.
    Maar even los van greenpeace, ze moeten die hele handel gewoon vrijgeven inclusief de aal.
    Mevrouw Berenschot collecteert voor de kankerbestrijding, kijk, daar neem ik nou mijn hoed voor af. Door koude en wind op etenstijd, ze maakt dan een lijstje van mensen die niet opendoen daar gaat ze later dan weer langs, de schat. Ze houdt ook precies bij hoeveel er per man of vrouw gegeven wordt en dat zie ik ze bij Greenpeace nog niet zo snel doen.

    Evengoed machtig mooie foto’s die u daar gemaakt heeft, mevrouw Salo.

  9. kitty zegt:

    Ik zag gisteren de reactie van de kapitein van de boot.
    Zoiets als: tja, kleine boten vangen minder en grote boten vangen veel; dat is normaal.
    In Limburg zouden we zo iemand een ‘udder’ noemen.

  10. selmasalo zegt:

    Meneer van Berenschot,
    bestaansrecht heeft Greenpeace nog steeds, en zelfs steeds meer, helaas.
    Met jongens èn meisjes…
    Wat een bijzondere zin is deze, die u schrijft:
    “Die gasten moeten echt wel een bord voor hun kop hebben, dit valt geheel buiten het territorium van doorzettingsvermogen.”
    Ik heb er een tijdje over gepiekerd, maar begrijp er geen hout van.

    Waarom moeten (?) ze (?) ‘die hele handel’ (welke?) vrijgeven.
    Wat is vrij?
    Hoe kan iemand iets geven wat hij niet bezit?
    En is er nog aal over, en zo ja: wil iemand die vergiftigde dieren eten?

    Maar wel heel fijn dat u uw hoed afneemt voor uw vrouw, uw moeder, zus of tante, wie deze Berenschotse ook moge zijn. Ik houd erg van beleefdheid in familie- dan wel liefdesrelaties.
    De kankerbestrijding, welk een goed doel. Maar moet ze niet koken zo tegen etenstijd, voor heur echtgenoot?
    Ach, houdt ze precies bij wie hoeveel geeft? Wat een bemoeizuchtig controlfreakje hè?
    Maar waarom een vergelijking maken met Greenpeace, weet adviesburo B. iets van hun donateurs wat ik niet weet? Vertel!

    Dank u wel voor het compliment voor mijn foto’s, die overigens niet voor het mooi gemaakt worden, maar slechts ter illustratie van het verhaaltje.

  11. selmasalo zegt:

    Kitty,
    ‘uier’? Die Limburgers toch!
    Het gaat niet om afmetingen van schepen,
    maar om het feit dat de EU dergelijke stroperij-machines subsidieert,
    door die vergunningen te betalen, soms met bedragen die hoger zijn dan de opbrengst van de visvangst.
    En doordat de EU zo het fenomeen ”Derde Wereld” in stand houdt: voedsel roven van kleine Afrikaanse vissers. Naast het feit dat die visfabrieken-visserij ruïneus is voor de visstand, om van de bijvangsten te zwijgen.

  12. Maar je gaat wel aan iets voorbij.Die grote boot werkt legitiem.Die wordt geblokkeerd in zijn werk.Dat is illegaal. Die greenpeace fanaten zullen echt geen vergoeding geven.Als kapitein was, had ik de waterkannonen erop gezet en gewoon weggevaren.

    Als ze bezwaar hebben moeten ze naar de rechter stappen of in de politiek gaan
    Bovendien: omdat die marokkaanse vssertjes een hoge kiloprijs krijgen zaten ze vaak–met alleen een wat grote roeiboot op 300 euro per dag.En dat is netto.

  13. selmasalo zegt:

    Kleet:
    legaal betekent niet altijd rechtvaardig of juist.
    Hand afhakken en stenigen zijn bijvoorbeeld ergens ook legaal.
    Rechters beslissen soms zeer onrechtvaardig, omdat het maar mensen zijn, onder indruk van onrechtvaardige machthebers.
    Soms verandert onrecht pas na burgerlijke ongehoorzaamheid, na acties die zichzelf-legaal-noemende-overheden illegaal noemen (voorbeeldje: Arabische lente).

    En verder: je bent duidelijk nooit in Afrika geweest, met je uit-je-nek-kletspraatjes over lokale vissers & 300 euro netto.

  14. Blewbird zegt:

    Sorry, ik was onduidelijk. Ik bedoelde of het voor de Nellie misschien een ‘vriendendienst’ was.

  15. selmasalo zegt:

    Blew, vast… vriendinnendienst, vriendinnetjes in het kwaad 🙂
    Het was komisch om te zien: Nellie was op weg naar zee, kwam langs dat doek, voer een eindje door, ging toen in haar achteruit, en de kapitein ging in conclaaf met een paar personen die over de reling van Maartje hingen.
    Toen ging Nellie nog verder achteruit, en ging ik maar even fotograferen.

  16. Zilvertje zegt:

    Wat heb je mooie foto’s. Ik kwam eigenlijk voor sneeuwfoto’s, maar die heb je niet en je laatste blog gaat over de rug van Boomsma. Ik had dat niet verwacht op zijn rug. Ik heb hem een keer gezien in het Geldmuseum in Utrecht voor een opname. Ik vind dat hij goed is in zijn vak en jij weet veel van zijn rug.

  17. selmasalo zegt:

    Zilvertje,
    sneeuwfoto’s… ik heb er nog zoooveel van vorig jaar,
    nu ga ik liever met lege handen en open blik naar buiten,
    en bekijk de foto’s van anderen.
    En Arie Boomsma: ik weet nauwelijks wie hij is, want kijk zelden tv,
    en het was niet zijn rug, niet zijn tattoo, maar slechts de symbolen en de domme reacties daarop die me inspireerden tot dat blog.
    Maar nu heb ik wel een blog over sneeuw, al is het zijdelings 😀

  18. Pingback: Na de Greenpeace-actie | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

