Vanavond: Greenpeace in IJmuiden, actie tegen het leegroven van de oceanen door vissende fabrieken

Vanavond heeft Greenpeace een drijvende visfabriek geënterd,
naast de kop van de haven van IJmuiden.
Op de voorgrond ligt heel rustig een politieboot, niets te doen.
Op de achtergrond het licht van de vuurtoren, en het vissersschip waar alles om te doen is
met op de vloedlijn de kleine dinghy’s van Greenpeace
die zich vastgeklonken hebben zodat het schip niet uit kan varen

Het is donker, en het toneel speelt aan de overkant, dus de foto’s zijn niet zo best

Hieronder een iets beter close upje. Mijn vingers vriezen bijna aan de camera vast,
en ik bevries helemaal als ik alleen al naar de mensen in hun ijskoude bootjes kijk!

De hulpboot van Greenpeace ligt naast de koningin Emma,
waar ik brutaalweg opklim (als kapitein Jumelet het maar niet merkt…)

“Waarom beginnen jullie die actie juist nu, in de enige ijzige week van deze winter?”
“Tja, het moest gebeuren hè? En we zijn wel wat gewend, haha!”

Voor een paar van mijn blogs over duurzame visserij, zie:
Hoe er een haai van een kilo of 100 geslacht werd
en: Duurzame visserij, barracuda, dorade en makreel

Deze foto van vanavond is echt mislukt, maar ik vind hem nogal muzikaal…

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, Uncategorized, Visserij en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Vanavond: Greenpeace in IJmuiden, actie tegen het leegroven van de oceanen door vissende fabrieken

  1. kitty zegt:

    Die laatste foto. Tja, dat zijn feestslingers omdat de actie lukt 🙂

  2. selmasalo zegt:

    Ze liggen er nu in elk geval zeker nog, de kou trotserende helden (te zien vanuit m’n keukenraam). Ik ga lekker warm slapen, en morgenochtend de situatie weer bekijken (geen held zijnde…)

  3. Blewbird zegt:

    Je bent een held! En de mensen van Greenpeace natuurlijk ook! Prachtfoto’s, bewondering!

  4. assyke zegt:

    nou toch wel een held in die ijzige duisternis
    met bevroren vingers,

    het scheelde niet veel of je had je diensten aangeboden:)

  5. Reine jRagolo zegt:

    Wil Jack Sparrow geen boegbeeld voor Greenpeace worden?

  6. Onzin actie. Ze hebben er iets op tegen dat ze elders veel ineenmaal vangen, terwijl anders dezelfde hoeveelheid in meerdere keren gevangen wordt door lokale visser.
    ‘De visstand’ zo was er ook een alarm een paar jaar terug van green peace dat er te weinig haring zou zijn.Vangstverbod.Vissers bankroet. Toen bleken er vijf maal zoveel haring te zitten als werd aangenomen.Foutje.betaalt green peace? nee dus.

    Als ik de kapitein was van het visserschip hadden ze een probleem.
    Mijn schip heeft het recht uit te varen.
    Dus ik zou de politie, en green peace een uur geven en daarna trossen los, volle kracht vooruit.
    Verzuipen ze; eigen schuld.Ik had er geen medelijden mee, net zo min als ze met mij medelijden zouden hebben als ik door hun bankroet zou gaan.

  7. Heeft GP trouwens vooraf kostcompensatie aangeboden? liggelden, dagkosten, exploitatiekosten winstverlies….Denk het niet. Is dus gewoon crimineel tuig onder de vlag van moralisme.

  8. Pingback: Update actie Greenpeace in IJmuiden, en de groene vangst van kleine Nellie uit Urk | Er was eens…

  9. Aad Verbaast zegt:

    Goeie actie. Het leegvissen gaat maar door. En de Nederlanders spelen daar een grote rol in, omdat ze ook nog eens de visquota breed hebben opgekocht van andere landen. VOC mentaliteit..

  10. selmasalo zegt:

    Blew, dank je wel.
    Je kan er zelf ook wat van (zie het volgende blog 😉 )

    Assyke,
    voor daadwerkelijke acties ben ik denk ik te oud,
    maar de rol van sympathiserende omstander moet ook gespeeld worden!

  11. selmasalo zegt:

    Pierre vd Kletersteeg:
    natuurlijk, jaja.
    Positief denken is voor jou een onoverwinnelijk probleem, is het niet?

  12. selmasalo zegt:

    Aad,
    krek.
    Zelf dus alleen vis eten als je zeker weet dattie met een hengel gevangen is,
    of door een kleine visser met zorg voor de zee,
    of als-ie heeel netjes (serieus duurzaam) gekweekt is.
    Dus net zo zorgvuldig kiezen als vlees, voor zover je e. & a. eet.

  13. selmasalo zegt:

    Reine,
    mooi idee.
    Vraag het hem. Ik zit niet in bevoegde organisaties.
    Ben slechts instemmende kijker, en boodschappendoorgever.

  14. Pingback: Vissen op Tong met Staand Want | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

